MAART …..EEN EXPERIENCE MAAND

Ik heb de “babbel aan de bar” van Paul en Willem in het “Snel  toetsen-log”  met veel interesse en genoegen gevolgd. Zonder me er mee te willen bemoeien, want ik zou er nauwelijks iets aan toe te voegen hebben anders dan wat ik al eerder kort deed. En ik vond het ook wel zo netjes om de heren niet te storen bij hun even energieke als uitvoerige pogingen om elkaar ervan te overtuigen dat ze het op de hoofdlijn eens zijn 😀
Maar het is maart en wie mij kent weet, dat er dan altijd iets met mij gebeurt. Samen te vatten in de vaststelling, dat we niet langer van “een zachte winter” hoeven te spreken maar over mogen schakelen op “lente”. Weerkundig of zoals Gerrit Hiemstra het noemt meteorologisch, maar eindelijk ook praktisch. [De warmte van de zon op je rug, de dag die inmiddels merkbaar aan lengte wint]. En als Willem dan ook nog komt met een voorbeeld, geënt op zijn vakanties in Griekenland dan wordt mijn “lentegevoel” slechts meer gestimuleerd en aangewakkerd. En zat ik gisterenavond al snel in wat je de “Kerkyra-mood” zou kunnen noemen.
Het was, dat ik geen ouzo [iets ander als een uzi, die dreigt op de Krim een revival in 0 kumquatpopulariteit te gaan beleven] of kumquat in huis had, want anders had ik waarschijnlijk de sirtaki gaan dansen :D. Ik herkende dat beeld, wat Willem schetst over die “supermarkten” en die restaurantjes volledig. Enig verschil is, dat ze op Kerkyra vrijwel allemaal de naam van “Kostas ” droegen, omdat driekwart van de mannen op dat eiland die naam draagt. Yannis en Giordis of Gheorgidis zijn daar zeldzamer.
Maart is in een ander opzicht een belangrijke maand. Ik heb de afgelopen maanden als een soort oefenwedstrijd wat mensen in mijn kennissenkring kunnen helpen met onderkennen wat de gevolgen zijn als iets of iemand het “machtswoord” gebruikt. Ervaring heeft me geleerd, dat het gebruiken van een praktijkvoorbeeld het belang en de betekenis van een uit dat machtswoord voortkomend probleem het meest duidelijk maakt.
0 senseo“Stel je voor dat Douwe Egberts een nieuwe koffie [ laten we hem “Valuta” noemen] op de markt brengt. En tegelijkertijd de oude malingen afschaft. DE  zegt er ook bij. dat die nieuwe koffie niet meer met de huidige “pruttelaar” kan worden gezet en adviseert om een nieuwe [Senseo Valuta Voluto Originale] aan te schaffen . Daarnaast moet u ook nieuwe speciale kopjes aanschaffen, want de oude passen niet bij die nieuwe pruttelaar. Hoe zou je dat vinden?”
De reactie was instant, de verontwaardiging was groot.
Vervolgens heb ik ze uitgelegd, dat het machtswoord van The Bill Gates Foundation oftewel Microsoft idem betekende, niet voor de koffiepruttelaar in dit geval maar voor de PC. Die al jaren en jaren tot volle tevredenheid digitale koffie produceert dankzij Windows XP.
Al een jaar geleden kondigde Microsoft aan, dat men het wel mooi vond met dat XP. Veel te stabiel, het was hoog tijd dat er weer een alternatief in de vorm van Windows 95 of 98 of 0WindowsXPME moest gaan worden gebruikt. Dat was er en heet Windows 7. Lekker instabiel, waardoor PC gebruik weer spannend zou worden.  “Wat zal het worden deze keer? Bruin, groen of gewoon zwart scherm?” Veteranen kennen die spanning nog uit de periode van Windows 95, 98 en ME.  Je werd in die periode onmiddellijk een held als je er in slaagde één van die besturingssystemen succesvol op een PC te installeren. Heeft me destijds heel wat “free drinks” opgeleverd.
Maar we leren af en toe toch wel wat met zijn allen en dus trapten we lang niet in de omvang waarop Microsoft speculeerde in Windows 7.
Ook ik niet, ik gebruik zelfs nog op dit moment nog steeds dat XP [op een andere PC staat een ander krakkemikkig OS, wat Bill ons in de maag splitste: Vista. Die PC staat 95% tijd dan ook gewoon uit]
Windows 7 is inmiddels opgevolgd door Windows 8 en dat op zijn beurt weer door 8.1. In pakweg nog geen 2 jaar 3 nieuwe besturingssystemen en dat hoofdzakelijk om XP de strot 0Windows8.1nu toch echt door te kunnen  snijden.
En punt is, dat gaat deze keer ook lukken. Binnen een maand moet ik mijn al jaren vlekkeloos draaiende machine uit gaan kleden. omdat verder koppig blijven gebruiken echt teveel grote risico’s met zich gaat meebrengen.
Microsoft met in haar slipstream de hardware-industrie zou het liefst zien, dat XP-PC’s massaal worden vervangen door nieuw werktuig.
Maar dat is in de meeste gevallen echt niet nodig. Als je goed kijkt wat Windows 8 aan systeemvereisten specificeert, dan zal de doorsnee gebruiker van nu XP ook Windows 8 qua vereisten moeten aan kunnen.
[zie http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/upgrade-from-windows-vista-xp-tutorial voor die systeemvereisten]
Daar wringt hem dus niet echt een schoen. Maar ergens anders wel degelijk.
Het grote probleem is [althans wat mij betreft] dat er geen sprake is van het installeren van 7 of 8 of 8.1 als een werkelijke upgrade van XP [en ook Vista trouwens]. Er is sprake van een “verklede” schone installatie, dus op een naakte, lege [wel keurig geformatteerde] harde schijf.

