DE TRONENRUZIE

Op een maandagavond met “code geel” [en wees eerlijk, wat een “beestenweer” was het met een aardedonkere nacht, de honden van de buurvrouw en de door tuinen schietende vroeg krolse katten] had ik het “genoegen” om als gasteter  de “uitbuikprocedure” van mijn gastvrouw en haar dochter te mogen meemaken. De stoel stond al klaar, de dames krulden zich op de bank en voor mij op het scherm verscheen het sinds de laatste keer dat ik het zag veranderde hoofd van Matthijs van Nieuwkerk. “Blijven zitten” werd me met nadruk verzocht en ach, je bent gast dus wat doe je?
Ik ga het niet over Matthijs hebben [hoogstens wil ik kwijt dat zijn verjongde kapsel nog beter past bij zijn nog altijd puberale gedrag] maar wel even over één van zijn topics tussen allerlei van internet aangesleepte filmpjes van rare mensen en raar menselijk gedrag.
0 GoTAan tafel zaten 2 meisjes en 2 jongens, die blijkbaar representanten waren van een veel grotere groep jonge mensen, die compleet “hooked” zijn aan de serie Game of Thrones.
Op zich niet zo vreemd, omdat mij bleek, dat het om een serie uit het genre “Fantasy” gaat en in die zin prima als een ontsnappingsroute uit het dagelijkse duffe en oninteressante leven kan fungeren. En zo’n ontsnapping kennen we al eerder van de videogame World of Warcraft, een game die zich in dezelfde soort fanatasyworld afspeelt en waar wereldwijd miljoenen yougsters verslaafd aan werden.
Verrassend vond ik wel, dat de 4 aan tafel er nauwelijks in slaagden voor mij duidelijk te maken waarom GoT zo’n geweldige serie zou zijn. Ik ving op:
-er wordt geweldig in geacteerd
-het verhaal van de strijd tussen families is superspannend
-er komen draken in voor [!!!]
-er wordt rijkelijk met sex gestrooid
What’s new?, dacht ik en vroeg de bankzitters of zij daar nog iets aan hadden toe te voegen, maar die waren even in een andere wereld.
Door een mannelijke gast werd nog toegevoegd, dat hij zijn grenzeloze bewondering voor GoT had vertaald naar een “fansite”, die zich in relatief veel bezoek mag verheugen. Good for him!!
Uit de beelden die werden getoond kon ik opmaken, dat de serie vol zit met wat je bijna kindacteurs en -actrices kunt noemen, vakkundig bijgewerkt tot de vereiste “fantasy-looks”  en dat de draak zo uit WoW kon zijn weggelopen.
Kwaliteit van acteerwerk? Ach, laten we het er maar op houden, dat zulks een subjectieve zaak is. En het ontbreekt mij aan elke behoefte om alsnog aan GoT te gaan beginnen. Ik heb videogames genoeg als alternatief beschikbaar. Even vroeg ik me nog af of GoT’s populariteit mogelijk als een spin-off van de Lord of the Rings trilogie zou kunnen worden gezien. Maar gezien de tijd die verstreken is sinds LotR en de snelheid waarin vooral onze jongeren leven lijkt me dat niet het geval. Misschien The Hobbit dan? Waar de liefhebber wacht op de het afsluitende 3e deel. Dat zou kunnen, want wachten, daar doen we niet meer aan tegenwoordig. GoT zou als opvulling kunnen fungeren.
0 smaugIk wendde mij tot moeder en dochter en vroeg: “Wie vinden jullie beter? De draak Smaug uit The Hobbit  of die draak uit GoT?”
Een glazige blik was mijn antwoord,

23 thoughts on “DE TRONENRUZIE

  1. @allen

    Van Matthijs Braak tot Vlad I, van meisjes in Panama tot paters in Syrie, van een black box tot Game of Thrones, van scooters tot TimmerFrans, van Bermuda driehoek tot Sneeuwtrein en van de Baltische staten tot Facebore.

    De wereld is een rare en hele gek plek geworden!!!!

    Mag ik het zo samenvatten???

    Overigens is de (glim)lach voorlopig niet van mijn muil te branden!!

      • Had mijn lesje ook eerder moeten leren hahaha, daar zong deze “blast from the past” ook al over overigens……enjoy!!

      • Dat is een prima stukkie muziek, Willem. Maakt eens te meer duidelijk wat we missen, nietwaar?

