BELEVING

Bij het zoveelste sportweekeinde was nu eens niet de voor gesneden koek aangenomen ruime zege van Oranje op Kazachstan de troost voor een in een andere sport gemiste zege. Het was zo waar eens andersom.
Want het weekeinde zat weer eens boordevol sport, zoals:
– pijltje gooien in Dublin met toppertje van Gerwen e.a.; men was daar al de hele week bezig en in het weekeinde [zondag] stond de finale gepland;
– in het Chinese Nanking zou Epke Zonderland zondagmorgen een greep gaan doen naar de wereldtitel rekstok;
– vrijdagavond werd van Oranje verwacht, dat ze met Robben back on the job 10 lantaarnpalen uit Kazachstan dronken zouden spelen. Volgens coach Guus Geluk zou de wedstrijd “winst+” moeten gaan opleveren. Te volgen door een maandag af te leggen bezoek aan het al winterse IJsland, waar ons Oranje een kluif van jewelste wacht[!?!?].
– zondag zou met Parijs – Tours het wielerseizoen 2014 worden afgesloten.
2 Grote sporten dus om uit te kiezen [voetbal + fietsen], aangevuld met 2 “kleine” sporten [turnen + darts.]
Het kan geen toeval zijn, dat Nederland juist op die kleine sporten het best presteerde. epkeIn China was Epke Zonderland in één woord magistraal.
En dat leverde sportland Nederland goud op. En geen nare gebaartjes van Epke in wiens richting dan ook, louter echte sportvreugde, omlijst door wederzijdse bewondering bij de deelnemers voor elkaars prestatie.
Epke compenseerde de matige vertoning van RVP c.s. in de Arena; voor de zoveelste keer in successie had ik na de eerste helft meer dan genoeg van het breed en terug schuiven met de bal en de desondanks nog steeds kinderlijke fouten, die Oranje maakte. In Dublin was veel meer spektakel te vinden, een perfect samenspel tussen razendsnel rekenende darters en dolenthousiast publiek. Met die pijltjes wordt niet geschoven, die worden met een dodelijke precisie in dubbels of triples gegooid; met Guiness wordt niet gerommeld, dat gaat met sloten tegelijk door de kelen van het publiek naar binnen. Bij darten “schaakt” men niet, men houdt zijn sport in ere.
Parijs – Tours kan ik kort over zijn. Steeds vaker vraag ik me af hoe ik vroeger moeiteloos uren naar pedaleurs heb kunnen  kijken. Dat is er inmiddels wel van af bij me. Zo saai!!!!!
Zo rond het tijdstip waarop Oranje voet aan de grond zette op IJslandse bodem [de Rötetötemöteflöt schijnt niet op uitbarsten te staan, het IJslandse team wél] begon Michael van Gerwen aan zijn opwarming voor de finale van de World Grand Prix, waarin hij het tegen James Wade moest opnemen. En terwijl Guus Geluk nog bezig was om onder het genot van IJslandse lavakoffie de pers uit te leggen hoe hij deshrek Huntelaar-RVP strubbelingen had opgelost, stond van Gerwen in Dublin een glazen bokaal omhoog te houden, met daarin een cheque van 100.000 Engelse ponden. “Niet lullen, maar poetsen” was daar het motto. Zou Oranje ook eens moeten proberen!

