VOORSPEL TOT EEN WOLKBREUK

Onlogisch noch onverwacht kun je het echt noemen. Waar me bij de overstap naar en installatie van Windows 8.1. , nu alweer een 6 maanden geleden [nog geen blauw, bruin of groen scherm gezien in die periode] in die daarna verstreken maanden met een geestdodende vastberadenheid vrijwel continu wordt gevraagd om een voor mij vrij gehouden plekje op een “cloud” in te nemen, ben ik dat even vastberaden blijven weigeren.
Weigeren hield ooit in, dat ik keurig de moeite nam om de uitnodigende partij via een kort berichtje te laten weten, dat ik er niet de persoon naar ben om in de wolken te lopen, zitten of hangen. Dat waren de tijden, dat je als virtuele gedaanten over het algemeen nog correct met elkaar communiceerde. Lichtelijk beschaamd moet ik toegeven, dat ik na die voortdurende inslagen van “cloud-uitnodigingen” inmiddels ben gestopt met het verzenden van die korte afwijzingsberichtjes. Popt er nu iets op met donderwolkbijv. de boodschap “Parkeer jouw foto’s in de cloud en deel ze met je “vrienden” [kennissen bestaan niet meer, iedereen is tegenwoordig je vriend, zelfs je grootste vijand] dan volsta ik door vanuit mijn persoonlijke “little thundercloud” de vinger te geven. Het helpt niet echt want de uitnodigingen blijven komen, maar de vinger lucht wel op.
Nu ben ik niet zo onnozel aan te nemen, dat mijn weigering om te cloudparticiperen ook zou betekenen, dat mijn bewegingen op het web niet ergens in een cloudje of wat zouden worden opgeslagen. Maar men wil blijkbaar meer van me en dat probeer ik op mijn manier tegen te houden. Ooit was ik zo ambitieus te trachten anderen zover te krijgen mijn voorbeeld te volgen, maar dat is water naar de zee dragen gebleken.
En dus kun je het nauwelijks onlogisch en onverwacht noemen, dat inmiddels krachtiger dan tevoren geluiden te horen zijn over de komst van het zogenaamde “iHouse”. Je volledig verpersonificeerde penthouse in een immense cloud vol tuinhuizen, flatjes, campers, bungalows e.d. En zo’n “iHouse” kent je beter dan jezelf. Waardoor er 5 wcpapierminuten voor je thuis arriveert al een maaltijd in de magnetron wordt geschoven, 2 minuten voor je binnenkomt een nieuwe rol WC-papier uit de muur komt en op de ijskastdeur een message verschijnt “Bril omhoog, sukkel”.
Stel je voor, dat je in zo’n “i-House”woont met een partner. Het leven wordt dan een hel. Vooral als de één zacht en de ander ruw toiletpapier wil.
De vraag, die bij mij blijft rondzweven [neen, niet in een cloud, gewoon los door de kamer] is of mensen wellicht wat huiverig zouden staan tegenover zo’n iHouse, wat precies weet waar bijvoorbeeld die wrat of karbonkel zich bij hen bevindt.
Die vraag heeft natuurlijk alles te maken met dat recente hacken van “privé” naaktselfies van B nog watjes. Waar ik trouwens nog iets van heb opgestoken. Waar de “old school” mij al jaren geleden heeft geleerd, dat voorspel iets was waarbij via fysieke aanrakingen en live getoonde andere uitingen van een combinatie van genegenheid en jesusopwinding men in de gewenste mood komt, kwam een blond “kanon” van BNN vertellen [niet mij maar mijn infobron] dat het naaktselfie tegenwoordig als het nieuwe voorspel wordt beschouwd. Weg die “old school” definitie, voorspel is, aldus het blonde kanon, gewoon keuren van de waar geworden.
[Zou de ontvanger van zo’n naaktselfie zo’n geavanceerd touchscreen hebben, dat keuren van de waar via die selfie ook werkelijk mogelijk is? Dat roept opeens hele vermakelijke beelden bij me op.]
Mijn pogingen om mijn “lucht” wolkeloos te houden blijf ik trouwens onverdroten volhouden. Zelfs al betekent dat uitsluiting van de wereld van de naaktselfie. Sterker nog, zelfs als het betekent dat ik bij de toewijzing van een “ïHouse” helemaal achteraan de rij kom te staan.
Ik zou bijna een “feelgoodselfie” maken.

13 thoughts on “VOORSPEL TOT EEN WOLKBREUK

    • Ik had mijn geld gezet op “wolkbreuk – cloudbusting” 🙂 Dus verwachtte eerder Kate Bush dan dit fraais. Maar ik moet je teleurstellen: spellen als dit “Destiny” zijn in meerdere opzichten “out of my league”, dus blijft het bij bekijken van gameplay-clips. Ook leuk 😉 Maar één ding is zeker: we zijn met gamen flink opgeschoten sinds Tetris! Het schijnt, dat er inmiddels in “Shooters”sinds het ontstaan van de videogame meer doden zijn gescoord dan in alle grote oorlogen uit de geschiedenis van de mensheid samen.
      En om even Jurgen te volgen: de kans is realistisch, dat we op grond van dat “Eternal now”, waar men ons in probeert te duwen, straks alleen nog maar over “Destiny’s” zullen kunnen lezen en de streken van die kleine met zijn hand in zijn broek [of was het toch zijn legerjas?] in “oblivion” zullen zijn verdwenen. Tenzij jij een boek over Napo bewaart 😛

      • Natuurlijk heb ik even aan Kate gedacht, maar die was kort geleden al ruim aan de beurt geweest 🙂 Zodoende dus 😉
        Moet het een fotoboek over Napo zijn?

