OOGST VAN DE GEKTE

Het begon eigenlijk redelijk herkenbaar, zo rond half maart. De GR-verkiezingen kwamen er aan en dan behoort een rij aan Tv-debatten tot het dagelijks brood. Fabrieksbrood, dat wel.
Maar wat zich sinds dat moment en tot op vandaag heeft ontwikkeld heb ik ervaren als de oogst van complete gekte. Ik zet het even op een rijtje.

Verkiezingen leveren per definitie verliezers op. En die verliezers zijn aan zichzelf verplicht een verklaring te geven voor hun nederlaag. Het bruinst bakte het wat dat betreft de PvdA, die bij monde van Samsom doodleuk verklaarde, dat kiezer niet begrijpt waar de PvdA mee bezig is In zekere zin klopt dat wel, denk ik
Sinds 19 maart zijn allerlei PvdA-prominenten bezig die nederlaag wat meer in detail te duiden. Sla de krant er op na, kijk de geëigende TV-programma’s en je komt die prominenten tegen.

Op verkiezingsavond zelf ontstond de “kwestie Wilders” .Wie kon vallen viel er hartstochtelijk overheen. Tot vandaag doen de media er alles aan om de kwestie “hot” te houden. Inhoudelijke discussie vindt nauwelijks plaats; volstrekt onduidelijk is welk doel er mee wordt nagestreefd.
Nederland verheerlijkt zich in de wetenschap, dat er zo’n 500 burgeraangiften liggen tegen Wilders. Opvallend is dat de politiek zelf daar niet aan deelneemt.

Naast die verkiezingen liepen er 2 andere zaken vrijwel tegelijk op. Om de 2 dagen werden berichten verstrekt over weer een andere mogelijke plaats waar dat Maleisische vliegtuig zou zijn verdwenen. “De hele wereld” zocht mee, dus wekt het nauwelijks verwondering, dat er op Twitter en Facebook mee wordt gezocht. Een soort game “Find the plane”
En daar was de NSS-poppenkast, waarbij Rutte ons presenteerde in de vorm van een digitale clip. waarin geen ruimte was vrijgemaakt voor Zwarte Piet. Maar dat weerhield Rutte niet om het kwijl op de mond te krijgen.

Het dreigde een beetje teveel voor Nederland te worden om te kunnen verdragen. Maar de koek was nog niet op. Want gisteren verscheen van een fraai blauw oog voorziene Fred Teeven op het scherm om ons te vertellen. dat Volkert v.d. G. toch vervroegd in vrijheid wordt gesteld.

Telt u met mij mee terug, dan treft u sinds 19 maart maar liefst 6 [!] hypes aan, ons geschonken om uit te kiezen. Maar kiezen is, zo merkten we op 19-3, verdraaide moeilijk. Dus worden alle 6 hypes vol overgave gebruikt om ons geschreeuw, geblèr en gezwets op Nederland los te laten. Sla er de kranten maar op na, dan zult u zien dat ik niet overdrijf.
Zelf werd ik al na de 2e hype [Wilderskwestie] bevangen door een zware vorm van vermoeidheid, die me deed besluiten het allemaal maar langs me heen te laten gaan. Een samenvatting zou genoeg moeten zijn.

En ik vraag me af, hoe dat verder moet. Waar moeten de hypes voor april vandaan komen. Wie het weet mag het zeggen.

25 thoughts on “OOGST VAN DE GEKTE

  1. @Willem:
    ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat je naar mevrouw Hermsen [geen aandelen hier van haar] hebt gekeken en geluisterd als naar iemand, die je vertelt WAT je moet denken. Begrijp dat wel, want zo verloopt vrijwel elke dag voor vrijwel allen onder ons.
    Hermsen vertelt je echter, als je goed luistert, HOE je tot een vruchtbare manier van denken kunt komen, waarbij je jezelf los maakt van alle riolen, waar we allen dag in dag uit in terecht komen.
    Volgens mij maakt het Joke geen flikker uit wat je denkt; als je/we eerst maar eens echt weer gaan denken. En dat kan alleen maar ………..

    BTW filosoferen gebeurt overal, ja ook aan een keukentafel. Een gulle lach brak hier los toen ik las. dat je de gedachtenspinsels van Hermsen als keutafelgefilosofeer wegzette. En dat door de man, die zich als pleitbezorger van het rioolgefilosofeer van Twitter opwerpt. Nu ik het opschrijf moet ik er weer om lachen. Ik denk jij eigenlijk ook 😀
    Gratis tip: probeer eens de lepeltje-lepeltje filosofeerstand. Zus en ik hebben daar geweldige ervaringen mee opgedaan tijdens het behandelen van het boek “Stil de tijd”. 😉

    @RadaR:
    superbe clip om bij de discussie te presenteren.

    • Een ROI-ratio van 0,01? No way dat je een bedrijf vindt wat dat accepteert alleen op basis van de hoop, dat er misschien ooit iets gebeurt waardoor alles weer goed kan komen. Maar Willem vindt dat wij mensen die gok rustig kunnen nemen?????? Om onze massacomm geilheid te kunnen bevredigen?

