KIJKVOER MET EEN TRAAN

Een verlies, ongetwijfeld.Nog maar pas zag ik Philip Seymour Hoffman aan het werk in Hunger Games II Catching Fire als regisseur van het zieke, sadistische spel, waaraan Katness e.a. worden onderworpen. Niet de zwaarste rol van Hoffman, maar desondanks 0Hoffmanwas hij prominent aanwezig.
Eerder was de acteur mijn “cinemagrafie” ingekomen via The Master en Magnolia, films die ik nog steeds iedereen kan aanraden.
Hoffman oogde veelal als een 60-er, maar overleed dit weekend op 46 jarige leeftijd. Een groot verlies voor de wereld van de film.

Al kijkend naar “Saving Mr. Banks” bedacht ik me nog, dat de rol van Walt Disney op het lijf van Hoffman geschreven zou zijn geweest. Niet dat Tom Hanks het er slecht van af brengt, maar ik had graag Emma Thompson, die de rol van de introverte, stijve, ja ouderwetse Victoriaanse schrijfster van Mary Popppins, P.L. Travers geweldig vertolkt, gekoppeld gezien aan Seymour Hoffman.
“Saving Mr. Banks” is een ontroerende film over de strijd tussen de filmmaker Disney en 0Banksde vastgelopen schrijfster Travers. Inzet van de strijd is de verfilming van het boek Mary Poppins. Een strijd tussen twee werelden ook. Die van de commerciรซle, pulp spuwende filmwereld van Disney [zo ziet Travers het] en die van de “stiff upper lip” en bijna naar tucht nijgende strenge gedragsregels, die Travers de hare heeft gemaakt. Een strijd zonder valsheid, met open vizier. En het mooie is, dat beiden uiteindelijk blijken te winnen. Geweldige film met dito acteerwerk, die zo werd mij bij het kijken toegefluisterd een lach รฉn een traan oproept.

Hoffman is gegaan helaas, [ik moet ineens aan het album van Enigma denken: “Le Roi est mort, Vive le Roi”], maar een andere grote acteur is opgestaan: de al eerder door mij geprezen Matthew McConaughey.
Allesbehalve met open vizier is de meedogenloze strijd die scharrelaar, ritselaar en wijvenjager Ron Woodroof aangaat met de Amerikaanse Farmaceutische industrie en de overheidsorganen die de belangen van die industrie bewaken over de ruggen van om medicatie smekende mensen.
Maar voordat Woodroof die heroische strijd aangaat wordt volop getoond, dat hij zelf ook wat vlekjes en vlekken vertoond. Zo is puur geldbejag in eerste instantie zijn hoofdreden. En hij schrikt er niet voor terug om al zakken vullend zichzelf als de redder van met HIV besmette mensen te betitelen.
Maar gaandeweg verandert Woodroof’s houding, mede ingegeven door het feit, dat zijn eigen ziekte “a turn for the worst” neemt. Geholpen door arts Eve [fijne rol van Jennifer Garner, die ik best af en toe wilde “huggen”] en de transsexuele Rayon [topvertollking van Jared Leto] begint de echte strijd, die, zoals wijzelf in de praktijk maar al te vaak ervaren, als individuen niet te winnen is.

Dallas Buyers Club is een fantastische film, waarin een keihard beeld wordt geschetst van het Amerika van eind jaren 80, een wereld waarin het uitbreken van AIDS veel meer werd gezien als een gouden gelegenheid om enerzijds grote groepen menselijke proefdieren te verzamelen en anderzijds daar enorme hoeveelheden geld aan te verdienen. Sound familiar????
Matthew McConaughey’s acteerprestaties overstijgen elke waarderingstabel, er zijn gewoon geen sterren genoeg.

10 thoughts on “KIJKVOER MET EEN TRAAN

  1. Betreurenswaardig, 46 jaar en door velen als dรฉ acteur genoemd [zelfs bij Matthijs zag ik vanavond en als dat gebeurt ben je pas echt een grote ๐Ÿ˜‰ ] Maar ja, “horse”moet je alleen op rijden niet spuiten.
    Heb jij ook Capote, waar Hoffman in schittert?

    Wat is die Matthew graatmager in Dallas BC, ongelooflijk. Maar hij acteert inderdaad fantastisch. Echt schoffie, die Ron, maar toch moest ik er regelmatig om lachen [ Tinkerbell tegen Rayon, ook een prachtige figuur]. Prima film!!

  2. De Oscars komen er rap aan. Dan zal het wel net zo rap zijn afgelopen met al die goede films. vrees ik. DBC heeft overigens mijn interesse gewekt. Ik zie je donderdag wel even ๐Ÿ˜‰

  3. Dat heb je verdomd goed gezien moet ik zeggen want hoewel Hanks ook geweldig is zou Seymour Hoffman er nog meer cachet en klasse aan hebben toegevoegd zelf zou ik daar niet zo 1,2,3 op zijn gekomen eerlijk gezegd.

