[ON]GELIJKE LIGGERS

Hoewel ongelijk hebben niet leuk is, zit er desondanks een soort gevoel van satisfactie in je ongelijk toegeven. Eerlijk gezegd snap ik er geen [voet]bal van waarom ik ongelijk blijk te hebben. Maar er is meer dan voldoende tijd om daar de gedachten eens over te laten gaan. Prioriteit ligt bij dat ongelijk toegeven.
oranjefans  Het “zooitje ongeregeld” onder de naam Oranje [Leeuwen inmiddels volgens Robben] komt nog niet naar huis. Sterker nog, men cruisete via 3 overwinningen op achtereenvolgens de no. 1, de no. 5 en de no. 62 van de wereldranglijst naar de 1/8 finale, waar zondag Mexico wacht. En steeds breder worden die Leeuwen als titelkandidaat genoemd.
4 helften niet aan te gluren voetbal en 2 helften acceptabel, neen hogeschool countervoetbal waren genoeg voor 9 punten en 10 doelpunten.  Wat me daarbij heeft getroffen is het volgende.
Sinds 1974 is de Nederlandse voetballiefhebber steevast aanhanger geweest van dat typische Hollandse voetbal, ontstaan via het grote Ajax, gecultiveerd en geëxporteerd door “grote” trainers en spelers. Tot aan 2010, dat WK waarin Bert van Marwijk de verontwaardiging van het voetbalvolk over zich afriep door de zakelijke, kille, puur op rendement gerichte speelwijze van Oranje. 40 jaar verwachtten de supporters het Oranje, wat ons Oranje was.
Nu , in 2014, waar van Gaal om voor hem geldige redenen een pur sang counterploeg bouwde, waarbij 80% van de tijd en energie wordt gestoken in het slopen van enige aanvalsdrift bij een tegenstander en 20% resteert om vaker met lange lellen naar voren oranjefans2dan met gerichte passes de absolute topklasse spitsen van Persie en Robben te bereiken, nu in 2014 blijkt een meerderheid van de fans de voorliefde voor de Hollandse School te hebben losgelaten. Het is het resultaat wat telt, hoe behaald is niet langer interessant. Ik begrijp die veranderde houding wel, want hij past immers naadloos bij de tijd en wereld waar we inmiddels in leven. Maar die houding maakt me ook ongerust. We lijken er geen enkel probleem in te zien op te geven wat nodig is om een resultaat na te streven. Wat me doet denken aan die postbode Dirk Schieringa, die hele bevolkingsgroepen vol pompte met leningen, zonder zich over ethische kwesties druk te maken. Zijn bank floreerde jarenlang.
Het doet me ook denken aan die nog steeds aanhoudende verslaving aan de “selfie”. Een meestal stupide, vrijwel waardeloos digitaal fotootje. Maar omdat alle gelegenheid wordt geboden via de media om dat onbenullige kiekje aan den lande te tonen doet het er niet meer toe, dat 80% ervan meteen rijp voor de klikko is en hooguit 20% er mee door kan. Het “hoe” en “wat” [net als bij  Oranje] doen er niet meer toe: alleen het resultaat telt.
oranjefans3Met je dronken kop of je obesitashoofd en zo idioot mogelijk uitgedost op een digitaal kiekje en uitgekozen worden door een BN-ertje van inferieure kwaliteit als “de beste”. Dat is waar het om gaat!!
Ja, het klopt allemaal prima. Wat Louis zijn mannen laat doen en hoe de fans daarop reageren, het valt het best te typeren als “going with the flow”. Waarin chronisch gebrek aan creativiteit en kwaliteit wordt gecompenseerd door beide eigenschappen gewoon te verzinnen. Zoals 5-3-2 zonder een spier te vertrekken ineens een aanvallend systeem wordt genoemd. Zoals zelfs nu nog Sneijder, die er keer op keer naadje van bakt en in een normale situatie zijn plek al kwijt was geweest, nog steeds als lid van die “Gouden Driehoek” wordt gezien. Welk goud???
vioranjeDe media, met Voetbal International voorop, halen alles uit de kast. Het aantal “artikelen” over Oranje als potentiële wereldkampioen rijst de pan uit. Slechte kwaliteit, haast kinderlijk geschreven, maar wie maalt erom? Ze houden immers het gewenste beeld in stand? En over een maand, als de Oranje-hype voorbij is en geslachtsrijpe apinnen Bauke Mollema hun selfie sturen, praat immers niemand meer over al die onzin, die in en over Brazilië werd verkocht? Ik weet zeker, dat ik daar wél gelijk in ga krijgen.

