EEN GEWONE ZONDAG

Een beetje  verdwaasd gevoel beving mij bij de start van deze [alhier] druilerige zondag 27 april 2014. Het drong namelijk tot mij door, dat vandaag geen feestdag is. Na 2 dagen Willem Pils fêteren is er vandaag niets.
Nou niets, dat is ook niet helemaal waar. Want sowieso blijven hangen de onafgebroken stroom huldes die aan Willem én namens Willem [de stadhuizen liepen vol om ruim 3100 lintjes in mensen te prikken] werden gebracht.
Op de radio kwam gisteren muts na muts uit de branche van de “royalty watchers” [als je helemaal niets blijkt te kunnen dan word je dat] opdraven om op een meer dan hijgerige manier [de radiostudio veranderde in een sopstation] duidelijk te maken, dat Willem het “goed doet” en waarom. De NOS, ooit toch een serieus genomen staatsomroep, had er nog een “Maurice de Hondje” tegenaan gegooid en meldde groot, dat 75% van de Nederlanders vindt “dat Willem het goed doet”. Waarbij de eerste vraag van mijn kant natuurlijk moet zijn wat Willem goed doet.
Op een fluitje blazen op een schoolplein vol met oranje gehersenspoelde kinderen?
Van bil gaan  met Max? Bij Armin van  Buuren op het podium klimmen? Een mooie Facebook-page van koninklijke allure maar tegelijk zo “benaderbaar” [al 13.000 likes meldde de RVD gisteren trots] voor “ons” maken?
Zeker is in ieder geval, dat de EO naast flapdrol Bertje een volgende kijkhit kan noteren: want Blauw bloed [alleen de titel al doet mij huiveren] gaat een gouden tijd tegemoet.

Maar om op mijn begin terug te komen, Nederland valt even in een feestdag gat. 1 mei kunnen we niet serieus nemen, want de Dag van de Arbeid gedenken met meer dan 700.000 [and still rising] werklozen, dat is pijnlijk. 1 mei leent zich eigenlijk al 4 jaar om met rookbommen en molotovcocktails herdacht te worden, maar daar doet Nederland niet aan.
Gelukkig staarden gisteren het vierkante hoofd en de ballonkuiten van Annechien Gesthuizen mij aan. Vrouw Antje van het journaal las keurig van de autocue voor, dat zij met 4 mei op komst voortdurend moet denken aan de jonge jongens, die 70 jaar [!!!!] geleden in een zoveelste zinloze oorlog het leven hadden verloren. En smachtend keek vrouw Antje naar een keurige rij grafstenen. En opeens moest ik aan de woorden van Youp van ’t Hek denken: “Ach flikker toch op, zeg. Met je walgelijke confectiehoofd”.
Dus 4 mei en gelijk daar achter 5 mei naderen. Twee gelegenheden waarop Willem Pils weer een goede beurt kan maken. Podia genoeg om uit te kiezen met daarop het topje van wat Nederland te bieden heeft: Ali B [[met een kudde oudjes in zijn kielzog], The Common Shitnets [warm draaien voor Kopenhagen] en ik heb het sterke vermoeden, dat de Toppers op 4 mei weleens op de Dam live The Mattheus nog eens over zouden kunnen gaan doen. En het jongere zusje van Trijntje Oosterhuis mag een gedicht voorlezen.

Ik werd er nog op gewezen, dat vandaag best wel een feestdag zou kunnen worden. Als Ajax-supporters in Almelo het toch op de nominatie voor sloop staande Heracles-stadionnetje hebben verbouwd [fluitje van een cent] en Ajax een punt overhoudt aan het schaatsen over kunstgras, dan wordt het in Amsterdam een feestdag.
Maar daar tegenover staat uiteraard, dat op hetzelfde moment de kans groot is, dat in Kerkrade deze zondag een rouwdag gaat worden als het arme Roda uit de eredivisie moet verdwijnen.
Het is daarom dat ik vandaag, die druilerige zondag waar de afterglow van Willem Pils nog duidelijk is waar te nemen, niet als een feestdag aanmerk. Want een feestdag is pas een feestdag als we hem met zijn allen vieren. Zoals we gisteren in Utrecht, Den Haag, de Rijp, Amstelveen… ach, eigenlijk overal mochten waarnemen.
Vandaag mag een dag worden van:
– schaamte in Amsterdam, want met zo’n kutploeg op zo’n manier toch kampioen worden, dan kun je je alleen maar schamen;
– droefheid in Limburg, als die provincie met Roda JC haar laatste vertegenwoordiger in “de Hollandse voetbalhemel” zal blijken te hebben verloren.
En als het ene confectiehoofd [Dione de Graaf] zegt, dat een ander confectiehoofd [Bauke Mollema] één van de grote favorieten is om LBL te winnen, dan neem ik het Bauke helemaal niet kwalijk als hij toch weer 7e wordt. En daarmee deze zondag gelukkig een gewone zondag blijkt te zijn geworden,

