PROOI VAN DE PASSIE

Ik had de vraag natuurlijk nooit moeten stellen. Maar waarschijnlijk was ik niet op mijn scherpst, wat weer te wijten was aan het feit, dat ik net de uitstalling met de 30 best verkochte muziek-Dvd’s had staan te bekijken. Waardoor ik van slag was geraakt. Wie zou dat niet zijn als je voornamelijk namen tegen komt als Glennis Grace Nick & Simon, Jeroen-Gerard-Rene. K3, Andre Rieu & Friends,Gerard Joling. Who the fuck are these people en who the fuck speelt hun Dvd-tje af?
0 beth&joeHet deed me werkelijk letterlijk pijn om tussen die namen van het volkse vermaak van Nederland mensen als Beth Hart & Joe Bonamassa en Eric Clapton met zijn Crossroad Guitar Festival te zijn staan. Een paar vlaggen op een vloot aan strontschuiten.
Snel verwijderde ik me van die “kast der walging” en schoot een puisterig jong aan met de vraag “Is er nog wat aardige muziek op CD uitgekomen recent?”. Ik zag dat hij me de maat naam en tot de conclusie kwam dat het noemen  van Gers Pardoes, Miss Montsirene, The Opposites en Chefkok Speciaal niet veel zin zou hebben. “U kunt bij de andere balie even kijken, daar staan de echte topalbums in een rek”.
Ik herinnerde me zo’n rek van eerdere bezoeken. Vroeger keek ik er onbewust nog wel naar, maar dat was in de tijd dat er hoezen stonden met lekkere wijven erop. Dat trok mijn blik, want je blijft een vent, nietwaar?
En kijken betekende volledig in overeenstemming met de aloude Hollandse traditie niet kopen.
Zonder al te veel hoop besloot ik via dat bezoek aan dat rek “Muzikaal Nederland 2014” mijn rondgang te zullen besluiten.  Het was nogal druk trouwens rond dat rek en de bijbehorende toonbank. Maar met een beetje duwen verschafte ik me toch al snel uitzicht op dat rek en ik zag:
-Dorothea Röschmann/Bernard Fink en 5 anderen – Mattheus Passion
-René Jacobs/Akademie für alte musik – Mattheus Passion
-Vader Abraham II – De Smurfen Passion
-Edwin Rutten/Nikolaus Harnoncourt – Mattheus Passie
-Gerard Joling – Dankzij de Passion heb ik er weer kracht voor
-The Choir of King’s College e.a. – St. Matthew Passion
-Collegium Vocale Gent/Philippe Herreweghe- Matthäus Passion
-Dries Roelvink – Met de Mattheus Passioen wordt Oranje kampioen
0 matthausp-Ton Koopman/A’dam Baroque Choir – Matthäus Passion
En in het vakje “Binnenkort verwacht” tenslotte stond
Ali B – Me Metteus pazzie

Ik vluchtte weg, vooral benauwd in de wetenschap, dat in de supermarkt komende week speciale hoekjes zullen zijn ingeruimd waar een veelheid aan attributen voor Koningsdag zullen staan uitgestald. Met mooie aanbiedingen uiteraard. En in de boekwinkels [zij, die nog open zijn] zal het wemelen van de literaire werken van Gabriël Garcia Marquez. Want die heeft niet alleen de mazzel dat hij inmiddels dood is, maar de man’s naam is sinds zijn dood [87 jaar, mooie leeftijd] niet 0 marquezmeer uit de media weg te denken. Op de radio hoor ik al 2 dagen niets anders dan minkukels hun mening geven over de dode schrijver. Iedereen houdt ineens van het lijk, iedereen loopt de benen uit zijn reet om zijn mening over [de inderdaad terecht hoog aangeschreven] schrijver te geven.