  2. Er moet vanaf de “hold up” vrijdag in Deurne wel heel intensief contact zijn geweest tussen het OM [Den Bosch] en Den Haag. Met maar één bedoeling: voorkomen, dat de juwelier en zijn vrouw als verdachten zouden worden vastgezet

    Deze terloopse opmerking van zondag van je werd in de afgelopen dagen steeds maar meer en openlijker in hun eigen woorden door een aantal deskundigen op het gebied van strafprocesrecht uitgesproken als waarschijnlijke verklaring voor het als overhaast aangeduide besluit van het OM Den Bosch dat er geen strafvervolging zou gaan volgen.
    Het OM heeft haar verklaring inmiddels zodanig aangepast, dat het definitieve karakter van die uitspraak inmiddels veranderd is in “voorlopig”.
    Maar dat neemt niet weg, dat geluiden als zou “een politiek gekleurde verklaring” door het OM zijn geproduceerd overeind worden gehouden.
    Op mij komt het allemaal over als een op de gebruikelijke domme wijze gemaakte keuze, die is geboren vanuit al eerder recent door o.a. HH Teeven en Rutte gedane uitspraken over andere noodweer-gevallen, die zich voordeden. Dit heeft mede tot gevolg, dat “het dossier Reuven” nog meer dan al het geval was in het publieke domein [twitter e.d.] is beland. Waar het ook naar mijn mening nadrukkelijk niet hoort!

  3. Je hoeft alleen met een vaste interval in een supermarkt rond te lopen en je kunt zien op welke wijze velen van ons hun “mening” door texten “Vergeet je het sapje in de aanbieding niet? Mag -nomaaltijden effe aan de datum denken” “aanbiedingen liggen apart” “vergeet de tampons niet, denk er om”.”Laat me eens even in je karretje gluren” “wat doet die fles daar?” “Pik effe een patatje mee, ik heb trek” “Nath heeft nieuwe batterijen nodig”.
    Prachtige tool, dat Twitter!! Het jaagt de gemiddelde Nederlander op naar ongekende hoogten 🙂

  4. Zie jij “twitteren” echt als een vorm van vrije meningsuiting, Willem? Dan zou ik toch wel graag willen weten:
    a. wat je onder een mening verstaat
    b. welke kunstenaar in staat is een mening, zoals wij ook hier regelmatig met genoegen tegenkomen en lezen, te proppen in iets meer als 100 tekens.
    De enige “mening” die je op die wijze kunt geven vallen in de categorie “ik heb weer last van dunne poep [zie pic]” of “zus hep weer nieuwe tieten. Vin ze mooi”.

    Als je op fora e.d. bekijkt wat er zoal langskomt aan inbreng dan kan ik in 90% van de gevallen daar geen mening in zien. Maar mensen reutelen maar wat om er bij te horen en zichzelf wijs te maken dat hun “mening” telt. Het grootste lachertje sinds de uitvinding van de blinddoek. 🙂

    Jouw hartstochtelijke, soms naar fanatisme neigende behoefte om de vrijheid van meningsuiting te koesteren, wie kan daar tegen zijn? Alleen Wilders denk ik.
    Maar nu herken ik iets wat lijkt op “iedereen heeft recht op eigen auto, eigen huis, ideale gezin, ideale baan e.d “. Prachtig maar volstrekt onrealistisch in de huidige wereld. Want alleen al voor die auto hebben ze een rijbewijs nodig. Twitter is een vrijplaats voor the usual suspects om die immer groeiende groep debielen te naaien. Twitter is ook een vrijplaats voor overal aanwezige manipulators, die meester zijn in het sturen van “meningen” e.d.
    Als de mensen weer eens leren, dat een mening meer is dan 120 tekens in een berichtje zouden we misschien weer leren denkende i.p.v. “tweet-tweet” mensen te zijn.

    En waar je vind ik zeker ook eens over moet nadenken is het volgende:
    is elke recht er om altijd [vaak voor de meest beschamende zaken] om uitputtend gebruik van te maken???? Of verdient het soms niet de voorkeur om dat recht te laten wat het is, als gebruikmaking ervan weinig tot geen doel dient?
    Hielden we vroeger ook niet gewoon onze smoel als ons niks gevraagd werd?
    Moeten we altijd onze zwijnenkoppen opentrekken om een hap uit de trog met rotzooi te nemen? Ook als we nog niet het minimaal vereiste intellectuele vermogen hebben om er een mening over te kunnen vormen?
    Te vaak naar mijn zin heb ik op verschillende plekken twitterende medemensen proberen te verleiden om hun “tweet”mening te onderbouwen. In vrijwel 100% van de gevallen [en dan zeg ik het netjes] leidde dat compleet nergens toe.

    Tot slot:
    – in 1910, 1930, 1950, 1970 en 1990 had niemand de behoefte om publiekelijk een mening te geven over een geval als Wilders of zo je wilt het drama in Deurne. En daar voelde iedereen zich niets tekort meegedaan. Ook toen al hadden we vrijheid van meningsuiting. Nu is er een baggerpijpje en dat geeft iedereen de kans [in jouw wereld het recht] om over van alles en nog wat zijn “mening” te geven.
    Volkomen ten onrechte m.i. want een aangekweekte behoefte waaraan vervolgens een recht wordt ontleend. Dat is een meer dan veelbelovende route naar chaos. Het is al erg genoeg, dat er steeds meer mensen zijn, die die chaos in hun hoofd hebben, maar die volstrekt waardeloze chaos overal om je heen tegen te moeten komen, liever niet..

    RadaR zegt iets over onderzoek naar extreem social media gebruik. Daar voeg ik graag aan toe, dat twitteren op het eigen niveau ook wel een aardige oplossing is. 🙂 Een soort scheiding, die jij wellicht elitair zult noemen, maar wat zou dat een hoop bagger schelen. Ennuh …..als jij een nieuwe auto koopt, vraag je toch ook geen advies aan je buurmeisje van 15?

    • Al weer heel wat jaartjes geleden behoorde ik, meen ik, tot de groep die als zeg maar 1e lichting een twitter account bezat, inmiddels ook al weer heel wat jaartjes gebruik ik twitter helemaal niet, hooguit 1 a 2 keer per jaar kijk ik eens even, plaats misschien een berichtje en dat is meer dan genoeg.

