MEEUWENLIEFDE

Ooit verhuisde mijn werkplek [en die van mijn collega’s] naar een “bedrijventerrein”. Pas jaren later, toen de grote jongens er zich mee gingen bemoeien en de bruinbeige en blauwgrijze glazen torens uit de grond schoten, werd het bedrijventerrein een “kantorenpark” met exotische naam.
Maar toen het nog gewoon een bedrijventerrein was [waar overigens compleet nada te beleven was, het was een soort woestijn van saaiheid] bevond zich aan de overkant van ons kantoor, in hetzelfde straatje, een vestiging van toen één van de bekendste slagers uit de regio, van misschien wel Nederland.Ik geloof, dat het bedrijf één van de eerste Keurslagers van het land was. Het ging om een vleesverwerkingsunit. Men sneed daar de runderlappen en hamlappen, de karbonades en de magere speklappen van de door vrachtwagens aangeleverde karkassen.
meeuwenJe kon daar niets van zien, dus ik kon ongestoord míjn werk doen: bedrijven uit de Afwerkingssector te woord staan, brieven schrijven en meer van die dingen.
Maar al snel werd mij en anderen een vaste procedure van dat bedrijf aan de overkant duidelijk. Rond 1 uur werd elke dag door een paar in bloederig wit geklede mannen [ er werkten toen geen vrouwen, want in die tijd was verfijnd vlees als de entrecote,ossehaas, ribeye nog niet populair bij Jan 2x Modaal] een container naar een vaste plek geduwd, met daarin vleesafval. De klep van de container werd opengezet en de mannen maakten dat ze weg kwamen. Wij namen toen aan omdat de stank niet te harden was. Maar nee, het bleek om iets heel anders te gaan. Als bij radar gestuurd verschenen binnen enkele minuten meeuwen, die zoals ze gebruikelijk doen eerst een goed uitzicht plekje zochten. Een paar nerveuze types cirkelden rond boven het straatje.
Het duurde niet lang of het aantal meeuwen was gegroeid tot een divisie en wie het was weet ik niet, maar één van de vogels moet het teken “aanvalluuuuh” hebben gegeven. De meute dook in scheervlucht op de inhoud van de container. Spectaculair om te zien. En zo leerde ik de reinigende werking van de meeuw kennen. Met de jaren ging ik er zelfs een paar herkennen en die noemde ik dan George, Barry, Rinus of Cesar.

Diverse malen kwamen ze op de vensterbank van mijn uitzichtraam zitten en allemachtig, wat zaten er een reuzen tussen. En brutaal als de neten! Soms bleef 1 van de reuzen mij door het glas minutenlang in de gaten houden en die kreeg dan de naam van mijn chef, want die deed dat namelijk ook.
Maar op de één of andere manier bouwde ik in die tijd een soort band op met die meeuwen. En soms hoorde ik Kate Bush zingen “The bird with the child in his eyes”.
Na verloop van jaren was de Keurslager zo groot geworden, dat hij rijp was om opgeslokt te worden door een nog grotere butcher. En vertrok het bedrijf naar een andere vestigingsplaats. 1 van de recalcitrante eigenaars schijnt nog een eigen bedrijf te zijn begonnen; ergens in de buurt van Oss, geloof ik.
Nog een korte periode hebben meeuwen boven hun oude voederplek rond gezwoven , een beetje verwezen, in de war. Maar op een gegeven moment waren ze weg, ook George, Barry, Rinus en Cesar.
Dat gevoel van toen bekroop me nu weer, toen ik nog eens las over die kakbal van de VVD, die in steden wil toestaan, dat er openlijk op meeuwen mag gaan worden geschoten. Ik zou tegen mijn oude vrienden willen zeggen “nog een keer alle ballen verzamelen en aanvalluuuh!!!!”
Die kakbal heet Rutmer [what’s in a name!!] Heerema en ik zou zeggen alle snavels richten op de platte weke billen van deze idioot. En doorgaan tot op het bot .

19 thoughts on “MEEUWENLIEFDE

  1. Ooit werd er in Petten (NH) een aantal gebouwen neergezet waar altijd een aantal kleine tot grote meeuwenkolonies zaten.

