BLAUWE JASMIJN

Jasmin en Ginger hebben 2 dingen gemeen: beiden zijn geadopteerd door dezelfde pleegouders en beiden zijn het prototype van de zeer domme vrouw. Daar houden de 0bluejasmijnovereenkomsten wel zo’n beetje op.
Jasmin is het blonde type, wat als je er van houdt best aantrekkelijk zou kunnen worden genoemd. Zij heeft zich ontwikkeld tot een soort “prinses op de erwt”. Zolang alles en iedereen precies doet en zich gedraagt zoals haar wereld voorschrijft, bloeit en straalt Jasmin voluit.
Haar huwelijk met Hal is een uitkomst, want Hal doet alles om het de prinses maar zo gerieflijk mogelijk te maken. Dat hij éen van de horde oplichters is in diverse financiële projecten [zelfs de man van halfzus Ginger wordt stevig te pakken genomen] ontgaat Jasmin volkomen. Evenals de vele vrouwen, waar Hal het bed mee deelt. Die dingen passen niet in Jasmin’s wereld, dus wil ze ze ook niet zien.
Ginger is een  donker volks vrouwtje, simpel in alle opzichten, maar zeker niet levend in een virtuele wereld, zoals haar halfzus. Ze pakt wat ze pakken kan [mannen] en gelooft onvoorwaardelijk wat haar wijs wordt gemaakt.
De halfzusters hebben in regel nauwelijks contact, gezien de gescheiden werelden waar ze in leven.
Tegen deze achtergrond begint Blue Jasmin, de laatste film van Woody Allen.
En dat begin is Jasmin, volkomen uit het lood doordat haar man Hal is opgepakt voor zijn verduisterpraktijken en zichzelf heeft verhangen in zijn cel, die ontredderd bij haar halfzus aanklopt met het verzoek om tijdelijk bij haar en haar 2 kinderen te mogen intrekken.
Woody Allen weet op ronduit meesterlijke wijze heden en verleden, waarin we de beide halfzusters en hun wereldjes goed leren kennen, met elkaar te vermengen. En je als kijker boeiend duidelijk te maken, dat er mensen zijn, die gedoemd zijn om allemaal dezelfde fouten te blijven maken, omdat ze nu eenmaal in de wereld die ze voor hen zelf hebben geschapen willen verblijven.
0bluejKate Blanchett is groots als Jasmin, zonder overdrijving. En de film is ronduit boeiend, omdat er of je wilt of niet zoveel in te herkennen is. Een liefhebber van een film, die net zo goed een toneelstuk had kunnen zijn [hoe vaak constateerden we dat niet eerder bij Allen’s werk] zou Blue Jasmin niet mogen missen. Gemakkelijk gaan zitten en alle toegangen open zetten om de herkenning zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Een trailer neerzetten heeft nauwelijks zin. Er vallen geen doden, geen tiet of tepel te zien, so why bother.
Wel nog even de opmerking, dat het mij verheugde te lezen. dat Blanchett de Oscar voor “best actrice” blijkt te hebben gewonnen. Mijn dag kon toch al niet meer stuk, want Matthew McConaughey blijkt die voor “best actor” te hebben gewonnen [Dallas Buyers  Club]. Toch  leuk om te bemerken, dat het mogelijk blijft om [breed gewaardeerde] kwaliteit te bekijken.

Advertisements

22 thoughts on “BLAUWE JASMIJN

  1. Staat genoteerd op het lijstje “te zien in 2014” hoewel ik persoonlijk niet zo een Allen fan/adept ben maar ja een film met Kate is meestal niet te versmaden.

    Overigens “Nebraska” en “Oldboy” zijn hoewel totaal verschillend meer dan aardige films en dus de moeite waard.

    Zeer geinig om te zien dat de films met de meeste en belangrijkste “Amsterdammertjes” hier op deze plek ook een welwillend kijkersadvies meekregen, zou dat nu ook betekenen dat de Amerikanen zo langzamerhand ook genoeg van “pulp” krijgen en kwaliteit wat meer gaan waarderen??