        Ik las net dat met onmiddellijke ingang in Nederland ook het downloadverbod van kracht is. Desondanks heb ik in het verlengde van GoT nog een tip [in dit geval een hele goede] mocht je naar een goede serie zoeken. Het gaat om Secret State, een 4 delige serie van Britse makelij, uitgezonden op 4, met in de hoofdrol Gabriel Byrne [The usual suspects, End of days e.a.]. Byrne wordt door een gelukte vermeende aanslag op de Britse PM van Deputy PM de nieuwe eerste man. Waarna we een m.i. even realistische als thrillerachtige kijk krijgen op de wereld van politiek, banken, secret services en multinationals.
        Een aanrader!!! Ennuh ……… voor de rest gewoon blijven lachen 😛

      • Er staat ons nog zoveel te wachten, Willem, waaruit blijkt dat de wereld een steeds gekkere plek [althans voor de nuchteren onder ons] aan het worden is.
        Kijk naar Tegenlicht van afgelopen zondag over ‘het brein”, kijk naar Tegenlicht a.s. zondag met de titel “Screen on screen off”.
        Wij maken slechts het begin mee, voor de generaties na ons wordt het nog veel gekker. En wie weet voelen die generaties al wat hun boven het hoofd hangt, wat een verklaring voor het vluchtgedrag van nu kan zijn.

        Rory Gallagher: een aangename verrassing!!!

      • @RadaR
        Dat komt wel ineens uit de lucht vallen, dat downloadverbod. Misschien doe ik aan complotdenken, maar zou het niet iets te maken kunnen hebben met het eind van XP? Microsoft gaat ons immers met 8.1. toegang verlenen tot de “Apps Store” en dan is het wel de bedoeling, dat we ons er de krampen gaan kopen. De PC wordt gewoon een veredelde smartphone. Eigenlijk zouden we onze PC’s gewoon van internet moeten loskoppelen. Laat ze de klere krijgen met hun DL-verbod. Of verwacht jij, dat er weer slimme jongens zullen zijn die een slim alternatief gaan bedenken?

      • Nou, Willem, er zijn toch wel dagen waarop het lachen een mens een beetje vergaat. Maar gelukkig is er altijd RadaR die voor afleiding zorgt. Want ik mag toch wel zo brutaal zijn aan te nemen dat Secret State ook deze kant nog op komt? 🙂

      • @Radar

        Weer een fraaie tip!! thnx, want ja het is weer afzien na “true detective”.

        @Optimist

        Ja dat vluchtgedrag is mogelijk ook een verklaring voor de immense populariteit voor die fantasy series en voor alles wat maar in de verte riekt naar Science Fiction.

        @P

        Nou @P voor die uitstapte had die de oorlog met de fles allang al verloren een inderdaad hele dure les.

        @Leon

        Ze kunnen wat mij betreft niet alleen qua downloadverbod(en) de klere krijgen!!!

        @Jeanette

        Yep die dagen zijn er helaas meer dan genoeg, godlof is er als er dan helemaal niets meer is altijd nog de muziek die voor de (vooral) geestelijke verzorging kan zorg dragen, en hoppa maar weer een hele fraai ouwe uit de kast getrokken, er zijn er meer die zich soms opgesloten voelen in dit aards paradijs!!

  2. @Jurgen:
    ik heb je advies opgevolgd, dus nog even over Games of Thrones 🙂
    Positief is, dat het me niet eens tegenviel. Dat meen ik.
    Het ziet er fraai uit, ik kwam wat bekende koppen tegen tussen als dat jonge grut, ik begrijp nu dat met “veel sex” bedoeld wordt relatief veel plaatjes van schaamhaar, borsten en billen. En ik werd bevestigd in mijn eerdere veronderstelling, dat het gewoon om een videogame blijkt te gaan met echte mensen in de rollen.
    Overmatig geweld met veel nadruk op geluiden, waar we ooit misselijk van werden, maar die nu vooral de jongeren onder ons in flinke staat van opwinding brengen.
    Het deed me allemaal denken aan een film, die ik onlangs heb bekeken. Die heet “Snowpiercer” en heeft op zich best een origineel scenario. Een trein, die in het jaar 2031 over een spoorbaan raast, die de complete wereld bedekt. Een wereld, die door een mislukt experiment om global warming te stoppen, is veranderd in een diepvrieskelder, waar alle mensen zijn uitgestorven. Dat basisverhaal wordt met pakkende beelden ondersteund.
    Maar in de trein [gevuld met elite en sloebers] verandert het verhaal in een niet allatende verschrikking van hakken en zagen, met alle bijbehorende geluiden van dien.
    Ik voelde me oprecht moe na 1,5 uur kijken. En dat deed me beseffen, dat ik een groeiend verlangen ervaar naar films, waarin normale mensen normale dingen doen. En waarin je emoties worden bespeeld.
    Wellicht is dat gevoel er de oorzaak van, dat ik bij GoT op voorhand al enige afkeer voelde. Want mooie plaatjes [van omgeving of desnoods meisjes] voortdurend afgewisseld zien door beelden en geluiden van afgehakte ledematen, doorgesneden kelen etc. , ik heb het daar volledig mee gehad.
    Dus 1x kijken naar GoT, daar gaat het wel bij blijven. 🙂