16 thoughts on “EEN GEWONE ZONDAG

  1. Weet je dat het me eigenlijk nog meevalt, dat er niet een zender is, die van het verval van Roda JC een lekkere, ouderwets Limburgs sappige, docusoap heeft gemaakt?

  2. Je kunt je er maar beter op voorbereiden, dat elke dag een andere [combinatie van] BN-er[s] ons komt vertellen hoe hij/zij in de week van 4-5 mei aan weinig anders kan denken [behalve het bijhouden van zijn FB-page en Twitter] dan aan die jongens en meisjes, die 70 jaar geleden werden opgeofferd aan de waanideeën van grootheidswaanzinnigen.. Want vrouw Antje is al opgevolgd door pa en dochter Barend [die hebben uiteraard recht van spreken] en inmiddels Yvonne Jaspers. En we hebben nog een week te gaan. Probeer ze maar te ontwijken 🙂

    • En dat allemaal om ons toch vooral zover te krijgen, dat we a.s. zondag 2 minuten stil zullen zijn. Op 5 mei mag men weer de gebruikelijke herrie maken, want dan breken de gebruikelijke festivals weer uit, als een besmettelijke geestdodende ziekte, om onszelf weer gerust te stellen.
      Vreemd gedoe eigenlijk, op 4 mei zijn we 2 minuten doodstil om onze vrijheid te danken en op 5 mei maken we de meest weerzinwekkende herrie om diezelfde vrijheid te vieren. Je moet er maar opkomen, 70 jaar na datum. 😦

    • Zoals gebruikelijk zal deze week de TV vergeven zijn [het is nu al te merken] van programma’s met WOII als invalshoek. Om misverstanden te voorkomen: zolang er nog dergelijke mensen in leven zijn vind ik het gedenken van iets wat je aan den lijve hebt meegemaakt en de gevolgen van hebt ondervonden, iets wat aan die mensen is voorbehouden. Geen negatief woord daarover.
      Heel anders zie ik dat met mensen van generaties na WOII. Als het goed is hebben die dankzij het onvolprezen Nederlandse onderwijs alles kunnen leren over die WOII. En leren, zo houdt men steevast vol, doe je om er in de toekomst ernstige gelijksoortige fouten mee te voorkomen. Mij tientallen jaren nadat ik WOII heb kunnen leren via die verdomde BN-ers en hun misselijkmakend onoprechte filmpjes trachten te dwingen een misdaad tegen de mensheid, die ikzelf nooit zou begaan, te gedenken onder het mom van “vrijheid” [de mens van de huidige tijd is net zo min vrij als hen, die onder het juk van de Duitsers hebben moeten lijden] is niet minder dan een farce. Temeer, omdat het gedenken direct wordt gevolgd door een nationaal bacchanaal op 5 mei.
      Ik zal zeker 2 minuten stil zijn, zoals ik wel vaker stil word als ik de beelden zie van wat er in Syrië, Mali, Centraal Afrika as we speak plaatsvindt. Maar dat stil zijn is geheel mijn eigen keuze, ik laat me dat niet voorschrijven door een stelletje armzalige omhooggevallen confectiehoofden [dat woord van Youp hou ik er voorlopig in 😉 ] als Jaspers e.d.
      Want Syrië, Mali, Centraal Afrika enzovoort zijn wel de fouten die we nu maken, fouten waaruit blijkt dat we/de mens halsstarrig door blijven gaan met heel weinig te leren. Had vrouw Antje de huidige kwalijke situatie in haar tekst op de autocue laten opnemen, ik zou nog een greintje respect voor haar hebben kunnen opbrengen. Nu, met dat voorgekauwde verhaal [voor elke BN-er zijn/haar eigen tekstje], veeg ik er mijn reet mee af.
      Ergo, weinig TV deze week, wat overigens wel goed uitkomt want ik ben Saga en Martin [The Bridge 2 Swe-versie] aan het bekijken. Daarmee red ik het wel tot 6 mei. 😛

