NAJAARSGEDRAG

Het roept een hartgrondig vloeken en tegelijkertijd een meewarig gevoel bij mij op. Dat merkbaar korter worden van de dagen. Mede “dankzij” de aanhoudende woede van Pluvius [het is lang geleden, dat ik in augustus zoveel regenwater op mijn ruiten heb zien kletteren] en de  niet aflatende stroom aan viesgrijze wolken, die hij mijn kant op blijft sturen, is het regelmatig genieten van het avondzonnetje [ we haalden hier 2 weken geleden met gemak nog 21.30 uur, voordat de eerste schim van schemer opdook] heel snel veranderd in wat ik het “brrrr november” gevoel noem.
De vaste wandeling naar het terras bij ons plaatselijke sluisje heeft ook al weken weinig zin, omdat het een troosteloze aanblik biedt. En dat klemt des te meer, omdat het in juli zo compleet anders was.
En misschien is nog wel het treurigste, dat ik mezelf er op betrap in een soort november-modus te zijn geschoten. Zo kijk ik haast onbewust in de vooravond al vaker naar buiten, in de verwachting de enorme vluchten vogels te zien, die zoals elk jaar rond begin oktober zich verzamelen om te trainen voor hun aankomende trek. Niks te zien! Waarbij ik met de vraag blijf zitten of die klimaatverandering die vogels nu wel of niet in de war zullen maken.  Mij wel in ieder geval.

Donkerte, regen en wind maken mij doorgaans namelijk huiselijker. Ik ga dan veel meer dingen binnen tussen de eigen muren doen. Natuurlijk zijn er die aanbiedingen om gezellig bakjes koffie te komen doen. Recent kreeg ik zelfs aangeboden om erwtensoep te komen scheppen.
Daarentegen zijn de vragen of ik zin heb in een “walk on the beach” drastisch teruggelopen. En gelukkig maar! Want Schevenings vuurwerk is leuk, maar niet als het hoost en je uit je flanelletje wordt geblazen.
Meer binnen dingen doen betekent o.a. het oppakken van de inmiddels vaste gewoonte om films te gaan kijken [over compensatie voor de schier hopeloze bagger die de tv ons biedt, hoef ik denk ik niets meer te zeggen. Alle Tv-zenders zijn bij mij rechtstreeks aangesloten op het afvoerputje.]
De combinatie donker – regen en wind is ideaal om lekker te gaan zitten voor “the odd movie”. Blijkbaar zijn mijn hormonen nog in de [beschaafde] zomerstand, want ik koos haast automatisch voor flims met vrouwen in de hoofdrollen. Zo kwamen direct al “Eyes wide shut” en “Cold Mountain” met de even engelachtige als sexy Nicole Kidman aan de beurt. En dat beviel zo goed, dat ik er meteen de thriller “The Interpreter” met Kidman en Sean Penn achter plakte. Een aanrader trouwens, met Kidman als tolk bij de VN die een complot bij toeval afluistert.
flightplanEn van Kidman kwam ik terecht bij Jodie Foster, die in “Flightplan” een vrouw in rouw speelt, die samen met haar dochtertje haar overleden echtgenoot naar Amerika vliegt en tijdens de vlucht haar dochtertje kwijt raakt. Sean Bean, Peter Sardsgaard en Brett Sexton [beiden inmiddels bekend van The Killing US 3 en 1/2] zijn er ook in te zien. Sterk acteerwerk van Foster [ik ga toch nog eens Panic Room bekijken] in een sterke thriller.
Maar vanaf vandaag wordt het tijd om film even terzijde te schuiven om naar The Bridge 2 te gaan kijken. Blonde Saga en lobbes Martin gaan weer aan de bak. Geen lijk op de brug deze keer, maar een van de vaargeul afwijkende vrachtboot, die op één van de pijlers van The Bridge kleunt. En in die boot een verrassingspakket voor het blondje en Bridge2de lobbes.
Milieu en farmaceutische industrie draait het om en het eindigt allemaal op een grote internationale conferentie met een hoofdrol voor Martin’s collega. En als toegift heeft Saga nog een verrassing voor Martin in petto. The Bridge 2 is beter dan 1, dus is kijken voor de liefhebber aan te raden. Vanaf vanavond alle 10 afleveringen op weekdagen achter elkaar.
Getver, het regent alweer 😦

13 thoughts on “NAJAARSGEDRAG

  1. Hele spannende ontknoping van Brug 2 en ze hadden er flink wat werk van gemaakt met al die “demonstranten”. Wel sneu, dat juist Pernille het slachtoffer werd. Ik betrapte me erop , dat ik lobbes Martin daar meer voor in aanmerking vond komen. Want die man was eigenlijk een wandelend rampgebied. En de verrassing van Saga was een hele bijzondere 🙂 Brug 3 zal er niet meer van komen, denk ik.

