HET OPENBARE HONDENTOILET

Soms moet je jezelf in bescherming nemen tegen de onafzienbare en bijna onmetelijke oppervlakkigheid  van de “sociale media” en de eikels, leeghoofden en de quasi intellectuelen, die daar rondhangen. Soms ook lukt dat niet helemaal. En doe je een poging om dergelijke mensen zo ver te krijgen om de kreten die ze slaken te onderbouwen met feiten. Al was het er maar één.
Ik liet me verleiden tot zo’n poging, tegen mijn gewoonte in overigens want ik ben na jarenlange ervaringen al geruime tijd geleden tot de conclusie gekomen, dat ook en misschien wel vooral in die wereld van de sociale media een lul gewoon een lul is, . Waaruit het vocht druppelt wat inderdaad nergens anders voor geschikt is dan doorgetrokken te worden. En waarvan je hoopt, dat de geur van de toiletverfrisser sterk genoeg is om elk spoortje van dat gezeik te laten verdwijnen.
Het is leuk om discussies aan te gaan op sociale media. Ik herinner me de beginjaren, toen dergelijke discussies vaak vruchtbaar waren en uitwisseling van standpunten voor meedere deelnemers een meerwaarde konden opleveren. Maar met de komst van heer Zuckerberg’s smoelenboek veranderde dat drastisch. Plaatjes plakken en kijken en van duimpjes omhoog [al waren het de meest afstotelijke koppen die je te zien kreeg] voorzien, nietszeggend gelul in de ruimte, van stupiditeit overlopende kretologie uitbraken, aantoonbare onjuistheden debiteren en meer van dat hoogwaardigs werden usance en vervolgens de norm. Lullen die gewoon doen waar ze in uitblinken: uit hun nek lullen.

En elke poging om daar iets positievers uit te verkrijgen strandt al snel.
Zoals mij onlangs weer eens duidelijk werd. Maar ook ik ben een lerend mens. En in die hoedanigheid heb ik leren herkennen wanneer het moment daar is, dat je tegen lullen zit te “praten”, die allang bezig zijn om over iets anders te zeiken en hun eerdere vochtafscheidingen al lang vergeten zijn. Ze hebben hun pamper reeds verschoond en zijn ergens anders reeds bezig om die vol te pissen. Omdat ze over eerdere plasjes gewoon niets meer te zeggen hebben. Die plasjes zijn, u kent ze ongetwijfeld, zoals hondjes die doen tegen een vuilniszak of lantaarnpaal: om hun territorium af te bakenen. Een territorium, waarvan de bezoekers stilzwijgend met elkaar afspreken, dat ze alleen aan die plasjes snuffelen, die geurtjes verspreiden die hen aanstaan. En komt er een hond langs, die gewoon effe lekker wil stoeien over de geur van die plasjes, dan houdt de rest zich muisstil en wacht tot de ongewenste gast weer vertrekt. Om vervolgens weer van die kleine straaltjes pis af te gaan scheiden, waar ze lekker aan kunnen snuffelen.
Wat dat betreft mag je sociale media [in toenemende mate] gerust een openbaar hondentoilet noemen.

But life goes on en er komen steeds meer zeer interessante onderwerpen vrij om over te schrijven. Over wat populisme eigenlijk is en hoe het misbruikt wordt [vooral op die sociale media], over de vliegende start van de PvdA-campagne voor de Gemeenteraadsverkiezingen [Spekman heeft al iets als  “blijf verder af van de sociale voorzieningen” gezegd, waar Klijnsma niets van weet], over het lijstduwerschap van Mister Doom van EU66, over het Burgerinitiatief, wat a.s dinsdag in de Kamer komt, teveel om op te noemen.
En daar ga ik in alle rust mezelf maar eens op voorbereiden. En tot 1 van mijn gewaardeerde vaste gasten zeg ik “Neen, over NEC – ADO zit ik niet in, het staat al vast hoe dat gaat aflopen”.

