NOOITNOOITELIJKS

Frans Weekers gebruikte het woord bij mijn weten voor het eerst openbaar tijdens zijn onvergetelijk gestuntel over de manier waarop de fiscus gemeenschapsgeld met gigantische bakken tegelijk over de schutting gooide. Frans moest er destijds enorm van stotteren, dus kwam het woord er enigszins verminkt uit.
“Ik uh. . ikΒ  heb uh… de dag uh…. de dagdagelijkse cijfers nu niet paraat”.
Het betekende meteen “the political exile” voor oliekontje Weekers.
Maar geen zorg: zijn VVD-vriendjes hebben allang wat leuke klusjes voor Fransje gevonden. O, en voor ik het vergeet, de fiscus klooit bijna een jaar later nog gewoon door. Want Weekers opvolger, een zekere Kwiebes van ook al de VVD, heeft al enige tijd terug gerapporteerd, dat er miljarden aan mislukte ICT-projecten konden worden gemeld.

kramersIk was dat woord dagdagelijks alweer vergeten, omdat destijds bij naslaan van mijn woordenboek [wat nog geheel gevrijwaard is van al die vondsten van de laatste jaren, die als een verkrachting van de Nederlandse taal gelden] dagdagelijks niet werd aangetroffen. Net zo min als weekwekelijks, maandmaandelijks, jaarjaarlijks e.d.
Wist u trouwens, dat dagelijks en dagdagelijks verkracht worden precies hetzelfde betekenen? Net als dagelijks en dagdagelijks liegen, uit je nek lullen?
Bij het koffie zetten ving ik het woord ineens weer op. Omdat ik minuutminutelijks moest opletten, dat de koffie goed doorliep ontging mij in welk verband het woord werd gebruikt, maar bij het horen er van reageerde ik als door een adder gebeten. Het bestond dus nog en dat terwijl het feitelijk niet bestaat.
Wat zijn “ze” toch kopkoppiglijks in het blijven uitkramen van onzin!! En vrijwel altijd gaat het om zgn. modewoorden. Zo herinner ik van de jaren 80, dat dankzij de stormachtige groei van het aantal clowns, die als organisatieadviseurs bedrijven bestormden, ineens het woord terugkoppelen erg populair werd. Iedereen koppelde van feedbackalles terug. Gelukkig bestond toen dagdagelijks nog niet. Dus je mocht zelf kiezen wanneer en met welke frequentie je aan het terugkoppelen sloeg. En je was hot als je de Engelse variant [feedback] gebruikte.
Het verschil was wel, dat terugkoppelen wel keurig in het woordenboek voorkwam, zij het in een definitie die niet helemaal klopte met het praktisch gebruik. Maar in die jaren 80 was modewoord niet synoniem aan lulkoek en onzin. Die hobby is men pas later gaan beoefenen en cultiveren.
En ik heb me toen ik die lulkoekbui zag hangen vanaf aanvang al voorgenomen nooitnooitelijks daaraan mee te gaan doen.

17 thoughts on “NOOITNOOITELIJKS

  1. Ik heb net de tijd genomen om naar dat door Lottie geplaatste clipje[!] te luisteren. Mooie song met een mooi verhaal over die roeier. Daar kun je nog respect voor opbrengen. Zou die man in 2014 zijn overleden, hij zou op bergen “likes” hebben kunnen rekenen, daar ben ik van overtuigd.
    Ook ik heb met verbazing zitten kijken naar de Williams-exposure op de VK. Ik geloof, dat het helemaal niets meer uitmaakt wie het tijdelijke voor het eeuwige verwisselt. De media springen er als een aasgier op en de debiele helft van Nederland springt er meteen achteraan. Alles om de verveling te voorkomen en met je stem op de radio of je knar op TV te kunnen komen.
    Walgwalgelijks πŸ˜€

    • Knap dat je hebt kunnen opbrengen, P. Die clip bedoel ik πŸ™‚
      Misschien is dat Williams-gedoe wel een voorbode voor straks. Want aan het eind van het jaar zijn er traditiegetrouw veel BX-ers, die de pijp uitgaan. Dus reken maar op tig lijstjes met boeken, films, albums en bekende recepten straks πŸ˜‰ En debiel Nederland maar klikken πŸ˜›

      • Draait Radio 2 plaatjes van Robin Williams? Of toch alvast ‘De Stille Tocht Mars” van Rachmaninov? Dat zou pas mooimooielijks zijn!!!