      Wat mensen dan ook allemaal voor weerzinwekkende onzin en troep plaatsten ontgaat mij dan ook voor meer dan 99%, men zegt dan ook niet voor niets “zalig zijn de onwetenden van geest” en laat mij in godsnaam maar lekker onwetend blijven daarin.

      Wat ik maar niet snap is de absolute weerzin die ik proef tegen de “tool” die Twitter nu eenmaal is, daarin verschilt Twitter niet wezenlijk van bijvoorbeeld de (staats) radio en televisie, kranten en allerlei andere meestentijds ook door de staat gesubsidieerde communicatie middelen.

      En dus net zo min als ik dergelijke communicatie middelen beschouw als de oorzaak voor de massale gekte die er schijnt te heersen is dat evenzo voor Twitter of facebook voor that matter.

      Immers als je vind of denkt dat Twitter aangepakt dient te worden dan ben je nog maar 1 stap verwijdert van pure censuur is althans mijn mening, want wat let je dan nog om bepaalde kranten/boeken radio en/of televisie programma’s etc. etc. te verbieden??, immers ook daar vinden gekken en manipulators een plekje onder de zon.

      Maar laat ik eens een gewetensvraag stellen, stel nu dat al die bagger en shit die er schijnt geplaatst te zijn en te worden nu eens de zogenaamd goede kant was opgegaan was dan Twitter ook nog steeds een baggerpijpje?? of was dat dat ineens een prima manier om uiting te geven aan bijvoorbeeld sociale onrechtvaardigheden en andere maatschappelijke misstanden die wel goed in het pulletje vallen??

      Wat je in mijn optiek ziet is echter dat het de 1e keer in de geschiedenis is dat men de kansen heeft, krijgt en dus ook gebruikt om massaal gebruik te maken van het recht op vrije meningsuiting dat die mening niet word gedeeld is dan ook heel wat anders en laat onverlet dat men dat recht nu eenmaal heeft en ja dat is dan even schrikken en slikken want ineens komen er dan allerlei dingen naar boven gekropen vanuit de donkerste krochten van de menselijke ziel die altijd onder de stoeptegel bleven kruipen en nu naar boven komen.

      Twitter en dergelijke zijn dan ook niet zo zeer een gevaar als veel meer een mogelijkheid en een grote kans tot echte wereldcommunicatie die veel goede dingen bied, mits je die maar wil zien natuurlijk,en dat te verbieden of te beperken is dan ook niet mijn optie want daarmee worden we allemaal weer terug geschoten naar het stenen tijdperk waarin slechts de machthebbers beschikken over alle vormen van communicatie om hun boodschap over te brengen met alle (kwalijke) gevolgen van dien.

      • De weerzin heeft niet a priori te maken met de “de tool Twitter”, Willem, maar meer met wat een in wezen voor veel mensen [mezelf uitgezonderd, want mijn leven draait soepel zonder] een texteditortje met uiterst minimale features is, blijkt te zijn geworden.
        Twitter was bedoeld voor de dingen, die Leon zo plastisch omschrijft: berichtjes sturen [geen meningen] door Beppie naar Arie, die met zijn winkelwagentje bij de Jumbo loopt. Niets mis mee.
        Maar met Twitter is exact hetzelfde gebeurd als in de jaren 90 met de draagbare pockettelefoon. Oorspronkelijk bedoeld om de bereikbaarheid [overigens toen al op voor mij niet geheel heldere gronden] tussen mensen naar een andere niveau te tillen.
        Gevolg was al al snel dat op de meest onverwachte plekken mensen met een ding aan hun oor [later een headset op] konden worden waargenomen. En wat bleek, zij voerden hun gesprekken volledig alsof zij alleen op hun wereld waren. Inmiddels is het heel gewoon, dat je in tram, trein, bus, op straat, in de supermarkt wordt gedwongen die feitelijke stortvloed aan gebabbel over je heen te laten komen. Ze zijn onderdeel van de wereld, die Joke Hermsen [zie elders] zo haarscherp beschrijft. Een wereld ook, die in de film “Her” in meer extremere maar zeker niet uitgesloten vorm wordt getoond.

        Zoals ik al meerdere keren heb betoogd is dus:
        – niet het tooltje [smartphone, twitter e.d] het probleem, maar veel meer de manier [verslaving] waarop er gebruik van wordt gemaakt. Waarbij de lemmingen zich probleemloos door handige [slim is niet eens meer nodig, handig is al genoeg] merchandisers laten leiden om er bijna dagelijks fanatiek gebruik van te maken.
        – dat tooltje nooit bedoeld om als alternatief kanaal [inmiddels riool] voor bevordering van de vrije meningsuiting te dienen. Twitter en vrije meningsuiting in één adem noemen is feitelijk niet anders dan een gotzpe. Dat het toch gebeurt is simpelweg een procesje wat we wel meer tegenkomen: downgrade de definitie van vrije meningsuiting naar het niveau van nietszeggend, inhoudellijk vrijwel waardeloos berichtje en de weg ligt open om het tooltje als zodanig te markten.
        Vervolgens stromen de meningen [en likes] binnen, waarmee in 99% van de gevallen totaal niets wordt gedaan. Want de inhoud is immers totaal niet belangrijk.

        Ik vind je naïef als je geen verband ziet tussen de massale gekte en de tools, die daarvoor in steeds meer variaties in de markt worden gezet. Klinkt een beetje als ontkennen, dat de breezers vrij verkopen in supermarkten niets te maken had met het toenemende drankgebruik onder zeer jeugdigen.