      • Mensen van de huidige generatie zouden ook over de op dit moment als genocidemachines draaiende landen hebben kunnen leren. Helaas, het gros weet niet eens waar Syrië, Mali en Centraal Afrika liggen. En wat niet weet …… drinkt lekker weg op 5 mei 🙂

      • Een even duidelijke als onverbiddelijke mening over onze jaarlijkse “vrijheidsviering”. Hoewel ze mij gelukkig zijn ontgaan en ook de komenden mij zullen ontgaan, kan ik me wel vinden in de harde toon, waarmee je de inderdaad uiterst onsmakelijke manier, waarop we klaar worden gestoomd voor het “gewenste gedrag” op 4 en 5 mei, neerzet.
        Dat Nederland langzamerhand niet doodziek wordt van die steeds maar weer hun “confectiehoofden” [vind dat woord zeer passend] tonende BN-ers kan alleen maar worden verklaard door de ongelooflijke afgestomptheid van diezelfde Nederlander.
        Want hoe kun je anders verklaren, dat diezelfde “confectiehoofden” het hele jaar door de meest stupide onzin kunnen verkopen [mede in commercials] en er nu zonder enige terughoudendheid datzelfde “confectiehoofd” ons over 4 mei komt enthousiasmeren? Met een strak gezicht en waarschijnlijk een traan in de stem.
        Gebruikten we niet recent het woord “fake” met enige regelmaat?
        Het herdenken van WOII zou, zo ben ik met je eens, aan kwaliteit en oprechtheid winnen, als we dat herdenken overlaten aan direct betrokkenen.
        Voor de generatie van nu wordt er al voldoende nieuwe ellende geschapen om t.z.t. te gaan herdenken.

  3. Het was een nogal krakkemikkige manier om kampioen te worden, iets anders kan ik er niet van maken. Ik verwacht ook niet, dat Ajax met die spelersmateriaal volgend jaar wel potten zal gaan breken in de CL.
    Eenoog in het land der blinden of om het met Willems woorden te zeggen de kampioen van de middelmaat.
    Roda lijkt het nu toch echt te hebben verspeeld, dat gaat niet meer goedkomen. Wel goed gekomen is het met jouw clubje, RadaR, alle complimenten voor Fräser, die met hetzelfde spelersmateriaal als Steijn wel de juiste aanpak vond.

    BTW: ik heb vandaag helemaal niets van of over Willem Pils gehoord. Een verademing.

    • Willem Pils heeft samen met Max “hot news” op Facebook gezet en nu zitten ze vermoed ik de duizenden hoogwaardige reacties te lezen. 🙂
      Ik ben trouwens wel benieuwd wie de meeste “friends” gaat binnen loodsen, Willem of Max.

    • Met ADO op plek 9 [en dus in het linkerrijtje] ben ik een tevreden supporter, P. En nu maar afwachten of het volgend seizoen wat meer stabiliteit in resultaten gaat brengen. Maar Fräser krijgt alom de waardering die hij verdient; zuur voor Steijn, maar resultaten tellen!
      Overigens is mijn waardering voor de club ADO flink gestegen, nadat ik me wat meer verdiept heb in al de side-projects, waar de club bij betrokken is. Het is wel eens goed dat te zeggen.

  4. Laat me je eerst even feliciteren 🙂 Nee, niet met het succes van Willem Pils 😀 Ik begrijp, dat inmiddels de main features [zoals dit weblog] naar behoren functioneert in Windows 8.1.. En in één keer de hele zaak van XP naar 8.1 krijgen, ik neem er het petje voor af.

    Dat gezegd hebbend, je wordt inderdaad compleet gestoord van de kluit aan feestdagen, die zich aaneenrijgen in de periode van nog geen 3 weken. We zijn echt de Amerikanen van Europa geworden. De Yanks vieren alleen het grootste deel van hun stupide feestdagen op en rond Wall Street [ zoals “Take your kids to where the money is made-day”]. Maar we zijn gek genoeg hier om zoiets ook te gaan vieren straks.

