WE GAAN GOED LUISTEREN

Vandaag debatteert de Kamer in klein formaat met Frau Jetta over haar plannen om de Bijstand te “hervormen”.
Veel mensen, die het betreft, zullen niet kunnen kijken en luisteren, om uiteenlopende redenen. Er ligt genoeg stof om al wegkijkendΒ  mijn logje voor vandaag op te hoesten.
Maar om een of andere reden dwingt iets me om zolang het nodig is te kijken en te luisteren naar wat onze volksvertegenwoordigers [het inmiddels grootste drogwoord ooit] te vertellen zullen hebben. En dus ga ik dat doen.

PS: Deze mooie wil ik niet onvermeld laten πŸ˜‰

039protest

30 thoughts on “WE GAAN GOED LUISTEREN

    • Dat liegt er niet om. Geen Geer & Goor-mop, maar desondanks wel iets wat iedere Nederlander, die niet dicht bij het vuur van de 1% zit, zou moeten lezen. Desnoods na de feestdagen, want wat erin wordt beschreven is veel dichterbij dan menigeen vermoedt.

  1. Al eerder heb ik mijn mening mogen geven over zowel de plannen als de persoon van Fraulein Albertina Speer-Klijnsma, ergens had ik nog (naar nu overduidelijk is gebleken) de ijdele hoop dat wellicht een blikseminslag haar niet veel groter dan die van een noordzeegarnaal zijnde hersenen dusdanig zou opschudden dat er wellicht een ander inzicht zou worden verkregen, maar helaas.

    Wellicht is het in dit kader eens goed om te gaan overdenken welke stappen er nog zijn om dit soort dragonders met hun wanstaltige gedachtekronkels in hun hok te houden.

    Het is in dat kader misschien nog wel het beste (aangezien ook ik nergens massaal protest zie) om onze politici langs exact dezelfde meetlat te meten als zij menen bij ons te mogen doen.

    Ik zou dan ook bij deze Fraulein Speer-Klijnsma (of is het nu Klisma??) willen oproepen ogenblikkelijk haar functie ter beschikking aan te bieden, aangezien zij helaas niet voldoet aan het algemene beeld welke hoort bij een publiek figuur kwa kleding en kapsel o.a. en zij overduidelijk ook niet aan de representatie eisen voldoet kwa fysieke verschijningsvorm die bij een algemeen publiek politiek figuur horen.

    Ook stel ik voor Fraulein Speer-Klijnsma voor een herkeuring voor te dragen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er ergens in dit o zo keurig netjes aangeharkte landje een keuringsarts te vinden is die haar op basis van de huidige keuringseisen toestemming zal geven een dergelijke functie als die zij nu bekleed uit te oefenen, vooral gezien de fysieke belasting van deze functie waardoor zij bij uitoefening hiervan haar toekomstige beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt zo niet onmogelijk dan wel uiterst discutabel maakt.

    Aangezien Fraulein Speer-Klijnsma overduidelijk ook een uitkering vanuit de staatsruif geniet verwacht ik dan ook van haar een wekelijks urenoverzicht plus volledige inzage in al haar rekeningen, ook verwacht ik van haar een maandelijkse rapportage over de stappen die zij neemt voor toekomstige werkzaamheden en eventuele cursussen die zij daarvoor aan het volgen is, en meer in het algemeen welke maatregelen zij aan het nemen is om te komen tot een wel volwaardige baan die aansluit bij haar (on)mogelijkheden.

    Vanzelfsprekend zullen repercussie maatregelen niet worden geschuwd bij niet naleving van de algemene voorschriften zoals verder zijn vastgelegd in decreet 12-10 paragraaf 6 sectie 11 van de wet op naleving kamerleden en ministersploegen.