Microsoft biedt quasi beleefd wat tools aan, waarmee het zo vriendelijk is om uw bestaande harde schijf en de daarop geïnstalleerde softwareprogramma’s en de aanwezige hardware te scannen op de bijbehorende instellingen.
Ik hoef er niet veel woorden aan te wijden welke risico’s daaraan kleven, me dunkt. Maar wie zijn digitale leven [en de mogelijke misdragingen daarin via het gebruiken van dubieuze programmaatjes en dergelijke],  zoals heden ten dage maar al te gebruikelijk is in handen van Microsoft wil leggen, ik zou zeggen “be their guest”. Zelf begin ik daar dus niet aan. Mijn koffiezetapparaat hoeft immers ook niet te weten of ik mijn aardappelen links- dan wel rechtshandig schil?
Wij worden geacht dan een back-up te maken van de onmisbare software en instellingen [geen externe harde schijf? Dat wordt dan kopen!] en die vervolgens na installatie van de nieuwe Windows te “restoren”.
Wie dan denkt dat alles weer als een pasgeboren baby begint te leven moet ik echter teleurstellen  of op zijn minst voor een teleurstelling waarschuwen.
De kans is namelijk groot, dat veel dingen, die het normaliter vanzelf deden nu de kont tegen de krib zullen gooien. Ik doel op bijvoorbeeld de videokaart en geluidskaart, toch niet onbelangrijk in uw inmiddels afgesloten XP-leven.
Beide kaarten en andere gelijksoortige hardware waren gewend met XP “te praten” en hebben nog nooit van Windows 8 gehoord. Nu kan het [positief] zijn, dat uw videokaart en geluidskaart zo’n goede naam hebben, dat Windows 8 van hun bestaan op de hoogte is. In dat geval zal W8 middelen [drivers] aan boord hebben om de communicatie met uw kaarten op gang te brengen. Maar het is net zo goed mogelijk dat W8 ze niet kent. In dat geval draaien de kaarten wel, maar in een “safe mode” en dat wilt u niet, dat kan ik u verzekeren. Dus zult u zelf moeten zorgen, dat die “drivers” er komen en worden geïnstalleerd. Ik neem die veiligheidsmaatregel zelf op voorhand al en zorg dat ik die drivers in huis heb voor ik “de grote oversteek” naar W8 maak.Voorkomt een hoop gedoe, geloof me.
Dus het wordt voor mij die “verklede” schone installatie. En die bewuste keuze [ik weet het: de aanloop was lang] brengt me weer bij het begin van dit verhaal: Maart wordt een Experience maand.
Waarin heel veel [vooral tijdrovend] werk wacht. Waarbij ik passief want alleen kijkend naar mijn scherm toezie hoe de gigabytes van mijn interne naar mijn externe harde schijven kruipen. Een ruwe schatting leert me dat daar alleen al een dag aan besteed gaat worden.
Maar wat denkt u van:
– alle hyperlinks in “Favorieten” [Explorer] en “Bladwijzers” [Firefox] , niet minder dan een levensader in het huidige op de hoogte blijven spelletje, wat met ons maar we ook met onszelf spelen.
– alle e-mailadressen  extern vastleggen, zodat ik ze straks weer kan bereiken en lezen
[Microsoft zou ze graag willen weten maar de vinger voor ze]
En zo zijn er nog meer heel gewone dingen, die ineens van belang worden om extra aandacht aan te besteden.
Heel arbeidsintensief en spannend allemaal, maar dat laatste is het begin van de lente in mijn perceptie ook.  Niet zonder opzet nam ik hierboven die illustratie op van Windows 8 als de grote “app vergaarbak”. Ik weet het, als met extra-spy mogelijkheden belaste hyperlinks zien ze er “sexyer” of zo u wilt “sneller” uit dan XP-hyperlinks. Maar straks ook met Windows 8 blijft mijn strijd tegen het “app-gezwel” onverkort voortduren. Dus is er gerede twijfel of een dergelijk scherm zich straks op mijn PC zal vertonen.
Maar nu back to work, waarbij niet valt uit te sluiten, dat er een vloek zal vallen. Al was het maar om de hoeveelheden aan materiaal, die ik in mijn XP leven heb verzameld. 😀
En o wee als dadelijk blijkt, dat ik mijn lievelingsgames niet meer kan spelen. Dan is ome Bill nog niet klaar met me 😉

