DE WAARDE VAN KERSTMAIL-TERREUR.

De tel ben ik al lang kwijt. Maar dat het meer en meer wordt staat wel vast. Het begon zo half november al en vanaf het moment, dat Nico het land had verlaten ging “de beer los”. In 0mailboxsommige gevallen kan ik ze plaatsen, omdat er wel één of andere [zakelijke dan wel persoonlijke] relatie bestaat. Maar in steeds meer gevallen kijk ik er met eerst verbazing, maar inmiddels met groeiende irritatie naar.
Ik doel op de e-mails, die dagelijks in mijn toch zorgvuldig beschermde postbakje worden gegooid.
BOL gooit me bijkans dood met aanbiedingen, grote warenhuizen waar men blijkbaar via mijn betaalpas voldoende persoonsgegevens bij elkaar heeft geharkt proberen me te verleiden om me zowel voor de Kerst als voor de jaarwisseling in een nieuwe snelle outfit te steken. En wildvreemde organisaties appeleren aan het kerstgevoel en vragen om wat euro’s aan iets zieligs te doneren.
Vandaag voegde zich een nieuw element toe. Een vrouwspersoon, dat al maanden zonder succes bezig is mij de meest fantastische koffieapparaten aan te smeren, meldde dat er een kerstkaart van een “onbekende vriendin” voor me klaar stond. Nu geldt voor zo’n onbekende vriendin het zelfde als voor “de onbekende soldaat”: ik ken ze niet. En zo’n onbekende soldaat, zo kan ik me voorstellen, is zonder al te veel wroeging neer te maaien, zo heeft de praktijk vele malen duidelijk gemaakt. Zo’n onbekende vriendin echter niet.
Hoogstens kun je je afvragen wat ik met zo’n kaart van een onbekende vriendin aan moet. Waarom stuurt dat mens niet gewoon een “bekende vriendin” kaart, ik ben niet te beroerd om er een terug te sturen.
0kerstaanbiedingen2Van die grote bedrijven als BOL e.d. kan ik het wel plaatsen. Hoe meer mailtjes er worden geopend en aanbiedingen worden bekeken, hoe gretiger men meldt, dat de koopbereidheid sterk is toegenomen. Ik gun ze die blijheid met een dode mus. Maar al die andere rotzooi, die feestdagen blijkbaar doen opborrelen, waarom die bijna terreur?
Het heeft er veel van weg, dat het slechts bedoeld kan zijn om onze aandacht af te leiden. Van de werkelijkheid, die nog net als in de voorgaande 11 maanden van het belabberde jaar 2013 even beroerd is. En het zou me niet eens verbazen als die mail-terroristen zelf vinden dat ze daarom mooi werk doen, een dankbare taak hebben. Ze doen op hun manier aan geestelijke zorg.
Ik onderken dat en wacht daarom in deze maand van de Kerstmail terreur een seconde langer met deleten van de troep in mijn mailboxje. Uit puur respect.

Advertenties

19 thoughts on “DE WAARDE VAN KERSTMAIL-TERREUR.

  1. Hier is sprake van wat mij betreft een gewenningspatroon. Op jaarbasis gaat zo’n 70% van ontvangen mails linea recta de vuilnisbak in. Ik kom relatief gezien op zeer weinig plekken op het web, maar desondanks weet men mij te vinden. Er is feitelijk maar 1 oplossing om te ontkomen. Die je meteen tot een kluizenaar maakt. Dus heb ik van de nood maar een deugd gemaakt en het weggooien van vuil tot een vast periodiek onderdeel van mijn bezigheden gemaakt.

    • Dit logje, Paul, is de vrucht van een gedachte, die me al langer bezig houdt. Niemand stelt de daarbij behorende vraag, dat fascineert me zo 🙂 En die in mijn ogen zo voor de hand liggende vraag is “hoe komt het toch dat “spam” [want zo heet het officieel nog steeds] en daarop lijkende activiteiten op het gebied van mail e.d., vrijwel 100% betrekking heeft op a. smerigheid b. onzin c. oplichting d. overbodigheid e. onbenulligheid etc.? Waarom worden me niet plat gemaild over [om maar wat te noemen] groei van voedselbankers – de immer ondemocratischer ontwikkeling binnen de EU – de positieve ontwikkelingen in de medische wetenschap – de werkloosheid – vacatures en veel meer van die zaken die ons dagelijks leven bepalen dan wel raken?” Voor al die laatste zaken zijn we aangewezen op de media. Als ik over dergelijke zaken dagelijks een postbakje vol zou aantreffen zou ik het lezen i.p.v. direct wegsmijten.