    • Je zult mij niet horen zeggen, dat ik met je oneens ben, Willem. Er zijn trouwens mensen die Speer-Klijnsma van “vals spel” verdenken. Omdat de PvdA haar wil gebruiken als een stimulerend voorbeeld voor ons allen: “Jetta is een voorbeeld van een mens dat niet helemaal spoort en niet volledig klopt, maar zij laat zich daardoor niet weerhouden om keihard te werken aan het socialer Nederland, waar de partij naar streeft”. Thuis hangt Jetta aan de ringen en maakt vogelnestjes of het niets is.

  2. Los van de inhoudelijke kant van de zaak [we kunnen het er denk ik wel over eens zijn, dat er een draconisch wetsvoorstel ligt, waarvan na bewonderenswaardig fel verzet door m.n. de SP [Karabulut] en Groen Links [Voortman] inmiddels is besloten, dat Klijnsma haar werk nog maar eens moet gaan bekijken op mogelijkheden om de in woorden zo benadrukte “warmte” in voor betrokken burgers herkenbare daden om te zetten] is mij zeer opgevallen welke rolverdeling er wordt gehanteerd. Om het overzichtelijk te houden probeer ik het per relevante partij [de PVV en D66 speelden zo duidelijk voor de bΓΌhne mee, die laat ik maar onbenoemd verder] even op een rijtje te zetten.
    De SP eiste de hoofdrol voor zich op via een scherpe, felle Karabulut, die uitstekend formulerend het kabinet aanviel op de onmenselijke gevolgen van de plannen. Veel voorbeelden uit de praktijk werden gezet tegenover de technocratische verhalen van VVD en PvdA. Vooral die laatste partij kreeg het onderuit de zak als zijnde een schim van de partij , die zich in 2012 presenteerde als de “strever naar een socialer Nederland”.
    Voortman [GL] was in die zin een prima “supporting act”, die de aanval op de PvdA geenszins schuwde.
    Nog interessanter was de rolverdeling bij de coalitie. VVD-er Potters speelde de rol van de “nette PVV-er”. Hard maar rechtvaardig, iedereen die zich aan de regels houdt wordt “beloond” en hoeft niet te vrezen voor “straf”; de burger die zich niet aan de regels houdt [kleding, gedrag, 4 weken werk zoeken vΓ³Γ³r er een uitkering kan worden verkregen, aanvulling vanuit de bijstand op parttime baan vervalt want er moet dan maar een tweede parttime baan worden gevonden om een volledig inkomen te verwerven, burgers moeten maar verhuizen als er elders een baan beschikbaar is, als er aan mantelzorg wordt gedaan moet daarbij best een vaste baan mogelijk zijn etc.] kan het wel vergeten.
    PvdA-er Derksen bracht een verhaal, waar nauwelijks kop of staart aan te herkennen was, gebruikelijk voor een partij die beleid van de coalitiepartner moet verdedigen, wat in wezen grotendeels haaks staat op het eigen partijprogramma en de verkiezingsbeloften.
    En toen kwam Klijnsma om met het eerder keurig omschreven “moederlijke” of “pleegzusterlijke” stemgeluid te vertellen, dat het allemaal best wel meeviel.
    Kortom, het “bad cop vs good cop” spelletje, wat we zo goed kennen. De VVD schetst het zwartste beeld, de PvdA zet daar iets witachtigs naast en zo krijg je niet geheel verrassend het grijs, grauw, wat ook uiteindelijke de werkelijke bedoeling van de plannen is. Eerst iedereen die geraakt kan worden goed bang maken, vervolgens wat al te scherpe kantjes verwijderen.
    Wat er dan overblijft is nog steeds een plan/wetswijziging, waardoor een grote groep mensen in de problemen zullen komen. Maar door vooral in het ontwerpstadium zulke snoeiharde voornemens te presenteren zullen de slachtoffers van straks nu het gevoel krijgen, dat het enigszins mee zal gaan vallen. En als de wet er eenmaal is dan verliest de burger, maar ook de oppositie haar stem.
    En zullen we worden geconfronteerd in de komende jaren [zolang de situatie qua werkgelegenheid niet zal veranderen] met een oppositie, die in de Kamer met praktijkvoorbeelden zal komen van de werkelijke gevolgen van de wetsaanpassing, waar de coalitie vervolgens de schouders bij zal ophalen.
    Allemaal bekend terrein inmiddels, we zagen zoiets al diverse malen worden opgevoerd.