        Advies aan je is, dat het soms verstandig kan zijn teksten niet letterlijk te consumeren, maar de bedoeling er achter te vinden. Alhoewel geen oer-liberaal ben ik desondanks in kern tegen verbieden. Vooral aan veelal volwassen mensen. Met wel een heel grote MAAR eraan verbonden.
        Als mijn partner na ettelijke vriendelijke verzoeken dat niet of minder te doen elke keer weer mijn witte kleding bij haar fel gekleurde niemandalletjes voegt komt er dat moment, dat ik haar vraag van mijn wasgoed af te blijven.
        Als mensen een texttool als texttool gebruiken en de daaruit komende producten ook als berichtje worden aangemerkt en gewaardeerd kan iedereen wat mij betreft zich drie slagen in de rondte twitteren, 24/7 wat mij betreft.
        Maar als dat eerder al genoemde downgradetrucje wordt uitgehaald en handige mensen berichtjes ineens als mening gaan duiden, dan ontspoort de de boel volledig.
        Een tweet is een tweet, een like is een like, het zijn momentopnames met een even korte houdbaarheidsduur als minimale waarde. Er zit geen of weinig inhoud achter, het zijn oprispingen, winden zou je kunnen zeggen. Ze hebben vrijwel niets van wat wij als een mening kennen. Het verrast me, dat jij dat niet lijkt te willen of kunnen zien.

        Verder woorden vuil maken over een vermeende voorkeur mijnerzijds voor verbieden van wat dan ook lijkt me nu wel contraproductief.
        Glimlachen moet ik wel om je laatste alinea, want daarin meen ik te lezen, dat wij nog maar zo’n 10 jaar geleden in een stenen tijdperk zouden hebben geleefd. Waaruit Twitter ons naar jouw mening zou hebben verlost.
        Als je bedoelt aan te geven, dat we zonder Twitter minder mens zouden zijn dan kan ik je in zoverre volgen, dat een verslaafde zijn drug afpakken vrijwel altijd als pijnlijk wordt ervaren. Zelfs een kind 2 snoepjes in plaats van een handvol geven heeft een dergelijke reactie tot gevolg.

      • Twitter als “BRENGER” naar een nieuwe periode , The Stone Ages voorbij ……..
        ik ga straks even 3 dankgebedjes doen 🙂 Aandelen Twitter in je portofolio, Willem ? 😀

      • Ik verkeerde in de veronderstelling dat we juist nu op dit moment in een periode verkeren, waarin machtshebbers de communicatiemiddelen in een meer dan ijzeren greep hebben ? [NSA]

      • @radar

        Wederom dank voor je zoals gewoonlijk heldere en duidelijke reactie, sta mij toe even te reageren.

        Misschien heb je wel volledig gelijk door te stellen dat “Twitter” een technologische vooruitgang is die de hedendaagse mens niet begrijpt c.q. wil of kan begrijpen, laat staan er aan toe is en derhalve dient ‘Twitter” ten behoeve van juist die mens bij het oud vuil dient te worden gezet of minimaal met andere ogen te worden bekeken.

        In mijn “misschien wel beperkte” gedachtegoed is het daarvoor echter veel en veel te vroeg omdat ik, behoudens de vele nadelen die allemaal zijn benoemd en waar ik me best wel in kan vinden, toch ook nog steeds grote voordelen zie aan “Twitter” (alhoewel dus niet voor mij persoonlijk hahahaha) wellicht is “Twitter” slechts een voorbode van een manier waarop wij allen op een wel wat meer intelligente wijze direct met elkaar in contact kunnen komen zonder interventie van welk censuurmiddel dan ook.
        RadaR: IJdele hoop, uitgesloten, niet meer mogelijk Censuur aka The Watching Eye is er , al wordt die nauwelijks als zodanig begrepen, and she’s there to stay!
        Enige nog open liggende mogelijkheid: real life communicatie, maar we zijn hard op weg onszelf af te leren hoe dat moet. Kijk maar om je heen op terrasjes, bij bushaltes, bij en in scholen etc.

        Natuurlijk is het huidige gebruik zoals ik het ook begrijp en zie van “Twitter” reden genoeg om vraagtekens op te werpen, dat was ook zo in het voorbeeld die jij al aangeeft de draagbare telefoon, maar wat te denken van het speciale SMS taaltje waarin men via een soort speciale codering met elkaar communiceerde en zo zijn er nog wel een paar dingen te bedenken waarbij uiteindelijk het ene systeem wat meer dan de ander zijn eigen bestaan rechtvaardigde of anders gewoon verdween, zie dus b.v. de SMS die al weggevaagd en verdwenen is.

        Het zijn en waren uiteindelijk in meer of mindere mate tools/dingen waarmee de grote meerderheid uiteindelijk toegang kreeg en heeft tot een vorm van massacommunicatie waar daarvoor slechts plaats was voor een beperkte elite die als enige beschikte over alle communicatie middelen en deze dan ook ten goede en ten kwade kon inzetten en de elite deed dat dan ook met volle overtuiging, in die zin waren en zijn deze technologische stappen dan ook in principe zeer gewenst en toe te juichen als doorbraak van deze eenzijdige beschikking over vormen van communicatie.
        RadaR: waarom moet er die behoefte aan massacommunicatie zijn? Heb jij elke dag een tool nodig om met een Japanner, mooie Griekse, gekke Duitser, krokodillen jagende Aboriginal, Juicy Lucy e.d te communiceren. Bij mij is de behoefte juist sterk om met echte mensen in mijn omgeving te communiceren.