  2. Met bijna 10.000 “likes” op de VK-poll kun je rustig zeggen, dat Williams als BN-er geslaagd is. En ineens zag ik ook het verband met die clip van Marillion: Williams speelde immers Hook en die zat achter Peter Pannenlap aan tot in “Neverland”. πŸ™‚

  3. ik heb weer erg kunnen lachen om dit verhaal over de taalgekte. Men zwamt maar wat aan en verzint er de bijbehorende namaakwoorden bij. Heel vermoeiend allemaal!
    Allesbehalve vermoeiend is die mooie van Marillion. Moet ik daar een teken in zien, dat het najaar is begonnen en we dus de aankomende maanden veel meer moois gaan zien en horen? πŸ™‚
    Ik haak daar dan maar alvast op in met een song van Marillion, die ik nog nooit eerder heb gehoord. Het is er één voor de doorbijters πŸ˜€

      • Maar wel over de dooddodelijkse Williams ouwehoeren op de radio, alsof ze een persoonlijke vriend hebben verloren 😦 Ik telde zojuist maar liefst 5[!] artikelen [nou ja?] over Williams op de VK. Die zijn duidelijk dolblij, dat ze weer iets op te boeren hebben. Net als een of andere huismoeder om half acht ’s morgens graag wil komen vertellen hoe goed ze Williams vond in Mork & Mindy.

      • Mork & Mindy???? πŸ˜› Mindy was toch dat lekkere ding wat op Karen Carpenter leek? Ze had alleen een beetje weinig borstpartij, anders had ze ook een grote kunnen worden. Of is ze toevallig ook al dooddodelijks?
        Volgens mij was M&M 1x in de week op TV destijds. Toen konden mensen nog het geduld opbrengen om een week te wachten πŸ™‚ Nu vallen ze, inclusief de krant, over elkaar heen om zo snel mogelijk Williams als ook “dode BN-er” te brengen. 😦
        Nee, dan toch liever Lot’s Ocean cloud, inclusief beelden van de Atlantic Ocean Regatta.

      • Nou, Robin Williams heeft hier vannacht met een hoop kabaal en bakken aan tranen afscheid genomen. Donder en bliksem, tropische regenbuien, helemaal in stijl dus.
        Mork & Mindy? Zijn dat de voorgangers van Barbie & Ken?

      • Ik zou bijna zeggen: kijk even op YOUTUBE, daar is vast wel iets te vinden. Volgens mij blonk Mork uit in uit een ei kruipen en de legendarische woorden “nanoenanoe” aan de wereld te schenken. πŸ˜€
        En ik weet bijna zeker, dat Mindy niΓ©t geblondeerd was en geen befteckel had.

  4. Zoals wel “een enkel ding meer tegenwoordig” is dagdagelijks gewoon een aan alle kanten overbodig woord. Het kan dus geen verbazing wekken, dat vooral politici het woord gebruiken πŸ™‚

  5. Als iemand hier om de dagdagelijkse cijfers vraagt, dan verwijzen wij hem altijd naar de map over het 5e kwartaal. Gekken moet je gewoon als gekken behandelen πŸ™‚

  6. De hardnekkigheid waarmee de nitwits en lulkoekverkopers onzinwoorden blijven gebruiken wordt slechts geΓ«venaard door de gedrevenheid waarmee ze blunders blijven maken. Een weerzinwekkend volkje, dergelijke lieden. Waarbij het inderdaad je levensdoel zou moeten zijn om nooitnooitelijks tot hen te gaan behoren. πŸ˜‰

Nice and easy to work with