    Slotopmerking nog: ik was in Den Haag gisteren, maar zag er nauwelijks tot geen demonstrerende mensen. En daar begrijp ik werkelijk helemaal niets van.

    • Paul als een verbeterde versie van Ron Fresen πŸ˜‰ Weet je, steeds meer mensen krijgen door, dat politiek niet meer is dan keer op keer hetzelfde toneelstukje opvoeren met wisselende acteurs. En zelfs GTST gaat dan vervelen πŸ™‚
      En daarin vind je ook de verklaring voor dat ontbreken van demonstranten op en rond dat Binnenhof; als je geen zin hebt om “GTST Politiek” te kijken dan zet je het gewoon uit, dan kijk je niet. En wacht je tot je kunt stemmen op de Politieke soapacteur van het jaar. Want dat blijft wel leuk 😦

    • Uitstekende weergave van een dagje politiek GTST Paul. πŸ™‚ En dat onbegrip m.b.t. de afwezigheid van demonstranten, ach wat zal ik zeggen πŸ˜€ Ik zie twee mogelijke verklaringen: men houdt het kruit droog tot het wetsvoorstel er echt ligt. Of de burger toont niet voor de eerste keer waar hij heel goed in is: een put willen dempen als het kalf al verdronken is. In andere woorden: pas als hij ziet en merkt wat er speelt wordt hij wakker.

      • Het is zonder enig gevoel van vreugde dat ik zeg te vrezen, dat je gelijk zult hebben, RadaR.

        @Paul: Scherpe tekening van wat we allemaal zouden moeten weten: politiek is soap, poppenkast, toneelstuk: fake dus. Wat mij betreft mag Adri Duijvestein vandaag in de 1e Kamer bewijzen, dat ik ongelijk heb. Maar ik heb zo’n sterk vermoeden, dat RadaR zijn logje voor morgen al klaar heeft liggen. πŸ™‚

      • Ik denk, dat veelburgers gewoon wachten op de Messias, die ons van dit kabinet der gedrochten gaat verlossen. Het wordt weer eens tijd, RadaR, voor een logje, waarin je er op wijst dat de Messias wat anders te doen heeft πŸ™‚

      • Je moet het me maar niet kwalijk nemen, Jurgen maar ik zit momenteel aan de erwtensoep [zonder worst maar met extra spek] de plannen van Lottie voor volgende week aan te horen. En ik ben bang, dat het moment waarop ze de offerte presenteert niet ver meer weg is [even een doodklap ontwijken πŸ˜› ]. Logjes, hmmm ….. ben er niet voor in de stemming, komt door Kerst. Maar misschien kan ik de Messias en Adri D. combineren. Ik zie wel πŸ™‚

  3. Je zult het wel te druk hebben, maar ik meld toch maar even, dat in het Haagse weer het aloude toneelstukje aan de gang is. Onderwerp: de verhuurdersheffing; hoofdpersoon: de niet vies van wat camera’s zijnde Adri Duivestein. Een politieke voetzoeker, die het uiteindelijk weer niet zal doen en slechts een nachtkaarsje zal blijken te zijn. Dominique van der Heijden is er knap opgewonden van geraakt.

    • Schrik niet, maar ik heb het volledig aan me voorbij [moeten] laten gaan. Ik zit nog in het verwerkingsproces van een dag debat over de bijstand en de woorden van Frau Jetta. πŸ™‚ Overigens: Adri Duijvestein is de vleesgeworden sisser πŸ˜€

      • Men heeft het in ieder geval op de soap wijze geprogrammeerd vandaan. Als het warm wordt zal dat pas na half elf vanavond zijn. Stemming is rond middernacht of zelfs later. Nieuwsuur en P&W kunnen de soap dus mooi uitmelken.

