HET ICOON EN DE MALLOOT

Er krulde een lach om mijn mond, terwijl ik wat later dan anders mijn ontbijt wegwerkte. Ik zag namelijk een aantal heren om nog geen 10 uur ’s ochtends in een regenachtig en dus redelijk troosteloos ogend Zürich als eenden waggelend van punt A naar punt B gaan. Die “lost souls” waren, terwijl ik nog het niet onprettige gevoel van mijn warme bed voelde, aan het snelwandelen op het EK Atletiek. En omdat Dione “Dikbil” de Graaf al dagen zoveel kouwe drukte maakt over dat EK en het 43 koppige contingent Nederlandse atleten, die uiteraard grote kanshebbers voor eremetaal zijn [sinds Soitsji zijn we niet alleen van God los, maar ook vrijwel overal en altijd  [verrek, die eenden waggelen gewoon door een rood stoplicht, zie ik, met een Spaanse eend aan kop] een topland] had ik even de moeite genomen om naar die topsporters te kijken. Maar eigenlijk ben ik alleen maar geïnteresseerd in Dafne Schippers en Nadine Visser, vooral omdat die een stuk leuker zijn om naar te kijken dan die eenden.

Weg er mee dus en terug naar mijn vaste routine, de krant. Waar ik vrijwel meteen opmerkte, dat er weer een Hollywood-icoon definitief was vertrokken. Hoe zou  Nederland daar mee omgaan? Nog maar net Williams, en nu was de voormalige bijslaap van ‘Bogey” [neen, niet Michael ‘Dopey”Boogert, maar Humphrey “Play it again, Sam” Bogart] Lauren Bacall op hoge leeftijd ingeslapen.  De VK had er niet eens een artikel voor over, ook een Bacall-poll ontbrak. Onbekend is ook of mevrouw Bacall wel op Facebook zat. Dus bestaat bij mij de nodige onzekerheid of Nederland er wel aan toe zal komen om Lauren Bacall te herdenken. Misschien helpt het als ik aangeef, dat haar filmoeuvre dat van Williams verre overtreft met daar tussen klassiekers als The Big Sleep en Key Largo. Een klein stil wandelingetje zou er toch in moeten zitten?

Maar het kan natuurlijk net zo goed zijn, dat Nederland het veel te druk heeft met het volgen van de trektocht van die 280 vrachtwagens van Moskou naar Oost-OekraÏne. Mooie witte trucks vol met humanitaire hulp [een soort Poetin’s Stille tocht dus] in een lange rij, trekkend over Moeder Ruslands wegen. Je zou mogen verwachten, dat daar niets mis mee zou zijn. Maar dan vergissen we ons toch. Een  Nederlandse generaal-majoor in ruste, naar eigen zeggen nadrukkelijk gevraagd om zich te focussen op paniekscenario’s en doemdenken, mocht komen vertellen wat er allemaal mis zou kunnen gaan gaan met dat konvooi. “Wat als dat konvooi straks door “bandieten” [mogelijk doelt hij op De Zware Jongens uit de Donald Duck] wordt aangevallen? Zoiets is heel eenvoudig te ensceneren!”  Ik hield mijn adem meteen in. Het scenario deed me denken aan een missie uit een computerspel, die ik al ettelijke malen speelde, dus ik weet wat er allemaal mis kan gaan.
En die generaal-malloot in ruste wees er nog maar even fijntjes op, dat er 20.000 Russische troepen aan de oostgrens van Oekraïne bezig waren met de regionale kampioenschappen snelwandelen. En dat sportschoenen heel snel verruild kunnen worden voor “armyboots”.
En ineens begreep ik waarom ik vanochtend zo laat voor mijn doen wakker werd. Ik had natuurlijk erg liggen woelen en dat is allemaal de schuld van die generaal-malloot. Ondertussen rijden die vrachtwagens gewoon door.