Voor ik het vergeet: nog even een message richting tsaar Putin en iedereen in de buurt van de Krim.

24 thoughts on “MAART …..EEN EXPERIENCE MAAND

  1. Inmiddels draait op mijn oude vertrouwde Dell van ruim 6 jaar alweer bijna 2 jaar Windows 7 pro en tot meer dan volle tevredenheid ondanks dat het van killbill is dat dan weer wel er is tot op heden nog geen enkele ramp of ellende mee geweest, wat zoals inderdaad ervaren gebruikers nog wel weten bij bijvoorbeeld M(eer) E(ellende) bijna een dagelijks terugkerend ritueel was.

    Het enige echt vervelende is dat Windows 7 pro een tamelijk “zwaar” besturingssysteem is voornamelijk door de van Bill bekende opleukopties die je godlof wel weer allemaal eraf kunt slingeren maar dan nog liep mijn systeem in den beginne vaak vast ondanks dat ik volgens Bill aan alle systeem vereisten voldeed, echter dankzij een goede PC boer die enige aanpassingen op het moederbord verzorgde kon ik mijn interne geheugen (waar het vastlopen vandaan kwam) upgraden van maximaal 4 giga naar 8 giga en sinds die tijd loopt het als een zonnetje.

    Wat Bill overigens nu doet met XP is in feite niet zo verbazingwekkend dat krijg je als je een monopolist bent zoals microsoft dat nu gewoon is, is dat verwerpelijk?? jazeker is het dat!! maar, helemaal verbazingwekkend is dat onze overheid weer niet thuis geeft ondanks dat het bekend is dat bij meer dan 75% van de overheid de PC taken op het XP platform draaien en de overheid never nooit op tijd alles krijgt omgeschakeld naar bv Windows 7 of 8.dus je kunt je hart weer gaan vasthouden de komende tijd want ja de overheid en IT is alles behalve een geslaagd huwelijk om het maar eens voorzichtig te zeggen.

    Wel doet de door Microsoft zelf gemaakte hype rond windows 8 mij sterk denken aan de introductie alweer zoveel jaren terug van Quadrafonie waarin een toekomst werd voorgespiegeld waarin zonder Quadrafonie de non believers zouden worden gereduceerd tot doven die nooit meer een fatsoenlijk geluid konden horen, welnu de geschiedenis heeft anders bewezen en ik kan me maar niet aan de indruk onttrekken dat Windows 8 hetzelfde staat te wachten. indachtig het fraaie spreekwoord “veel beloven, weinig geven, doet de gek in vreugde leven”.