  3. Nu we het er toch even over hebben [laten we GoT maar vergeten] ik bedacht me ineens dat het bijna tot bijzondere dingen kan gaan leiden, wat Vlad Put aan het doen is.
    Sowieso is het verhaal “Europa is nodig om onze veiligheid te garanderen” door de Eurofielen niet meer vol te houden. Want als er een ding duidelijk is, dan is het wel dat “Europa” als hoeder een lachertje is. Verhofstad en van Baalen kijken wel uit om nu op een plein in Charkow te verschijnen.
    Stel je voor, dat Putin inderdaad de Baltische Staten ook inpikt; dan krijgen we de situatie, dat Europa van buiten af wordt afgebroken. En krijgen velen van ons onze zin. En houden we misschien over waar we in meerderheid wel voor zijn: een wat grotere dan vroeger EEG. Klinkt eigenlijk niet zo beroerd.
    Het zou er dan zelfs van kunnen komen, dat we Putin op zijn FB-pagina moeten gaan “liken”. 😛

  4. Ik kan die formidabele spanning van GoT gewooon niet aan. Vergeet niet, we naderen de ontknoping van “het MH370-oranje black box mysterie”, er zijn die 2 meisjes in Panama en Putin’s “militaire machine” staat, zo lees ik net, in de oorlogsstand. Mijn spanningsmeter staat al flink in het rood. Nog even en ik ga echt zweten. 😛

    • Rustig aan maar Arno, even de boel in zijn juiste proporties zien. De passagiers en crew van MH370 zijn allang dood. En een black box is altijd wel te produceren. En waarschijnlijk zal blijken dat de Bermuda Driehoek zich heeft verplaatst naar een plekje ergens ten westen van Australië. Er zal dus wel een VN-commissie komen, die zich over een nieuwe naam van Earth’s own black hole gaat buigen. [Wel jammer dat er in GoT geen black hole voorkomt].
      Die 2 meisjes, tja, ziet er niet goed uit; ik vermoed dat er al stiekem over een stille tocht of ander soort memorial wordt nagedacht.
      Franske Timmermans schijnt wat Putin’s machine aan het doen is “doodeng” te vinden. Dat is nog eens spierballentaal van Franske. Vraag is wat moet je met wat een doodenge man als Franske doodeng vindt? Ik zou het echt niet weten.

    • Een of andere Rus uit de kringen van Putin schijnt gezegd te hebben dat we op de rand staan van een nieuwe Koude Oorlog. Wat me me meteen doet afvragen of dat soms een slim plan is om verdere opwarming van de aarde tegen te gaan. 😉

  5. Sorry hoor, maar zo’n fantasyverhaal kan me werkelijk niet boeien. Haalt het niet en nooit bij een lekker potje voetbal zoals Chelsea – PSG/ 🙂

  6. Het sterke aan GoT is, dat de cast naast inderdaad een omvangrijke groep heel jonge acteurs ook een groep echt grote namen bevat [Sean Bean e.a.] die een serie lang een featurerol spelen. Die muts bij van Nieuwkerk was bijvoorbeeld nog niet bijgekomen van de “dood” van Bean in serie 3. Ja ja, gewoon een kwestie van je inleven 😛
    Je zou gewoon aflevering 1 van serie 4 [net gestart] op je gemak moeten bekijken en dan zul je inderdaad zien, dat:
    – het er allemaal meer dan fraai uitziet
    – het verhaal er 1 van velen is en dus middelmaat
    Voor iemand die op grond van zijn leeftijd al het een en ander heeft zien passeren aan mythologische c.q. fantasy series is er nauwelijks reden om GoT te volgen. En blote borsten en konten, daar worden wij toch niet meer warm of koud van? 😉

    NB: The Hobbit ie vele malen beter

  7. Mijn kleindochter is gek op Game of Thrones. En oma kijkt af en toe wel eens met haar mee. Ik zie wel een vergelijking met series uit onze jeugd, zoals Ivanhoe, Robin Hood en natuurlijk Floris. In de versie van de 21e eeuw, wat inderdaad betekent veel geweld [zichtbaar en hoorbaar], veel keurige erotiek [met regelmatig volledig ontklede jonge [vooral] meisjes en een aankleding, die vaak prachtig is.
    Ik volg het niet, dus het fijne van het verhaal ken ik niet. Maar dat jonge mensen er weg van zijn kan ik me goed voorstellen. Dat is ook de doelgroep, dus jouw keuze om er niet naar te kijken is de juiste. 🙂

  8. Je dacht toch niet echt, dat een knipbeurt een andere Matthijs zou opleveren? Zijn programma is er alleen maar meer een kindermagazine van geworden. Een uur om bij uit te buiken, maar ook perfect om lekker languit in bad bij te komen, zodat je fris en fruitig aan de rest van een belabberde TV-avond kunt beginnen. Laat wat mij betreft de echte terrasavonden maar zo snel mogelijk komen 🙂

Nice and easy to work with