    Gezien het feit dat een van die belangrijkste “Amsterdammertjes” naar Matthew is gegaan zou je bijna gaan vermoeden van wel.

    Maar wel zeer en zeer terecht dat Matthew deze heeft gekregen op de een of andere manier heeft hij het voor elkaar gekregen om de transitie te maken van een redelijke acteur tot een acteur waarvan je gelooft dat hij degene is die hij speelt.

    Zo zat ik gisteren te genieten van helaas de alweer bijna laatste aflevering van “true detectives” en dacht bij mezelf wie zou de rol van “Rust Cohle” nog meer kunnen spelen en kon niemand bedenken behalve Matthew, hij heeft voor elkaar gekregen iets wat je ook vaak in bijvoorbeeld Britse kwaliteitsseries/detectives als bv. “Morse”, Dalziel & Pascoe” “Sherlock” etc. etc. tegen komt namelijk dat de (hoofd)personages dusdanig worden gespeeld dat je in die rol niemand anders kunt zien dan degene die ze speelt want die doen dat ook op meer dan geloofwaardige wijze. wat dat betreft is Matthew meer dan terecht in de eredivisie der acteurs aanbeland.

    Verder nog hartelijk dank voor het scheppen van een beeld waarin een “half” naakte Erica T. een prominente en pontificale hoofdrol speelt,er is werkelijk geen horrorfilm te bedenken met een beter scenario!!!

    • Je bent niet de enige, Willem, die al publiekelijk constateerde, dat de afgelopen periode [inclusief of beter nog vooral laatste kwartaal 2013] opvallend veel goede films zijn gemaakt. Waarbij de nadruk vooral ligt op acteerprestaties en duidelijk minder op grafische hoogstandjes van snelle computers. En ik ben het met RadaR en jou eens, dat de Oscar toebedeling daar [gelukkig] een niet te negeren bewijs van is.
      Wat overigens geen zekerheid biedt voor 2014, want het is wel opvallend, dat vanaf het moment, dat de Oscar-nominaties bekend waren er nauwelijks nog een echte topfilm is verschenen. Erger nog: ik denk, dat we in de zomer weer zullen gaan worden doodgegooid met Marvel Comics films. Maar goed, wat we hebben [al dat moois, waarvan RadaR inderdaad de belangrijkste er van heeft weten uit te pikken] hebben we, nietwaar?

    • True Detectives, ik kan die serie niet genoeg prijzen, Willem. Heb ik al diverse keren de lof gezwaaid mbt McCon en Woody Harrelson [overigens ook de “bijrollen” zijn niet mis], wat ik ook nog even wil benadrukken is, dat de keus om TD te situeren in Lousiana niet minder dan een briljante is geweest. Om maar eens een modewoord te gebruiken, “the feel” van de Bayou komt over je heen bij TD. Inderdaad naderen we het eind van deze serie, maar het is geruststellend te weten, dat er een volgende [waarschijnlijk wel zonder Matthew en Woody] serie komt. En met een schrijver als die Piza nog wat mogen we ook daar wat moois van verwachten.
      Jouw opmerking over de “fit” van acteur met zijn rol is 100% van toepassing. Dat is in belangrijke mate bepalend voor het succes van de serie [ik heb dat t.a.v. Joel Kennaman en Mireille Enos in de The Killing bijvoorbeeld ook zo ervaren. En idem geldt voor Morse en Daziel en Pascoe].
      Blue Jasmin is, met de kanttekeningen die ik er al bij plaatste, werkelijk volkomen de moeite waard. Mede dankzij Blanchett, maar ook door het confronterende beeld wat Woody Allen de kijker voorhoudt.
      En wellicht overbodig, maar vergeet niet House of Cards 2 te bekijken. Met een Kevin Spacey en Robin Wright in topvorm. 🙂
      Boven aan mijn lijstje staat momenteel “HER” te wachten. We blijven uiteraard scherp op andere stuff.

