SPIEGELTJE, SPIEGELTJE AAN DE WAND……

Er zullen ongetwijfeld bijna overal ergens in ons “home sweet home” spiegels hangen. Die letterlijk heel vaak gebruikt worden [zit mijn jasje goed? mijn dasje goed? toon ik echt dik in  deze jurk? heb ik wel de goede lippen gestift?zijn mijn “heineken aandelen” niet al te zichtbaar en profiel? is mijn kalende kruin goed verborgen?] en daar is niets mis mee. Maar gebruiken wij die spiegel ook nog in figuurlijke zin? Houden wij die onszelf nog wel voor?

Die laatste vraag kwam bovendrijven bij me, toen mij niet voor de eerste keer opviel, dat met op zijn minst verbazend gemak mensen stempels ergens opdrukken; vooral op andere mensen en hun gedragingen en de voorkeuren, waar die gedragingen van kunnen zijn afgeleid.
0lachspiegelWe houden elkaar maar wat graag zo’n spiegel voor, zo blijkt. Maar doen we dat onszelf ook nog wel?
Het leek mij in deze donkere tijden wel aardig om daar zelf een testje mee te doen. Aanleiding daarvoor vond ik in het feit, dat al enige tijd het usance is geworden, dat de een de ander zonder enige aarzeling het stempel “populist” geeft. Het is bijna gemeengoed geworden, dat wanneer je een mening hebt, die afwijkt van de op dat moment vrij algemeen geldende mening, er op een zeker moment dat woord “populist” valt.
Het betreft geen enge ziekte of iets dergelijks, dus zo erg is het allemaal niet.
Maar als een woord zo in de mode raakt, dan treedt er dat papegaai-effect op. Kuddegedrag mag  je het ook noemen. Wat je overal tegenkomt. Muziek bijvoorbeeld, TV bijvoorbeeld. Iets wordt gepushed als zijnde “geweldig vet” en bijna iedereen praat dat na of koopt dat plaatje, zonder zich überhaupt nog af te vragen of het wel werkelijk “geweldig baggervet” is. Met woorden en uitdrukking gebeurt iets dergelijks ook. De trend schrijft voor dat je handelt als de kudde en daarbij je verstand, voor zover aanwezig, op nul zet. Je maakt jezelf van alles wijs en zo nodig breng je dat over op anderen. Als een griepvirus.

Opeens dacht ik “Ben ik misschien een populist en zo ja, in de werkelijke betekenis van het woord of in de betekenis, die de kudde er aan geeft, namelijk een verkapt scheldwoord?”
En als je jezelf die vraag stelt wil je een antwoord.  Maar wat is populisme eigenlijk? Mijn woordenboek was er kort over:
“een politieke stroming waarin de rol van de gewone man bij de machtsuitoefening sterk wordt benadrukt en waarin gestreefd wordt naar een sterke directe band[s] en tussen leider[s] en het volk”.
Hmmmm. klinkt niet al te beroerd, bijna als “democratisch”; en niet als iets waar je je voor zou moeten schamen.
Wikipedia zegt er dit over:
“Het is moeilijk een sluitende definitie te geven van populisme, omdat er verschillende opvattingen zijn over wat populisme eigenlijk is. Ook wetenschappers als Ghita Ionescu en Ernest Gellner[1], Margaret Canovan[2] en Paul Taggart[3] kunnen niet met een goede definitie komen. Wel kunnen er kenmerken worden gegeven, al zijn die ook aanvechtbaar, afhankelijk van wat men onder populisme verstaat.

Politicologen kennen kenmerken toe aan populistische politici:

1 afkeer van het partijestablishment;
2. het volk staat op een voetstuk en aan haar wil wordt constant gerefereerd;
3. charismatisch leiderschap;
4. er wordt een beroep gedaan op eenheid en vaderlandsliefde.”

Meer gedetailleerd, meer aanhakingspunten, waar ik mezelf aan kan “spiegelen”.

Ad 1.  dat klopt wel, dat heb ik. Als het om het partijestablishment in de huidige tijd en in zijn huidige vom gaat. In the old days had ik geen enkele moeite met de PvdA en de PSP en D66 als partij. Maar toen waren het ook de partijen waar het werkelijk om ging en niet zoals nu de poppetjes, zoals Samsom, Bos, Pechtold en de rest van die rij “spitting images”, die als popidols worden gezien en behandeld. [De ene maand een hit, een volgende rechtstreeks bij het groot vuil]

Ad 2. Op een voetstuk? neen! Wel als een deel van het geheel, wat gezien zijn belang en betekenis met respect en vooral eerlijk dient te worden behandeld. Geen makkelijk op te drijven stemvee, maar verzamelingen van individuen, waar naar geluisterd wordt, die de aandacht krijgen waar ze terecht aanspraak op maken.

Ad 3. Je kunt mensen niet verbieden over charisma te beschikken. Dus charismatische leiders [die wij nota bene zelf die status geven] mogen wat mij betreft, maar zijn zeker geen vereiste. Maar al te vaak blijkt, dat charismatische leiders in werkelijkheid ideale marionetten voor machtsgeile [partij]bonzen zijn, die in staat zijn het gewenste [wat nadrukkelijk niet het benodigde is] verhaal voor het voetlicht te brengen. Per saldo is de wereld m.i. beter af zonder charismatische leiders, omdat 99 van de 100 na verloop van tijd “fake” blijken te zijn. Een marketingproduct, zoals Geer en Goor of Matthijs van Nieuwkerk zijn.
Mijn persoonlijke uitgangspunt is: beter 1 integere leider dan 100 charisma-bommen.