    • @Optimist:
      Anders dan bij Brug 1 heb ik ditmaal geen enkele maal sympathie voor Martin gevoeld. Dat compenseerde ik door veel te lachen om de perikelen in de relatie van Saga en haar vriendje. 🙂
      Het was regelmatig storend als de relatie met zijn [bijna ex] vrouw uitgebreid aan de beurt kwam. En zijn fobie voor die Jens , hoewel begrijpelijk, draaide uit op een enorm gezeur. Waarvan ik bijna het vermoeden kreeg, dat het een typisch Deense karaktertrek is, want hetzelfde ontmoetten we al eerder bij The Killing [Sarah zeurde ook wat af] en Dicte [een serie die ik al snel uit mijn lijstje heb verwijderd].
      En inderdaad, Martin deed relationeel veel meer fout dan goed. Waarmee hij steeds minder paste als tegenpool van Saga. In dat verband was het bijna een opluchting, dat Saga hem “verklikte” 😛
      Maar, hoewel traag op gang gekomen, ontwikkelde de plot zich tot één van de beteren. Met een spannende apotheose tot gevolg.

  2. Een beetje ongemakkelijk begin van The Bridge 2. Lobbes Martin huilde mij net iets teveel. 😛 Saga was als altijd weer ontwapenend autistisch 🙂 Op naar V&D straks want daar schijnen truien in de aanbieding te zijn. Hand made in Bangla Desh.

  3. De filmtip-carrousel gaat weer draaien , merk ik 🙂 Het najaar lijkt dus echt begonnen! Wij zitten eraan te denken om maar over te stappen op NetFlix o.i.d., omdat we het er over eens zijn, dat we een nieuw seizoen DWDD en meer van dat fraais nog maar moeilijk zullen kunnen verdragen. En sinds je ons zo helder hebt uitgelegd, dat we via NPO probleemloos de publieke zenders kunnen blijven bekijken [helemaal ons afsluiten zou alleen al uit oogpunt van de actualiteit onverstandig zijn] vragen we ons steeds vaker af waarom we ongewenst het risico blijven nemen om in de bagger terecht te komen. En via Netflix ben je verzekerd van ruim aanbod aan series en films.
    Na afloop van The Bridge 2 [die gaan we zeker kijken] hakken we de knoop door!

    • [helemaal ons afsluiten zou alleen al uit oogpunt van de actualiteit onverstandig zijn]
      Ja P., want vergeet niet dat grote uitvaartshows met de Ron Brandsteder van de 21e eeuw Mark Rutte als regisseur/producent alleen via NPO live te zien zijn.

  4. Prima natuurlijk, dat Season’s end en als ik naar buiten kijk ook meer dan toepasselijk. [Hoppa, de sluizen gaan weer even open hier] Maar ik mag er toch wel op rekenen, dat als augustus ons nog een glimp van zomer gaat bieden, dat je op je oordeel gaat terugkomen. Marillion heeft vast wel een song als bijvoorbeeld “Summer is still alive” of neem anders Dire Straits met “Water of love”. “Smoke on the water” mag ook 🙂
    NB: ik zag dat de lieslaarzen in de aanbieding zijn. Jij ook een paar?

  5. De eerstkomende mooie herfstdag [volgens de Weerradar komt er volgende week bijna 21 graden op de teller] sleur ik je mee voor “a walk on the beach”. Ben je al klaar met het breien van die sjaal?

  6. Die vogels zijn ook niet van de ratten besnuffeld. Die schuilen gewoon ook voor Pluvius. Voordeel van zo veel water is wel, dat ook de insecten zich er niet prettig bij voelen. Of worden die allemaal door die schuilende vogels opgevreten?
    The Bridge 2 wordt trouwens op een prima tijdstip uitgezonden. Eerst Saga zien dan onder het dekbed 😀
    NB: Wij hebben gisteren naar The Devil’s own gekeken, met Ford en Pitt. Blijft een goeie film met voor de verandering eens niet Sean Bean als IRA-terrorist.

  7. Recent kreeg ik zelfs aangeboden om erwtensoep te komen scheppen.
    Dat was bedoeld als een “warmdraaipoging” voor november; ik kon toch ook niet weten, dat november dit jaar 3 maanden eerder zou vallen 🙂
    En “just for the record” ik loop vandaag met een trui aan, dus bij mij werkt het blijkbaar net zo als bij jou 😉
    PS: Marillion heeft voor iedere gebeurtenis wel een passende song, hè?

Nice and easy to work with