14 thoughts on “HET ICOON EN DE MALLOOT

  1. Als wel heel tekenend voor de staat waarin [de media in] dit land verkeert trof ik een artikeltje aan in de VK. De krant, die tot misselijk makend toe het overlijden van Robin Williams uitmolk.
    Vandaag komt de redactie met de vraag “Waarom werd de zelfmoord van Robin Williams zo gedetailleerd verslagen?”
    Het heeft inmiddels niet meer weg van jezelf lekker bezig houden, het is gewoon pure masturbatie. En de [overigens tanende] lezers mogen daar naar kijken.

  2. Ligt het aan mij of is Poetin’s Konvooi verdwaald of zo? De 280 trucks zijn zo maar ineens uit het nieuws verdwenen. Zouden er wat Nederlandse Marechaussees zijn achtergebleven om stiekem aan wat sabotage te doen?

      • Ik heb het vermoeden, dat die generaal-malloot aan een nieuw paniekscenario werkt [zonder De Zware Jongens máár met The Joker en Captain America]. En op dat werkstuk is het wachten 🙂 Persoonlijk denk ik, dat Vlad 1 stiekem die vrachtwagens rood heeft laten spuiten. En dus zoeken de Yanks zich de krampen 😛

    • Het is op zijn zachtst gezegd opvallend, dat er in alle toonaarden wordt gezwegen over de truc met de trucks. Terwijl een dag eerder de nieuwsbrengers over elkaar heen buitelden. Zou het konvooi soms voor een dichte spoorwegovergang staan?

  3. Gewoon laten lullen, die generaal-malloot. Je weet inmiddels toch wel wie je nog serieus kunt nemen tegenwoordig? Zeker niet zo’n propagandist, die omdat hij niets anders kan tot zijn 80ste met soldaatjes en tankjes blijft spelen.

  4. ik heb gisteren even naar die Supercup wedstrijd gekeken. En er overviel mij een letterlijk gevoel van verveling. Ook bij mij begint de afkeer van de voorspelbaarheid het te winnen van het voorheen zo prominent aanwezige gevoel om naar zgn. “grote wedstrijden” te willen en moeten kijken. En ik was er vooral heel snel achter, dat het oeverloze geouwehoer [van in dit geval van Gelder en de middelbare Mulder, die trouwens net zo vervelend wordt als zijn vader] daar de belangrijkste reden van was.
    En ik begrijp, dat ik nog geluk heb gehad, want zou ik als normaliter naar Nieuwsuur hebben gekeken dan had ik die generaal-malloot op mijn bordje gehad. 🙂

  5. Lauren Bacall is een ster uit de periode, waarin onze ouders nog redelijk jong waren. Het is dus niet zo vreemd, dat de facebookgeneratie, inclusief de media, want die behoren daar ook volledig bij, nauwelijks aandacht over hebben voor de dood van icoon Bacall. Er zit gewoon te weinig “like value” in Bacall.
    Ik zag die generaal-majoor [malloot is inderdaad een betere typering] gisteren bij Nieuwsuur zijn ronduit idiote verhaal afsteken. Zolang dergelijke types van de media alle ruimte krijgen om hun onzin en suggestieve verzinsels breed uit te meten is het allemaal “rubbish”, wat ons wordt wijs gemaakt. Snel vergeten dus!

  6. Volgens mij heb je er dikke lol in gekregen om bij de tekst passende clipjes te zoeken 😛 Het maakt er de boel nog levendiger op.
    Ben ik een onbenul als ik zeg, dat dat EK in Zurich compleet aan mij voorbij is gegaan en blijft gaan?
    En die vrachtwagens, is daar geen heibel over met het Rode Kruis? Want ze mogen dan wel wit zijn, die trucks, maar dat is toch niet automatisch het bewijs, dat ze onschuldig zijn? Of denk ik nu slecht, zeg maar als die generaal-malloot?

Nice and easy to work with

