HALFSTOK

298 mensen, met daaronder minstens 154 Nederlanders, begonnen gisteren om 12.15 uur aan hun reis richting Kuala Lumpur.
Zo’n 4 uur verder, boven de chaos die Oost-Oekraïne heet, besloten door complete waanzin gedreven “untermenschen” om een van een “suikeroom” gekregen Buk1-installatie [de Russische equivalent van ons eigen “speelgoed” SA6] te gebruiken om het vliegtuig, waarin die 298 mensen hun reis maakten, neer te halen.
Wat ons rest is slechts grote afschuw, aan familie en vrienden van de slachtoffers de loodzware taak om hun verlies, veroorzaakt door die volkomen zinloze en op geen enkele manier te verklaren onmenselijke daad van in mijn ogen beesten, te verwerken.
halfstokNatuurlijk hoort de vlag halfstok vandaag, want Nederland is in de rug geschoten en verliest 154 landgenoten. Zonder daar een negatieve lading aan te willen geven, is het gebaar van die vlag halfstok ook te duiden als de gazelle, die zich in het gras laat zakken als teken van overgave aan de naderende tanden van het roofdier.
Wat mij betreft had de reactie van de HH Willem-Alexander,Rutte e.d. best wat “mannelijker” kunnen zijn. Omdat boosheid  en woede alleszins op zijn plaats zijn.
Hoewel alles uit de kast zal worden gehaald om steun aan familie  en verlenen van laatste eer aan slachtoffers op de vereiste zorgvuldige manier te doen verlopen zou dat niet hoeven te betekenen, dat het daarbij behorende grote verdriet geen ruimte meer zou laten voor een tenminste even grote woede.
Anders lopen we het concrete risico [in andere situaties werd hier al vaker op gewezen], dat 298 mensen w.o. 154 Nederlanders gaan functioneren als “collateral damage” c.q. kanonnenvoer voor een politiek spelletje tussen als gewetenloos te duiden aan machtshonger lijdende monsters.

18 thoughts on “HALFSTOK

  1. De gemiddelde Nederlander [via Radio 2 stapelen de bewijzen zich op, één van de walgelijkste varianten die er bestaat] heeft het nog steeds erg druk met ons allemaal op een identieke manier aan het rouwen c.q. leedverwerking te krijgen. Een “hoogtepunt” hoorde ik een half uur geleden toen ik een vrachtwagenchauffeur aan het woord hoorde. Hij vroeg een plaatje van j1, j2,j3, [klinkt als Zeeslag] aan en toen had ik al weg moeten wezen. Maar toen een hoorbaar kwijl producerende R2-vogel onze luisteraar vroeg welk briljant idee hij had om Nederland als rouwend volk op de internationale kaart te zetten begon het spuien.
    Net als we [blijkbaar, ik niet] tijdens het WK deden met een oranje frutseltje roept Max Laadvermogen ons op om op onze auto [personen dan wel vracht] een zwarte wimpel aan te brengen als blijk van collectieve rouw en gedeeld leed.
    Het is in feite ongelooflijk, maar onder aansturing van de media [wie anders?] blijft men hardnekkig proberen ons te doordringen van de noodzaak om collectief een blok te vormen. Daarbij is elk idee, hoe waanzinnig, overbodig en in- en intriest ook, voor de R2-vogels prima.
    Het is allemaal van een diepe triestheid; zelfs deze Max L. kreeg een veer in zijn reet geprikt. [ Wat mij betreft stopt hij j1,j2,j3 daar meteen bij]Werk voor Facebook dus !!
    Ik word langzamerhand misselijk van de opdringerigheid van die “gemiddelde Nederlander”. En zou het op prijs stellen, zoals meerdere mensen met mij, met rust te worden gelaten. Maar ik word even goed kwaad, mijn woede richt zich niet alleen meer op de daders van de aanslag, maar ook op die debielen met hun “Muziek op het Plein”-ideeën om het rouwproces op de bekende Radio 2 manier [“come together” is niet voor niks dé slogan van het station, ik voeg daar zelf “and catch the disease”aan toe] tot een mediaspektakel te maken.
    En die oprecht gevoelde woede leidde me al heel snel tot passende uitlaatklep in muzikale vorm. Max zijn “O Jees[us]” , de zielenpoot, ik doe het een tikkie anders.

