VANAF VANDAAG OPEN: ALLE ORANJE RIOLEN!!!

12 juni 2014 …………. de dag waarop de remmen los zijn gegaan. Minstens 2 weken, maar hoewel de kans vrij klein is zou het zelfs 4 weken kunnen worden, gaan de riolen open in de stand “maximaal” en wordt Nederland overstroomd door oranje drab.
ZomerochtendVanochtend viel ik onbewust middenin iets wat de “Zomerochtend” is genoemd. Rik verwende de kijkers op die eerste dag al met selfies, gemaakt door echte voetballers in Brasil. Rik was er redelijk opgewonden van. Rivka, Herman en Sjoerd doen ook nog iets. En blijven dat dus minimaal 14 ochtenden doen. Wat een feest!
In Brazilië zelf was als eerste Mr Glipper himself, Sjaak van Gelder. Hij stelde zijn 3 meegevlogen vriendjes Lange Pier, Willem VK en Yuri M. voor en vertelde, dat het gezelschap [als in Studio Voetbal] met enige regelmaat bij elkaar zou komen om te “beschouwen”. Sjaak had aan tafel uiteraard voor zichzelf het zonnigste plekje gekaapt.
EgbertsTommie Egberts nam een vliegtuig later en arriveerde keurig op tijd om de selectie van Lou van dichtbij te kunnen gaan volgen. Om te voorkomen, dat het de gebruikelijke gortdroge Egberts-reportages zou gaan opleveren is Yuri M. [net als zijn vader een figuur wat op alles ja zegt als het maar met TV te maken heeft en lekker schuift] als deskundige toegevoegd. En Yuri lult net als pa Jan overal doorheen, dus dat wordt “mooie televisie”. Binnen een week wordt Egberts gegarandeerd een keer pissig. Tommie vliegt ook mee met Oranje, want elk trainingscomplex, waar de XI van Lou voetstappen achterlaten en balletjes trappen, moet minutieus worden geanalyseerd. Daar hebben u en ik recht op.
copacabanaEn om de leut er een beetje in te houden zijn er natuurlijk dagelijks sfeerbeelden van Ipanema en/of Copacabana. Lots of strings en alweer die onvermijdelijke selfiejagers.
Maar we zijn er nog niet. Want naast “Zomerochtend”, “Sjaak c.s” en “Tommie in Brasil” is er het vanuit een voor ons vertrouwelijk ingerichte huiskamer avondvullende “Studio ……. [inderdaad] Brasil!!!!!”. Henry Schut, de weer opgedoken Hugo Borst, Jeroen Stompie [net bijgekomen van Fatima de Melo] en Dione [ nog onrustig slapend van Sjaak  Brinkman]. Daarin gaat dat kwartet, waar nodig uitgebreid met niet naar Brasil afgereisde analisten, het voetbal brengen. Voorbeschouwd, nabeschouwd, uitgekauwd, enfin, vrijwel hetzelfde als Tommie en Sjaak vanuit Brasil al deden.
Totaal TV anno zomer 2014, het noteren ervan deed me al buiten adem raken. En dan heb ik het nog niet over de schrijvende pers. Het doet me allemaal bij elkaar sterk overwegen om “mijn tent” maar voor een paar weken te sluiten en mijn favoriete trappistenklooster in de Ardennen te gaan  opzoeken.
Nog één opmerking moet ik maken. Er is natuurlijk ook nog VI Oranje van RTL. Ik had een keer willen kijken om een vergelijking tussen de 2 “marktlijders” te kunnen maken. Mrs VeraMaar 3 afleveringen met o.a speklap Gordon, Cocaine Wim Kieft als gast hebben me van kijken weerhouden. Naar verluidt [maar corrigeer me als ik het mis heb] is het in 2014 dezelfde meuk als in 2012 en in 2010 en in 2008 etc. Met het taalgebruik aangepast aan de huidige mode. En “heetste” item schijnt het mokkeltje van Danny Vera te zijn momenteel, waar Gijp regelmatig plotselinge ejaculaties van heeft.
Riolen in alle soorten en maten dus en de zekerheid, dat er de komende maand veel oranje drab uit gaat komen.

18 thoughts on “VANAF VANDAAG OPEN: ALLE ORANJE RIOLEN!!!

  1. Nu de bal echt rolt in Brasil betekent, dat je elke ochtend met nieuws wordt geconfronteerd vol met soms zeer stuitende koppen van blind enthousiaste “hollandprullaria”, thuis dan wel in den vreemde. En alle journalistjes in opleiding worden uit hun hok gestuurd naar terrasjes door heel Nederland om Miep en Henk te vragen wat ze verwachten.
    Eigenlijk ook een soort VI Oranje, maar dan de NPS-way.
    Elke keer bij zo’n groot toernooi vraag ik me weer af wat er toch tegen is om van “hypegedrag” terug te schakelen naar plain ordinary enthousiasme. Want het eerste is dwaas en onecht, terwijl het tweede sympathie opwekt, zoals ik gisteren bij Argentinië – Nederland opmerkte. Waar supporters van wederzijdse teams respect opbrachten voor de prestaties van hun teams. En niet uit de bol gingen voor de uitdossingen van elkaar, onderwijl elkaars zakken rollend.