        Of we daar nu allemaal gelukkiger of zelfs maar iets beter van worden is nog maar de vraag dat realiseer ik me ook heel goed en dat antwoord ligt verscholen in de toekomst.
        RadaR: bereid je voor op een schok: volgens de [oude] Grieken ligt onze toekomst ACHTER ons. Hedendaagse filosofen van naam zijn het daar 100% mee eens

        Betekend dit dan dat ik sta te springen van geluk bij het zinloze gewauwel wat ik meestentijds hoor als mensen mobiel bellen?? of dat ik verrukt ben van het feit dat bijna iedereen tegenwoordig met zijn snufferd op een beeldschermpje kijkt in plaats van naar de wereld om zich heen?? en dat op Twitter met zijn beperkte keuzemogelijkheid “ze” geen mening geven maar inderdaad slechts een “wind” laten en soms nog wel een forse ook btw?? Neen daarvan ga ook ik niet blij van als een jong veulen in de wei springen verre van zelfs.

        Het kan natuurlijk zo zijn dat ik misschien wel ietsjes optimistischer ben ingesteld aangaande de (on)mogelijkheden van waar de technologie ons heen gaat brengen hoewel je als je om heen kijkt daar best wel je gerede twijfels bij mag zelfs moet hebben.
        RadaR: Leg dit niet verkeerd uit, maar in mijn perceptie wordt in de huidige wereld optimisme maar al te graag uitgedragen, terwijl het heel vaak om naïviteit en soms zelfs om [ver]blindheid blijkt te gaan. Zoals vroeger mensen geloofden in het Opperwezen, wiens creditability nog wel bestaat maar in ernstig gedevalueerde vorm [de echt blinden even daargelaten]. Realisme is wat mij betreft de enige echte peiler die de boel kan overeind houden. En als afgeleide daarvan kunnen optimisme en pessimisme worden gekozen. Kijk om je heen en de afgelopen 7 jaar terug. Waar heeft het ongebreidelde optimisme van toen ons gebracht?

        Maar dat de mens in zijn algemeenheid nu eenmaal dingen die er zijn of worden uitgevonden meestal als eerste gaat gebruiken voor zijn eigen gewin is ook een vaststaand gegeven althans gemiddeld genomen en gezien en wat dat betreft vormt het hele “Twittergebeuren” daarop dus geen enkele uitzondering.

        Het is echter ook zo dat de meeste van wat dan maar voor het gemak de verstandigen onder ons worden genoemd leren van hun fouten en vergissingen dus mocht bijvoorbeeld “Twitter en Twitteren” een fout of vergissing zijn dan mag je toch wel verwachten dat deze zullen worden gecorrigeerd maar dan wel van binnenuit bijvoorbeeld omdat men inziet dat dit niet de manier is van meningen uitwisselen, maar zeker niet door van buiten in te grijpen,!!! want dat lijkt mij pas echt een heilloze weg immers waar begin en stop je met ingrijpen en vooral wie bepaald er wanneer en hoe er zal worden ingegrepen??
        RadaR: again too little too late. De “Twitters” zijn er en zullen zich verder ontwikkelen. Veel van de lemmingen zullen de verhalen over beter, mooier, uitgebreider en noem maar op als zoete koek slikken; ondertussen blijft de ijzeren greep gewoon onveranderd.
        Wel doet het mij denken aan de opkomst van de radio in het begin van de vorige eeuw als middel van communicatie, ook toen was zeker in den beginne sprake van een enorme versnippering aan zenders die allemaal door elkaar heen brulden, joelden en schreeuwden, zeker in de USA had bijna ieder stukje gebied met meer dan 1 huis erop gebouwd zijn eigen zender met ieder zijn eigen geluid en ook toen werd men knettergek van alles en iedereen die maar wat in de ether brulde en deed uiteindelijk heeft dat geresulteerd in een redelijk functionerend radiosysteem waarbij je rustig een zeef als metafoor kunt gebruiken immers op enig moment kwamen en werden alle stations in die zeef gedaan en slechts de best beluisterde en zij met het sterkste zenderbereik overleefden die slag waarbij zelfs toen al ook aan luisterende minderheden werd gedacht en daar kwam geen enkel overheidsoptreden aan de pas men heeft dat zelf gereguleerd, zo kijk ik dus ook naar het heersende aanbod of dat nu smartphones zijn of een tablet en of het nu “Twitter” is of “Facebook” is uiteindelijk blijft slechts over wat men wil en tot die tijd is het een kwestie van “overleven” oftewel wel of niet zelf gebruik ervan maken en tot je nemen…
        Radar: hier moet ik even wat meer tijd nemen. ik begrijp dat je de USA als voorbeeld gebruikt, want dat is wel zo dankbaar. Immers, de komst van de radio in Nederland heeft dan wel een shockeffect gehad, maar die stond in geen verhouding tot wat er in Amerika gebeurde. Dat “Amerikaanse proces” heeft in Nederland pas plaatsgevonden, nadat digitalisering op grote schaal zijn intrede deed. Zelfs de komst van internet in de jaren 90 kon de Nederlandse radio niet uit zijn kerkers trekken.
        Met digitalisering is Nederlandse radio simpelweg Amerikaanse radio geworden [zoals bij TV].
        Op zich had dit niet verkeerd hoeven uit te pakken als men maar de ballen had gehad een eigen identiteit te willen behouden. Ik hoef jou niet uit te leggen hoe dat is uitgepakt.
        En dan komen “those magic words” weer boven: liberalisering, globalisering, digitalisering. Flink roeren en kijk: alles is overal hetzelfde. Iedereen twittert, iedereen heeft Facebook, iedereen kijkt dezelfde TV-programma’s, iedereen luistert naar dezelfde muzak. One people, One world. En als jij gelooft, dat zulks ooit nog ten goede [voor de mens …….. Ach der Mensch, das war einmal] gaat komen, dan val je qua optimist in een klasse, die mijn bevattingsvermogen overstijgt 🙂

      • Willem, het lijkt mij het handigst, dat ik reageer op je laatste als altijd welkome reactie door rechtstreeks in jouw tekst mijn “opmerkingen” , soms slechts kort, te plaatsen.

