HET BALLENSPEL

Het is een tragikomisch spel met een sterke tendens naar triestheid.  Het is een spel, wat we de ene keer  met onszelf, de andere keer met anderen spelen.  Maar het meest wordt het spel door anderen mèt ons gespeeld.
We praten onszelf iets aan en/of laten ons iets aanpraten. Waarmee we onszelf in een soort psychosetoestand [laten] brengen, maar merkwaardig genoeg tegelijkertijd ook er in slagen een soort “lifeline” te vinden, waar we ons aan kunnen vastklampen om dat broodnodige gevoel van geruststelling [ “u kunt rustig gaan slapen” zijn historische woorden in dat opzicht] te verkrijgen.

Nu onze “leiders” hebben besloten om [ uiteraard onder de altijd weer uit dat “land of tulips, windmills and wooden shoes” komende randvoorwaarden] mee te gaan doen aan die “coalition of the willing” [ ik laat het graag aan een ieder persoonlijk om daar zijn eigen mening over te vormen] is vrijwel meteen dat tragikomische spel op de wagen.
In natuurlijk de media is direct begonnen met ons duidelijk te maken, dat u en ik een potentieel slachtoffer kunnen worden van “the hand of terror”, die IS heet. Er wordt als het ware gepoogd om een deken van angst over ons te leggen.  Nog even en in mijn toearegstraat bulkt het van de beveiligingscamera’s om scherp in de gaten te kunnen houden of er soms Toearegs op kamelen of omgebouwde karretjes met artillerie in de laadbak te zien zijn.
En laat het maar aan talkshows, mediapanels en meer van dergelijke plekken, waar de eeuwige babbelaars samenkomen, over om die “deken van angst” keurig over ons uit te spreiden.
We zijn daar heel gevoelig en ontvankelijk voor. Vooral in 2014, het jaar waarin meer dan ooit tevoren WO III als realistische optie werd uitgesproken. Kortom, het spel  in al zijn verschijningsvormen is op de wagen. We zijn onrustig en in sommige gevallen zelfs bang.

Hoe zit het dan met die “lifeline”?, zult u wellicht vragen. Wel, die is gevonden. Want lifelinevrijwel tegelijk met de discussies over die deken van angst berichten de media over een bij de Nederlander sterk gestegen vertrouwen in de politiek ?!?!? En die stijging wordt vrijwel geheel op het conto geschreven van het “managen van de MH17 catastrofe”. Men kan het mij moeilijk kwalijk nemen dat ik de afvraging doe “waarom dan?” Heeft dat management:

– het ergste kunnen voorkomen?
– levens weten te redden?
– inmiddels achterhaald hoe de vork aan de steel zit?
Een driewerf neen is daarop het antwoord. Waarom dan toch dat gestegen vertrouwen? Is het dan toch een uiting van dank voor de inderdaad prachtig geregisseerde uitvoering van de Rouw Fase 1? En omdat Nederland hoopt op een even mooie fase 2 straks op 10-11?

Angst aangejaagd krijgen kan verschillende reacties veroorzaken. Bijvoorbeeld een reactie van allesoverheersende achterdocht, waarbij niets en niemand meer op zijn blauwe ogen wordt vertrouwd. En er vertekening van het beeld optreedt, waardoor je kameeleen paard in de wei voor een kameel kan gaan aanzien.
De andere vaak voorkomende reactie is die van de”lifeline”, je vastklampen aan iets of iemand, waarvan je verwacht, dat hij/zij/het je zal behoeden voor de risico’s, die anderen in je hersens implanteren.
Beide varianten zijn allesbehalve bevorderlijk voor de gemoedsrust. Persoonlijk vind ik de “lifeline”-optie de minst aantrekkelijke, omdat het de verschaffer van die lifeline alle gelegenheid biedt om heerlijk met jouw ballen te gaan spelen. Door fake veiligheid te bieden.

