WALKABOUT

De “Sockeroos” werden gisteren [om het in termen van Crocodile Dundee te zeggen] op een “walkabout” gestuurd. Maar wat kostte het Oranje een moeite en hoeveel mazzel was er niet voor nodig.
Tegenover een bleek, bijna bescheten Oranje in de 1e helft stond een tot alles bereid cahillzijnd Australisch elftal, wat het duffe zooitje van Lowie geen meter ruimte toestond en per saldo zich minimaal evenveel kansen op winst verschafte. En in de persoon van Cahill [wat een goal!!!] de toch al niet hechte defensie van Oranje knikkende knieën bezorgde.
Feitelijk speelde Oranje met 4 spelers, de andere 7 of deden maar wat of konden hun normale [WK-ongeschikte] niveau niet eens halen.
Sneijder’s scharing onder die “Gouden  Driehoek” begint zo langzamerhand genant te worden. Het lukte hem regelmatig nauwelijks een bal over 3 meter naar een goud3hoekmedespeler te schuiven. Zijn rol verdiende nauwelijks de kwalificatie “blik” i.p.v. goud. Sneijder lift via de hijgerige media heerlijk mee op waar de echte klasse van Oranje zich bevindt: bij het duo van Persie en Robben. Beiden ook niet in “Spaanse” vorm, maar ze scoorden wel en dat was hard nodig. Want wat er in de defensie van Oranje [vooral na de overschakeling op 4-4-3] gebeurde benaderde het niveau van de vaderlandse Jupilerleague. Twee dolende backs, een verlegen schooljongetje de Vrij en een ziekenhuisballen strooiende Vlaar als centraal duo, het was hartverscheurend.
Oranje mocht blij zijn, dat er op het middenveld iemand liep, die met dezelfde inzet en soms even ongepolijst als de Aussies allerlei gaten probeerde te dichten. Nigel de Jong verdiende dan ook veel meer de eretitel “lid van de Gouden Driehoek” dan de alweer falende Sneijder.
Zoals Oranje ook blij mocht zijn, dat de als gewoonlijk ongecompliceerd spelende depayAusDepay vanaf de 2e helft zijn aandeel mocht leveren. Vrijwel alles wat bij de aangestipte 7 ontbrak toonde Depay wel. Durf, snelheid, vooruit denken, creativiteit. Dat Memphis de winnende treffer scoorde was een meer dan terechte beloning.
Wedstrijd 2, het zal duidelijk zijn, behoeft geen lijstje. Resultaat noteren, handen dicht knijpen en afwachten hoe het tegen Chili en daarna Brazilië, Mexico of Kroatië zal gaan. Maar geluk houdt altijd een keer op. Dat weet Lowie ook maar al te goed. Het blijft voorlopig gissen waar en wanneer Oranje’s “walkabout” in Brazilië zal ophouden. Één ding is zeker: er blijft van alles mogelijk, zolang Robben en van Persie maar genoeg blijven scoren om de uitglijders van het zooitje ongeregeld achterin te compenseren.

19 thoughts on “WALKABOUT

  1. Je hebt [en Willem ook niet] niks teveel gezegd over Hinterland. Gisteren aflevering 3 en het wordt beter en beter. “Dicte” moet ik even aan wennen nog. 🙂

  2. Hebben jullie wel nog meegekregen, dat “in the real world” Ronald Plasterk niet voor de eerste keer ook op een “walkabout” is gestuurd?
    Zijn geesteskind,de Noordvleugel, die superprovincie, gaat toch weer niet door. Nederland zal zich Plasterk gaan herinneren als de minister vol onhaalbare plannen, die minister die in zijn hele regeerperiode 0,0 heeft gerealiseerd. Toch knap van die man!

    • Bij Plasterk zit er altijd wel iets tegen, Paul. Is het niet de oppositie dan is het het klotenweer 🙂
      Ze hadden Ronald gewoon minister zonder portefeuille moeten maken oftewel minister van snoepreisjes.

    • Je mag je gerust afvragen hoeveel tijd en geld er in dit van meet af aan als onhaalbaar, mede door het ontbreken van elke steun, zal zijn gestoken. Ik denk dat een flink aantal mensen daar een wat prettiger uitkering van kunnen hebben genoten. Ik vind Plasterk zich steeds meer ontpoppen als een plaspop. 😦

      • Geld is van geen belang, O. Ik lees net, dat de Belastingdienst 200 miljoen heeft weggegooid aan het zoveelste mislukte ICT-project. CapGemini heeft links en rechts wat aardige bonussen kunnen verdelen.

        Weet iemand trouwens wanneer Nederland weer speelt. Ben een beetje de draad kwijt na een avondje strippoker 🙂

    • Ronald kennende heeft hij het vast nog niet opgegeven; want hij is net zo goed een bijtertje als een keffertje. In de wandelgangen gonst het verhaal, dat hij een concept aan het uitwerken is, waarin Groningen en Limburg fuseren. Gronburg of Limingen, daar is hij nog niet uit, NoordZuidvleugel is net iets te lang voor de atlas en de app. Annemarie Jorritsma is dolenthousiast, want die ziet al een flyover van 300 km voor zich. Flink wat werk voor haar bouw[fraude]vriendjes en op zeker dat er ter hoogte van de afslag Lelystad ruimte wordt gevonden voor Annemarie’s Pannenkoekenhuis en Jorritsma’s PantyHeaven.