    Wat in zijn algemeenheid wel vreemd of op zijn minst opmerkelijk is te noemen is het nu al jarenlange durende onvermogen van andere besturingssystemen om de positie van Microsoft te ondermijnen of zelfs maar tot een opgetrokken wenkbrauw bij ome Bill te leiden wat je toch op zijn minst als opmerkelijk kan beschouwen.

    Persoonlijk weet ik nu echter wel wat mij te doen staat mocht de firma Microsoft met Windows 7 hetzelfde gaan doen als nu op een verachtelijke manier met XP te gebeuren staat en dat is over stappen op zelfbouw PC met een alternatief besturingssysteem want Bill kan gewoon echt de pot op.

    • Ja, Willem, er zijn maar een paar manieren om aan de wurggreep van Kill Bill te ontkomen. Apple en zijn Mac is er een van. En open source OS Linux een andere.

    • Klopt, Willem, en dat is exact de reden waarom ik uberhaupt nooit geïnteresseerd was in Windows 7. Veel te zwaar, beladen als het was met een overkill aan “leuke” extraatjes. Zoals Vista dat was met die Aero-optie.
      Mijn keuze voor 8[.1] verplicht me dan wel wat extra intern geheugen bij te prikken [overigens nauwelijks een dure operatie, in ieder geval aanzienlijk minder duur dan, zoals Kill Bill graag zou zien, een nieuwe machine aanschaffen, hoe schappelijk geprijsd dan ook].
      Al je 8.1. met enige oplettendheid installeert krijg je de mogelijkheid om ook daarin aanwezige feitelijk alleen maar hinderlijke extra’s vrij simpel te skippen.
      En 8.1. op mijn maat , zo weet ik vrijwel zeker, levert een OS op, wat soepel moet kunnen draaien op mijn machine.
      Natuurlijk heb ik als de meesten van ons in de jaren de ervaring opgebouwd, dat in één keer een Windows OS installeren op je PC nooit gaat lukken. Windows heeft altijd minder prettige verrassingen voor je in petto.
      Maar omdat het om een vooraf al ingecalculeerde verrassing gaat kan ik me daar niet te druk over maken.
      In de inmiddels 25 jaar dat ik PC’s heb aangeschaft heb ik nooit gekozen voor een retail-exemplaar. Altijd koos ik voor zelf samenstellen van de machine en zijn componenten. En dat is me altijd prima bevallen. Mijn huidige machine draait vanaf 2008 en heeft me nooit in de steek gelaten. Ik weet uit mijn kennissenkring, dat zulks bij merk-PC’s “wel eens” anders is 🙂
      Met de ervaringen zoals beschreven ben ik optimistisch t.a.v. de migratie naar Windows 8. Niet door het naakte feit van Windows 8 zelf, maar door het simpele vertrouwen, dat ik ook dit OS naar mijn hand zal kunnen zetten en mijn machine keurig door blijft zoemen.
      Ik ben wel zo realistisch om er rekening mee te houden, dat er flink wat werk wacht en er misschien weken zullen verstrijken, voordat ik weer in mijn PC
      comfort zone zal verkeren. Daarvoor verdient Kill Bill ook een bijl in zijn voorhoofd.
      Wordt mijn optimisme gelogenstraft dan zien we dan wel weer. Overigens heb ik geen enkele spijt, dat ik Windows 7 langs me heen heb laten gaan. 🙂

      • Wat ben ik blij, dat ik me totaal niet hoef bezig te houden met dat Windows 🙂 Zou tot hele opmerkelijke dingen gaan leiden, denk ik.
        Comfort zone ……….. wel, je doet er nog steeds alles aan om je gasten op de site zich prettig te laten voelen, getuige de nieuwe tros clipjes. Stuk voor stuk de moeite waard. En ik moest zo lachen om “de zangeres Ilse” met haar accent en nog onbedorven looks. De manier waarop ze hardnekkig “sumtimes” ipv sometimes blijft zingen is een beetje hilarisch. Maar voor de rest, prima! 😀

      • Lollig toch, die Ilse en vertederend tegelijk. Zoals bij elke vrouw geldt ook voor haar dat je als man denkt “was ze maar nooit veranderd”. 😛

      • Je bent me net voor, RadaR 😛 Overigens: die meneer Sas kan er wel een houtje van. Nooit gezien bij Matthijs als hij weer eens met een paar “beste gitaristen van Nederland” kwam aankakken!

