LACHEND MET EEN FRONS

Lachend met een frons, dat was mijn mimiek op de laatste dag van 2013.
Zullen we met die frons beginnen? Want 1 januari kunnen we maar beter met een lach afsluiten.
Die frons kwam, toen ik voor de zoveelste dag bemerkte, dat de media hun uiterste best deden om het beeld van de Nederlander als eeuwige zeikerd nog eens scherp neer te zetten.
Eigenlijk is Kerstmis nog het enige “feest”  waar we blijkbaar niet over zeiken.
Zwarte Piet had zijn beurt al gehad, nu was het de vuurwerkkwestie die uitgebreid aan de orde kwam. En niet voor de eerste keer, dat gebeurt inmiddels al jaren. En dat eeuwige gezeik bracht die frons op mijn gezicht.

Lachen moest ik toen ik las, dat in de UK de jeugd in toenemende mate Facebook verlaat. Reden? Het blijkt dat steeds meer Engelsen in de categorie 35+ en ouder Facebook hebben ontdekt en zoals het hoort driftig aan het zoeken slaan naar “friends”. En wat is er makkelijker dan je eigen puistenkopje of tietjes op een plankje snel tot je “friend” te maken. “Spreken we ze nog eens tenminste” schijnt een zwaarwegend argument te zijn. Maar die zoon[s] en/of dochter[s] hebben hun eigen virtuele leven opgebouwd en daar is geen rol in voor Facebookende Pa en Ma. Om niet al te moeilijk te raden redenen.
Als een mierenkolonie, die een kudde miereneters ziet aankomen, zo vluchten de puistenkopjes en tietjes-op-een-plankje weg van Facebook en zoeken hun heil bij andere “sociale media”.
En dat beeld zie ik dan voor me, weet je wel. De enorme schrik bij Alan, als zijn moeder Ruth zijn vriend wil worden met als lokmiddel een foto van haarzelf in een spannende pose. Of het hysterische gilletje bij Mary-Beth, als haar vader Geoff haar “friend” wil worden met als lokmiddel …… enfin, ook dat raadt u wel, vermoed ik.
In mijn jeugd sjoelde ik met mijn moeder [was heel fanatiek] en kaartte ik met de hele familie. En al zaten er daar af en toe ook wat bij waar wel een vlekje aan te bespeuren was, er liep niemand weg.
En nu zoeken ouders hun kinderen op Facebook en die kids doen “a runner” ….. als dat niet is om je te bescheuren dan weet ik het niet.
0GerwenVanavond om 20.00 uur speelt “Shrek” van Gerwen de finale van de WK Darts in Londen.
Naast de opvolging van Phil Taylor en een enorme beker ligt er een luttel bedrag van 250.000 Engelse ponden op de winnaar te wachten. Van Gerwen is na zijn 6-0 zege op tweevoudig wereldkampioen Lewis duidelijk favoriet in de match tegen de letterlijk kleurrijke Peter Wright, die onder de naam

Snakebite door de wereld van de pijltjes trekt. Verrassende finalist, die Snakebite die ook tot veel in staat is aan de oche. Het belooft 2 uur spektakel te gaan opleveren; zet dus het 0snakebyterestant aan oliebollen binnen handbereik, idem geldt voor het sixpack [bij voorkeur alle 6 in een grote vaas gieten om helemaal in de stemming te komen, géén, ik herhaal géén lawinepijlen afsteken] en beleef mee of Mighty Mike echt de kroon op het werk gaat zetten.

Al lachend wens ik vooral hen, die ik eerder niet bereikte, een “alles wat wenselijk is 2014” toe. En tot mijn Belgische bezoekers zeg ik nog even, dat de Rode Duivels straks in Brazilië op mijn steun kunnen rekenen. Met oranje heb ik niet zo veel meer, zal nog wel met dat Koningslied te maken hebben.

14 thoughts on “LACHEND MET EEN FRONS

  1. Het is niet zo zeer, dat een discussie over vuurwerk sec een irritante kwestie zou zijn. Want het staat wel vast, dat een relatief groot aantal Nederlanders in verschillende mate overlast ondervindt van het afsteken rond de jaarwisseling.
    Goed en wel, afsteken van “vuurwerk” [soms is eerder sprake van het tot ontploffing brengen van kleine bommen en/of granaten] is niet anders dan een heidens gebruik. En wordt in belangrijke mate ook nog eens toegestaan aan [jonge] mensen, die veranderen in primitieve wezens, die plots in negatieve zin grenzen overschrijden en grote risico’s negeren. Met de bekende, jaarlijks terugkerende gevolgen.
    Het werkelijke punt is dus simpelweg het ja of neen laten bestaan van een dergelijk heidens gebruik; één van de weinig dingen, waarmee Nederland zich nog “onderscheidt” van andere Europese landen.
    Typisch Nederlands is, dat men daar jaar na jaar over blijft discussiëren, terwijl de ongelukken gewoon blijven gebeuren.
    Waarbij de meest stupide en oudbakken argumenten over tafel gaan. “Vuurwerk verbieden jaagt het de illegaliteit in” is zo’n argument. Alsof er al niet een bloeiende zwarte markt zou bestaan, waar idioten levensgevaarlijke “munitie” kunnen kopen.
    De knoop moet gewoon eens worden doorgehakt. Ja of neen laten blijven bestaan. Dan verliest de discussie meteen zijn irritante karakter.
    En als men ervoor zou kiezen [uit economische of soortgelijke overwegingen] de heidense traditie in stand te houden [een ziekelijke hang naar nostalgie?] dan zou dat moeten impliceren, dat men ook zou moeten toestaan, dat mensen die dat heidens gebruik verfoeien en er jaarlijks veel last van hebben op afdoende , wellicht ook enigszins heidense wijze tegenmaatregelen nemen.
    En dan wordt Nederland er nog “gezelliger” op.