    Ja die Matthew hij is toch al wat heel wat jaren bezig en ineens breekt die man dan door vreemde wereld blijft dat toch dat hele filmgebeuren.

    Overigens nog een paar aanraders en een afrader (ja, ja die bestaan ook),

    Vino Veritas is een uitstekende acteurs en actrices movie wat eigenlijk een toneelstuk op film is maar wel erg aardig om te zien met uitstekende acteerprestaties waarbij het verhaal eigenlijk ondergeschikt is, maar prima om de tijd mee te verpozen.

    Ender’s game waarin het aloude thema van goed en fout vanuit een wereld in de verre toekomst word geschetst, het joch wat Ender speelt is briljant gecast en speelt werkelijk uitstekend, Harrison Ford speelt wat te routineus, maar toch alles bij elkaar een zeer aangename film.

    Homefront is dan weer een zogenaamde actiefilm de namen Stallone (verantwoordelijk voor o.a. het scenario) en Jason Statham in de hoofdrol zeggen al genoeg denk ik zo maar ach anderhalf uur amusement zonder veel na te hoeven denken is ook wel eens leuk.

    Een oprecht familiedrama is de Duits/Ierse film Run and Jump met een reeel gegeven en briljante acteerprestaties een aanrader dus.

    Cutie and the Boxer, Grand Piano, The Selfish Giant, Sunshine on Leith, Mother of George, Grace Unplugged en Richard the Lionheart zijn zo wat andere titels die niet vervelend zijn.

    Brengt ons tot de afrader deze keer en dat kan niet anders zijn dan “the Counselor” op zich heel vreemd, immers Ridley Scott in de drivers seat, Javier Bardem, Brad Pitt, Michael Fassbender en de dames Penelope Cruz en Cameron Diaz in de hoofdrollen dan mag je toch wel wat verwachten nietwaar plus geschreven door de man o.a. verantwoordelijk voor “no country for old men” dan bereid je je wel voor op een prima film wat het ook had moeten en kunnen zijn.

    Laat ik me verder beperken door te zeggen dat deze film althans op mij nogal verwarrend overkwam en verder mag ieder zijn/haar mening zelf maar hierover bepalen, ik vond het een regelrechte afknapper.

    Ben benieuwd wat je/jullie mening is over deze film.

    • We gaan het lijstje maar eens volgen, Willem ๐Ÿ™‚ Enders game had ik al in de wachtrij staan. En geloof het of niet, maar The Counselor [met Michael Fassbender] heb ik laten staan. Zelfs de aanwezigheid van Javier B. kon daar niets aan veranderen.

    • Homefront is inderdaad zo’n volgens het vaste scenario verlopende ram[p]film, met Statham als de onverwoestbare knokmachine. Hoeveel van dergelijke films zouden er al niet gemaakt zijn? 10.000? Boordevol met B-acteurs, flinterdun verhaaltje. Hooguit 15 minuten kijken voldoet, de andere 5 kwartier kan elke halve zool raden. Dergelijke films kan ik alleen verdragen als ik of stomdronken ben รณf diep in slaap. ๐Ÿ™‚

  4. Je kunt inderdaad beter baar een goede film kijken dan naar het maar voortdurende gestuntel van die aanstaande Jupilerleague ploeg van “regisseur” Steijn. ๐Ÿ˜‰

      • Tot de zoveelste blunder van Coutinho, Lottie. Toen wist ik al genoeg. Later zag ik bij Studio Sport die Meijers voor de zoveelste keer in de fout gaan.Het is maar goed, dat RadaR dat allemaal bespaard is gebleven. ๐Ÿ™‚
        Zelfs Steijn wist geen smoes meer te verzinnen om de moed er in te houden. Je zult als trainer maar verantwoordelijk zijn voor het aantrekken van >10 nieuwe spelers, waarvan er geen iets bijzonders presteert.

  5. Genoteerd!! Vooral DBC [6 Oscarnom’s] wordt alom geprezen, dus die ga ik zeker zien. “Saving” is iets voor de dinsdagavond. Dan is San altijd op haar gevoeligst en dus kijk ik graag mee ๐Ÿ˜€
    Nog een tip voor jou: “Torn” over 2 stel ouders, die op hetzelfde moment hun zoon verliezen door een ontploffing in een Mall. Geen bioscoopfilm , duurt 5 kwartier en is zo’n film, die prima past in een rij anderen, die inmiddels werden gemaakt [denk aan Disconnected e.d] over de invloed van media [incl. sociale] op mening, reactie en gedrag van mensen. Soms heel beklemmende film.

  6. Bevalt prima, die TV de laan uit, zo meen ik te mogen opmerken. ๐Ÿ™‚ Ik ben dan wel noch kenner noch volger van films, maar uit recente logs kan ik toch wel opmaken, dat er wat films betreft duidelijk meer positiefs valt te melden dan wat de TV betreft. ๐Ÿ˜‰

Nice and easy to work with

