PAUW VERRAST EN BEVALT ME WEL

Als er iemand verbaasd over is dan ben ik dat zelf wel. Maar het is ook een beetje eigen schuld dikke bult. Omdat een eigen gewoonte er de oorzaak van is.
Aan het eind van elke “normale dag”, wat inhoudt op een tijdstip, waarin we in de kleine uurtjes zijn beland, mijn drankje uit de eigen voorraad zijn bodem begint te bereiken en het dekbed al uitnodigend opengeslagen ligt, maak ik steevast een laatste rondje “langs de velden”. Wat bestaat uit een bezoekje aan de vaste nieuwssites, sportsites en de NPO-stream. Ik doe dat haast zonder nadenken, maar wel met reden.
pauwNamelijk om up to date onder het dons te kruipen. Ik behoor niet tot de mensen, die als ze een kussen voelen door de slaap overmand worden. Ik heb altijd even nodig om te “unwinden” en dat doe ik door een deel van mijn hersencapaciteit op een niet te zwaar boek te richten, terwijl het andere deel van mijn grijze cellen begint met de informatie/infotainment, die die dag tot en met dat laatste rondje langs de velden over me is uitgestort, te ordenen. En daarbij komt verhoudingsgewijs een ruime hoeveelheid vrij snel in “my mind’s prullenbak” terecht. Niet zo opmerkelijk, want er wordt dagdagelijks een flinke hoeveelheid non-nieuws aan ons doorgesluisd, wat linea recta die prullenbak in kan. Op goede dagen blijft er echter wel wat over en dat leidt er niet zelden toe, dat een blogje mijnerzijds zich al redelijk gedetailleerd begint te vormen, voordat de echte nachtrust begint.
En de volgende morgen, na een bescheiden doch voedzaam ontbijt, de zinnen uit mijn keyboard beginnen te rollen, omdat die zich al “unwinding” reeds vormden.
Dat “rondje langs de velden” heeft zich dus tot een vaste gewoonte ontwikkeld. En toen ik daar een stukje evaluatie overheen haalde, kwam ik tot de vaststelling, dat ik de laatste weken veel meer dan verwacht blijf hangen bij “Pauw”, de solo tour de force van krullebol en “womanizer” Jeroen. Omdat er een ruime schakering van onderwerpen wordt behandeld op een wijze, die mij wel aanstaat. Onderwerpen, die mij interesseren ook. Zoals de Koerdenkwestie, de IS-kwestie, nu weer de Wilders-kwestie, de Zorgkwestie, de PvdAkwestie enzovoort. Er wordt doorgaans verstandig gepraat en daar hou ik nu eenmaal van.
Dus “Pauw” heeft bij mij wat terrein teruggewonnen, wat een jaar geleden definitief verloren leek.
En als leeftijdsgenoot van die middelbare puber in zijn overgetailleerde pak, die zoveel gehijg tussen zijn teksten stopt, heeft “Pauw” er brutaalweg voor gekozen om ook plek in te ruimen voor muziek. Zo voelde de gastheer zich gisteren prima, toen er samen ziggymet de heren Ad Visser en Buwalda tijd werd besteed aan David Bowie. Het was een beetje jammer, dat het jankorgel van Dik Hout de Bowieklassieker “Ziggy Stardust”mocht verminken. Maar de andere 3 heren haalden met glanzende oogjes mooie Bowie-schetsjes boven tafel. En dat werden 10 hele leuke minuten televisie, vond ik.
Overigens heb ik onder dat dons na rijp beraad besloten het op ÊÊn punt niet met de 3 heren eens te zijn. “The Rise and Fall of Ziggy Stardust and The Spiders from Mars” is een juweel van een album vol ijzersterke songs, maar de titelsong [heerlijke riff] is wat mij betreft niet de beste. Dat blijft voor mij altijd deze!

10 thoughts on “PAUW VERRAST EN BEVALT ME WEL

  1. Die Martin DikHout is vast en zeker de zanger met de meest doodse stem van Nederland. Er zit kraak noch smaak aan. 🙂 Maar hele hordes huismoedertjes soppen geweldig op Stil in mei/juni/juli.

  2. De dip volgt straks vanzelf voor onze gastheer. Donderdag a.s. is er weer een “celebreties gala”. Dat gaat 50 minuten Jeroen niet goed maken 🙂

