A BLUE NOTE FROM DAVID

Onze oosterburen, de Germanen, hebben een uitdrukking “ins blaue hinein” [hier ooit ook enigszins in zwang, omdat wij nu eenmaal zelf niets met “blauw” erin hadden, pas Thé Lau vond daar zo’n 20 jaar geleden iets op. Tot die tijd verdween  bij ons iets gewoon in het “niets” of kwam uit het “niets’]
De Britten echter, die kennen weer een uitdrukking, naast “coming from nowhere, waarmee ze aangeven, dat veel dingen van boven over ons komen. En het merkwaardige is, dat waar de Germanen juist alles in het “blau” zien “verschwinden”, die Britten spreken van het “out of the blue” komen.
Wat me brengt bij de volgende stap van “passing the time with David Gilmour”. Die schreef een naar mijn mening prachtige song voor zijn album About Face uit 1984, wat die titel “Out of the blue” meekreeg.
Meeslepend gezongen, fraaie betekenisvolle lyrics. En ik zei het al eerder, David forceert zich niet om ons aan het lachen te krijgen. Waarvan het laatste couplet getuigt, doordat hij daarin iets zegt wat me sterk doet denken aan de add over kinder-, vrouwen-, mannen- en ouderenmishandeling [ja ja, we zijn echte liefhebbers als het om mishandelen gaat]; u weet wel, die met dat deuntje “het houdt nooit op, niet vanzelf”.
Die associatie dringt zich op, omdat Gilmour zegt “ik maak mezelf niet wijs, dat we ooit zullen ophouden er een bende van te maken” en daaraan toevoegt “als we klaar zijn met onze vieze streken, dan is daar dat einde …… from out of the blue”.

Nog 2 dagen, nog zo’n 60 uur kunnen “the fanatics” blijven volhouden, dat Oranje het prima gaat doen. Daarna zal er het besef van de realiteit zijn, deze keer niet echt “out of the blue”.
Tot dat moment blijft heer Gilmour ons verwennen, ook morgen nog.

Out of the blue on the wings of a dove
A messenger comes, with the beating of drums
It’s not a message of love
Our childern are born, and we keep them warm
They must have the right, to live in the light
To be safe from the storm
Out of the blue, with wings on his heels
A messenger comes, bearing regrets
For the time that he steals
But steal it he will, my children’s and mine
Against our desires, against all our needs
Our blood spilled like wine
Over and over we call . . . no one hears
And further and further and further we fall
And though we pray that we soon will awake
It is clear, that it’s no dream at all
Our lives are at stake
I cannot believe, nor even pretend
That the thunder I hear, will just disappear
And the nightmare will end
So hold back the fire ‘cause this much is true
When all’s said and done, the ending will come
From out of the blue

10 thoughts on “A BLUE NOTE FROM DAVID

  1. Wat zal die ouwe geilneef Blatter hebben verzonnen om het WK2014 een opening te geven, die Putin’s Soitsji ver in de schaduw gaat stellen? Het zal wel weer een aardige duit kosten en wie weet: misschien worden de Brazilianen daar wel erg boos over 😉

    • Voor mij staat wel vast, dat de kans dat er flink wat schaars geklede Braziliaanse vrouwen [denk maar aan de loting destijds] in het scenario zijn opgenomen aanmerkelijk groter is dan dat der Sepp gevraagd heeft aan David Gilmour om een concert te komen geven :P. Je hebt wel een punt trouwens, dat bij een te uitbundige [als in “kostbare”] opening de plaatselijke bevolking op het daartoe geëigende moment van zich kan laten horen. Voor mij begint het WK morgen om 22.00 uur en geen minuut eerder, wat Sepp ook uit zijn wijde pantalon tevoorschijn tovert.

  2. Weet je dat het mij niet zou verbazen wanneer er mensen zijn, die de lyrics religieus zouden uitleggen? “Messenger from above” en zo meer. Terwijl ik het toch echt lees als: bommenregen – nuclear attack – kruisraket[ten] – komeet van enige omvang. Alleen Aliëns daar twijfel ik nog over 🙂
    Maar de andere WOMD is of mee gedreigd sinds WOII of gebruik van gemaakt. En niet zelden wat dat laatste betreft. Dus David zal ongetwijfeld gelijk hebben. “The ending will come out of the blue”. Maar laat ze wel nog een tijdje wachten 🙂

    • de lyrics religieus zouden uitleggen
      Daarom is het ook sterk af te raden, dit soort songs aan Kees v.d. Staay te laten horen. Die valt meteen op zijn knieën namelijk 🙂

  3. Ik heb toch zo maar het vermoeden dat de ongekende schoonheid van David G. iets is waar het nakende WK voetbal ernstig naar zal gaan smachten en het WK eigenlijk nu al op een onoverbrugbare achterstand is gezet.

    • Dat ben ik 100% met je eens, Willem. Ik verwacht weinig spectaculaire en amusante matches. De kans is groter, dat gezien de niet geringe belangen het weer een lekkere schoppartijenreeks zou kunnen worden. En hoe meer ik me verdiep in de andere deelnemers aan het toernooi hoe onprettiger ik me begin te voelen wat de rol van Oranje betreft. Vooral de fans, die ik op het journaal zag vertrekken, wens ik heel erg veel sterkte toe. Ze zullen het nodig hebben.

      • Vergelijk alleen de namen en de trackrecords van de Nederlandse “groentjes” met de Spaanse selectie dan kan en mag je eigenlijk niets verwachten vrijdag. Maar de bal blijft rond, P. , dat is wat de Oranjefans rest om zich aan vast te houden.
        En omdat het zal leiden tot een “end” wat niet uit de “blue”zal komen is er ook geen prachtige song van te maken 🙂 Er is slechts ruimte voor die vetkleppen om hun muziekpulp aan Oranje op te dragen.

  4. Thé Lau/ The Scene was te zien op Pinkpop. Die kale van Blöf [Pascal?] zong de tekst van “Blauw”. Lekkere Holl. pop, beter dan Barsoto e.d.
    Maar dat valt allemaal in het niet bij wat David Gilmour al voor de 3e keer op rij laat horen. Heel mooi!!!!

  5. Wordt het niet eens tijd voor “the usual suspects”? Die omhoog gevallen Mokumse marktkoopmanszoon schijnt iets over een “sambabal” te hebben gemaakt. En de premiere daarvan was …… 3x raden …….bij Derksen en Gêne.

    BTW: ook dit is weer een supermooie van David. Love those lyrics!!!!!

Nice and easy to work with