        Overigens laat ik niet na op te merken, dat voor mij vaststaat dat deze discussie, waarin ook de overigen een waardevol aandeel hebben, goed is om te voeren. Los of daar herweging van standpunten uit zou voortkomen.
        Nederland twittert in ieder geval gewoon door, want wat moet men anders immers? Ze zijn dolblij inmiddels welkom te zijn geheten bij The Machine.

      • een grote kans tot echte wereldcommunicatie die veel goede dingen biedt

        Als je het kaf van het koren [wij hebben het in dit geval regelmatig over “de stront van de bruikbare mest”] scheidt, wat blijft er dan procentueel over aan goede dingen, Willem.
        20%, 10%? Of wellicht zelfs maar die 1%, waar RadaR over spreekt?
        En wat zijn die goede dingen, die zo volkomen Twitter-eigen zijn? En nu niet weer komen met vrije meningsuiting, want dan schiet ik vol 😀
        En is enorme hoeveelheden stront produceren om maar een heel klein beetje bruikbare mest over te houden wel kosteneffectief [toch ook een toverwoord op dit moment]? Om van milieuvriendelijk nog maar niet te spreken. Alleen maar als je die stront direct weer loost en ruimte maakt voor de nieuwe lading.
        En die 99% ladingen stront zijn de geleiders naar een nieuw soort Verlichting???? Die helpen ons in een keer van het Stenen Tijdperk naar het Paradijs van de Vrije Meningsuiting???
        Ik geloof er niets van dat je dit serieus kunt bedoelen. Dus glimlach ik maar met RadaR mee.

        BTW misschien is het toch wel nuttig om even die 15 minuten te pakken om naar Joke Hermsen te luisteren. Die heeft namelijk een echte mening. Die o.a. inhoudt, dat echt nieuwe zaken en gebeurtenissen al sinds heel lang pas tot ontwikkeling kunnen komen als mensen zich losmaken van hun “lineaire wereld” [die waarin de klok genadeloos het bewind voert] en zich begeven naar hun innerlijke wereld [die waarin de klok geen enkele rol speelt], waarin vrijelijk [!!!!!] kan worden nagedacht en aan meningsvorming kan worden gedaan.
        Als voor Twitter 1 ding als beton vaststaat, dan is dat, dat alles juist draait om de klok. Snel reageren ,liefst als eerste. Voortdurend cirkelen rond de hotspots, want even niet opletten en je staat op achterstand. Achterstand waarop? Op een berg stront!
        En dat noem je het uitstijgen boven het Stenen tijdperk? Ik herken daar veel eerder het tegendeel in: je conformeren aan de 1-dimensionaliteit en onaangename geur, die zo kenmerkend is voor stront. Die juist in dat Stenen Tijdperk door aapmensen, zwijnen, Neanderthalers e.d. overal werd achtergelaten. Maar die konden destijds niet beter weten.

      • @Jurgen

        Ook al is het maar 1% dan nog rechtvaardigt dit mijns inzien het bestaan van “Twitter” en dat prevaleer ik boven de shit a 99% die overigens beter boven de tafel kan komen dan onder dezelfde tafel worden geveegd.

        Beter dat de onderbuik aan shit naar boven komt dan zoals al veel te lang door o.a. de hh politici word gedaan deze glashard ridicuul te maken er geringschattend over te doen of zelfs snoeihard te ontkennen dat deze shit ook bestaat.

        En ja ik zal de allerlaatste zijn om te ontkennen dat het een vreselijke wijze van communiceren is, maar er word wel gecommuniceerd en dat is al pure winst, en dat dit dus ook betekend dat hele volksstammen er niet mee overweg kunnen of mee aan de haal gaan zal ook zo zijn maar ik denk altijd maar zo uiteindelijk zal al het stof weer neder dalen en kunnen we gaan kijken of en zo ja hoe we hiermee verder willen gaan of niet natuurlijk want dat kan ook, maar bedenk wel het is pas de allereerste keer dat we met zijn allen zo massaal tegelijk kunnen communiceren en dat gaat net als met alles wat pas ontdekt of nieuw is met allerlei horten en stoten, dat was met de Radio en de Tv het geval maar ook toen we de boekdruktechniek massaal (althans voor die tijd) gingen gebruiken ook toen al werden er niet alleen maar parels gedrukt maar werden er voornamelijk zwijnen om te lezen geproduceerd wat dat aangaat is er helemaal niks nieuws onder onze zon.

        Mevrouw Hermsen weet het leuk te vertellen daar niet van maar een ieder met enig niet van realisme gespeend wereldbeeld weet ook dat er ook in de lineaire wereld onder grote druk van de klok (-tijd) vele vernieuwingen en creatieve uitingen hebben plaatsgevonden, overigens vergeet mevrouw ook het meer praktische verhaal achter haar opstelling

        Op dit moment leven we met ruim 7 miljard mensen op deze planeet, medio 2050 is de verwachting dat we gezellig met ruim 10 miljard ronddolen en in 20100 zelfs met 20 a 25 miljard (daar zijn de geleerden het nog niet helemaal over eens) en dat terwijl deze aardkloot een meer dan riant leven kan bieden aan 500 miljoen en een uitstekend leven aan een miljard van onze soort, dat is te zeggen als we het redden.