In alles wat ik beschreef is voor mij de onwelgevallige geur van devaluatie [of in volks vermaak terminologie verpulping] duidelijk te herkennen. Straks staat bij veel mensen de Mattheus Passion in de kast te beschimmelen, omdat er nooit meer naar wordt geluisterd, want de uitvoering van Jan Lullus en Jack van Glibber wordt beter gevonden.
Straks staat “Kroniek van een aangekondigde dood” of “100 jaar eenzaamheid” in de kast om vrienden, buren en kennissen te laten zien hoe “belezen” wij zijn.
Wat een verspilling om parels naar de zwijnen te brengen. Zowel Bach als Marquez gaan zich gegarandeerd omdraaien in hun graf. Zonder de kans te hebben om te schreeuwen 0 ei“Maar dat was nooit de bedoeling, daar hebben wij ons werk niet voor geschreven”.
Maar ook zij vallen ten prooi aan die honger, die voorschrijft dat straks zal kunnen worden gemeld, dat het consumentenvertrouwen c.q. de koopbereidheid bij de Nederlander is gegroeid.
In die zin nog een advies: vergeet niet zoveel mogelijk eieren te eten de komende dagen.  Garandeert direct zowel als in de nabije toekomst voldoende werkgelegenheid in de zorg.
En u kunt er “Kroniek van een aangekondigde dood” nog bij lezen ook.

Advertenties

17 thoughts on “PROOI VAN DE PASSIE

  1. Erasmus, Rembrandt, Huygens, de Ruyter, van Leeuwenhoek, Huizinga, Jan Steen, en de allergrootste Spinoza een rij die makkelijk is uit breiden tot een schier onafzienbare gevuld met Nederlandse grootheden uit het soms verre verleden.

    Rutte, van Gelder, Jan Smit, Pardoel, Spekman, Geer & Goor en de meest gestoorde van allen Samsonlight ook een rij die makkelijk is uit te breiden tot een schier onafzienbare gevuld met Nederlandse idioten en malloten uit een nabij en huidig heden.

    Het doet je beseffen hoe ontzettend ver we zijn afgegleden van zowel de wetenschap, cultuur en vooral de beschaving.

    Zulk een volk verdient dan ook niet beter dan een uiterst smakeloze vorm van ranzig volksvermaak en heel veel medelijden.

    • Ik vrees Willem, dat het gros van de Nederlanders minstens bij een paar van die namen achter de zeiloortjes zal krabben om daarna [als met tijd en zin heeft] als de wind Wikipedia taan te roepen. 🙂

      • Jazeker die is te vinden in de diverse stores, gelieve te zoeken onder de noemer
        vollepaardenballenengelenhaarkwast app………………………..!!!!!!!!!!!!

        Het schijnt ontwikkeld te zijn door een uit de vruchtbare grond van onze Hollandse Glorie afkomstig 13 jarig beetje puisterige wizzkid die in die kringen als geniaal word omschreven mede omdat hij wist wat een Bruynzeelpotlood was.

      • Laat dan maar zitten, want het bruin van Dries bevalt me niet echt 🙂
        Het plaatje bracht me op de gedachte, dat het wel leuk zou zijn om 2e Eidag Live in Amsterdam te bekijken. Want al dat Passion-geleuter doet me verlangen naar iets echts. 😉