    N.B.: Het is maar goed dat onze gastheer er niet is. Ik denk, dat hij er keihard overheen zou zijn gegaan 😉

  2. Het schoot me ineens te binnen: klopt het dat de Chinezen volledig stil zijn gebleven over de ramp? Bij de take away Chinees hadden ze het er trouwens wel over. Nu steeds duidelijker wordt dat er aan coalitievorming wordt gedaan [niet een leuke klus voor Wouter Bos?] is het niet onbelangrijk te weten waar die Chinezen staan

    • Er zijn er meer, die stil zijn gebleven, Leon. Wat dacht je van “haantje de voorste” Pechtold? Zou zijn vaste tekstschrijver op vakantie zijn? Of zien we Alexander straks opduiken bij Boulevard?

    • Ik kan me wel vinden in dat artikel. Het delen van leed, het mede-eigenaar willen worden van leed, het zonder de implicaties te willen overzien doorspelen van “nieuws”, zonder de moeite te nemen of middelen te hebben om de juistheid ervan te controleren, de meest gevoelige foto’s e.d. zonder aarzeling verder verspreiden en ga zo maar door. Het is onverbrekelijk onderdeel geworden , net als mensen, van de sociale media “cultuur” [ik schreef bijna “barbarisme].
      Ik citeer Rutte zelden, maar dit keer bezigde hij een term, die ik uitstekend kan gebruiken: WALGELIJK.

      Ik maak nog wel de kanttekening, dat de VK zelf ook niet vies is om met grote regelmaat topics van de sociale media te gebruiken voor de broodnodige bladvulling.

      • Voor mij geldt hetzelfde, O.., daar hoef ik verder geen woord over vuil te maken. Op diezelfde VK is flinke poll-discussie gaande. Ik heb met stijgende verbazing naar de meerderheid van de reacties zitten kijken. Waar halen mensen het toch vandaan om zonder over harde informatie te beschikken al zulke uitgesproken meningen te hebben ?!? Terwijl het toch aangewezen is om af te wachten wat er uiteindelijk uit een onderzoek zal gaan komen. En zelfs dan is manipulatie niet uitgesloten. Vergeet immers niet, wij zijn dat domme volk, wat we vrijwel dagelijks aantonen. Belangrijkste is m.i. dat de lichamen terug komen, zodat op een beschaafde manier door nabestaanden afscheid kan worden genomen. Of ze terugkomen blijft, zoals alles wat Oekraïne betreft, ongewis. Zelfs Rutte zal dat beseffen.

  3. Ik kende intensief overleg als bekende uitdrukking, Rutte voegde daar “een intens telefoongesprek” aan toe. Nu lijkt mij dat je een intens gesprek eerder vis-a-vis voert dan per telefoon. Dus kan worden getwijfeld aan de waarde van dat “intense telefoongesprek”. Voor hetzelfde geld heeft Vlad 1 met zijn directe adviseurs zich tranen gelachen om “die lange uit Madurodam”.
    Terwijl de politici hun act opvoeren vinden er de meest schandalige dingen plaats op de crashsite. Dorpelingen, die doodleuk vertellen, dat in hun tuin gelande lichamen en lichaamsdelen met een kruiwagen naar de plek van het ongeluk zijn gebracht. De repatriëring van de lichamen wordt een vrijwel onmogelijke zaak. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat het die separatisten koud laat. Die lieden maken een verre van beschaafde indruk.
    En Rutte slaat steeds vaker met zijn vuistje op de denkbeeldige tafel en voert steeds intensere telefoongesprekken

  4. Laat ik voorop stellen dat mijn medeleven uiteraard gaat naar de familie en de nabestaanden van deze vreselijke gebeurtenis, echter er is mijns inzien wel enige nuance op zijn plek.

    Ten eerste weiger ik doodeenvoudig mee te gaan met al die op lucht gebaseerde speculaties over wie, wat, hoe dit gedaan respectievelijk verantwoordelijk voor is totdat de echte feiten op tafel liggen en voorlopig is dat nog niet het geval zo dat al ooit zal gebeuren overigens.

    Ten tweede is het wederom bijzonder opvallend hoe dit volk zich laat manipuleren en hoe het collectieve geheugen constant weigert dienst te doen.

    Voor de goede orde even een kleine herinnering.

    De shit aldaar is begonnen op het moment dat nationalisten, oligarchen met een sterke voorliefde voor de geldstromen van de EU, fascistische groeperingen en overige zich op de politieke rechterflank bevindende extremisten zich tegen een volstrekt legitiem gekozen regering keerden en deze uiteindelijk zelfs verjaagden en daardoor het spel op de wagen bonden.