    Enfin, wat bleek soort 1 ging gewoon door met te doen wat ze altijd deden namelijk daar nestelen waar het dus doodeenvoudig niet meer kon en dus zakte de populatie als een gek. soort 2 was niet zo strak in de leer en paste zich zeg maar voor de helft aan en dus bleef de populatie uiteindelijk op een redelijk nivo, soort 3 had overal schijt aan en ging nestelen daar waar het het maar kon het gevolg daarvan was dat deze populatie als een razende kool groeide.

    Het grappige was dat waar eerst soort 1 de overhand had deze na de aanpassingen in het gebied bijna op uitsterven waren en waar soort 3 eerst de kleinste populatie had stonden zij nu ineens met stip op 1, terwijl soort 2 in principe gelijk bleef.

    Dit nu is ‘Darwin” in een notendop, na lezing van dit blog ben ik ervan overtuigd dat het “Darwinisme” wellicht enige aanpassingen behoeft want het vreemde gevoel bekruipt mij dat bij deze volledig mislukte komiek Heerema (ik weiger principieel zijn voornaam te noemen) zowel het praktische als theoretische principe van het “Darwinisme” niet van toepassing is, hoe is anders te verklaren dat deze gestoorde gek Heerema door Moeder Natuur niet allang is weggesaneerd als zijnde een afwijking waar op deze planeet geen enkele ruimte voor is, want aanpassen doet hij niet en als soort Heerema verdwijnen is dus ook ergens misgegaan.

    • De verwijzing is meer dan duidelijk, Willem. Alleen vrees ik, dat die aan die butthead van de VVD niet besteed zal zijn.Misschien maar een pilletje geven aan de Rufter?

  2. @RadaR:
    besef je eigenlijk wel wat een mazzelaar je was, dat er meeuwen op je vensterbank kwamen schijten? Voor het zelfde geld waren het “varkens in volle vlucht” geweest 😛

  3. Jij ziet natuurlijk veel vaker en veel meer meeuwen dan wij. Bij ons kweken ze vooral kleiduiven 🙂
    Maar zelfs over de meeuw/duif weet je wel iets lekkers te vinden om even te genieten.Na wat zoeken vond ik die van de Earring. 1970 hè? Ook toen werkte de magie van de vredesduif totaal niet.

  4. want in die tijd was verfijnd vlees als de entrecote,ossenhaas, ribeye nog niet populair bij Jan 2x Modaal
    Ja ja, en tegenwoordig koopt Jan 2x Modaal [bestaat die trouwens nog?] entrecote die eigenlijk lendelap is, ossenhaas die voor 40% uit water en 30% uit kogelbiefstuk bestaat en ribeye van Ierse runderen, die in de jaren 30 van de vorige eeuw zijn geslacht. En dan laat ik de “ontplofkip” maar verder onbesproken 🙂
    Is dat trouwens geen idee voor een nieuwe protestsong van de Earring “The day your chicken will explode”? 😛

  5. De Golden Earring maakte nogal wat hele lekkere “protestsongs”, is het niet? Turn the world around, Paradise in distress en nu ook deze. En weet je wat me opvalt? Ze komen zowel uit de 70’s, 80’s en 90’s. Je zou haast gaan denken dat het altijd op deze wereld een zooitje is geweest 😉
    Voor ik het vergeet, deze over die duiven is ook weer prima. Rock van de bovenste plank!

  6. Die Rjuttemer is inderdaad en complete idioot. Dat de man niets beter weet te verzinnen om dit land door de komkommertijd te helpen zegt eigenlijk alles over deze kwast. Laat die meeuwen de aanval maar openen. 🙂

    • Al heel lang geleden heb ik geleerd, dat het iedereen naar de zin maken een utopie is, Rob. Tel daarbij op, dat mijn gezonde verstand me zegt, dat de overlast veroorzaakt door meeuwen slechts een druppel op de gloeiende plaat is vergeleken met de ellende, die dat andere beest, de homo sapiens [ wat mij betreft te wijzigen in homo luguberiens] veroorzaakt en mijn sympathie voor zekere dieren is eenvoudig verklaard. 🙂
      Een vruchtbare dag toegewenst.

      • Dank, ik heb vandaag mijn nieuwe werkplek bekeken.
        Dat de heen- en terugreis verregende raakte mij minder.
        Ik ben blij dat ik weer mag werken.
        Wel richting kust, ik zal dus ook wel veel meeuwen tegenkomen ……
        Fijn weekend!
        Vriendelijke groet,

Nice and easy to work with