      • Dankzij Lottie’s terloopse opmerking heb ik net een heerlijk halfuurtje muziek kunnen genieten. Dank daarvoor. Ook namens de man, want die vond Hey Joe in de handen van die Hollandse bluesman een heerlijk gebakje bij de koffie 😀

    • Als je bedoelt, dat er enige tijd niets wordt veranderd aan de website is dat correct. Eerste punt van belang is het onderzoeken of de betreffende software, waarmee de site wordt gemaakt en onderhouden, ook onder W8 werkt. Ik verwacht dat wel, maar zekerheid heb ik pas nadat de software in de nieuwe situatie zal zijn geïnstalleerd.
      De website blijft gewoon on line en ik zal daar nog wat “moois” plaatsen voordat ik aan de migratieklus begin. 🙂
      De migratie-PC zal [hoe lang is afhankelijk van de mate van succes van de overgang naar W8 en de snelheid waarmee ik zelf de kneepjes van W8 zal “masteren”] ik zeker een paar dagen niet voor internetdoeleinden als de site en dit weblog kunnen gebruiken.
      Maar er is altijd nog die andere Vista-PC, die ik al noemde, en die, afhankelijk van in welke mate ik in de stress schiet bij die migratie, zo nodig dienst kan doen om mijn weblogbehoefte te bevredigen. 😀

    • Je maakt [niet onverwacht overigens] de indruk heel goed te weten waar je aan begint 🙂 Dat “moois” ben ik zoals altijd nieuwsgierig naar. Omdat wij eind maart even ons elders gaan verpozen hoef je je niet voor mij in te spannen om het weblogmechanisme in werking te houden 😀 Maar daar zullen anderen waarschijnlijk anders over denken.

  2. Ik houd me zoveel mogelijk afzijdig wat IT- en andere computerzaken betreft, dat op voorhand. Maar al lezend schoot me in gedachten hoe jij wat jaren geleden een heldere uiteenzetting gaf over “Intrinsic obsolescence [slijtage op natuurlijke gronden]” en het daarvan afgeleide medicijn wat door economen in nauwe samenwerking met de aan zoveel mogelijk geld verdienen verslaafde multinationals [met enthousiaste steun van de politiek] ontwikkeld werd : “Planned obsolescence [vooraf geregelde beperkte levensduur]. In 2008/9 werd ingezien en erkend [zelfs door grote economen] dat “Planned obsolescence” dan wel prima werkte om een voortdurende vraag bij de consument op gang te brengen en houden, maar dat daar een verwoestende werking op grondstofvoorraden het gevolg van was. Daarnaast werd een koopverslaafdheid bij die consument aangeleerd, waardoor consumenten in enorme schulden [denk aan de creditcard ellende in de VS bijvoorbeeld] kwamen te zitten.
    Destijds werd “Planned obsolescence” als één van de kiemen van het “kwaad” herkend en dringend gepleit om daar van af te komen.
    Waarom kom ik daar nu mee? Wel, als ik het logje lees dringt zich onvermijdelijk de conclusie aan mij op, dat Microsoft dat [verwoestende] medicijn anno 2014 gewoon weer aan haar klanten toedient.

    • Ik denk, Paul, om even op dat je afzijdig houden in te haken, dat er 2 ….neen 3 soorten XP-mensen zijn. Ik vergeet bijna RadaR zelf, die tot het soort hoort wat dit soort dingen wel spannend vinden 😉 en net zo lang aan het knutselen slaan tot die koffiemachine het weer doet zoals het hoort.
      Dan heb je mensen zoals jij, die zich er verre van houden [niet onverstandig als je niet werkelijk begrijpt hoe zo’n ding werkt]. Ik heb het vermoeden, dat ook hier weer onze gastheer in beeld komt [plaatsvervangend knutselen].
      De laatste groep is de echte risicogroep, die verplicht wordt tot iets wat ze feitelijk helemaal niet willen. Die mensen [denk aan veel ouderen, maar ook aan eenzame huisvrouwen, die hun onmisbare band met hun veelal “droomwereld” bedreigd zien worden] kunnen een dankbare prooi worden voor de scharrelaars, die in het grijze circuit aanrommelen als zogenaamde PC-dokter.
      En dat allemaal door het machtswoord van Microsoft.