        Haar betoog wat feitelijk dus er op neer komt dat “we” vrijelijk moeten gaan denken en aan meningsvorming moeten gaan doen gebaseerd op de “innerlijke” wereld is een vrij elitair overkomend standpunt en staat ook volledig haaks op de loop der dingen, immers schaf de klok maar af idem met de tijdsdruk dan nog hebben we te maken met hele simpele wetmatigheden of denkt deze dame soms dat het planten en oogsten van voedsel vanzelf gaat of dat we ons geheel en al vrij in onze zogenaamde innerlijke wereld maar niet meer voorbereiden op een koude winter en dus massaal de moord sterven van de honger en de kou want ja we hadden het in de zomer te druk met een mening te vormen nietwaar.

        Dit soort keukentafelfilosofie is alleen maar bedoeld voor een elite die zich dat kan veroorloven want de overgrote meerderheid heeft die luxe namelijk niet die kunnen zich dat simpelweg niet veroorloven want ze moeten behalve voor zichzelf namelijk ook die elite te vreten geven of denken die nu werkelijk dat een koe pas gemolken hoeft te worden wanneer mijn geest daar aan toe is??

        Voorlopig is het ook nog eens zo dat haar met veel flair gebrachte filosofische deuntje de mensheid ook nog niet veel goeds heeft gebracht want ondanks haar en haar geestverwanten stapelen de gigantische problemen waar de mens mee worstelt zich alleen maar meer en meer op en ook haar verhaal bied daarvoor geen soelaas laat staan ook maar een begin van een oplossing.

        Het enige namelijk wat echt helpt in plaats van uit een ivoren torentje allerlei zinloos geneuzel te produceren, is minder mensjes produceren en zelf met minder en soms zelfs veel minder genoegen te nemen maar zo lang wij het egoisme en die vreselijke door allerlei instincten en afgoderij behoefte aan reproduceren niet van ons afschudden hoor ik ook van deze dame geen antwoord sterker nog ik hoor alleen maar een afgeragde plaat of een telefoon die constant in gesprek is.

        Ik ben wel zeer benieuwd naar hoeveel kinderen(die in hun 1e levensjaar tot de grootste groep vervuilers mogen worden gerekend) deze dame ten laste van deze aardkloot ter wereld heeft gebracht en hoeveel zij van haar luxe leventje nu feitelijk inlevert om ons nageslacht ook een soort van leven aan te kunnen bieden en of dat nu leven naar de klok of vrijelijk is.

  5. En Inmiddels is hype no 7 volop aan de gang. Laten we hem maar “Deurne” noemen. 😦 Wanneer gaan we het meemaken, dat dat al die schreeuwlelijken eindelijk weer eens hun twitterbek houden ?

    • Er moet vanaf de “hold up” vrijdag in Deurne wel heel intensief contact zijn geweest tussen het OM [Den Bosch] en Den Haag. Met maar één bedoeling: voorkomen, dat de juwelier en zijn vrouw als verdachten zouden worden vastgezet. Want wie een beetje inzicht heeft in hoe het tegenwoordig in Nederland werkt zal begrijpen, dat een storm zich al vormde om los te breken. In ieder geval een dader met Marokkaanse achtergrond: een puntgave voorzet voor hen onder ons die hem maar al te graag inkoppen.
      Het wekt ook nauwelijks verwondering, dat strafpleiters van naam nogal verwonderd aankijken tegen de motivatie van het OM.
      Niet minder dan weerzinwekkend is de wijze waarop de [sociale] media desondanks weer een “rood stuk vlees” zagen in wat feitelijk natuurlijk een met afschuw vervullende gebeurtenis was, waarbij het gepast zou zijn met terughoudendheid te reageren.
      Maar wat kun je verwachten als zelfs in het Journaal de tweets van over het algemeen lieden, die recht nog niet van onrecht kunnen onderscheiden, openlijk worden getoond.
      Ons strafrecht voorziet in gebeurtenissen als in Deurne. Noodweer en noodweer exces zijn waar het OM zich over moet buigen. En daar heeft verder niemand [zelfs de sociale media niet] zich mee te bemoeien.

      Misschien zou er een denktankje kunnen komen, die zich gaat buigen over ontwikkelen van voorstellen op welke wijze excessief twitteren of facebooken strafbaar kan worden gesteld. Want dat lijkt de enige weg om die schreeuwende zwijnen, die dag in dag uit hun imbeciele meningen de wereld insturen en waar hen een steeds groter podium voor wordt geboden, te stoppen.

      • @Radar

        Vreemd om te lezen dat je nu mee hult met de wolven in het bos en je ook al niet verder komt en vooral kijkt dan naar geboden en verboden.

        Echte vrijheid zowel van meningsuiting als van wat dan ook is en mag nooit selectief gebruikt worden zelfs niet, sterker juist niet!!, als dat betekend dat zoals jij dat noemt “schreeuwende zwijnen” hun “imbeciele mening” geven.

        Iedereen en dus echt iedereen heeft het onwrikbare recht om zich te bemoeien en zijn mening te geven over alles de overheid betreffende. en dat is dus inclusief strafrecht en het openbaar ministerie, immers de overheid dat zijn WIJ en deze is dienstbaar aan ONS en dus niet andersom zoals je hier voor zover ik het goed lees suggereert..

        Dat een/die mening(en) niet worden gedeeld geeft nog steeds niemand het recht om de wijze en manier waarop die mening word geventileerd af te branden of zelfs te verbieden.