15 thoughts on “BELEVING

  1. Iets zegt me dat jouw timing met dit log, waarin Hiddink en zijn keurkorps wachtten om eens grondig behandeld te worden, erg goed is.
    Ik vermoed, dat je de kans op een blamage op voorhand al hoger inschatte dan het tegendeel.
    En de uitkomst van een dagje IJsland stelt je in het gelijk! Ik ga er twee internationals uitpikken, anderen mogen hun eigen keus maken. Het gaat om 2 spelers, waarvan hier al sinds de selectie voor Brazilië werd samengesteld, is gezegd, dat ze bijna alles missen om volwaardig international te zijn en op het bijbehorende niveau te mogen acteren.
    1. Cilissen.
    Natuurlijk kan die jongen keepen, anders kom je niet in Ajax 1. Maar meteen voeg ik er aan toe,dat C. feitelijk maar een middelmatige keeper is; geen “puntenpakker” zoals men dat in jargon noemt.
    Zijn volstrekte onbekwaamheid om ook maar in de buurt te komen van het mogelijk stoppen van een strafschop is onthutsend. Zoals een veldspeler kan leren penalty’s te nemen, zo kan een doelman leren herkennen waar de penalty waarschijnlijk terecht gaat komen. Zo niet C., die consequent voor de verkeerde hoek gaat.
    Dode spelmomenten, Oranje krijgt veel doelpunten daaruit tegen. Ook tegen IJsland en Kazachstan en Tsjechië was het weer raak.
    Het verbijsterend zwakke duo de Vrij-Mindi wordt belast met vooral de taak te voorkomen, dat Cilissen bij ballen in de 5-meterbox in de problemen komt. In de praktijk komt dat neer op de lamme en de blinde, die de fysiek slappe moeten beschermen. Met de resultaten van dien.
    Ergo: Cilissen is een keeper, die nauwelijks punten pakt, nooit een penalty killt en een lichtgewicht in de box is. Ik zou zo’n keeper nooit in mijn team willen hebben, vooral omdat ik beter [Krul] bij de hand heb.
    2. Blind.
    Met onze gastheer bekijk ik onthutst hoe een middelmatige voetballer als Daley Blind een soort beschermde status in Oranje heeft gekregen.
    Blind behoort tot dat deel van Oranje, die het elftal tot een lager niveau dwingt dan wat normaliter geldt. Slechts zelden zie je van Blind een actie die aanvallend gericht is. Hij teert a.h.w. op de pass, waaruit van Persie zijn dolfijngoal peurde tegen Spanje. In de wedstrijden sindsdien heb ik Blind niet meer te tellen slechte passes en voorzetten zien geven, soms vanuit een volkomen vrije positie.
    Op 3 belangrijke punten komt Blind steevast te kort:
    fysiek en qua snelheid is het maar dunnetjes;
    zijn handelingssnelheid is veel te laag;
    hij is geprogrammeerd op breed dan wel achteruit voetballen, waardoor hij een storende factor is op wat jongens als Robben willen.
    Blind is de tempobreker van Oranje, speelt 90% van de tijd volkomen risicoloos [tel maar eens de balletjes breed en terug, die hij de laatste 2 wedstrijden produceerde; je staat versteld.]
    Een speler als Blind heeft niets te zoeken in het soort elftal, wat Oranje normaal is en waar het voor staat.

    Ik noem slechts 2 spelers; aan jullie de eer om dat aantal aan te vullen. 😀

    • Het heeft er veel van weg, dat inmiddels van alle kanten hard wordt gewerkt om Guus Geluk de “zwarte Piet” toe te spelen.
      Ik vraag me wel af of dat nog wel mag. In Gouda [altijd al een voorbeeld gemeente geweest] denkt men inmiddels aan de “kaaspiet” en de “stroopwafelpiet”.
      Maar hoe dan ook , zwart of niet, de druk op Guus neemt snel toe.

    • Ik ga me niet overgeven aan het beschrijven wie er allemaal gedumpt kunnen worden uit Hiddink’s selectie.Wil best, net als jij deed een voorzetje geven m.b.t. centrum van de verdediging. Schrap BMI en de Vrij en ga eens werken met Vlaar, Douglas en van Dijk. En probeer de aankomende 2-3 jaar eens een paar echte verdedigers op te leiden!!!
      En als Hiddink [of zijn opvolger?] ballen heeft dan gunt hij Krul ook de kans om te bewijzen, dat hij meer in huis heeft dan watje Cilissen. De laatste wordt volgens mij vooral op zijn ideale schoonzoon voorkomen geselecteerd; hij duikt zo beschaafd de verkeerde hoek in 😉

    • Dat zijn er dan al 4!! Als ik zo vrij mag zijn: no 5 is [uiteraard] Sneijder, no 6 Lens [zielig surrogaat voor een aanvaller]. Voor Sneijder alternatieven genoeg, met Strootman als beste kandidaat. De vervanging Lens- Depay lijkt me nogal voor de hand. Een mens zou er bijna in gaan geloven 🙂