    • @ Paul
      Het doet me ontegenzeggelijk plezier, dat je het obsolescence-punt weer eens terug op tafel brengt. Je hebt [en dat constateren we niet voor de eerste keer] uiteraard gelijk door te stellen, dat de consument/burger nog steeds gevangen wordt gehouden binnen dat hok. Een m.i. niet verkeerd uit te leggen feit, wat erop wijst, dat na 6 jaar crisis er niet alleen in de financiële sector nauwelijks fundamenteel iets is veranderd [hoewel men ons graag iets anders wil doen geloven] maar dat zulks ook geldt binnen de wereld van de grote multinationals. Planned obsolescence ziet men nog steeds als een zeer aantrekkelijk verdienmodel. [zie dat Windows-verhaal]. En dat blijft zo zolang de consument zich er door laat gijzelen door zich er soepeltjes naar te schikken.
      Als ik even mag inhaken op Jurgen’s inbreng: dat probleem wat met internetbankieren kan ontstaan bij het blijven gebruiken van XP [wat de banken inderdaad tot dreigende, boze uitlatingen richting hun klanten heeft verleid] ontstaat niet door iets wat de XP-ers doen. Het ontstaat doordat XP-ers juist niet zouden doen waar nota bene Microsoft hen toe poogt te dwingen.Who the fuck is Microsoft? Waar bemoeien die lui zich mee in de relatie bank – rekeninghouder? Microsoft is juist de veroorzaker van het probleem. Beseffen we allemaal wel voldoende hoe krom, om maar niet te spreken van onacceptabel dit is? Door haar “Planned obsolescence” strategie komt zelfs de toegankelijkheid voor de vele XP-gebruikers van het internet in gevaar.
      En zegt zo niet alles in ieder geval meer dan genoeg over de verhoudingen anno 2014. Het geld [banken] staat aan de kant van nog steeds de multinationals, de multinationals rule our lives, wij, de consumenten, zijn nog steeds de horige, die moet reageren op de prikkels, die de andere 2 ons geven. De situatie voor 2008 all over again. En we laten het gewoon weer gebeuren, alleen zijn we veel armer dan 6 jaar geleden.

      • Bottom line is echter wel, dat je wel zult moeten gehoorzamen. Want zonder internet is nauwelijks nog mogelijk [zie dat internetbankieren]. En in de aankomende jaren zullen we in toenemende mate met dit soort gedwongen keuzes worden geconfronteerd, vrees ik. Tenzij we dat goede voorbeeld van die PC uit jouw log overnemen en en masse de kont tegen de krib gooien. Maar dat is steeds meer een utopische gedachte. Twitter, Facebook e.d werken niet voor niets met breed geaccepteerde term “followers”. Dat is immers de rol die men van ons verwacht, niet die van dwarsliggers c.q. denkende mensen 😦

  3. Ik weet niet beter dan dat Windows Vista [wat ik gebruik] de komende jaren gewoon nog safe is om op het web te zwerven. Dus ik doe maar niets. Laat eerst “mijn economie” maar eens gaan groeien:)
    Vergeet niet Buitenhof terug te kijken, Diederik de Kale is centrale gast m.b.t. diverse politieke zaken.

    • Beste P., ik wil je niet aan het schrikken maken maar wat Vista betreft geldt ook het e.e.a. Tot 2017 levert Microsoft alleen nog updates m,b,t, zgn. veiligheidszaken. Er komen geen programmatische updates meer. Het OS zelf wordt dus verder niet meer verbeterd, het blijft het krakkemikkige en m.i. nogal gebruikersonvriendelijke besturingssysteem, wat het is. Want Kill Bill wil, dat ook die gebruikers de overstap naar W8 maken. 🙂
      @RadaR:
      je weet neem ik aan, dat één van de speerpunten van W8 is om zoveel mogelijk mensen [vooral de nietsvermoedende] in hun “cloud” binnen te slepen. Vergeet niet bij de installatie die cloud-optie én tegelijk die SKy-optie uit te zetten als je niet wilt dat je foto’s e.d. in die cloud terechtkomen. 😉

