VOOR DE LIEFHEBBERS

Vrijdag Zaterdagavond/-nacht belooft het weer smullen te worden voor de liefhebbers van detectives. En KRO’s Detective nacht heeft deze keer wel heel veel kwaliteit te bieden.
Begonnen wordt met de 1e aflevering van de 4-delige Engelse serie Hinterland. Gesitueerd in Wales [wat aan de lopende band adembenemende beelden van deze Hinterlandonherbergzame puist aan de linkerzijde van Engeland oplevert] krijgen Tom Mathias [een gekwetst man door een vechtscheiding, die het hem onmogelijk maakt zijn 2 jonge dochters te zien] en Marit Rhys [het toonbeeld van de Keltische vrouw] te maken met de moord op een oude vrouw, die voorheen een weeshuis runde. Het blijkt vooral om Devil’s Bridge te draaien, een prachtig woest stukje natuur wat zijn geheim blijkt te hebben.
Hinterland boeit van de eerste tot de laatste minuut.
DC Banks is bij de kenners al genoteerd als een prima detective; Wednesday’s Child is een nieuwe aflevering, die als no. 2 op de rol staat.
Vanaf 02.10 uur [het doorbijten begint, maar het maal is er dan ook naar] is er de premiere van deel 1 van de tweedeΒ  4-delige van Endeavour. De eerste 4-delige serie werd door de KRO met horten en stoten uitgezonden in 2012/2013. Serie 2 rond de Endeavourjonge Morse heb ik inmiddels in zijn geheel gezien en ik kan er in alle objectiviteit van zeggen, datΒ  Endeavour zijn prequel Morse inmiddels in kwaliteit evenaart. Shaun Evans’ Endeavour uit de jaren 60 heeft als persoonlijkheid dezelfde impact als John Thaw had als Morse in de jaren 80/90.
In “Trove” krijgt Morse, net hersteld van een schotwond, te maken met de industrie van de schoonheidswedstrijden. Via een lijk wat op het dak van een auto landt en de verdwijning van een jong meisje komen Morse en zijn baas Fred Thursday in aanraking met de wereld van bedrog en manipulatie. Met een ontknoping, die helemaal pastΒ  bij Colin Dexter’s originele werk.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om even een sidestep te maken naar de speelfilm. Wie houdt van een spannende highjack-movie, die zich voor 90% in de lucht afspeelt kan wat mij betreft “Non-Stop” met Liam Neeson noteren. Prima spanningsopbouw, enkele heel verrassende wendingen en geweldige shots van zowel wat zich in het vliegtuig afspeelt als welk lot dat toestel uiteindelijk is beschoren. En, niet te vergeten, naast Leeson is er een prachtige rol weggelegd voor de smartphone.

23 thoughts on “VOOR DE LIEFHEBBERS

  1. Je hebt op geen enkele manier overdreven: Hinterland is meer dan goed bevallen en in Tom en Mared is er een nieuw prima duo geschapen. Echt heel goed!!!! Dat Endeavour een blijvertje voor de komende jaren is dat leidt geen enkele twijfel. Ik hoop, dat we van beide series snel meer gaan zien. Het was een lange zit, maar het was het waard πŸ™‚ Nu het ritme weer corrigeren πŸ™‚

      • Banks is wat ik een rechttoe rechtaan detective noem. Prima hoor, maar van een andere categorie dan de 2 die ik al noemde. Dus ja, ik heb die 1,5 uur gebruikt om even in de sluimerstand te gaan πŸ™‚

    • Je moet even op KRO Detectives kijken, O. Het hele WK Voetbal is er een detectivemaand, waarin een bulk aan goede series aan de beurt gaan komen, zoals Endeavour serie1, Hinterland afl 2 en 3, Sherlock, Dicte [Deens] etc.

  2. HΓ©, hij is er achter πŸ˜€ ZATERDAG is detective-nacht. En het mooie is, dat iedereen klakkeloos aannam, dat het vanavond was. Dus nog 1 nachtje extra-slapen, people πŸ™‚

    • Zie het maar als een politieke benadering, Leon. Ooit beloofde Balkenende ons zoet, wat nooit kwam. Recent beloofde Rutte elke werkende Nederlander 1.000 euro bruto [2 voorbeelden uit een hele lange rij]. Ik beloofde overigens geheel per abuis een mooie vrijdagavond [die er wel van is gekomen πŸ™‚ ]. Ik onderscheid me van de 2 genoemde oplichters, omdat mijn “belofte” 24 uur later gaat uitkomen πŸ™‚
      En nu ga ik Wouter K. kijken [vaste prik op de zaterdagmorgen] , die het over zilveruitjes schijn te gaan hebben.