      • Die nieuwe [en laatste] serie van The Killing, zo las ik begint in april/mei. Je hoeft dus niet lang meer te wachten 🙂
        Mijn dochter kijkt ook True Detectives en is er aan verslingerd. Wat ook al veel te maken heeft met Matthew en Woody 😀
        Ik heb al de toezegging, dat de complete serie mijn kant op komt; het is daarom dat ik zo blij ben, dat jullie hier nooit iets over de inhoud verklappen. 😉

      • House of Cards 2 al genuttigd en was inderdaad weer om te smullen, moest wel onwillekeurig steeds denken aan het magistrale “de Intrigant” van Asterix en zijn kornuiten!!

        En wat heb je gelijk kwa “true detectives” niet alleen de “feel” maar ook de zompige hitte en geuren kun je bijna voelen en ruiken.

        @Optimist

        Als het kan ga dan alle delen achter elkaar in een lange ruk bekijken ik weet bijna zeker dat het de serie alleen maar nog beter maakt.

      • Meesterlijk toch, zowel strip als de versie van vlees en bloed in de persoon van Spacey. De man is gezegend met een aangeboren pokerface 🙂
        Vermakelijkste scene vond ik trouwens het triootje van de vice-president, the second lady en de beveiligingsman. 😀

  2. Vooral het eind van de film is een diep trieste toestand. Als haar fake wereld opnieuw instort en Jasmin weer het wrak wordt, wat alleen door met niet aanwezige figuren uit die ingestorte wereld te praten iets van zichzelf overeind probeert te houden. Ik vond het een hele goede film met inderdaad zeer herkenbare personages. Terechte Henk dus voor Blanchett. 😉

    • Wat mij het meest is bijgebleven betreft die metamorfose van Jasmin. Volkomen uit balans als ze bij haar halfzuster intrekt [die ze probleemloos even neerbuigend, bijna verachtelijk blijft behandelen], om zodra ze tegen die nieuwe man aanloopt vrijwel onmiddellijk weer verandert in die “prinses” en haar fake wereld weer begint op te bouwen. Met de voorspelbare afloop

      • Ik zou er naast kunnen zitten, Jeanette, maar het zou kunnen zijn [Allen is daar bewezen een meester in] dat Jasmin in feite een metafoor is voor de mens van deze tijd. Luchtkastelen bouwen, “empires” scheppen , die maar al te vaak op lucht zijn gebouwd [in die zin benadrukt de oplichter Hal dat nog eens].
        En ik weet uit ervaring, dat er meer mensen dan jij en ik zouden vermoeden zijn, die in hoge mate aan dat beeld beantwoorden.
        Ik ben het eens met Leon, dat het eind van de film schrijnend kan worden genoemd.

      • Beetje kromme zin gebouwd zie ik bij teruglezen 😀 “weer verandert” m/z “weer te veranderen”. Ik krijg toch geen straf mag ik hopen????

      • Ik weet al hoe duur de suiker is, Optimist 🙂 Is dat een nieuw consumentenprogramma voor beginnende nudisten of zo? Gepresenteerd door een [half]naakte Erica Terpstra? 😀

      • Je hebt het weer voor elkaar, Arno. Ik verslik me enorm in mijn koffie [met zoetjes trouwens]. Nu wordt het weer vechten om dat beeld [selfie? ] van Erica Terpstra van mijn “schijf” te wissen. 🙂

      • Interne of externe schijf, Jurgen? Wel jammer, dat Erica zo veel volume heeft anders zou ze op een USB-stick hebben gepast. En die zijn vrij eenvoudig kwijt te raken 😉

  3. Ik vind het een geweldige film, maar je moet wel van het soort houden zeg ik er meteen bij. Bij Allen gaat het altijd over mensen en dat is best een verademing. En die herkenning? Nou en of!!! Voorlopig vergeet ik die uitdrukking op je gezicht niet bij het bekijken van de film 😉

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s