PROTESTSONG

Als zelfs een TV-mijder als ik het zag dan mag worden aangenomen, dat velen van jullie hét ook gezien hebben. Neen, niet dat viaduct in Belo Horizonte, wat zo “niet op tijd klaar” bleek, dat het op een bus en wat auto’s instortte, met fatale gevolgen. Dat lijkt me overigens aanleiding genoeg voor een  luide Braziliaanse protestsong.
Maar waar ik natuurlijk op doel is de “protestsong” van dat 15-jarige Mexicaanse meisje, waarin ze Oranje en vooral Robben flink de mantel uitveegt. Ik kende al de Spaanse uitdrukking “hijo de puta” [hoerenjong] en heb daar “puto” [homo] en “cabron” [o.a. klootzak] aan kunnen toevoegen. Altijd makkelijk voor een weekend Barcelona.
En ik stelde vast, dat waar wij onze kinderen bedelven onder vrachtwagenladingen Ritalin om ze rustig te houden, men in Mexico zo’n kind gewoon de gelegenheid geeft om haar hartje te luchten. Met die protestsong als resultaat. Waarvan ik persoonlijk vind dat hij beter klinkt dan wat hier lokaal als WK-liedjes is verschenen. Hier steken een paar “puto’s” de ene vinger in hun hol en de andere vinger in een oor, om vervolgens de polonaise te doen op de afgezaagde tonen van “Rio” of “Sambabal”. En het klootjesvolk, uiteraard oranje uitgeslagen, host mee.
De “protestsong” heeft dankzij dat Mexicaanse meisje een revival bij mij veroorzaakt. Hij gaat ergens over [het soort mensen, dat we allemaal vrijwel dagelijks tegenkomen] en is dus herkenbaar. Iets wat ik met die “puto”-liedjes van nationale bodem compleet niet heb. En ik ben verdraaid benieuwd waar de  Costa Ricanen mee gaan komen, als ze zaterdag door Oranje in het pak zijn gestoken.
Verder wil ik niet gestoord worden vandaag, want er ligt een indrukwekkend lijstje aan protestsongs klaar om te draaien. Puto!!!!!!!!!!!!

13 thoughts on “PROTESTSONG

  1. Het kind heeft inmiddels haar excuses aangeboden [ik vraag me af of verantwoordelijken voor de viaduct dat ook gedaan hebben]; het was niet zo bedoeld 🙂

  2. Het duurde even, maar ik weet inmiddels wie ik in die top10 mis. Barry McGuire met Eve of destruction. Volgens mij zoiets als de ultieme protestsong 🙂
    Nu op naar Hinterland 4 😉

  3. Als ik deze specifieke protest-top 10 mag geloven is er de afgelopen 20 jaar [RATM uit 1992 is de meest recente] weinig reden geweest voor artiesten [waar zat je, Lady Goegoe?] om iets in de protestsfeer te doen.

  4. Ik moest meteen weer denken aan die beelden van weken terug, toen je zag over welk soort wankele trappen het publiek het stadion in en uit moest komen. Dus in die zin is de instorting van dat viaduct niet echt verrassend. Overigens had de “elite” [Blatter +] hun eigen ingang zonder enig risico uiteraard, want verschil moet er zijn.
    Vraag is: zal Blatter nerveus worden als er een viaduct nadert op zijn koninklijke rijtoer door Rio e.d.?

  5. Het is alleen maar te hopen dat straks Brasil gaat winnen, want als je zoals ik het nieuws niet alleen maar via de riolen van de staatsomroep of via de roeptoeters van het bedrijfsleven tot je neemt dan is de voorspelling van hopen ellende die veel verder zullen gaan dan een
    “protestliedje”, in dat land niet al te moeilijk te doen.

    Waar bijvoorbeeld tijdens het WK in Mandelaland bijna 80% van de werkende mensen in Brasil tijdens wedstrijden van hun land voor de buis hingen, blijkt er nu een meerderheid te zijn van tegen de 60% die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid als een protest tijdens het huidige WK gewoon blijven doorwerken en dat zegt wel iets in dat voetbalgekke land nietwaar.

    Alleen al daarom zullen naar ik verwacht de “puto’s” van de FIFA wederom laten zien geen “cojones” te bezitten en zal Brasil hoe dan ook naar de halve finale gaan.

    • Daarom denk ik Willem, dat vanavond voor Brazilië de belangrijkste avond wordt. Verlies in de kwartfinale wordt niet zo maar door de Brazilianen geaccepteerd , vermoed ik. Wordt een spannend avondje!

      • Het heeft nog niet zo mogen zijn. Met dank aan die Spaanse scheidsrechter is Brasil met de hakken over de sloot gekomen. De Germanen moeten het dus opknappen dinsdag. Maar eerst vanavond [zoals het er naar uitziet binnen ipv buiten onder het genot van sissende speklapjes en verbrandende hamburgers [eigenlijk is het maar een shitzomer tot nu toe]] kijken wat “The L-Team” er van gaat bakken.Voor hetzelfde geld worden zij op het rooster gelegd 🙂

      • Een hakpartij was het Niet vreemd dat er geluiden kwamen over gedrogeerde Brazilianen. Wat wel zeker is, Rodriquez [Gamès] is een toppertje. Heerlijke speler om naar te kijken.

    • Tot die halve finale zijn ze gekomen om vervolgens een Duitse masterclass te moeten ondergaan. 1-7 is een even ongekende als onverwachte draai om de oren.
      Een compleet land is lamgeslagen. Men zal zich zelf de vraag gaan stellen: “Miljarden over onze rug in het WK steken om op zo’n gruwelijke wijze te worden weggevaagd?”
      Er mag gerust met enige ongerustheid worden afgewacht, wat de Brazilianen na een nachtmerrie als deze zullen gaan doen vandaag.
      Ik heb zo het vermoeden, dat Blatter onvindbaar zal zijn vandaag en misschien wel tot en met de finale. Of dat zal helpen?

      • Wat denk je van de positie van Oranje, Arno? Dat heeft 2 opties. 1. Argentinië verslaan om zondag zelf een Germaanse masterclass te krijgen. 2. van Argentinië verliezen om zaterdag tegenover op eerherstel uit zijnde Braso’s te staan, die stijf zullen staan van de pep.
        Geen benijdenswaardige positie! Ik ben benieuwd wat Louis daarop gaat vinden 😉

      • Brazilië is ontmaskerd als het matige ploegje, dat het is. Ik heb zelden een “top-landenteam” zo slecht [amateuristisch] zien spelen. De Duitsers hadden een walk over. Vergelijk Brazilië maar met een artiest/band, waarvan iedereen zegt dat men zulke fantastische muziek maakt. Eenmaal op de bühne, zonder de gebruikelijke hulpmiddelen, klinkt het echter nergens naar. Helemaal naar het tijdsbeeld van nu dus 🙂

  6. Hier steken een paar “puto’s” de ene vinger in hun hol en de andere vinger in een oor, om vervolgens de polonaise te doen op de afgezaagde tonen van “Rio” of “Sambabal”.

    Hoppa!!!!! 🙂

Nice and easy to work with