  3. Dankzij RadaR heb ik gisteren [wat moet je anders met dat afschuwelijke weer] al een korte “detectiveavond” gehad πŸ™‚ Ik heb kunnen kijken naar aflevering 4 van Hinterland [een meisje wordt dood aangetroffen zittend midden op de hei], die bloedstollend spannend was en meteen een prima kennismaking met beide hoofdrolspelers [Tom en Maryt] opleverde. Eigenlijk zonder veel moeite heb ik RadaR zo ver weten te krijgen, dat afleveringen 2+3 op een verloren [hopelijk wel komende] zomeravond aan de beurt komen. πŸ™‚
    Minstens net zo enthousiast ben ik over aflevering 4 van Endeavour [Morse en zijn baas lopen aan tegen corruptie bij de politie]. En het loopt niet echt goed af, wat betekent dat een volgende serie Endeavour een zekerheidje is. Wat mij betreft zijn beide series absolute top [ik kijk dan ook nooit meer naar Flikken πŸ˜€ ]
    Dus kijken vanavond en vooral vannacht is alle moeite waard.
    @ Willem: mooie muziek, vol melancholie, die goed bij Hinterland past. En dat Wales, wat een prachtige woestheid en verlatenheid. Wat je doet begrijpen waarom Welshmen zijn zoals ze zijn.

  4. Endeavour & Hinterland (las overigens ergens dat deze briljante serie tweetalig word opgenomen
    zowel in het Welsh als in het Engels wat de acteur prestaties des te knapper maakt) zijn voor mij wel de uitschieters en zeker Hinterland waarin de desolaatheid van Wales voor een extra laag zorgt.

    Prima film overigens die van meneer Neeson, ook een aardige film is “The Angriest Man In Brooklyn met een ouderwets op dreef zijnde en heerlijk schmierende Robin Williams.

    • O en voor ik het vergeet, wat is er nou nog mooier dan zo een nacht mijmerend af te sluiten met muziek die je geruisloos naar de nieuwe ochtend brengt, daar zou je bijvoorbeeld deze hele grote meneer uitstekend bij kunnen gebruiken.

    • Zo’n 200 jaar [in leeftijd] en zo’n 150 jaar aan muziekgeschiedenis samen op het podium……….en de rillingen lopen je over de rug.
      De dvd pleeg ik op steevast een zwoele zomeravond met veel bier en in de juiste gemoedsgesteldheid te bekijken. Man,man, en welk een feeling krijg ik daarbij.

      • Aha, dat wordt dan een mooie opener van een volgend seizoen πŸ™‚ Mocht je Mireille zien of spreken “tell her I said hi “. πŸ™‚
        @Willem: ik word steeds nieuwsgieriger naar Hinterland. Ik herinner me Wales vanuit diverse boeken als het land vol ruΓ―nes van kastelen, die Jan zonder Land heeft achtergelaten.

  5. Ik vermoed, dat onze RadaR de aankomende 2 weken regelmatig in het ADO-stadion te vinden zal zijn. Want de huppelkutjes spelen daar het WK. πŸ˜› En die kans laat-ie zeker niet lopen. Veel selfies denk ik, πŸ˜‰

    • Daar kun je wel eens gelijk in hebben, Jurgen. Hij noemde mij al een paar keer per abuis Eva πŸ˜€
      Heerlijk, om morgen naar die detectives te kunnen kijken. Nu nog een beetje redelijk weer en het lange weekend kan niet meer stuk.

      • Hockeybabes …. ze bestaan dus echt πŸ˜› En nu maar hopen dat Dione de Graaf niet als “hostbabe” vereeuwigd gaat worden. Dat Youtube is echt de vergaarbak van allerlei spul.

    • Een paar wedstrijden heb ik inderdaad al op het oog, Jurgen.
      Overmorgen Huppelkutjes – Japan,volgende week vrijdag Mannen – Gothen en de dag daarop AustraliΓ« – Huppelkutjes.
      Dat van die selfies gaat alleen maar lukken als ik de apparaatjes van de meiden zelf mag gebruiken. πŸ™‚
      En ik maak me sterk als ik niet veel lol ga beleven aan die opwippende blonde paardenstaartjes πŸ˜€

  6. Waarom organiseren ze niet meerdere nachten tijdens het WK? Of is het echt zo dat de Nederlandse vrouw het emancipatieproces heeft voltooid en ook naar alle wedstrijden kijkt?

  7. Ik heb de afgelopen dagen “dankzij” het weer lekker kunnen vooruit slapen πŸ™‚ Want ik wist dat ‘de Nacht” eraan zat te komen. We gaan proberen het t/m Endeavour te halen πŸ™‚

Nice and easy to work with

