WEER FOUT?

Als we de berichten mogen geloven gaat het weer goed in en met Nederland. Vooral de huizenprijzen en de huizenverkoop wordt met meer dan gewone regelmaat onder onze aandacht gebracht. Bijkomende positieve punten zijn de explosie aan advertentiecampagnes en commercials over auto’s [we worden er werkelijk mee murw citroëngebeukt, auto’s lijken wel Lego of gratis apps] en, dat vond ik vooral opvallend, indringende reclames om ons te bewegen onze webaankopen vooral met onze creditcard te doen.
Je hoeft geen superintellect te zijn om te ontdekken waar de overeenkomst tussen die 3 positieve pointers zit. Alle drie handelen voor  meer dan 90% om zaken, die te maken hebben met “je in de schuld steken”. De meeste huizen en auto’s worden op basis van financiering gekocht. En kopen met je creditcard is feitelijk ook al niets anders dan lenen, toch?
Zoiets zet mij aan het denken. Is er echt iets gebeurd, waardoor kopers van die goederen er overtuigd van zijn, dat zij die prijs in “the long run” zullen kunnen betalen, zelfs met rente? En denken creditcardgebruikers er idem over? Dat zou heel mooi zijn!opel Hoewel ik moet opmerken, dat ik niet direct zou weten waar die overtuiging vandaan zou moeten komen.
Zou er sprake zijn van een gevoel i.p.v. een overtuiging dan kan ik er in komen. Hoewel gevoel net zo vaak bedriegt als geruststelt. Er zit dus wel een risico aan.
Moeten wij allemaal achter het gevoel of die overtuiging van die anderen aan gaan lopen? De economie zou er wel bij varen, al was het maar tijdelijk.
Of moeten we even een stapje achteruit doen? creditcardEven diep ademhalen en dat vreemde gevoel in de maagstreek ons oor lenen? Want uit die maagstreek borrelt iets op als “Gaan we niet gewoon dezelfde fout maken als we eerder deden? Ons in de diverse malls begeven om onze te lang onbeantwoorde honger te stillen, om over een paar jaar in de identieke problemen te komen als we net nauwelijks achter de rug hebben?” Ik zou de moeite nemen om er minstens over na te denken, ondanks al die opnieuw aangejaagde verleidingen. Een mens wordt immers geacht van zijn fouten te leren? En het is een alom bekende uitdrukking, dat ten tweede male dezelfde fout maken dubbel zo hard aankomt.

NB:  Omdat onze gastheer zijn “break” o.a. in het land van “the green pastures” gaat doorbrengen maak ik graag van de gelegenheid gebruik om dat  te omlijsten met misschien wel de mooiste vocalen van Erin. Mary Black bezingt vol passie haar mooie vaderland. Ik beschouw dat als een mooi welkom. Voor onze gastheer welteverstaan 🙂

Advertenties

9 thoughts on “WEER FOUT?

  1. Ik ken Mary Black van “Columbus”, ook al zo’n prachtig nummer, wat terecht in de T888 staat. Elke keer denk ik weer “het is bijna niet te doen om de golf artiesten, die hier langs komt uit te diepen”. 😉 Bijna een dagtaak!! Maar gelukkig is er dan RadaR, die met een cd-tje aan komt dragen.
    @Leon: er zijn mensen, die La Schiffer [die is toch getrouwd met die Seal? ] het toppunt van schoonheid vinden, hoor 🙂

    • Als het niet zo triest was zou je er om kunnen lachen. Die Volkskrant [althans de digitale versie] maakt er een steeds groter potje van.Volgens mij bestaat de digitale redactie uit 11 jarige snotneuzen, die elk bericht klakkeloos plaatsen zonder verificatie en context.
      Ik meende trouwens gisteren een bericht tegen te komen, waarin Blok stellig verklaart, dat de crisis in de huizenkoop echt over is. En kijk, vandaag denkt de helft van ons daar significant anders over 🙂
      Hoe heet dit spel, weet jij dat, P. ?

      • Je vindt het in de betere speelgoedwinkel vinden bij de “bladvullingspellen”, Paul 😉
        Ik durf te wedden, dat er in de loop van de week een artikel verschijnt onder de titel ‘7 redenen waarom het beter gaat met de economie”. Vrijwel alle digikranten grossieren in dat soort lege pagina bestrijding.
        Volgende week kun je “Waarom de Nederlander somber is over de economie” verwachten.
        En “Wat Bauke van de positieve ontwikkelingen in de economie vindt” zit voor daarna in de pijplijn 😛
        We zitten niet voor niets nog in juli, komkommertijd bij uitstek. Alleen is “komkommer” al enige tijd vervangen door “schaaamteloos uit je nek zwetsen”.

  2. Hadden we al niet eerder en vaker geconstateerd, dat “greed still rules”? Niet alleen bij de bankiers en de jongens en meisjes her en der in de financiële sector, hoor. Het zit ook nog in het bloed van een groot deel van ons. Beschouw wat dat betreft de huidige generaties maar als voor het leven verpest.
    Ik heb me bijvoorbeeld verbaasd over het feit, hoeveel doodgewone jongens moeiteloos duizenden euro’s uitgaven om een paar dagen WK in Brazilië te doen. Of zou het zijn, dat die kaaskoppen nu langzaam de afschrijvingen van Vista e.d. binnenkomen verdwaasd om zich heen zitten te kijken?
    Ik blijf het zeggen: er zijn maar twee mensen, die bepalen of en wat ik koop. Dat ben ikzelf en dat is mijn zich op dit moment op een dagje aan zee [broodjes gaan mee 🙂 ] voorbereidende snoezepoes. Claudia Schiffer types kunnen de pot op en wat mij betreft zichzelf nog doortrekken ook!

  3. Manen tot kalmte, zo ken ik je, Paul. Maar dovemansoren, hè 🙂
    Een te lang niet meer beoefende hobby lijkt weer binnen handbereik en wordt weer fanatiek aangemoedigd. Niet langer lijkt voor een deel van ons te gelden “kopen wanneer nodig”. De pré-crisis slogan komt weer boven “kopen zodra schuld weer kan”.
    Die creditcard reclame ken ik. Ik was daar heel verbaasd over. Waar haalt men het lef vandaan om openlijk te adverteren met het opnieuw beginnen met uit te geven wat je niet hebt? Zou die brutaliteit soms voortvloeien uit een marktonderzoek? Het zou mij niet verbazen.

    Wat een prachtig liedje van Mary Black. Spreekt veel liefde voor Ierland uit!! En je hoeft je ogen maar dicht te doen en je ziet al het moois waar ze over zingt.

  4. Wat mij betreft volkomen terecht, dat je even de aandacht vraagt voor een situatie, waarin het er op lijkt, dat de kudde zich warm loopt om opnieuw op hol te slaan. Daartoe vakkundig aangestuurd door selectieve en sterk naar manipulatie ruikende informatie.
    Wat die autocommercials betreft: tijdens het WK vormden die commercials op een avond in totaal een tijdblok, wat het won van de duur van een wedstrijd. Je werd er helemaal godgierend gek van. Nu zitten we in de volgende fase, die van het publiceren van nauwelijks controleerbare verkoopcijfers. En er is altijd dat deel van de kudde wat denkt “Daar moet ik bij zijn”. Corta de vista noemen ze dat geloof ik 🙂
    BTW, ik kan die Claudia Schiffer met haar doodshoofd inmiddels niet meer verdragen [“It’s a German”] Wel, Claudia, shuff it up your skinny ass, babe!

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s