    • In 1973 was er al een bandje danig gefascineerd en verontrust door clouds 🙂

      En op dat album [van origine bedoeld als soundtrack van de film La Vallée] stond ook dit pareltje

  1. Popt er nu iets op met bijv. de boodschap “Parkeer jouw foto’s in de cloud en deel ze met je “vrienden”
    Alleen al de formulering van zo’n boodschap maakt duidelijk, dat van alles en nog wat delen als de normaalste zaak van de wereld wordt beschouwd. Je bent een weirdo als je niet “deelt”. Maar wat deel je eigenijk? Iets “waardevols”? Iets met enige betekenis? Of eigenlijk gewoon rotzooi, die wordt geproduceerd om met de kudde mee te kunnen blijven draven en in godsnaam die altijd dreigende verveling weg te doen blijven?

    • Het “wat” is zeker ook belangrijk, want dat is mede de bron waarmee de databanken worden gevuld. Maar minstens zo belangrijk is het “wie”. Met “wie” deel je nu eigenlijk vooral. Je “vrienden” of Google, Facebook, Microsoft, Apple, Samsung e.d.? Het woord “share”heeft niet voor niets meerdere betekenissen.
      “share” als in delen, maar ook “share” als in geef me mijn “aandeel”. 😉

  2. September is de maand bij uitstek voor vooral laaghangende “clouds” dus wat dat betreft verrast het onderwerp me niet.
    Wist je trouwens [moet wel denk ik] dat Windows je ook een golf aan apps aanbiedt? Gewoon op te halen bij “the shop”. 🙂
    Je hoeft alleen nog maar een smartphone aan te schaffen en een app vertelt je hoe je het beste bij de Chinees kunt komen waar je al jaren vaste klant bent 😉 O ja, ik vergeet nog bijna al die prachtige aanbiedingen, die ze je dan effe appen.. zo’n 150 per dag. En ja, daar kan af en toe een naaktselfie tussen zitten 😀

  3. Is het juist, dat ik in dit blog een link herken met de aflevering van Tegenlicht van zondagavond? Hoewel het hoofdonderwerp daarin was de ontstellende manier waarop we als mensen druk bezig zijn ons collectief geheugen weg te gooien via een destructief proces van digitalisering zonder rekening te houden met de zeer beperkte levensduur van die digitale informatie [vaak van onschatbare culturele waarde, zie Tropenmuseum en wat met de bibliotheek aldaar dreigde te gebeuren op basis van door de politiek opgelegde bezuinigingen; 99% van de bibliotheek werd noodgedwongen weggegeven aan de Bibliotheek van Alexandrië [!!!] omdat alhier geen geld meer werd gevonden om zelf een opslag te financieren] . Dat weggooien van het collectief geheugen vindt overal plaats waar digitalisering plaats vindt.
    Maar onvermijdelijk kwamen de diverse clouds ook aan de orde in Tegenlicht.

    • In alle eerlijkheid, Paul, ik moet de Tegenlicht-aflevering nog bekijken 🙂
      En daar is alle reden toe, zo is me duidelijk.
      Reden voor het al eerder gedichte blog was [heel banaal] de zoveelste keer, dat er iets op popte op mijn scherm. En toch bezig dacht ik “laat ik die leeghoofdige onzin over die naaktselfies er maar meteen bijdoen”:)

    • Vernietigen van het collectief geheugen plaatst ons in het “eternal now”, een Orwelliaanse wereld. Van oudsher afkomstige kennis verdwijnt, de “kennisbank” die internet kan zijn verwordt dan tot een via vaste frequenties up te daten databank met data, waarvan de betrouwbaarheid en correctheid wordt bepaald c.q. afhankelijk wordt van de bezitters van de data[banken]. En we weten wie dat zijn.
      Geef ze vervolgens toegang tot ons “I-House” en ze hebben het klusje geklaard.
      Gelukkig is er Internet Archives, de private organisatie die met korte intervallen het complete internet downloadt om een soort historie op te bouwen.
      Maar in wezen is het natuurlijk de taak en plicht van een overheid om ons collectieve geheugen te preserveren. Ik ben bang dat er reeds enige tijd contracten liggen, waarmee die overheid zich onder die taak/plicht heeft kunnen uitdraaien. Tegen een “kleine” vergoeding uiteraard.

  4. Ik ben het helemaal met Rob eens; hacken is af te keuren!! Maar die cult rond de selfie is ziekelijk en duidt erop, dat narcisme nog steeds hoogtij viert. Ik heb dat fragment met dat “blonde kanon” gezien en dacht toen, dat de enige juiste reactie op dat onzinnig verhaal zou zijn geweest het collectief uitlachen van dat mens. Want ze mag van mij binnen haar eigen wereldje doen wat ze wil, maar dat maakt haar verklarende verhaal niet minder onzinnig.

Nice and easy to work with