  4. Er zijn op dit moment nog veel Nederlanders, die XP nog gebruiken. Daarvan zal een niet onaanzienlijk deel naar ik aanneem ook aan internetbankieren doen. Door dat “machtswoord”[volkomen correcte woordkeus] van Microsoft komt vooral dat internetbankieren onder druk te staan. Zodra XP jaagbaar wild wordt [8 april a.s.] wordt dat internetbankieren een riskante aangelegenheid.
    Wat me brengt bij de rol van [ ze zullen eens niet onfris in beeld komen] de banken. Het zou niet anders als logisch moeten zijn, dat banken de belangen van hun rekeninghouders boven alles stellen. Vooral in dit geval , even er van uitgaand dat die groep, die aan internetbankieren doet inderdaad substantieel is, zou je mogen verwachten, dat de banken tegen die Mega Multinational Microsoft duidelijk zou zeggen “ho eens even, veel van onze klanten komen in de problemen en die problemen gaan ook ons direct raken”.
    Maar niet geheel onverwacht doen de banken zelfs het compleet tegenovergestelde: men jaagt de XP-ers zelfs extra angst aan. Wat maar weer eens een bewijs is waar de belangen van de banken [nog steeds] liggen. En iedereen [ook de politiek] slikt het gewoon.
    Kijk, als het volume aan XP-gebruikers nu onder de 10% van de totale populatie zou duiken dan is het voorstelbaar, dat je voorzichtig druk op die groep gaat uitoefenen. Maar nu is het ronduit onverkwikkelijk, meen ik.
    En wordt misbruik gemaakt van een machtspositie en volgt een machtswoord. Op zijn zachtst gezegd een merkwaardige klant-leverancier relatie. let wel zowel die tussen banken en rekeninghouders met XP als die tussen Microsoft en haar afnemers. De relatie tussen de banken en de multinationals als Microsoft, daar is niets merkwaardigs aan, zoals we al enige jaren inmiddels weten.
    Voor de goede orde; ik ben GEEN XP-gebruiker 😉

    NB: lekker bandje, dat BJH 🙂

  5. Kumquat, dat is nog eens een godendrankje. Ben ik verzot op. Wat die meneer Gates c.s. allemaal willen interesseert me weinig. Mijn PC staat stof te eten. Mijn tablet daarentegen kreunt regelmatig bij wat ik er allemaal mee uithaal. Misschien is een tablet toch wat voor jou. Wanneer was je ook al weer jarig? 😛
    Zeker mooi liedje en heel passend. Maar de EU is toch de grote waker over onze veiligheid?

  6. Weet je dat ik al een tijdje Windows 7 heb en nauwelijks problemen heb gehad. Maar ik heb het dan ook door schoonzoon-lief laten installeren, die heeft een knobbel 🙂 Ik ben trouwens natuurlijk ook geen zware gebruiker en kan jouw clips en die op Yoetoep kijken. Voor het overige is het het bekende recept. [Krant, jouw blog] Mooi zat zo. 😀

    • Waar ik totaal geen vertrouwen én noodzaak zag heb ik Windows 7 volledig aan me voorbij laten gaan, O. Het is mooi te horen, dat jij er tevreden mee bent. 🙂
      Met absolute noodzaak als hoofdmotief én daarbij meer vertrouwen heb ik inmiddels mijn keus wel op 8.1 laten vallen. Met desondanks de nodige terughoudendheid in relatie tot al de rambam, die in het OS zijn ingebouwd. Maar ik geef het kans [als ik het aan het draaien krijg natuurlijk 😀 ]

  7. Wow, wat een verhaal en nog probleemloos te volgen ook 😛
    Ik heb iedereen op mijn werk al verteld hoe goed jij mijn nieuwe senseo hebt geïnstalleerd. Zo dat niet al gebeurd is kun je dus met een grote kans verzoekjes ontvangen 😀 Want er zijn veel collega’s die hun senseo ook onder Windows 8 willen hebben, maar het zijn een beetje digibeten 😉
    BTW mooi liedje en prima keuze!!!

Nice and easy to work with