      • vrijwel 100% betrekking heeft op a. smerigheid b. onzin c. oplichting d. overbodigheid e. onbenulligheid etc.?

        Misschien zou het iets te maken kunnen hebben met het feit, dat mensen in het dagelijkse leven al die door jou opgesomde zaken ook het belangrijkst vinden? Ook in de wereld van spam regeert het mechanisme van vraag en aanbod. En net als op vele andere gelijksoortige terreinen overheerst het aanbod de vraag. Maar die laatste doet zijn stinkende best om het aanbod bij te houden.

      • groei van voedselbankers – de immer ondemocratischer ontwikkeling binnen de EU – de positieve ontwikkelingen in de medische wetenschap – de werkloosheid – vacatures en veel meer van die zaken

        Aansluitend op wat Jurgen stelt: je geeft een prima overzicht van zaken, die mensen zouden moeten interesseren of waarvoor op zijn minst hun interesse zou moeten worden gewekt. Maar laten we nu voor eens en voor altijd vaststellen, dat die mens nauwelijks meer bestaat. Op zijn hoogst in een heel kleine minderheid. Je kunt het simpel uittesten door 2 mailtjes Nederland in te jagen; 1e over de vergevorderde plannen rond de bankenunie + het plan om contracten op lidstaatniveau af te sluiten [stap naar politieke unie, wat Rutte glashard blijft ontkennen] 2e over The Voice, Canadese boer zoekt Nederlandse hoer, Serious Request bereikt de 6 miljard.
        En direct beginnen te meten wat wel en wat niet gelezen wordt. Ik durf wel een wedje te maken over de uitslag. Spam is a part of life. Het is gewoon een wedstrijd wie het het eerst opgeeft: jij met deleten of zij met spammen.

      • Heel de wereld wil een Nederlandse hoer, Arno. Dom, willig, immer tochtig en gaat altijd voor de Top[pers]. 😀

      • Nou nou, kan het een onsje minder, heren 🙂 Ik ken vrouwen 😉 die gewoon dolgraag voor een Nederlandse boer .. sorry, Nederlandse man gaan. En die gewoon vrouw zijn, geen hoer. Pas op, hoor!!!

      • En sinds wanneer leef, denk en praat jij via die norm? Je zou het minstens moeten kunnen opbrengen om hier afwijkende geluiden te brengen. 😀

      • Houden we wel de Kerstgedachte in ere? Ik moet er toch wel op wijzen, Jeanette, dat Leon grosso modo zich keurig houdt aan het brengen van afwijkende of [het ligt er maar aan vanuit welke hoek je het bekijkt] prima sporende geluiden. 😀

    • Ik heb het gevoel, dat je zelf best het antwoord op die vraag weet 🙂 Maar ik begrijp het wel, je gooit hem in “de publieke arena” in de hoop, dat hij breder gesteld zal worden.

  2. Het doet mij ineens denken aan de die aloude sketch van Wim Sonneveld. Je weet wel, van die man achter het loket., die zijn klant [een kapper] allerlei postzegels probeer aan te smeren. 🙂
    Mail is een perfect voorbeeld van een dienst, die in wezen zeer nuttig is, maar door de gebruikers volledig “verkracht” is. Meer een last dan een gemak. Tenzij je de bewaking maximaal opvoert. Geldt voor veel dingen trouwens.

    • Maar dat is juist de manier om er veel aan te verdienen, P. Een gratis dienst aanbieden, die zelf vervolgens “lek” schieten en vervolgens met [meestal incompetente] bewakingsprogramma’s komen. Kassa!!! En we moeten allemaal wel meedoen, dat is nog het fraaist.

  3. Tja, was het maar als vroeger. Toen je kapper je vroeg of je nog shampoo, scheercrème, etc. nodig had. Ik zei toen gewoon tegen hem, dat als hij niet ophield hij een hijs voor zijn kop kon krijgen 😀 Probeer dat maar eens bij mijnheer BOL 😉

  4. Terreurmail als geestelijke zorg? Je moet er maar opkomen 😛 Door de ervaring wijs geworden weet ik inmiddels, dat het verstandig is “mail” [of het nu via je pc of je andere apparaten binnenkomt] op te sparen. Een berg in één keer verwijderen geeft iets wat op een bevredigend gevoel lijkt. 😉

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s