    Weet je dat ik stiekem hoop, dat Ajax verliest? En dat op de laatste dag ook de degradatiebeslissing valt? Ajax-NEC in de Arena, lijkt me een scenario voor een bloed aan de paal wedstrijd 🙂

  5. Hoe ik over ons zogenaamde Koningshuis denk met dat verschrikkelijke vette leeghoofd Lex en zijn Argentijnse dikbil Maxi II. plus die hele verschrikkelijke familie met aanhang, mag genoegzaam bekend zijn, in mijn optiek blijft het werkelijk onbegrijpelijk dat 200 jaar diefstal en uitbuiting klaarblijkelijk voldoende is om 75% van het bestolen en uitgebuite volk achter je te krijgen waarbij je je mag afvragen over wie dat nu eigenlijk wat zegt!!

    Hetzelfde mag je je afvragen natuurlijk over onze aanstaande vernedering in het Europese kampioenen bal masque zijnde Ajax, moeten zij zich nu schamen omdat ze inderdaad een hopeloze kutploeg hebben of dient die schaamte zich niet veel meer te richten op de beleidsbepalers van de KNVB die door hun op wensdromen gebouwde wanbeleid elke realiteitszin hebben verloren waardoor de afbraak van het Nederlandse voetbal nog sneller gaat dan de grootste pessimist ooit heeft gedacht, met in hun kielzog de rest van die puinzooi die zich Eredivisie durft te noemen allemaal clubs die niet bij machte zijn om te voorkomen dat dat hopeloze elftal zich de beste van die gehele puinzooi mag noemen zij allen dienen het boetekleed aan te trekken vanwege hun hopeloze falen.

    De inmiddels decennialange consensuspolitiek van pappen en nathouden gevoegd bij de totalitaire maatregelen van de EU en de onderdrukking van het eigen volk door deze en de vorige fascistische regeringskliek hebben de angel uit de actiebereidheid op bijvoorbeeld 1 mei getrokken waarbij je het plebs mag verwijten dat zij liever op zaterdagavond onanerend op de bank liggend naar hijg Matthijs en Linda de snol kijken dan eens daadwerkelijk na te gaan denken over wat er feitelijk nu echt aan de hand is en aan het gebeuren is want dan moeten er namelijk hersenen worden gekraakt en helaas die bezit de meerderheid nu eenmaal niet meer.

    Overigens prettige zondag gewenst verder, ik ga me voorbereiden op een wedstrijd die er wel toe doet en dat is Liverpool – Chelsky waarbij ik de stille hoop “zeg maar rustig ongebreideld verlangen” koester dat Luis Suarez de nek van die rampzalige pseudo coach Mourinho definitief doorbijt.

    .

    • Jou staat een lekkere pot écht voetbal te wachten, Willem. En ik hoop met je mee, dat die kwal van een Mourinho ongenadig op zijn modieuze broek gaat krijgen.
      Ik ga nu de buren vragen of ze die vlag en die oranje ballonnen onmiddellijk willen verwijderen.. Ik neem voor de zekerheid een molotovcocktail mee 😛

      • En weer toverde Mourinho zijn gevreesde 6-3-1 opstelling uit de portugese hoed daarmee weer eens ondubbelzinnig aantonend dat hij echt overal glad schijt aan heeft want wat een afbraakvoetbal!!

        Aan de andere kant toch ook bewondering dat die maffe Portugees zijn elftal met sterren zover weet te krijgen dat ze dat gewoon uitvoeren ergens onbegrijpelijk want volgens mij hebben die spelers geen enkele lol meer in het spelletje zoals op deze manier uitgevoerd en gebracht.

        En ook valt het Mourinho en Chelsky niet te verwijten dat Liverpool helaas niet bij machte was om die muur te slechten, nooit was het gemis aan echte frivole buitenspelers zo duidelijk als in deze wedstrijd en ondanks de hartverwarmende totale inzet van de Liverpool boys was de uitslag dus terecht, Liverpool wilde wel maar kon doodeenvoudig niet.

        De hoop is dus vanaf nu slechts gevestigd op Atletico om Chelsky te stuiten met dat vreselijke en toch knap uitgevoerde grafvoetbal.

      • Ik las de uitslag en dacht meteen “hier is iets niet helemaal goed gegaan”.
        Overigens is het niet zo’n kunst wat Mourinho zijn spelers weet te laten doen. Als de bonus voor de spelers maar groot genoeg is doen ze alles.
        Het zou mooi zijn als Atletico M. de finale haalt. Want met Chelsea erin is die finale het aangluren niet waard.

Nice and easy to work with