Misschien is dat laatste wel hét probleem van de Nederlander van nu. Die keer op keer door slimme jongens met zijn ballen laat spelen.
Terwijl we toch zouden moeten kunnen weten, dat spelen met je ballen pas als prettig wordt ervaren, wanneer dat in beslotenheid door een aantrekkelijke partner wordt gedaan. En u moet het mij maar niet kwalijk nemen, maar Rutte en aantrekkelijke partner ……waar is het teiltje?

16 thoughts on “HET BALLENSPEL

  1. Er werd een blik gegeven van diverse wijken van het Haagje, Optimist. [Schilderswijk natuurlijk, maar ook de Vogelwijk, Escamp en Houtwijk.]
    En dan moet ik altijd even kijken hoe die in beeld komen [zoeken naar herkenningspunten, weet je wel 🙂 ] Zo doende ving ik het een ander op van de gesprekken van de deelnemers. Ik heb geen zin om daar dieper op in te gaan, maar er was alle reden om me flink te ergeren 🙂
    @Paul: graag gedaan 🙂

  2. Ik kan me je “zwaarmoedigheid” prima voorstellen, Lottie. Voor de ouderen onder ons zijn dreigingen [denk aan de jaren 70 met RAF, BMG en soortgelijke clubs] wat minder ongewoon. Jongeren beschouwen waarschijnlijk het verbod om achter het stuur hun smartphone te gebruiken als een bedreiging. En dan vallen de recente gebeurtenissen wat rauw op het dak 🙂
    Veel dank trouwens voor de clip. Want die bood een doorklik mogelijkheid naar een uitvoering van Mrs. Hart van de Etta James-classic “I’d rather go blind”. En dat was gisteren 9 minuten genieten.

  3. Er zijn veel [als je het mij vraagt eigenlijk veel te veel] momenten de laatste tijd waar je stil van wordt. En de tijd van de “mooie momenten” lijkt voorlopig wel voorbij.
    Gelukkig blijven jullie er nogal luchtig over doen en misschien is dat wel de beste manier om het allemaal van je af te houden. Maar zelfs een “vlindertje” als ik word er soms zwaarmoedig van. Voorbeelden?
    Die enorme groep vluchtelingen, die wel het ene land [Syrië?] uit mochten om te voorkomen, dat ze verkracht en vermoord zouden worden, maar Turkije niet in mochten.
    [Dichter bij huis] de terminaal zieken, die door een debiele maatregel van onze regering ineens hun broodnodige zorg niet meer konden krijgen [wie verzint er zoiets?].
    De inmiddels dagelijkse berichten en beelden van bombardementen in Syrië en Irak, die door steeds meer landen worden uitgevoerd.
    Het lukt mij niet meer [de discussies en gesprekken hier hebben daar zeker mee te maken], zoals ik tot voor kort nog wel kon, om het van me af te zetten. En dat is niet goed 🙂
    Het is zoals je gisteren zei: de hoeveelheid beelden is zo enorm toegenomen sinds pakweg 1 jaar, dat ontsnappen vrijwel onmogelijk is.
    Vorig jaar had nog niemand hier van IS[IS] gehoord en nu is het de vijand no. 1.
    Helemaal gek word ik als ik dan zie hoe Jeroen Pauw met autochtone en allochtone medelanders door mijn Den Haag loopt te banjeren, waarbij onder de titel “Typisch Nederlands” op een zo overduidelijk voorgekookte manier wordt geprobeerd die mensen bij elkaar te brengen, dat ik er in ieder geval misselijk van word.
    Wie zorgt er hoe voor, dat we ons weer normaal gaan gedragen?. Ik zei dat gisteren, vanochtend speelde die vraag nog steeds door mijn hoofd.
    Als het aan haar lag wist ze het wel 🙂