    • De kaaskoppen zijn er nog maar net en laten zich meteen “scheren” door die o zo aardige Brazilianen. Triest en om je te bescheuren tegelijk.

    • “Fletse start” is wat zich bij mij opdrong. “Flets” zowel qua wedstrijd als wat het programma Studio Brasil betreft. Het zegt alles, dat ik na gisteren te hebben gekeken naar bankzitters Schut, Borst, Hiddink, aangevuld met die Spanje-kenner en Jongkind van de oude voetbaldoos, letterlijk verging van de slaap.
      Dat belooft weinig goeds voor vandaag met maar liefst 3 wedstrijden op het programma. Het zou best weleens op een detective kijken kunnen gaan uitdraaien.
      En wat succes betreft: het gaat er toch steeds meer op lijken, dat het sec in het Kyocera-stadion te halen is.

      • Vanavond is er Aflevering 2 van Hinterland, P. Ongetwijfeld veel beter te bekijken dan die “bankzitters”, laat staan de voetbalwedstrijd 🙂

  2. Voetbal is en kan zijn een uiterst vermakelijk spelletje, echter het begint nu toch echt wel de grenzen van de totale en absolute waanzin op te zoeken.

    Een land wat nog maar net in ontwikkeling is spendeert nu al meer aan stadions en overige rotzooi dan de 3 voorgaande organiserende WK landen bij elkaar bij elkaar opgeteld deden.

    Iets eenvoudigs als een paar voetbalwedstrijden organiseren is uitgegroeid tot een multinational van banale proporties die in haar zucht naar macht en winst niet alleen maar over lijken gaat ( minimaal 1 dode werker per dag in Quatar) maar zelfs een land overneemt, belastingen ontduikt, de lokale bevolking schoffeert en uitbuit en zichzelf buiten de wetten die voor allen gelden heeft weten te plaatsen, eigenlijk ongelooflijk dat dit alles kan gebeuren en dat wij allen dat ook laten gebeuren.

    Verblind door oeroude instincten en driften gaan we gehuld in oranje luiers een paar weken lang iedere vorm van een soort beschaving overboord pleuren en wij zijn daarin niet alleen, neen drie kwart van de wereld doet daar aan mee.

    En dat alles voor wat ooit begon als een uiterst vermakelijk spelletje.

    Maar ik ga in ieder geval nooit meer Coca Cola of Budweiser drinken en ook de McDonalds kan in zijn eigen vet gaan gaarkoken en aangezien Jan Krediet hier ook al niet woont zal de Visacard dit huis ook nooit gaan bereiken, dat zal dus ook geen Hyandai worden uitgerust met een Sony installatie om te rijden naar een vliegveld om niet te gaan vliegen met Emirates en mocht ik ooit nog eens iets aan voetbal willen gaan doen dan heb ik nog een paar hele oude Quik’s liggen en die prefereer ik boven Adidas.

    Wat ik wel ga doen de komende weken is me proberen af te sluiten voor die totale waanzin en me te gaan storten op fijne oude rugby matches, detectives en classic movies, afgewisseld met muziek die een genot in mijn oor is.

    Verwacht van mij de komende tijd dan ook geen analyse of wat dan ook aangaande wat er in Brazilie of hier allemaal op en naast een veld gebeurd want de weerzin tegen het misbruik heeft het gewonnen van het eventuele plezier van wat ooit is begonnen als een uiterst vermakelijk spelletje.

    Misschien is er een voorzienigheid die ervoor kan zorgen dat Brazilie niet de gedoodverfde Kampioen gaat worden waardoor de sluimerende sociale onrust explodeert en daarmee de ogen van de rest van de wereld opent want eerlijk is eerlijk het gaat nu echt te ver.

    • Mag ik zo vrij zijn me bij je betoog aan te sluiten, Willem Het gaat veel te ver. Over het algemeen betekent dat, dat het moment waarop de boel ontploft nooit ver meer kan zijn.

  3. Als je het zo opeen rij bij elkaar ziet staan is het eigenlijk verschrikkelijk. Elke maat is volkomen zoek. Een ware tsunami aan voetbal en gelul over voetbal. Is dat nu werkelijk het walhalla voor een doorsnee voetballiefhebber, wat die enorme exposure wel suggereert?

    • Het aantal vluchten richting Brasil is in ieder geval booming. Niet onlogisch, want iedereen wil daar een selfie maken 😛 En die sturen ze dan weer naar Henry en Hugo om aan ons te laten zien 🙂

Nice and easy to work with