    Uiteraard gebeurde dit met de goedkeuring van de Europese bruinhemden onder leiding van ene van Balen en die andere kweepeer die “zoals ik mij nog goed voor de geest kan halen” heel goed hadden gekeken naar de documentaire over de “Partijdag in Neurenberg” en het handboek propaganda van ene Joseph Goebbels ook meer dan eens hadden gelezen zo stonden zij te brallen en te brullen op een podium waar echte democraten nooit hadden willen staan.

    Als we het dus al willen hebben over een eventuele schuldvraag dan zou het Nederlandsche Volk er dan ook goed aan doen de beschuldigende vinger niet te richten op al die anderen maar eerst en vooral naar zichzelf te wijzen, immers zij zijn medeverantwoordelijk voor de Europese Unie en zij hebben en laten nog steeds volstrekte idioten als genoemde van Balen, Verhofstadt en Juncker an al die andere EU fascisten de dienst uitmaken met deze vreselijke gebeurtenis als logische konsekwentie daarvan.

    Niet Vlad I, niet de zogenaamde extremistische russische minderheid, maar degene in Brussel en Straatsbourg zijn degene die hiervoor echt verantwoordelijk zijn ongeachte welke simpele ziel nu wel of niet op een knop heeft gedrukt, het zijn deze bruinhemden die willen en wetens zichzelf een te grote broek aangemeten hebben en nu deze pantalon van de weke billen afzakt verschuilen zij zich onder de eerste de beste stoeptegel precies zoals de laagste levenssoort op Aarde ook hoort te doen volgens algemeen geldende mores.

    Waar ook zo maar aan word voorbij gegaan is het simpele feit dat de luchtvaartmaatschappij Malaysian Air niet zo maar over een oorlogsgebied bleef vliegen met alle risico’s zoals wel is gebleken. dat deed zij uit niets anders dan pure geldzucht.

    Een andere route zou namelijk betekenen meer kilometers en meer kilometers is meer kerosine en meer kerosine is lagere winst en dus verhoging van de ticketprijzen, maar dat willen de passagiers niet en dat kan en mag ook al niet vanwege de concurrentie tussen de vliegmaatschappijen onderling en dus is er willens en wetens maandenlang met het zwaard van damocles hangende boven ieder over dat grondgebied vliegende passagiersvliegtuig voor alleen maar de poen alle risico’s genomen.

    Pas nu op het moment dat dode passagiers als datzelfde manna uit de lucht komen vallen is men bezig om alternatieve routes te kiezen.

    Schijnheiligheid en hypocrisie zijn weer eens een keer de Koning in deze zaak.

    • Willem, ik heb lichtelijk het gevoel, dat je zaken als oorzaak, gevolg en de schuldvraag op een hoop veegt. Maar laat me eerst onderstrepen, dat ik in mijn schrijfsel dan wel spreek van “aanslag” en “untermenschen”, maar me verre houd van die toe te wijzen aan welke betrokken partij dan ook. Omdat zulks voor mij compleet onmogelijk is.
      Vrijwel vast staat, dat er een SA-missile op het vliegtuig is afgevuurd. De mogelijke daders van dat misdrijf moeten vrijwel zeker worden gezocht bij de in het Oekraïense conflict betrokken partijen. Er is de niet te ontwijken verplichting aan de slachtoffers, dat die dader[s] moeten worden gevonden en berecht.

      Jij stipuleert op niet mis te verstane wijze de rol van Europese vertegenwoordigers en legt de link naar de vliegtuigcrash.
      Hoe walgelijk de pure volksmennerij van Verhofstadt en van Baalen in Kiev ook was [daar is hier destijds al het nodige over gezegd], hoe halfslachtig en laf de opstelling van “Brussel” in het Oekraïense conflict ook was en is, toch zie ik die link naar de catastrofe met dat vliegtuig niet. Iemand in de buurt van Donetz heeft de beslissing genomen om een SA-missile op dat vliegtuig af te vuren. Die moet gevonden worden en voor de rechter worden gebracht. Of dat met Rutte’s “onderste steen boven” ook gaat lukken is een tweede. Maar ik kan me niet voorstellen, dat nabestaanden van de slachtoffers genoegen zullen nemen met een schadevergoeding [waar gisteren walgelijk veel nadruk op werd gelegd, nota bene 1 dag na de catastrofe].

      M.i. mag je rustig stellen, dat Europa weinig heeft bijgedragen aan het vinden van een werkbare oplossing voor Oekraïne. Maar daaraan de conclusie verbinden, dat de catastrofe met de MH17 daarvan het directe gevolg is gaat mij veel te ver.

