WONDERFUL KOPENHAGEN

Voor hen, die met enige regelmaat hier komen lezen, is het helder dat ik een nogal uitgesproken mening heb over de muziek van nu. Ik schroom niet, die mening waar van toepassing hier te laten horen.
Dit betekent echter niet, dat ik alle hoop wat dat betreft definitief heb verloren. Teleurstelling op teleurstelling loop ik tegen het lijf, maar desondanks blijven mijn oren gespitst.
En in die zin deed ik een zowel verrassende als moed gevende ontdekking. Was het in het recente verleden een enkele keer [Abraham’s daughter van Arcade Fire in de OST van The Hungergames], in de actualiteit kom ik steeds vaker [vele malen vaker dan op de radio] bij het bekijken van films muziek tegen, die mijn muzikale smaakpapillen  doen tintelen.

Om het Songfestival dinsdag te ontwijken trakteerde ik mezelf op een 2e keer bekijken van “Safe House”. Een geweldige film over de [smerige] wereld van de CIA, die bij herbekijken net zo geweldig was.  Denzel Washington als ex-CIA agent Toben Frost, die zijn voormalige bazen wil ontmaskeren als corrupte smeerlappen. Ryan Reynolds als “keeper” van het safe house, waar Frost wordt onderworpen aan “waterboarding” spelletjes. En het filmdebuut van Joel Kinnaman [The Killing USA]. Opnieuw werd ik meegesleept in het moordende tempo van de film vol met achtervolgingen en keiharde confrontaties. Zelfs voor Ajax-fans is er wat te beleven, want één van die confrontaties vindt plaats tijdens een wedstrijd van Ajax Capetown.
Maar anders dan de eerste keer stopte ik niet met kijken toen Reynolds de taak van Washington had verricht en de CIA-bazen aan het kruis had genageld. Terwijl Ryan in Parijs kwijnend zonder woorden definitief afscheid nam van zijn lief begon de slotmuziek te spelen. En toen hoorde ik dit, totaal niet mijn soort muziek of artiest, maar ik hoorde de volle 4 minuten uit.

Waarvan overigens een officiële video op de Tube te vinden is, die knap heftig is.

En omdat het zulk kutweer is besloot ik gisteravond in plaats van een terrasje [brrrr] om nog even  een “loose end” weg te werken. Ik schoof “The truth about  Emanuel” in het spelertje.
Een film, die te veel ruimte vraagt om te beschrijven. Laat ik volstaan met “dark” en de opmerking, dat ik er voor het eerst Jessica Biel echt in heb zien acteren.
En alweer was het goed, dat ik het tot het eind uitzat. Niet alleen om de pakkende slotscene, maar ook om dat ik alweer iets hoorde wat ik af moest luisteren.  En dat was dit.

Wat zo perfect paste bij de film. Agnes blijkt dus meer te kunnen dan één leuk album uitpoepen.

En het mag misschien vreemd klinken, maar die 2 liedjes [hoe average normaal gesproken misschien, maar door de link naar die films opeens met veel meer lading behangen] zorgden er voor, dat die prut daar in Kopenhagen me veel minder deed jeuken dan daarvoor.
Blijft wel de vraag, waarom er meer dan 3 miljoen Nederlanders er toch naar kijken en luisteren en volstrekte nobody’s als Cornald Maas, Daniël Dekker en Jan Hoe heet ie ook al weer er vrijwel dagelijks op radio, tv en in de pers uren over uit hun nek mogen lullen.
Maar die vraag zal wel nooit een bevredigend antwoord  krijgen.

Advertenties

17 thoughts on “WONDERFUL KOPENHAGEN

  1. Ik las, dat die nicht Maas het had over een verandering in de muziek [dat woord gebruiken in relatie tot het ESF is al een schande] , die gestalte heeft gekregen via de “Vogeltjes” van Anouk en is bestendigd via de Almelose Vogeltjes met hun storm. Nou, met een winnaar als die worst uit Oostenrijk, die toch wel verdacht veel weg heeft van die travestiet uit Israël van wat jaren geleden, vind ik dat er erg weinig is veranderd.

  2. Van Michael Jackson is ook een nieuwe OST uit, waar Matthijs gisteren hoorbaar [Jaaaaaaaa bij elk nummer] een stijf piemeltje van kreeg. De OST heet “My life after being dead for 5 years”.

      • 😀 Hoe is het toch mogelijk, Nederland hypet gewoon door. Nu over een dode. Komt er nog een selfie van Jackson nu? 🙂

        NB: hier http://www.songfestivalweblog.nl/ is een verzamelplaats van songfestivalhijgers. Even kijken!!

        Weet iemand trouwens wanneer de lente weer begint?

      • Om met het laatste te beginnen: 21 maart 2015 😉

        Dat iemand een site bijhoudt over het ESF is weinig mis mee. Voetbal International doet immers iets soortgelijks over voetbal? En de Libelle over vrouwendingetjes?
        De bezoekende hijgers zijn niet onverwacht in te delen in de categorie “volwassenen die zich als kinderen gedragen”. De idolatie kun je er van afscheppen. Vermakelijk en tegelijk veelbetekenend is wat er allemaal om die aan het ESF deelnemende zaaddozen blijkt te worden heen gebouwd. Via links kwam ik op complete wedsystemen en wedoverzichten. Zou me niets verbazen als in werkelijkheid de Chinezen de hele boel runnen 🙂
        En dan zijn er ook nog de dagelijkse download populariteitsoverzichten van iTunes, die blijkbaar als graadmeter dienen voor de kans om hoog te eindigen in dit internationale Grote Kinderen voor Grote Kinderen feest. Ouderen onder ons die de tijd van Teddy Scholten en de Corry Brokken nog hebben meegemaakt zouden hoogst verbaasd zijn te merken, hoe een op zich al commercieel feestje van de slechte muziek vakkundig tot een supercommercieel wangedrocht is gemaakt. Waarbij de matige kwaliteit [understatement] van de performers volledig ondergeschikt is in verhouding tot het verdienen van zo veel mogelijk geld.
        Niet geheel verrassend is het te constateren, dat niemand van de hijgers lijkt te beseffen, dat het in het algemeen zo werkt [niet alleen bij muziekfestivals] dat als 85% van de deelnemende zaaddozen een kwaliteitsgehalte bezit wat er onmiddellijk toe zou leiden dat ze op een veiling zouden worden “doorgedraaid” [wat iets heel anders is dan constant te worden afgespeeld 😛 ] , de resterende 15%, waaronder een aardig middle of the road countrypop-liedje, veel beter lijkt dan het op grond van neutrale uitgangspunten is. Wij kenden ooit de uitdrukking “in het land der blinden is eenoog koning”; wel, geheel de gedachtig zijn narcistische inslag heeft de mens van nu dat gezegde aangepast tot “Op een festival der vals zingende kraaien is hij/zij die de toon een beetje weet te houden God[in]”.

        Wat Wacko Sjako betreft, de kans op een selfie acht ik klein. Maar wie weet wordt de “lijkfie” uitgevonden. 😉

  3. Er wordt tegenwoordig relatief veel goede muziek op OST’s gepropt.
    Zelfs de laatste Batman-films [TDK- TDKR] hebben best wat te bieden. Maar de beste OST blijft voor mij nog steeds die van The Book of Eli [toevallig ook met Denzel W, 🙂 ]

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s