DE FABEL VAN HET GROEIENDE T-SHIRT

“Het consumentenvertrouwen groeit” las ik zojuist.  Nu is dat nauwelijks ongewoon te noemen; niet dat groeien bedoel ik, maar het melden er van. Vergeet niet, dat zijn namelijk 2 totaal verschillende dingen.  Vergelijk het maar met het bericht wat een dag eerder verscheen, waarin winkeliers meldden, dat ze een recordomzet met de komende feestdagen verwachten.
Dat heet marketing via de wishfull thinking methode. Wie is er zo dom om te zeggen, dat hij geen geweldige omzet verwacht?
Wel vaker heb ik proberen uit te leggen, dat “groei” in de wereld van de statistici niet hetzelfde is als in de echte wereld.
Als uw voetbalclub of tennisclub in oktober 100 leden verloor en in november 77 dan krimpt het ledenbestand nog steeds. Wel minder, maar het wordt nog steeds minder. Meetverslaafden hebben daar de term “afnemende krimp” voor uitgevonden. Een krimp die niet meer groeit wordt dat ook wel genoemd.
0kalende manZoiets als de kamerplant, die nog steeds blad verliest maar minder. Zoals de mannenschedel die nog wel kaler wordt, maar minder snel, niet minder kaal.
Voor statistici kan krimp, hoe krom het ook klinkt, dus groeien.
Zo ongeveer moet ook dat bericht over dat consumentenvertrouwen worden gelezen. Los nog van het gegeven, dat iedereen laten geloven dat afnemende krimp even het zelfde is als groei vooral rond de feestdagen veel positiever in de oren klinkt bij de groep waar het specifiek om te doen is [de consumenten].

Het is eigenlijk heel simpel om de wartaal en verzinsels van die statistici tot de essentie terug te brengen en daarmee het zichtbaar krijgen van de werkelijkheid te bereiken.
Er is ook een moeilijke en redelijk ingewikkelde weg, namelijk die van het lezen van de door die statistici gebruikte definities. Maar dat raad ik niet aan, want de greep naar finimalletjes, bruistabletten,  tranquelizers e.d. is dan schier onvermijdelijk.
Die simpele manier heeft dat gevolg niet en daarbij ook nog het voordeel, dat u altijd elke publicatie over welke economische ontwikkeling dan ook op de enig juiste wijze zult kunnen lezen.

Er zijn in feite maar 2 basisregels of uitgangspunten zo u wilt.
Groei is een positief gegeven, krimp is een negatief gegeven. Iets kan alleen maar groeien, als het er ook werkelijk is. Groei kan niet plaatsvinden als iets er niet is.  Om dat voorbeeld van hierboven over die voetbalclub nog even terug te halen: het bestuur zal het niet in zijn hoofd halen om de ontwikkeling in het ledenbestand [afnemend] als positief te brengen. Zulke trucs zijn slechts voorbehouden aan banken, grote bedrijven, overheden e.d.
Die brengen met een stalen gezicht in de publiciteit, dat volgend jaar een duidelijk positiever jaar zal worden. Terwijl het bijvoorbeeld een jaar wordt, waarin minder verlies of minder minder winst wordt gemaakt.
Dergelijke lieden ogen dus als geboren positivoos, die altijd de zon willen zien schijnen, zelfs tijdens de moeson. Terwijl ze in werkelijkheid geen ander oogmerk hebben om de boel te belazeren.
0krimpTshirtDus mijn advies: beschouw groei alleen als zodanig als het ook echt groeit en beschouw krimp als zodanig als het ook echt krimpt.
Als het eerste T-shirt wat u ooit waste 5 maten kromp en het volgende 3 maten zegt u toch ook niet: “kijk nu eens, het T-shirt is gegroeid”.

Het consumentenvertrouwen ligt nu op -16. Vorige maand was dat -18. Dat is dus minder negatief, niet positief. Krimp dus, geen groeiI!!

Advertenties

14 thoughts on “DE FABEL VAN HET GROEIENDE T-SHIRT

  1. Het consumentenvertrouwen ligt nu op -16. Vorige maand was dat -18. Dat is dus minder negatief, niet positief. Krimp dus, geen groeiI!!

    Na de scherpzinnige aanloop is bovenstaande conclusie eigenlijk waar alles om draait. Maar in een land wat bulkt van de malloten, die elke keer weer geloven dat Nederland wereldkampioen voetbal wordt, De Toppers en Vrienden van Amstel als het summum van vermaak zien, zich liever verlustigen aan de strapatsen van een nichterige, vreemdgaande burgervader en zijn relatie met de grootste kwalnicht van het westelijk halfrond, en . en …… en …[ik kan nog uren doorgaan] kun je toch in rede moeilijk verwachten, dat ze nog tijd en/of zin hebben om het verstand nog te gebruiken. Veel te vermoeiend en leidt zo ontzettend af.