      • @Paul

        Natuurlijk moeten de direct verantwoordelijken hun terechte straf niet ontlopen en of dat nu een of andere doorgedraaide separatist is, een oekraiense jet piloot of wie en wat dan ook.

        Maar voor mij staat vast dat de ware schuldigen zich in zowel Kiev als in Brussel bevinden, immers zonder de goedkope volksmennerij van dat walgelijke paar en de (in)directe steun van de EU aan de toenmalige zogenaamd democratische oppositie en dus nu het huidige regime in Kiev was de situatie vermoedelijk niet zo uit de klauwen gegierd zoals nu het geval is, maar goed dat is mijn inschatting en persoonlijke overtuiging..

        Net als dat het mijns inzien veel te goedkoop is om meteen maar met het beschuldigende vingertje naar Vlad I te wijzen als zijnde de leverancier van het oorlogstuig, vergeten word daarbij voor het gemak dat zowel het huidige regime in Oekraine als de Separatisten over exact hetzelfde wapentuig beschikken met als enige verschil dat de Separatisten geen luchtmacht bezitten nog de beschikking hebben over hele Tankdivisies en het merendeel van hun wapentuig uit de veroverde kazernes en opslagplaatsen is gekomen.

        Enfin het is zoals good old Joost al schreef, “De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel”, behalve als je Barosso, Verhofstadt en van Balen heet dan.

      • Vlad 1 heeft wel het een en ander op zijn kerfstok , Willem! De Krim, troepenmacht aan het oosten stationeren, waarmee hij de opstand van de separatisten faciliteerde, voortdurende infiltratie van “adviseurs”, vermoedelijke wapenleveranties aan de Donetzclub. Zijn rol in het Oekraïens conflict kan moeilijk als netjes worden gezien.
        Wat niet wil zeggen, dat er directe betrokkenheid bij het neerhalen van het vliegtuig aan de orde is.
        Maar waar Europa door haar laffe houding niks bijdroeg aan een oplossing geldt voor Vlad 1, dat voortdurend gedreig richting Kiev en min of meer openlijk steun voor de separatisten ook zeker niks bijgedragen heeft.
        Kortom het is een broeinest van manipulators, gemanipuleerden en stumpers uit Brussel. En daar de daders van die misdaad uit opvissen, ik zie het Rutte niet lukken.

  5. Nu de halve wereld het woord “aanslag”‘ niet meer schuwt, durft Rutte het ook in de mond te nemen. Overigens mis ik nog steeds een ondertoon van woede. Op de radio is al de hele dag een geïndividualiseerd soort rouwverwerking bezig. Veel mensen trekken het leed van anderen weer naar zich toe en vragen popmuziekplaatjes aan op Radio 2, die hoog genoteerd staan in de begrafenis top 20. Ik kan er niets aan doen, maar ik vraag me niet voor de eerste keer af waarom veel mensen maar niet schijnen te begrijpen, dat je prima met het leed van anderen kunt meevoelen, maar het onmogelijk is hetzelfde leed te voelen. Los van de vraag of het netjes is om het led van anderen op jezelf te projecteren. Dat kan alleen maar in GTST. Het aantal slachtoffers van 189 is trouwens wel heel fors hoger dan de cijfers, die gisteren in het journaal werden gezegd.

    • Dat leed delen wordt ook wel “sharing” genoemd, Arno. Wordt heel veel aan gedaan in Nederland tegenwoordig.Ze doen het, althans volgens de commercial, bijvoorbeeld ook met IJspudding van Mona. Ik hoorde gisteren iemand zeggen, dat het jammer was, dat slachtoffers geen kans hadden gehad om, op weg naar dak of asfalt, selfies te maken [me & the plane in flames]. Hoop “share” spul met hoge “like”- waarde is verloren gegaan 😦

  6. De teller is wat Nederlandse slachtoffers betreft inmiddels opgelopen tot 173, Paul. Eigenlijk is er nauwelijks te vatten wat er is gebeurd.
    Overigens is de media inmiddels ook opgevallen wat jij schreef. De Nederlandse reactie van Rutte is opvallend mild in vergelijking met bijv. Australië. Men begint zich af te vragen wat hiervoor de reden kan zijn. Rutte weigert het woord “aanslag” te gebruiken, terwijl andere landen die terughoudendheid totaal niet voelen.

  7. Het zwemt als een vis, het ruikt naar een vis en het smaakt naar een vis!!! Ik ben toch wel heel benieuwd hoe de gezamenlijk politici er voor gaan zorgen, dat wij gaan geloven, dat het om een kano gaat.

Nice and easy to work with