    • Wat naast het besluiteloze karakter van de jaarlijkse discussie vooral irritant is, Paul, is de wijze waarop die discussie wordt gevoerd. De laatste week van december passeerde een parade van wijsneuzen op de radio, die:
      – kwamen uitleggen wat dat afsteken van vuurwerk voor mensen betekent. Je kent de terminologie wel: verbroedering, gevoel van macht, rebelleren, uitlaatklep, de mens aangeboren roekeloosheid… enfin, zo zijn er nog wel een paar;
      – suggesties aandroegen [de meeste met een baard van jaren]
      En daarmee wordt niet alleen vuurwerk afsteken erkend als een jarenlang bestaand ritueel [gewoonterecht], maar is ook het discussiëren er over tot een ritueel geworden. Er bestaan weinig meer ergerlijke dingen dan mensen, die jaar na jaar over hetzelfde zwetsen zonder ooit ergens te geraken.
      Vandaar mijn keuze voor dat woord irritant.
      Die woordkeuze sloeg zeker niet op het onderwerp van de discussie zelf. Als ik staande voor een venster zie wat er in die nacht allemaal wordt afgestoken komt er geen moment “wat mooooi” bij me op. Al jaren mompel ik dan “wat een idioten, kijk ze nou toch”.
      Vuurwerk afsteken is al generaties not done in mijn familie. Wij houden ons bezig met andere rituelen, zoals o.a. olieflappen en appelbollen eten.

    • Nederland barst het hele jaar door al van de feesten. Wordt het niet eens tijd om daar de bezem door te halen? Een vuurwerkloze [wat privaat gebruik betreft] jaarwisseling zou een prima eerste exercitie zijn.

    • Van mij mag het ook dit jaar al worden veranderd in zoals de Engelsen, Australiërs, Japanners e.d het doen. En volgens mij was in R’dam en A’dam al zoiets aan de hand. Alleen smeek ik dan wel: géén BN-ers alsjeblieft!!! Of hoogstens om een vuurpijl in hun aars te steken om ze een rondje langs de Erasmus-brug te laten maken. 🙂

    • De hele discussie over vuurwerk is in principe volledig overbodig want het word nu gespitst op de aloude vraag toestaan of verbieden.

      Het antwoord staat al vermeld in het fraaie strafrecht namelijk “vuurwerk is toegestaan mits……………een x tal regelgevingen en wettelijke bepalingen.

      Zoals met ontzettend veel fraaie regelgeving en wettelijke bepalingen in dit nog steeds fraaier wordende consensus land is het dus slechts een kwestie van handhaven wat er is afgesproken, en precies daar gaat het altijd volledig fout, en dus nu ook in de zinloze vuurwerkdiscussie.

      Het probleem is eenvoudig en simpel er word niet gehandhaafd wat is afgesproken en als er al iets word gehandhaafd verzand dat al zeer snel in allerlei juridische haarkloveri en een halfbakken beleid waarbij de ene gemeente voorval A bagataliseerd, de andere het toestaat en weer een andere het gedoogd en de laatste een strikt verbod nastreeft.

      De vraag zou dan ook niet moeten zijn “Vuurwerk toestaan Ja/Nee” maar zou moeten zijn “hoe is het in godsnaam mogelijk dat in dit land niemand zich meer aan de meest simpele regeltjes ter bescherming van anderen en zichzelf wenst te houden” het zal waarschijnlijk een diepgravend sociologisch onderzoek zijn dat hierop een antwoord kan gaan geven.
      ————————-

      Wat betreft het “dartsgebeuren” vind ik nog steeds dat het eigenlijk geen sport is in de klassieke betekenis, toch moet ik wel zeggen dat ik me de afgelopen weken me meer dan kostelijk heb geamuseerd met de gebeurtenissen op en rond het fraaie ronde bord, en hoewel ik van Gerwen er ernstig van verdenk slechts een chromosoom meer te hebben dan “the missing link” is het wel een meer dan terechte winnaar, wat meteen de vraag opwerpt naar de geestelijke toestand van alle overige deelnemers!!

      ————————–

      Over “facebook” is het wel aardig te constateren dat dit nu aan zijn einde van de cyclus lijkt te zijn gekomen de vraag is echter wel of dat wat er voor in de plaats zal gaan komen nu een verbetering of een verslechtering zal zijn.

      • Wat dat laatste betreft, Willem, vrij simpel te geven.Het alternatief is gewoon meer van het zelfde. Zoals alle sociale media meer van het zelfde zijn. Het wachten is op de Google Glass, pas dan krijg je een significante [beter of slechter is niet echt een issue, veel eerder is dat “nieuw”] verandering in de manier waarop men zich bezig gaat houden. Met allerlei grappige side-effects. Zoals de puber die met zijn bril de verkeerde scant en een flinke hijs voor zijn kanis krijgt.

  2. Alles staat klaar voor een “intieme dartsbeleving” 😛 Er kan tot 8 uur gewed worden. En, zoal sbeloofd, is er extra veel tomatenspa en jus d’orange ingeslagen.
    Mijn voorspelling? 7-4 voor Shrek 🙂
    Ennuh, er is geen Facebook in da house, alleen echte vrienden mogen aanschuiven en er wordt geen “runner” gemaakt.
    PS: Jeanette komt deze keer uit de taart 😛

  3. De “oudjes” spelen “landje-pik” bij de jonkies 😀 Als onze jonkies niet oppassen gebeurt er hier straks het zelfde. Hordes werkloze 40-ers, die Facebook gaan bezetten. En de jonkies gaan noodgedwongen de kunst van het “mediahoppen” perfectioneren 😉

Nice and easy to work with