  2. Weet je wat mij vooral opmerkelijk voorkomt? Ooit en nog niet eens zo gek lang geleden was “verheffing van het volk” iets waar nadrukkelijk naar werd gestreefd. In die zin zou je de “behoefte” aan meer Bach en lezen van mensen als Marquez als een uiting van die verheffing kunnen zien.
    Ik weet ook bijna zeker, dat wanneer die honger naar de Mattheus Passion [en die daarvan afgeleide soap The Passion] en lezen van literatuur i.p.v. pulp in pakweg de jaren 80 van de vorige eeuw aan de orde zou zijn geweest er veel minder laatdunkend naar zou zijn gekeken. Zelfs positieve reacties [andere dan de nu slechts vanuit de commercie ingegeven reacties en mediabelangstelling] zouden niet uitgesloten zijn.
    Ik heb er even over moeten nadenken, maar meen toch iets gevonden te hebben wat als een verklaring voor het ongeloof, waarmee we nu kijken naar het kuddegedrag, kan dienen. De mensen, die nu de MP kopen en mogelijk Marquez in de boekenkast zetten omdat zijn boeken zo mooi kleuren bij het behang, die mensen zijn dezelfden die met een moordende regelmaat zich laten volproppen met de grootst mogelijke pulp.
    Voor een weldenkend mens [vergeef me de vrijheid] is het moeilijk zo niet nauwelijks te vatten, dat de buren al de pulp op de voet volgen [nee, ik noem geen namen van programma’s, de televisie aanzetten is voldoende] en tegelijkertijd de Mattheus Passion kopen [beluisteren is nog een tweede].
    Voor ons is “verheffen” gelijk aan de pulp achter je laten en dingen met echte waarde leren waarderen.
    Voor de mens van nu is “verheffen” gelijk aan zorgen dat je bij blijft met een steeds hogere frequentie krijgende hypes, die voor hen worden geschapen.
    En als ik de mens zeg, dan bedoel ik niet alleen de laag opgeleiden [waar de behoefte tot meelopen van nature is ontwikkeld] maar ook de wat we nu als beter opgeleiden kennen. Die gaan namelijk ook zonder probleem naar een avondje Toppers, terwijl de MP in de kast staat te beschimmelen.

    Ik denk, dat de verkoop van de Passion overigens net zo snel zal dalen als hij gestegen is. Belangrijkste oorzaak: je zegt het zelf al, The Passion van de EO is veel leuker, want die lijkt veel meer op een avondje Toppers.

  3. Ik heb me vooral gisteren zitten ergeren aan de wijze, waarop de regisseur van het verpulpte spektakel als een “popster” [vaste term van Matthijs, die noemt zelfs een succesvolle hoer een popster] werd neergezet.
    Buiten het feit, dat zijn m.i. nogal gluiperige oogjes [ik weet, dat mag je niemand verwijten] hem mij direct onsympathiek deden voorkomen, werd ik een beetje misselijk van de beelden uit de regiekamer, waar de EO-knul als ware hij een jonge Haitink zijn “spektakel” stond te regisseren.
    Overigens: het verrast mij hoegenaamd niet, dat Nederland de MP massaal koopt. Deed men niet hetzelfde met het Koningslied?

    En Marquez, het is nu eenmaal usance dat letterlijk iedereen daar iets over moet zeggen of van vinden, Waar heb je anders je digitale speelgoed voor?
    Zelfs onze Koning Pils ontkomt niet aan die gesel. Want een “onderzoek” onder het volk heeft uitgewezen, dat men hem dan wel pruimt maar dat hij wel iets van zijn salaris moet inleveren.
    Een nieuwe “wet” is, dat zelfs een debiel een “mening” heeft of mag hebben. En de media rennen zich rot om die “mening” binnen te slepen en breed uit te meten. Alsof ze iets opzienbarends presenteren, terwijl ze in feite niets anders doen dan het vuil uit alle hoeken en gaten bij elkaar schrapen.

  4. De Matthäus Passion is verworden tot een “broodje bal” en de bezoekers van de snackbar die doorgaat voor onze samenleving verslinden het gretig.
    Ik voel dezelfde gêne, die jij laat doorklinken. En Optimist heeft gelijk: nog even en het is strafbaar om je te onderscheiden van de kudde.
    Wat mij betreft bouw ik dan maar een strafblad op!! Wat jij?

  5. Moraal van dit verhaal [als ik het goed interpreteer]:
    het wordt steeds moeilijker om je te onderscheiden van de kudde. Als een monster met een onstilbare honger worden zelfs de meest bijzondere “vruchten” van echt grote mensen in de volkse blender gegooid en vermalen tot een zielige drab, die men de naam “smoothie” heeft gegeven. Glijdt soepel naar binnen, een boertje laten en op naar het volgende.
    En in dit geval is dat inderdaad die Koningsdag, waarbij we wel heel blij moeten zijn, dat Ome Joop, de koning van het pulpamusement, zijn koningslied niet opnieuw propageert.

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s