18 thoughts on “[ON]GELIJKE LIGGERS

  1. Je krijgt steun uit onverwachte [ongewenste?] hoek, RadaR. Ik pikte een stuk van VI Oranje mee gisteren. En daar was Gijp ongewoon duidelijk: “Oranje speelt afbraakvoetbal en de blinde supporters zijn in extase”. De “kenner” zei nog meer harde dingen, je kunt het desgewenst terugkijken want KPN heeft sinds kort ook “middenstuk Gemist”.

    • Toevallig was ik al iets aan het terugkijken, Leon. Maar niet omdat ik het gemist had. Ik las, dat Eli Wallach op 98[!!] jarige leeftijd is overleden. En dan dringt zich één onweerstaanbare behoefte op: de slotscene van The Good ,The Bad and The Ugly even terugkijken als een soort saluut. De scene, waarin samen met Lee van Cleef en The Great Mr Eastwood op de “cemetary” de grote afrekening plaatsvindt.
      Onvergetelijk, zoals Wallach in zijn genre onvergetelijk is. Tuco is een heerlijk waanzinnige rol.

      • Mooie scene blijft dat toch. Krijg gewoon weer zin om [i.p.v. voetbal] een avondje The Good, The Bad & The Ugly te gaan kijken. 🙂

      • In die tijd konden ze nog ruim de gelegenheid nemen om even af te rekenen 🙂 Geen tweets, geen SMS’jes, geen Selfie-idioten in de buurt 😀

      • Ik had best met Clint E. op de foto [of is het verplicht “selfie” te zeggen nu?] gewild anders. Lang, blond, blue eyes …. ligt mij wel 😛 Heel wat anders dan die 3 eikels, die tussen al die veren staan op die laatste “themfie”. 🙂

  2. Omdat ik het allemaal niet zo volg ben ik nogal verrast over de ontwikkeling, die de uitdossing van de oranje supporter blijft doormaken. Het hoofdpijngevoel moet inmiddels immens zijn 🙂

  3. Eigenlijk zou het voor de wereld het allerbeste zijn als mijn persoonlijke favoriet Costa Rica de winnaar word van dat megalomane feestje in Brasil, misschien worden de mensen daar dan eindelijk op de waarde geschat die zij meer dan verdienen.

    Wat Klijnsma betreft lijkt het mij het beste indien zij moestuinen gaat zoeken in verlaten mijnen waarbij vooral niet vergeten mag worden de ingang daarvan na haar entree hermetisch af te sluiten, dit alles in het kader van gedegen onderzoek naar de zelfredzaamheid van politici.

    • Wat je eerste punt betreft, Willem, is alles nog mogelijk. Costa Rica won van Uruguay, Italië en speelde gelijk tegen Engeland. Dan moet je als land toch wel iets in je mars hebben. 5 euro op CR lijkt mij een goede zet.

      • Eerlijk gezegd ben ik voornamelijk voor Costa Rica vanwege het geweldige gegeven dat het sinds 1949 geen officieel leger heeft en verder ook nogal goed bezig is op milieugebied, een voorbeeld voor al die andere waanzinnige regimes.

      • “De Republiek Costa Rica is een land in Centraal-Amerika dat in het noorden door Nicaragua en in het zuiden door Panama wordt begrensd. In het westen en het oosten wordt het respectievelijk begrensd door de Grote Oceaan en de Caraïbische Zee. Costa Rica, wat letterlijk Rijke kust betekent, ontbond zijn leger in 1949. Costa Rica stond in 2010 als 62ste gerangschikt in de Index van menselijke ontwikkeling en is op dat vlak een van de toplanden in Latijns-Amerika.

        In 2007 kondigde de Costa Ricaanse regering aan dat het tegen 2021 het eerste Klimaatneutrale land van de wereld zal zijn. Costa Rica stond in 2009 en 2012 dan ook als eerste gerangschikt in de Happy Planet Index, die aangeeft hoe gelukkig de mensen zijn op basis van onder andere de ecologische voetafdruk.”

        Lijkt me wel wat, dat Costa Rica 🙂

  4. Waarom, zo vraag ik me terzijde af, sturen we niet Klijnsma als “fan” naar Brazilië. Er is vast wel een mooie outfit voor haar te vinden. En tussendoor kan ze mooi kijken hoe het er met de moestuinen voorstaat in Brasil. 🙂

    • Stuur dan gelijk deze clip ook maar mee P dan zijn ze daar ook gewaarschuwd hoe het neo-liberale fascisme echt werkt…..

      • Ijzersterk , Willem. Het is dat ik beter wist,anders zou ik werkelijk Frau Klijnsma hebben verwacht te zien verschijnen in de clip.. Maar Koot als FIOD-man is toppie. 🙂

Nice and easy to work with