    • Ho,ho even. Dat ik op mijn tocht langs de velden vaker bij Pauw blijf hangen wil in het geheel niet zeggen, dat er een drastische wijziging in mijn gedrag is opgetreden. Dus dat gala waar jij op doelt gaat als elk jaar compleet aan me voorbij. Hoewel ik niets tegen die mensen heb interesseert het me geen drol of de winnaar van dat Ding een Schijf of een VlaFlip zal zijn.
      Mocht ik niets prangenders op de agenda hebben staan dan graai ik wel in de”moviebak”. American gangster of Deja vu [beiden met Denzel Washington] liggen klaar. Het volgen van de ontwikkelingen rond de dramaserie “De Mol under threat” laat ik graag aan de echte liefhebbers over.
      @Willem: 1 van de positieve aspecten van inmiddels meer dan een jaar geen televisie kijken is, dat je op den duur minder belast blijkt te worden door het verleden.
      Zo hebben al die minder vleiende eigenschappen van Pauw, die jij zo helder beschrijft, geen moment mijn beeld vertroebeld bij het zo af en toe passeren bij het programma. Wellicht is mede bepalend geweest, dat ik het babbeltje met Bolle Franske niet heb gezien [gelukkig].
      BTW als Pauw zo grachtengordel is, wat is dan RTL’s Tan? 🙂

      • Humberto is meer de fijne lieve “excuus” neger voor al die gestoorde figuren die wegzwijmelen bij de Ferry’s, Geer en Goor’s, Britje’s plus GTST en tevens de favoriet onder de vaste bezoekers van de Gay parade en alle “supersnelle” reclameboys.
        .
        Ook hier word de treurbuis slechts minimaal gebruikt en dat kan ook ik werkelijk een ieder van harte aanbevelen.

      • PS.
        Over Meneer Bowie gesproken is het natuurlijk wel zo dat zelfs “Ziggy” niet in de schaduw kan staan van het alhier nu geplaatste volledig album “Hunky Dory” alhoewel dat altijd wel een kwestie van goede smaak is, en goede smaak hebben Meneer Bowie liefhebbers in ruime mate zo weet ik zeker!!

      • Geen tegenspraak wat Bowie’s beste album betreft. Ik voerde Ziggy op, omdat specifiek dat album bij Pauw aan de orde kwam.
        Ziggy is poprock, een hitalbum met hele toffe tracks [5 years, Suffragette city, Starman etc.]
        Hunky Dory is Bowie on the change[s] en daardoor veel verrassender. Ziggy een klasieker, Hunky Dory een monument, zullen we het daar op houden? 🙂

  3. Verbazingwekkend deze (wellicht tijdelijke) ode aan en loftrompet over een van de meest vreselijke uitwassen die uit de riolen van de grachtengordel ooit naar boven is gekropen.

    Deze meer dan verschrikkelijke walgelijke verschijningsvorm die ongeveer net zoveel euro’s uit de staatsruif steelt en opvreet als dat er kijkers zijn en die ik nog nooit op ook maar iets van onafhankelijke journalistiek heb kunnen betrappen had al jaren en jaren geleden van het scherm moeten worden geweerd.

    Als voorbeeld neem ik zomaar het gezellige onderonsje met die andere lapzwans die meer dan vreselijke profiteur en leugenaar Timmerdinges, geen enkele echt kritische vraag nog over de rol van onze fascistische regering aangaande de MH 17 of de rol en smerige leugens van Timmerdinges daarin, geen enkele vraag over het feit hoe deze non-valeur nadar deze 2, 3 jaar geleden de facto op een zijspoor zat zichzelf als een paling in een emmer snot wederom heeft weten omhoog te slijmen, geen enkele kritiek op de krankzinnige hoeveelheid poen die deze steelt en rooft als zogenaamd zijnde commissaris bij dat verderfelijke EU instituut, enzovoort.

    Is het niet vanwege morele en ethische reden dan is het wel uit puur bedrijf-economische redenen dat dit totaal niets toevoegende programma zo snel als maar mogelijk is van de treurbuis dient te verdwijnen, neem de zak belastinggelden die Pauwmans opstrijkt plus de daarbij horende productiekosten voor zijn ego-show versus aantal kijkers en klaar is kees als je tenminste je gezonde verstand zou gebruiken, maar dat is ook al iets wat bij de de staatsruif leegrovende dames en heren van onze staatsomroep ontbreekt.

    Misselijkmakend is dit programma wat feitelijk slechts dient als en opgetuigd is als een PvdA promotie en propagandamachine en dan mag de opperkwal Pauwdinges, wiens voornaamste kwaliteit eruit bestaat om met zwoele slaapkamerblik de camera in te kijken, nog zoveel aan goede/slechte muziek brengen, dit hele programma en de man zelve voegt niets toe en levert alleen maar meer bewijs op dat de honderden miljoenen aan gelden om die overbodige staatsomroep in leven te houden beter aan de gehandicapte en andere zieke medemensen kan worden gegeven.

  4. Ik denk, dat het veel meer iets als een “season thingy” is, P. Als het vroeger donker wordt groeit de behoefte aan een goed gesprek. Wat de ene keer met elkaar kan plaatsvinden en een andere keer door derden kan worden gevoerd. En ik ben het wel met RadaR eens, dat de afgelopen dagen onder Jeroen’s leiding best een aantal interessante dingen zijn gezegd. En dat gaat opvallen bij de Nederlandse televisie 🙂

Nice and easy to work with