Ad 4: dat herken ik niet in mijzelf. Wat mij betreft gelden het gezond verstand en integriteit [een oud woord daarvoor was vroeger “eer[lijkheid”] ] als zaken, waar een beroep op moet kunnen worden gedaan.
Vaderlandsliefde [in een tijd waarin we met zijn allen de Verenigde Staten van Europa in worden bedrogen een “hot item” is] ken ik niet in enge zin.”Liefde” [raar woord in deze context, genegenheid, empathie zou beter zijn] ken ik wel voor mijn medemens. Zonder daarover overigens al te open over naar buiten te willen treden. Als mens koester ik mijn eigen gevoelens en ik bepaal zelf wel wanneer er reden zou zijn om die openbaar te ventileren.

De conclusie lijkt voor de hand te liggen: RadaR is geen populist naar de alom geldende definitie van het woord. Dank je wel, spiegel; nu nog even kijken of mijn “buikje” echt niet te zichtbaar is 🙂
Waarom blijven andere mensen dan toch volharden om niet alleen mij maar ook mensen als ik, mensen met een vrijwel gelijk gedachtegoed als ik dat stempel op te drukken? Zou dat zijn omdat ze zichzelf niet in die spiegel durven te bekijken? Zo drijven ze mij vanzelf wellicht tot extremistische keuzes.
En als ik iets niet wil dan is het wel in de armen van Geertje worden gedreven. Maar alleen is maar alleen en dus ook niet alles.
Vat u hem?????

23 thoughts on “SPIEGELTJE, SPIEGELTJE AAN DE WAND……

  1. Ik heb niet werkelijk een testje nodig om te bepalen of ik ja of neen een
    populist zou zijn. Daarnaast kan ik me al helemaal niet druk maken over het feit of wat verdwaalde zielen op Facebook of elders in de sociale mediawereld mij als zodanig aanmerken of niet. Laten we wel serieus blijven a.u.b. 🙂
    Desondanks vind ik jouw exercitie toch wel slim, want er ligt voorlopig vast wat in algemene zin de definitie van populisme blijkt te zijn.
    Wellicht dat wat “hersenlozen” , die af en toe hier ook langswippen, daar hun voordeel mee kunnen doen.
    Vanuit mijn persoonlijke standpunt bezien kan ik [teveel] aandacht aan dergelijke mensen en wat ze uitkramen niet ander dan een voorbeeld van pure verspilling vinden.

    NB: iets zegt me dat jij de bevestiging uit dat testje ook niet echt nodig had 😉

    • Hmm, je aanname klopt ook, Paul. Maar je weet de achterliggende bedoeling van bloggen, nietwaar? Lezers wat vertellen, wat ze wellicht nog niet wisten of in sommige gevallen niet willen weten 🙂
      Soms lijkt een inspanning op verspilling, maar dat bij jou gerezen beeld is mogelijk vertroebeld door het feit, dat verspilling in de meeste van onze werelden [dus ook die van de herzenlozen] ook al geruime tijd de norm is 😉
      Zie dit testje maar als een middel om een soort referentie werkje te planten. Opdat hier geen vogels langs fladderen de aankomende tijd om het onderwerp populisme opnieuw aan te kaarten.

  2. Ik denk, dat minimaal de helft van de hersenloze kudde geen enkel idee heeft wat populisme is. In die zin dus lijk je ze een handje toe te steken met je glasheldere verhaal. Maar dan duikt een volgend probleempje op: hersenlozen lezen geen logjes van het formaat als dit. Die zijn korte berichtjes gewend en krijgen al kramp als ze meer dan 50 woorden achter elkaar zien staan. Waardoor dat helpende handje wel eens niet zou kunnen renderen. 🙂

      • Nee, nee, dat bedoel ik zeker niet. Onze gastheer heeft daar veel te veel lol in om hem dat te willen “afnemen”. 😀

    • Laat me je met beide voeten weer op de grond zetten, Arno: het is geen enkel moment mijn bedoeling, laat staan ambitie geweest om wie dan ook een helpende hand te bieden 😀 Ik ben en blijf een slecht mens, met als niet te onderschatten voordeel dat ik het van mijzelf weet.

  3. Je spelt het zo duidelijk voor ons uit, dat ik me zou moeten schamen als ik hem niet zou vatten. Wat je zegt is:
    “als je anderen maar vaak genoeg een stempel opdrukt wordt hij/zij vanzelf wel gedwongen zich er naar te gaan gedragen”. Om te kunnen overleven.

    • Heel juist, O. en dat zie je overal terug. En dus ook in de politiek, waar de “slappe hap” of “de zijden sokken club” andere partijen zo’n stempel volstrekt onjuist op drukken, waarna de kudde hersenlozen dat meteen overneemt en in hun eigen babbelhoekjes dat als een virus gaat verspreiden.

  4. Persoonlijk ben ik zeer tevreden met mijn spiegel, want het is een heel positief ingesteld ding. De ene dag vertelt hij me dat ik er veel beter uit zie dan ik me voel. De andere dag montert hij me op met “joh, zo oud en versleten als je er uit ziet kun je je nooit gaan voelen. Dat komt alleen maar voor bij mensen, die al 3 dagen dood zijn”. Kom voor de lol ook eens kijken 😀

Nice and easy to work with

