KIJKVOER

Hoe snel herneemt het dagelijks leven zijn normale gang. Al dagen wordt niets vernomen over uitgereikte awards, Nederland kijkt weer gewoon met bijna zijn allen naar dames, die onder vakkundig commentaar van het zoetsappigste tutje achter de dijken, Yvon Jaspers, hun armen in de uitlaatklep van Canadese koeien steken, overjarige puber van Nieuwkerk heeft zijn verhuizing naar Net 1 gemaakt en doet weer vanouds wat hij al op Net 3 deed, kortom na het orgasme van december lijkt de rust van januari als te doen gebruikelijk over Nederland te zijn neergedaald.
Mooie gelegenheid vind ik om zelf de zware kost, die ik mezelf heb voorgenomen de aankomende maanden hier aan de orde te gaan stellen nog even van wat afwisseling te voorzien. Het politieke bedrijf ligt immers nog vrijwel stil [reces of Kerstvakantie], het enige opvallende geluid had met Vitesse te maken, een speler met de Israelische nationaliteit die ergens niet mocht trainingskampen. Lekker belangrijk. Alsof er geen [nog steeds] Syrië is, waar de politiek in opdracht van hogerhand soepeltjes van blijft wegkijken.

Maar genoeg over die ellende. Lichte kost vandaag, om specifiek te zijn film.
Er zijn het eind van 2013 een aantal interessante [leuke, goede of in andere zin opvallende films] verschenen. En het is weer eens tijd, dat ik daar even wat aandacht aan schenk.
Uiteraard The Hobbit II The desolation of Smaug de grote “blockbuster”. Weinigen zal het verschijnen van deze film, die ik meer dan deel I een hoog videogame gehalte vind hebben, zijn ontgaan.
Mijn voorkeur ligt toch meer bij films, waarin echte mensen de hoofdrollen vervullen. Zoals “About time”, een lekkere feelgoodfilm uit de categorie Bridget Jones. Veel lachen, af en toe slikken en waarbij je of je wilt of niet veel sympathie krijgt voor de hoofdpersonen. Tim heeft net als zijn vader de gave in de tijd te kunnen reizen. Daar zijn geen geweldige machines voor nodig; al hij hoeft te doen is een donkere plek op te zoeken, oogjes dicht , denken aan een moment in het recente verleden en hopla.
Op die manier slaagt Tim erin om foutjes in zijn eigen leven maar ook dat van anderen [zijn zeer grappige zus Cat] te corrigeren. Dat levert soms komische, soms ontroerende momenten op. Zijn gave zorgt er ook voor dat hij de vrouw van zijn dromen weet te krijgen. En die vrouw is het absolute snoepje in de film. Niet omdat ze zo oogverblindend mooi zou zijn of over andere features zou beschikken, waar de man van nu van zou steigeren. Integendeel zelfs. Maar Mary [gespeeld door Rachel McAdams] pakt je als kijker of als man meteen in. En doet je bijna denken “waarom heb ik er niet zo een kunnen vinden?”. Een gedachte die je niet uitspreekt natuurlijk, maar angstvallig voor je houdt.
Maar even serieus: “About Time” is het soort film, die je moeiteloos en vaak met een glimlach uitkijkt. Feelgood op zijn best dus.

Een heel ander soort vrouw is “Carrie”, het met telekinetische gaven belaste meisje met de godsdienstwaanzinnige moeder uit het verhaal van Stephen King. Eerder in 1976 verfilmd met Sissy Spacek in de titelrol is er nu een remake, waarbij de personages zijn ingewisseld voor vooral jongens en meisjes van nu.
In plaats van alleen uitgelachen en bespot wordt Carie dus nu slachtoffer van vrijwel continu met elkaar bellende bitches, die You  Tube op de inmiddels bekende manier gebruiken om Carrie hard te raken. Carrie 2 [Chloë Grace Moretz] is trouwens anders Carrie 1 [Spacek] een gewoon aantrekkelijk meisje, dat wereldvreemd is opgevoed door haar waanzinnige moeder.
De film komt tot een identieke explosie als versie 1. En ik kan jullie zeggen, ik beleefde nu hetzelfde plezier als in versie 1 aan de genadeloze wijze, waarop Carrie wraak neemt.  Dat zegt iets over mij, maar vooral over deze remake.

