RAMKOERS

Niet zelden brengt een woord mijn grijze massa in beweging. “Wargame” was dit keer zo’n woord. “Wargame” deed me namelijk meteen denken aan “the battle” die aan de gang lijkt tussen de almaar in de peilingen krimpende regeringspartijen. [Maurice de Peilkeffer meldde, dat de PvdA op 12 uitkwam gisteren. Nog even en de club zakt door zijn ondergrens van 10 peilzetels en daar ga ik er één op nemen, dat staat wel vast].
De VVD geneest voorspoedig van de schaafwond Weekers. Samen sterk betekent uiteraard wel, dat waar de één lijdt de ander mee lijdt. Dat kan in woord en gebaar en wil soms genoeg zijn. Maar in dit geval lijkt dat niet zo te zijn. De PvdA moet fysiek mee lijden, dus is die partij bezig om Ronald Plasterk in het gips te gieten, zodat een dreigende breuk in dat pedante, fragiele politieke lijfje getracht kan worden te voorkomen.
1 minister staat voor 2 staatssecretarissen, dus 1 Plasterk onder vuur [onder het glimlachend toekijken van de VVD] moet dus 1 Weekers + 1 Teeven kosten. Ja, inderdaad, de PvdA ligt [weer] op ramkoers met “de Knoest van Justitie” Fred Teeven. En niet voor de eerste keer wordt die ramkoers gevaren onder de “bezielende” leiding van dat autochtone kamerlid met die oerhollandse naam Sander Terpstra.
Terpstra ligt dwars op de golven, waarmee flinke golfslag richting “de Knoest” wordt geproduceerd.
Het blijft een apart koppel, deze coalitie. De historie geeft aan, dat elk kabinet met de PvdA als deelnemer verreweg het vaakst in een 3e jaar duidelijke breuklijnen vertoont. Men lijkt met die traditie nu te willen breken, want na 1,5 jaar Rutte II is het al hommeles.
Lollig om te zien, ik geef het graag toe. Minder vrolijk word ik van het feit, dat de gemiddelde kiezer steeds nadrukkelijker begint te leunen op D66. Maar je kunt niet alles hebben, dus ik stel mezelf gerust in de wetenschap, dat het leunen uitsluitend de gemeenteraadsverkiezingen betreft. Straks bij de Europese verkiezingen zal EU66 probleemloos kunnen worden ontmaskerd.
Daar is geen ramkoers met wie dan ook voor nodig. Ik kan dat zelf wel af.

13 thoughts on “RAMKOERS

  1. Ik begrijp volledig [hoewel ik het wel min of meer verwachtte] dat je geen aandacht besteedt aan de afloop van “het spektakel Plasterk”. Zand er over lijkt ook mij het beste. Met wel de constatering erbij, dat de politiek nog steeds niet schijnt te beseffen dat de wijze waarop zij de band met de burger wil verstevigen nogal contraproductief blijkt te zijn.

    • Ik heb momenteel nogal veel andere bezigheden, P. Die alle tijd opsouperen, die ik anders zou spenderen aan het debat van gisteren. Mind you, ik heb in de kleine uurtjes even mee gekeken en het was al vrij snel duidelijk hoe de afloop zou zijn. Via via heb ik inmiddels wel meegekregen welk verhaal Ronald heeft opgehangen.
      Ik weet niet hoe jij daar tegenaan kijkt, maar ik heb het gevoel dat elke poging om daar iets zinnigs over te zeggen zal falen en dus pure verspilling zou betekenen. En dat zou echt zonde zijn, want die tijd kan ik echt beter gebruiken 🙂

  2. @RadaR: Geef Alexander de Grote er maar flink van langs!!!! Hij verdient het.
    @Arno:
    Grotendeels Noord-Amerikaans spel, dat freestyle gedoe. Vol met compleet geflipte termen, maar ik speel toch liever “Strip Triviant”. 😀

  3. Vast staat, dat men er weer een marathonvoorstelling van gaat maken. Begin ergens vanmiddag en het spektakel gaat door tot voorbij middernacht. En dan loopt de ballon leeg en is ook deze aflevering van “Borgen op klompen” voorbij. 😦

      • Iets of iemand, die blijft “bungelen” lijkt mij een mooie, vind je niet?
        Ik word bij mijn werk ontzettend afgeleid door een paar malloten, die het hebben over “seventwenties, fivefourties, railrides, bodyrotations en backslides” en meer van dat gedoe. Er vallen wat meisjes over “the knuckle” op hun “ass”.
        Soort speeltuin-gedoe voor pseudo-waaghalsjes, wat nauwelijks boeit

  4. @Arno:
    je negeert een niet onbelangrijk punt, namelijk dat er in Nederland van de 10 kiezers er 9 zijn gehersenspoeld tot hebberige ik-ik sociaal liberaal. En [te] veel daarvan kozen in 2012 of VVD of PvdA. De electorale achterban van de PvdA bestaat dus al geruime tijd niet meer uit wat over is van de arbeidersklasse c.q. de onderklasse [veel daarvan zit bij de PVV] , maar grotendeels uit het soort sociaal liberalen, wat zich moeiteloos thuis voelt bij VVD of D66. Vandaar dus de overloop naar D66, waar men simpelweg opnieuw bedrogen wenst te worden.
    Bij het CDA speelt met name, dat in 2012 naar de VVD overgelopen zwalkers deels de weg terug heeft gevonden. Om eveneens de geschiedenis zich te laten herhalen.
    Electoraal Nederland is al jaren de weg compleet kwijt. En niets of niemand is in staat ze weer op rechte [ik zeg met opzet niet juiste] weg te krijgen.
    De winnaars van vandaag zijn de verliezers van morgen; het onvermijdelijke gevolg van een totaal verziekt politiek en dus ook electoraal systeem.

  5. Her is nu eenmaal onvermijdelijk, dat communicerende vaten effect. PvdA down D66 en o schrik ook CDA up. De SP lijkt niet flink te profiteren van de downfall van de PvdArrogantie. Maar “het zijn maar peilingen” , vergeet dat niet.

  6. “Trouble in paradise” of ” Alle goeds komt in drieën” komt mij in gedachten bij wat er blijkbaar aan de gang is. Wat die Terpstra betreft ben ik niet echt uit of het nu echt zo’n lastpak is of een sul, die zich voor dit soort soapopera-gedoe laat lenen.

Nice and easy to work with