    • Met je muziekkeuze blijft weinig mis, Lottie 🙂 Veel meer was ik verrast te lezen, dat je “experiment van Pauw” hebt bekeken. Zelf had ik al vrij snel door, dat het een soort programma was [heel veel trailers waren er vooraf te zien] wat onder een dikke laag “nieuwe verf” niet veel meer was dan wat onder de noemer “Jouw vrouw mijn vrouw” & “Jouw puber mijn puber” e.d. al jaren onze schermen vervuilt.
      Zo duidelijk mogelijke tegenpolen bij elkaar brengen, zodat zo herkenbaar mogelijke wrijvingspunten aan de tucht van de camera kunnen onderworpen worden. Alsof men daarmee wil zeggen “kijk eens hoe objectief we zijn in onze keuzes”. Ja ja, stereotiepen als van Marokkaanse en Turkse origine, een homoseksueel, een Hagenaar, 2 donkere landgenoten uit de West ….. er zijn niet veel hersencellen nodig om te kunnen vatten welke onderwerpen vooral in de tweegesprekken tussen zorgvuldig aan elkaar gekoppelde deelnemers aan de orde komen. Vakkundig aangestuurd ongetwijfeld door de programmamakers. RadaR zou vrijwel zeker spreken van “oude bagger uit nieuwe gierputten” 🙂
      Elke dag lopen er knullen en meiden met een camera over straat om over onverschillig wat de mening van de man/vrouw in de straat te
      vragen. Die wij vervolgens tot vervelens toe krijgen voorgeschoteld. En nu heeft Pauw daar een programma van gemaakt, wat pretendeert bij te dragen aan toenemend begrip en toenemende tolerantie ………..ik bedank voor die stoomcursus van Pauw; ik praat liever zonder een camera in mijn nek met mijn buren of wie ik in de winkel al tegen kom. 😉

  4. Het is maar een gerucht, hoor. Maar ik hoorde, dat de nieuwe Chinese “eigenaar” van ADO voor de wedstrijd tegen AZ anti-kameel-wapens wil laten plaatsen. Toen hem werd gevraagd waarom er geen sluipschutters in de lichttorens werden geplaatst zei de Chinees: “Sluipschuttels holen niet in tolens, maal in het veld te lopen”. En daar zit wat in natuurlijk.

    • Hopelijk worden die “sluischutters” dan wel afgeleverd met een “hele emmel sambal bij” in hun togus geplaatst, anders word het toch al gauw een “waterchinees”.

  5. Volgens Big Ivo Opstelten moeten we gewoon per trein, tram of bus blijven reizen. Gewoon doen, dat is de boodschap die onze teddybeer, die over de veiligheid gaat, voor ons heeft.
    Hoe zou het toch komen, dat mijn Phone 6 ineens begint te piepen? Geloof me, ik zit niet naar die boobjes van die brugpiepers te kijken 🙂

  6. Angst of niet, het heeft de kudde er niet van weerhouden om als eersten de nieuwe Aai-Fone 6 te kopen. Zouden die dingen zijn gecontroleerd op boobie-traps?

    • Nummer 6 is juist ontwikkeld om boobs beter te kunnen zien op een wat groter schermpje, P. Vanochtend werden de resultaten van testen uit Brabant bekend. Boobjes van brugpiepertjes schijnen het prima te doen op de 6.

    • Wel goed getimed, dat uitkomen van die Phone-6. Gebukt onder de spanning en opgejaagd door de angst zullen veel mensen een hogere bloeddruk hebben. En dat kun je door die Phone laten bijhouden. Gemak dient de mens. Ik weet alleen niet of het ding ook kamelen al op verre afstand kan ruiken. Maar misschien zit er een ingebouwde rocket launcher in, je weet maar nooit! 😉

  7. Misschien word ik een beetje paranoïde, maar van de klanten bij de bakker hadden er relatief veel een gleufhoed op. Maar de 2 kamelen van de kinderboerderij liepen gewoon nog te grazen alsof er niets aan de hand was.

  8. LOL!!! Mij viel op, dat er in de tram wel heel veel mensen raar naar elkaar zaten te gluren. En toen we bij Centraal kwamen stonden er ongewoon veel mensen achter pilaren en zo. Ik wenste bijna dat Rutte maar naast me liep om me dat gevoel van bescherming te geven.;)

  9. Ik heb al iemand aan de deur gehad, die een mooi mijnenveld in de aanbieding had. Maar hij rookte Camel, dus ik vertrouwde het niet en heb hem “heen gezonden”.

Nice and easy to work with