  2. Laat één ding heel helder zijn: er is een [vermoedelijk heel grote] groep in Nederland, die de werkelijke betekenis van de akkoorden zoals Paul ze noemt, niet begrijpt en/of doorziet. Daarbij is men via het bekende struisvogelgedrag ook nog eens graag bereid om de sprookjes die hen door “professionals” op de mouw worden gespeld liever te geloven dan de meer realistische vertalingen van mensen, die dicht bij de problemen zitten.
    Voorbeeld daarvan was gisteren te zien in Debat op 2, waar eenvoudige Nederlanders de discussie mochten aangaan met “deskundigen”. Waaronder de traditioneel fraai opgedirkte [feilloos kapsel, goed in de make up en kleurrijk gekleed] loopbaancoach, die probleemloos het gladde verhaal ophing. Daartegenover een alledaags uitgedoste vertegenwoordigster van het FNV [haar door de war, niet erg aantrekkelijk type, maar wel materiedeskundig]. En je kon letterlijk aan de gezichten van het publiek zien, dat ze de opgedirkte madam het liefst wilden geloven. Maar wat ook duidelijk werd was dat vrijwel niemand uit dat publiek in staat was om onder woorden te brengen wat hun probleem was. Gelukkig was de presentatrice Ghislaine [die de repliek van de professionals blijkbaar ook niet door de beugel vond kunnen] bereid om het gemurmel uit het publiek te vertalen.
    Gemiddeld genomen is de Nederlander nog veel dommer dan wij denken. Een constatering, die ik met pijn in het hart maak. Ze zijn in feite kansloos tegen die aalgladde profs. Het is geheel tegen mijn aard, maar gisteren betrapte ik me er op te hopen, dat iemand uit dat publiek die madam een fikse draai om haar oren zou geven. Geen zorg, ik ben al lang gekalmeerd. 🙂

    Waarom kom ik nu met het bovenstaande? Wel, alleen om te onderstrepen, dat duidelijk uitleggen [zoals RadaR doet met die CBS-cijfers] broodnodig is. Want een groot deel van Nederland begrijpt niets van wat er gebeurt. En zoekt ook nog steun bij de verkeerde partijen. Dat maakt het extra-triest.

    • Het gebrek aan inhoudelijke kennis, terwijl het toch om zaken gaat die velen direct of indirect raken, is inderdaad soms verbijsterend, O. Maar dat is al jaren zo, er lijkt een soort mentaliteit van “we zien het wel” te bestaan. Soms word je er mismoedig van (:

  3. Lovenswaardige poging om [naar mijn mening] mensen aan het verstand te peuteren, dat ze die cijferbrij die van overheidswege over ons wordt uitgestort niet alleen niet al te serieus moeten nemen maar eigenlijk gewoon moeten negeren. Ga van de eigen situatie uit. Werk of niet? Uitzicht op behoud of zelfs verbetering van inkomen of niet? Aanschaf van nieuw spul nodig of niet? Dat zijn m.i. de essentiële vragen die je jezelf moet stellen. En laat niet anderen, in dit geval bepalen hoe of wat.
    En wees je in godsnaam bewust van wat er in Den Haag uit de snelkookpan komt.
    – woonakkoord: kost sociale huurders zeker geld
    – bijstandakkoord: gaat de lagere inkomens op zeker in de problemen brengen
    – pensioenakkoord: lijkt van later belang maar nu staat al vast, ondanks het gescherm met lagere premie, dat het ook meer kost dan het oplevert.
    Ga uit van de realiteit, niet de virtuele, die wordt geschetst. Het lijkt prettiger om via de leugen in slaap te worden gesust dan door de waarheid wakker te worden geschud. Maar leugen en waarheid komen elkaar altijd tegen.

  4. Dit verhaal is, uiteraard in aangepaste vorm, ook prima bruikbaar straks bij de Europese verkiezingen. Met name bij het lezen van de verkiezingsprogramma’s van de diverse partijen.
    Statistici hadden nooit uit hun hok mogen worden gehaald. Vroeger zaten ze heel rustig in een schemerig hokje te prutsen met cijfers, liniaal en potlood. Door ze een pc te geven zijn ze zich gaan transformeren tot een soort goochelaars, die trucs uithalen, die de meesten van ons niet meer begrijpen. Zelfs op de display van onze koffieautomaat staat tegenwoordig “minder meer, maar wel lékkerder” . En geloof me, die koffie is niet te zuipen!!

    • Er gaat niets boven zelf gezette koffie, Leon. Hoe vaak heb ik dat nu al niet tegen je gezegd? Hoe mooier de namen die ze verzinnen hoe smeriger de troep is, die er uit komt 🙂 En dat geldt niet alleen voor koffie 😀

    • Zich misdragende bestuurders en corrupte politici zijn zo 2013, Jeanette 🙂
      Zonder dollen, als ik het over Hoes zou hebben dan komt onvermijdelijk ook de naam van die overjarige roddeltante van RTL4 boven drijven. En dat wil ik voorlopig [tot 2088] maar even niet. 🙂

  5. Het punt is natuurlijk,dat men bewust verwarring sticht door de voor het beoogde doel bruikbare zaken in een vergelijking te betrekken. Zo kun je toch 2 negatieve zaken als een positief punt brengen. 10 verregende vakantiedagen dit jaar tegen 13 vorig jaar levert dan “dit jaar een veel betere vakantie gehad” op. We belazeren elkaar nu eenmaal graag; wij doen dat kleinschalig, de pro’s doen dat op grote schaal.

  6. Visualiseren van onzin is een prima manier om aan te tonen dat iets onzin is. Dat bewijs jij weer eens met dit , ondanks het zware onderwerp, op luchtige toon geschreven stuk. En je advies om de 2 basisuitgangspunten te hanteren om die CBS-onzin tot de essentie terug te brengen is ronduit prima.

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s