  3. Met Uruguay – Engeland hebben we gisteren misschien niet kwalitatief, maar zeker qua amusement de beste wedstrijd tot nu toe gezien. Die Suarez, verbazingwekkend. En met
    Engeland is er weer een “grote” voor 90% zeker vroeg naar huis gestuurd.

    • Eerlijk gezegd betrap ik mezelf op een soort voetbalmoeheid; is me nog nooit gebeurd zo vroeg in een WK-toernooi. Zal wel te maken hebben met de haast benauwende hoeveelheid media-aandacht, ik heb het gevoel door voetbal te worden achtervolgd. Waarmee ik maar wil zeggen, dat ik gisteren geen minuut gekeken heb 🙂

      • Je moet goed doseren, Leon, én natuurlijk de op papier veelbelovende wedstrijden uitkiezen. Ik heb het niet bijgehouden, maar ik geloof, dat ik tot nu toe 5 wedstrijden heb bekeken. De rest [Japan – Griekenland e.d.] laat ik lekker aan me voorbijgaan. Je gaat immers ook niet zitten kijken naar groeiende sperziebonen?

      • 😀 Right so, RadaR!!! Studio Brasil lijdt blijkbaar ook onder teveel voetbal- en slap gelul exposure. Gisteravond waren ze een half uur uit de lucht. Overigens: de Engelsen lieten zich ondanks alle waarschuwingen toch door Luis S. in het pak steken. Fraaie goals!!!!

      • De eerstvolgende “interessante” partij is die Nederland straks in de 1/8 finale speelt.Eigenlijk interesseert het me geen hout, wat de anderen doen. Ik merk het wel. Komen er wat aansprekende potten uit de bus, nou dan kijken we toch gezellig.

      • Op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, die onverschillige houding van jullie, heren. Voetbalmoe terwijl er nog 2 weken te gaan zijn? What’s wrong with you? 🙂

      • Het heeft allemaal te maken met die overkill aan aandacht en berichtgeving en het hyperige gedoe om de hele boel heen, Optimist. Zou het nu gaan om gewoon een paar potten voetbal, ach dan kan het nog wel. Maar in de praktijk is het hele avonden [gelul] over voetbal, helden, prognoses, blessures, tweets, selfies en de hele rataplan meer. Ik weet het, je kunt proberen het te ontwijken, maar daar heb je dan wel een dagtaak aan.
        En op het werk lult jan en alleman ook de oren van je kop over RVP e.d. Ze komen je laten zien welk geweldig selfie Pietje Puk heeft gemaakt. De maat lijkt volledig zoek.
        Mijn grens lijkt even bereikt. En voor ik naar de drank ga grijpen maak ik me even los van dat circus. Misschien dat ik straks, zoals Jurgen ook aangeeft, aan het eind weer zin krijg. Maar vanavond geen voetbal, dat staat wel vast. 🙂

  4. Het meest verbazende [en verontrustende] vond ik wel, dat spelers van de top in Nederland [Feijn. & Ajax] niet in staat bleken zelf hun taak zodanig in te vullen, dat de hopen misverstanden en fouten voorkomen zouden worden. Het leken wel pupillen, die wachtten op aanwijzingen van de kant.

  5. Helemaal met je eens. Oranje is te typeren als een zeer onevenwichtig team met [te] grote verschillen tussen achter- en voorhoede. Het lijkt mij persoonlijk sterk, dat van Persie en Robben elke keer weer de flaters achter hen zullen kunnen blijven compenseren. Gisteren was op sommige momenten zeer onthutsend. Ik zag gebreken, die ik zelfs bij “eredivisiewaardige” spelers niet had verwacht. En inderdaad, van de rol van Janmaat begreep ik totaal niets. Geen schim van de aanvallend ingestelde back, zoals hij wordt beschreven. En eerlijk gezegd kan ik de dommige uitdrukking waarmee de Vrij in het veld loopt steeds moeilijker verdragen.

    • In 1 is CD op “walkabout” en in 2 gaat hij op “walkabout” , dus beiden lijken mij passend 🙂 Overigens is 1 natuurlijk wel de leukste film.

  6. Mooie en vooral accurate samenvatting van wat we gisteren bij het kijken naar de wedstrijd tegen elkaar zeiden. Zelden zo’n onevenwichtig elftal als dit Oranje gezien. Voor wereldklasse, achter Jupilerleague. Er zal vast wel ergens wetenschappelijk bewijs te vinden zijn voor her feit, dat dit nooit lang goed kan gaan.
    Ben wel benieuwd of Thierry Henry nog zo idolaat is van Blind 😉 En wat Janmaat mankeert weet ik niet, maar als die 2 ballen goed heeft geraakt is het veel.

Nice and easy to work with