Kort nog iets over “The Family” met Robert de Niro, Michelle Pfeiffer en Tommy Lee Jones. Tegen de achtergrond van een Godfather-achtig scenario ontrollen zich vele komische gebeurtenissen, die uiteindelijk afgesloten worden met een baaierd aan het gebruikelijke maffia-geweld. Leuke onderhoudende film, met de Niro als grappige, maar soms zeer explosieve “snitch”, die via een FBI-bescherningsprogramma aan de hand van Jones uit de handen van zijn maffiabroeders moet worden gehouden, met Pfeiffer in één van haar grappiger rollen. En de kids van “The Family” weten ook van wanten.

11 thoughts on “KIJKVOER

  1. Mooie tips weer!!

    The Hobbit en dan speciaal de stem van de draak Smaugh gebruik ik even als kapstokje om te erop te wijzen dat de 3e serie van de meer dan voortreffelijke serie “Sherlock” is begonnen de eerste 2 delen smaken alvast weer naar meer!!.

    Als tips mijnerzijds wil ik volgaarne toevoegen;

    – Out of the Furnace met daarin een heerlijke Woody Harrelson

    – The Butler met een echte “all star” cast

    – Saving Mr. Banks met weer een fabelachtige Tom Hanks

    – Mr. Morgans last love met een glansrol voor Michael Caine

    – American Hustle met een voortreffelijke Christian Bale

    – Enough Said met een van de laatste grote rollen van James Gandolfini

    Veel (kijk) plezier……

    • Het blijkt, dat onze voorkeur grote gelijkenissen vertoont, Willem 🙂 Uitgezonderd Mr. Morgan staan de andere 5 al klaar om bekeken te gaan worden. Ik ben vooral benieuwd naar de laatste van Mr. Soprano.
      En wacht tot ik mijn hand kan leggen op Hunger games II en de laatste van Di Caprio [Wolf etc].

      • Inmiddels Enough said bekeken en kan niet anders concluderen, dat het een bittere tegenvaller blijkt te zijn. Geneuzel over 2 50-ers, die een volgende fase kunnen ingaan.
        Nu is het feit, dat een van de hoofdrollen [Eva] wordt gespeeld door Julia Dreyffus, die mij jarenlang heeft geïrriteerd met haar rol van Elaine in Seinfeld sowieso geen voordeel voor mij.

    • Willem noemt Sherlock, daarom moet ik ineens denken aan die goede serie [best wel intens] die ik volg Vanavond op Ned3 Luther. Als je van spanning, veel weirdoos houdt en tegen een forse hoeveelheid bloed kunt 🙂

      • Ik heb daar bij toeval [kende het niet] inmiddels ook 3x naar gekeken. Intens is het goede woord. Maar wel wat mij betreft goed genoeg om naar te blijven kijken.En het toeval wil dat ik op het punt sta de aflevering van vanavond te gaan [terug]kijken. Handig ding zo’n recorder 🙂
        Op welk net is Sherlock,Willem? Op één van de pay-per-view zenders?

  2. Carrie, hmmm, ja die herinner ik me. Typisch King-verhaal. Waarin Spacek prima speelde. Wat ik op die trailer zag ziet er trouwens ook veelbelovend uit. Maar of ik er voor naar de bioscoop zal gaan, dat denk ik niet nee 🙂

  3. Je hebt, nu de muziekgolf over is, even een filmachterstand weggewerkt, merk ik 🙂 Het gaat in alle gevallen om bioscoopfilms en een “biosje doen” behoort al lang niet meer tot onze vaste bezigheden. Wij houden het bij toneel zo af en toe.
    Overigens ken ik de originele Carrie wel en deze remake heeft daar veel van weg. Dat men daar de sociale media-terreur in heeft meegenomen lijkt me voor de hand liggend. En ik koos destijds ook de kant van Carrie, dus zo vreemd is dat gevoel niet wat jij beschreef. 😉

Nice and easy to work with