21 thoughts on “HET OPENBARE HONDENTOILET

  1. Omdat je het me vroeg heb ik wat meeleeswerk gedaan. Vooropgesteld: ik had me niet in die discussie gemengd, waar jij op doelt. Omdat wel duidelijk is, dat diepgang over het algemeen en in dit specifieke geval in het bijzonder ver te zoeken is. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen, dat je soms wel erg moe wordt van die straaltjes urine, die de honden daar overal over achterlaten [ik gebruik jouw beeldspraak maar, want die vind ik een vondst].
    Er is inderdaad wel degelijk een kloof van verschil in de wijze waarop wat voor een discussie moet doorgaan tegenwoordig en met name via de sociale media wordt gevoerd. Een van de grootste verschillen is bijvoorbeeld, dat waar voorheen mensen die niets zinnigs te zeggen hebben over een onderwerp hun mond wisten te houden, nu iedereen [goed of gek] zich laat horen [inderdaad het Facebook-effect]. Ongenuanceerd [zoals die opmerking over de SP en haar tendens naar xenofobie [waar zou de betreffende persoon dat woord hebben opgepikt? ]], ondeskundig, niet beargumenteerd, ongefundeerd: het maakt allemaal niets uit. En vaak zit er dan aan de touwtjes iemand, die met genoegen zijn aantal bezoekers en/of reacties telt en daar vervolgens zijn eigen status aan afmeet. Dat er de grootst mogelijke onzin wordt verkocht doet er niet toe. Kwantiteit telt boven kwaliteit. En waarschijnlijk het gevoel hebben, dat je ergens bij hoort en iets virtueel beheert.
    Wel meer heb ik je gezegd, puur op basis van mijn eigen ervaring, dat wat anderen zoal ophoesten in de sociale media niet echt uitnodigt tot lezing laat staan het geven van serieuze reacties.
    Veel meer zin heeft om een groep gelijkgestemden te vinden, waarmee je soms serieuze dan weer lichte onderwerpen [waar nodig met een flinke brok ironie, humor] langs gaat.
    Mijn advies is dan ook: vergeet anderen, zodat je het risico om die overal urinerende honden tegen te komen uitbant, en hou het gewoon bij je eigen winkel. Je rubriek “waar ik graag lees” zou wat mij betreft dus verder mogen worden ingekort. Want lezen, dat soort lezen zou je ook kunnen in de pulpmedia. En dat doe je toch ook niet?

    • Het is toch maar een geschenk, dat we jou bij onze “groep” hebben, Paul. Want niet voor de eerste keer weet je prima onder woorden te brengen wat ik [en ik vermoed anderen ook] zou willen zeggen tegen onze gastheer. 🙂
      Je hebt al 5 sterren in mijn lijstje, anders kreeg je er zo maar een bij. 😀

  2. Wat dat betreft mag je sociale media [in toenemende mate] gerust een openbaar hondentoilet noemen.

    Deze typering kwam ik nog niet eerder tegen, maar hij is wel bijzonder in de roos!! En verklaart eens te meer, waarom ik vond en nog steeds vind, dat ik er niets te zoeken heb. 😀

    • Ik zit zo te kijken en snap niet waarom ADO met 9 man speelt. Want die van Haaren en Gourye raken al een uur geen bal. En je vriend Steijn hij dut rustig voort. Zo wordt het 5-1 of zoiets. Ik voel met je mee, RadaR

      • Ik moet zeggen, Jurgen, dat die Gourye er wel heel weinig van kan. En die je in wedstrijden als deze, waarin het toch om inzet en tomeloze strijd gaat, kunt missen als kiespijn. Zie die v.d. Eijden van NEC, die gaat desnoods door een muur en scoort nog ook ook fraai. NEC wint dik verdiend en het zal wel gaan spoken in het Haagje.

    • Ik ben echt “flabbergasted”, want ik hoor Steijn net zeggen “ik kan mijn jongens niets verwijten”. Het is werkelijk ongelooflijk hoe die man week in week uit uit zijn steeds meer in gevaar komende nekkie blijft lullen. Zou hij Gourye en van Haaren over het hoofd hebben gezien soms?? Om van de verdere gebruikelijke misère maar niet te spreken!! 1 op de 2 passes verkeerd, van Duijnen had zijn dag niet, zoals de voorgaande 16 weken, Soepstengel denkt dat hij een kopduel wint door vooruit te springen i.p.v omhoog ……. en z kan ik nog wel even doorgaan. Maarrrrrrrrr ……. Steijn verwijt zijn jongens niets. Die man moet wel clown zijn.

      • De spelers zijn de enigen die het in Steijn nog zien zitten. En het lijkt mij niet moeilijk te raden waarom. Wie wil niet een baas, die bij elke wanprestatie een la kutsmoesjes opentrekt om de spelers niet te ontrieven?
        Overigens constateer ik met enige verbazing, dat jullie je drukker maken dan ikzelf 😀 Ik kijk rustig naar Ronnie O., die bezig is vloeiend The Masters voorlopig tot een 1 manshow te maken [4-0 tegen Selby] 😉

      • Nou, dat valt inmiddels wel weer mee, hoewel ik moet toegeven dat ik er even flink de p in had. Maar je kent me, mijn zonnetje is altijd snel weer terug 😀
        Donkere wolken zullen wel bij het Koyocerastadion komen te hangen, denk ik zo. Steijn’s tijd is op, zo is hier ook de mening. Ze willen Martin Jol!!!

Nice and easy to work with