        Het is immers nooit de boodschapper of de manier waarop deze boodschap word gebracht en verspreid waar de crux zit maar deze crux zit in de boodschap zelf!!

        In dit geval (zoals in vele andere gevallen) heeft de ons allen vertegenwoordigende overheid laten zien een dusdanig falend beleid te hebben gevoerd de afgelopen jaren welk schijnbaar tot zulke excessen als deze hebben geleid.

        Zo bezien zijn dus niet de ware schuldigen de sociale media of de gebruikers daarvan, maar dienen deze in de hoek van de immens falende overheid te worden gezocht die nu al jarenlang konsekwent weigert de oorzaken van de nu naar buiten stromende excessen op te lossen of weg te nemen of om ook maar in de buurt van een antwoord op de problematiek te komen en aldus voor de zoveelste maal te laten zien dat deze niet op haar taak is berekend en vooral slechts haar eigen belang in plaats van dat van de burgers welke zij behoord te dienen te laten prevaleren en daarmee haar eigen overbodigheid zonneklaar laat blijken.

      • Willem, kom op. ?!
        Er is een nadrukkelijk verschil tussen een communicatietool gebruiken als uiting van vrije meningsuiting [waar ik mijn leven lang voorstander van ben en blijf] én een communicatietool, wat steeds sterker het patroon gaat vertonen van een meningbepaler. Twitteraars doen vrijwel niks meer onder voor de zwijnen [!], de keuze voor die typering heeft alles te maken met het geluid wat wordt voortgebracht, die zich door Blondie tot “minder, minder” lieten verleiden.
        M.i. heeft Twitter al geruime tijd zijn oorspronkelijke bedoeling verloren, waar het bedrijf zelf uiteraard geen enkele moeite mee heeft. Want marktvolume gaat boven kwaliteit.
        Het is jammer, dat je m.i. zo snel de in mijn ogen volstrekt verkeerde conclusie trekt uit mijn vorige bijdrage.
        Ik laat mijn leven niet bepalen door Twitter noch Facebook. Laat staan dat ik mijn mening zou laten beïnvloeden door de stront, die uit beide rioolpijpen komen. No way!

  6. misschien nog veel intrigerender is de vraag waarom de jeugdigen onder ons dit allemaal blijven pikken en lijdzaam toezien in welke sneltreinvaart een in tientallen jaren opgebouwde samenleving volledig naar de kloten word geholpen
    Is het antwoord op deze vraag niet gewoon “omdat de jeugd van een hele andere is [niet verrassend] dan die van pakweg 30-40 jaar geleden”, Willem?

    • Veel sprekender vind ik het gegeven, dat een groep PvdA-ers de mogelijkheden onderzoekt om een Nieuw Links 2.0 te laten ontstaan. Alles zeggend is daarbij, dat Jan Pronk, de Mastodont in persoon, voorlopig de frontman speelt.
      Waar zijn daar jongelingen met bagage, moed en durf?

  7. Wat zeker geen hype zal gaan worden is de best wel intrigerende vraag hoe het in godsnaam mogelijk is dat onze generatie’ zeg voor het gemak die van de vijftigers en zestigers die momenteel de zogenaamde lakens uitdelen en op sleutelposities in politiek, maatschappij en bedrijven zitten en beslissen, het zover hebben laten komen dat alles wat in hun jeugd als normaal werd beschouwd word afgebroken en vernietigd, of het nu is menselijkheid of persoonlijke vrijheden waarvan en waarbij het resultaat is een a-sociale onsamenhangende verloederde en onverdraagzame samenleving , en misschien nog veel intrigerender is de vraag waarom de jeugdigen onder ons dit allemaal blijven pikken en lijdzaam toezien in welke sneltreinvaart een in tientallen jaren opgebouwde samenleving volledig naar de kloten word geholpen.

    De hypes in April zijn de volgende.

    1) Rutte maakt eindelijk bekend 100% homo te zijn en medio augustus in het huwelijk te treden met Goor.

    2) Een eindeloze discussie op alle sociale media of fascistendochter maxima nu in een hemelsblauw of in een schaam en bloedrood .ensemble gaat paraderen en zich zo onder het rapaille en plebs te begeven op koningdag.

    3) Ook zal er een explosie plaatsvinden op de sociale media of de beslissing van Samson om vanaf 1 april een zogenaamde “Blondie” pruik te dragen teneinde wat dichter bij zijn natuurlijke achterban te komen wel een juiste beslissing is, “paling in het snot” A. Verlinde bekent in ieder geval ernstig verliefd te zijn geworden op de nieuwe Samsonlook.

    4) Enige honderden miljoenen mensen voeren een eindeloze discussie over de te verwachten nieuwe I-Phone van Apple nadat de eerste foto’s waren uitgelekt en miljoenen tegelijk de Apple stores, “naar aanleiding van de eerste berichten over deze nieuwe redding voor de mensheid”‘ hebben bestormd.

    Overigens voor alle Hagenezen een welgemeende felicitatie want bij jullie word na de vergadering van de nieuwe fascistische wereldorde nu ook de dag van de Vaderlandsche grondwet gevierd driewerf hoera!!!

    Hoewel het mij eerlijk gezegd volstrekt onduidelijk is of nu de afschaffing of het feit dat er uberhaupt een grondwet is word gevierd.
    .

    • Je zou met die hypes zonder enige twijfel gelijk kunnen krijgen, Willem. Waar ik bij zeg, dat het eigenlijk niet uitmaakt, want vrijwel alles kan een hype worden tegenwoordig. Als we ons alsjeblieft maar niet hoeven te vervelen 🙂

Nice and easy to work with