  2. Eerlijk is eerlijk, met dat pijltjesgooien had ik niet echt veel op maar ik zag zaterdagavond een halve finale die werkelijk alles in zich had wat sport moet hebben en dan refereer ik natuurlijk aan de schitterende wedstrijd tussen Wade en Anderson, bloedstollend om te zien hoe je van de hoogste toppen naar de diepste dalen kunt afzinken in slechts een paar minuten

    Over voetbal gesproken kan ik alleen maar zeggen, god wat zal ik blij zijn als de echte sporten Hurling en Rugby weer hun jaarlijkse hoogtepunten gaan beleven.

    Dat gezwaai aan een paar luciferhoutjes zal best wel razendknap zijn en die Zonderland lijkt me geen onaardig mens (hoewel als je Dermatoloog gaat worden???) maar boeien doet het me niet.

    Dat het wielrennen niet meer is wat het ooit was maakte dit seizoen ook al meer dan duidelijk.

    Als schrale troost dan maar een paar fijne stukjes qua titel toepasselijke muziek……

    • Darts is wel degelijk een “concentratiesport” geworden. Er hoeft maar een malloot in het publiek te zitten en een beslissende “double” kan compleet de mist in gaan.
      Anderson – Wade was een prima partij met de Schot direct in een flow. Maar Wade past alle trucjes toe om tegenstanders uit zo’n flow te halen. Wade wordt niet voor niets “The Grinder” genoemd. Maar het Groene Monster uit Vlijmen lachte erom en greep bokaal + ton 🙂
      Inmiddels een beetje een “oudje”, die van Mazy Star, maar hij blijft heel lekker. Ligt het aan mij of is het echt zo, dat er al geruime tijd helemaal geen goede nieuwe albums meer uitkomen?

      En nu maar wachten wie de schermutselingen opent over Guus 🙂

      • Natuurlijk komt er her en vooral der nog wel eens wat aan leuke albums voorbij met de nadruk dus op leuke en niet goede, wat te denken van de niet aflatende Ome Joe B als zichzelf, met Beth, zonder Electra enzovoort, de nieuwe Bowie, Paolo Nutini en nog zo wat maar nog niks wat de Aarde a la Gruningen doet shaken of rollen.

        Het schijnt dat onze Guus op rapport mag komen bij de opperbaas van dat hele zooitje de inmiddels zichzelf ook als overbodig te bestempelen kwakzalver Bertje van O. te Z.

      • Ligt het aan mij of is het echt zo, dat er al geruime tijd helemaal geen goede nieuwe albums meer uitkomen?
        Kijk voor de lol maar eens naar de vaderlandse album Top10, Jurgen, en je vindt het antwoord op je vraag. 🙂

  3. Prima joch, die Epke!! Sportman in hart en nieren en voor zover ik dat kan ontdekken totaal geen nare trekjes, die zo gebruikelijk zijn bij BN-ers. Maar ook “Shrek” is volgens mij toch een gewone Brabantse jongen gebleven toch?

  4. Wel jammer, dat Barney van de week weer één van zijn onverklaarbare flopavonden had. Bij van Gerwen zit het allemaal veel beter tussen de oren. Zonder constant geweldig te spelen pakte hij telkens op het goed moment de legs en sets. Ik blijf het leuk vinden om naar te kijken. En dat publiek in Dublin was fantastisch !!!

  5. Ik heb er best een hard hoofd in vanavond. Vrijdag was beter dan tegen Tsjechië, maar nog lang niet overtuigend genoeg. Verdedigen dramatisch [Martins Indi], het eindeloze geschuif in de breedte [Blind], nauwelijks zichtbaar zijn van RVP ……allesbehalve indrukwekkend.

    Epke is een fenomeen, diepe bewondering voor die man!!!

    Van Gerwen moet toch onderhand wel “dartsmiljonair” zijn? Ik heb het toernooi helaas gemist, maar als ik het goed heb is er de rest van dit jaar elke week een ander toernooi. Ik kom nog wel aan mijn trekken dus 🙂

Nice and easy to work with