      • Jij kent de beelden van eerdere “nachten van de Senaat” blijkbaar niet, Leon. Als er na elven doorvergaderd wordt dan zie je een [meestal grijze] goedgevulde heer van stand achter een microfoon en in de banken ligt driekwart van de rest te snurken. Heel aandoenlijk allemaal. πŸ™‚

  4. Wat mij aan Jetta Klijnsma zo ontzettend ergert [zoals je gemerkt hebt gebeurde het ook vandaag weer] is, dat zij steevast begint met een onheilsverhaal te brengen met een volledig ongepaste opgewektheid. Waarbij ze heel bewust een toon kiest, die je of je wil of niet wel moet doen denken aan een zuster uit een nonnenklooster, die je geruststelt “het was helemaal niet zo erg wat broeder Diederik met je heeft gedaan. Hij wil juist dat je je prettig voelt zodat je straks rustig kan slapen”.
    Ik krijg de kriebels [niet de aangename soort] van dat mens. Ik pikte nog net mee, dat ze vanmiddag begon met “ik ben trots op de manier waarop wij de bijstandsregeling hebben omgebouwd, ik krijg daar een warm gevoel bij”. Ik denk dat een dergelijk gevoel niet bij veel alleenstaande moeders en bijstandsgezinnen zal worden ervaren. 😦

    • Dat vind ik nu ook.!!! En nu kan ik wel zeggen te hopen, dat die onbenul van een Gordon eens nadenkt voordat hij weer iets dergelijks uit zijn mond laat komen. maar dat zou ijdele hoop zijn.

  5. @O: Soms moet ik inderdaad even diep ademhalen. Pilletjes heb ik nog niet nodig gehad πŸ˜€
    @Jeanette : zie hierboven. Je mag gerust weten, dat ik met woede, grote woede soms aanhoor, dat de voorstellen veel dingen betreffen, waar in het verleden soms letterlijk voor gevochten is. [zoals de kledingseis, de voorkomeneis]. Beiden maken keihard duidelijk, dat niet meer de mens, de persoon telt maar het voldoen aan de [VVD-]norm van kakker. Ander punt is de voorgestelde maatregel om bij wangedrag bij de uitkeringsinstantie de uitkering in te trekken of minstens op te schorten. Ik snap de bedoeling van die maatregel {Tattoo Nico of Wesley die de UWV-er over zijn balie heen haalt]. Maar de maatregel is zo subjectief als je je maar kunt voorstellen en kan veel mensen gaan treffen, die zich bijvoorbeeld op de sociale media op een manier uiten, die de pakken niet aanstaat. Maar ik ga weer verder kijken πŸ™‚ Slotopmerking nu is, dat de PvdA de komende 7 levens van mij nooit op mijn stem zal mogen rekenen. En dan moet Frau Jetta nog komen πŸ˜‰

      • Wel,[het is pauze bij onze Goden van het parlement] dat kan ik simpel toelichten door je even mee te nemen naar betere of in ieder geval andere, menselijker tijden. Toen ik bij de werkgever solliciteerde waar ik het grootste deel van mijn arbeidszame leven actief was, had ik haar dat qua lengte mijn bilnaad naderde en was ik gekleed, zoals IK mij het liefste kleedde.Ik werd zonder probleem aangenomen en hartelijk verwelkomd op de introductiedag. Toen ik er 10 jaar werkte was dat haar dan misschien niet meer op het niveau bilnaad, maar een VVD-kapsel was het zeker niet. Hoe gek het ook klinkt [afdwingen hoe je er wilt uitzien e.d. zou in die tijd een onacceptabel gegeven zijn] die vrijheid naar uiterlijk en kleding hadden we gewoon helemaal zelf afgedwongen. Door aan te tonen hoe belachelijk het zou zijn als je baas zou gaan bepalen hoe je er uit moet zien. Want met haar tot op mijn kont en ineen Lee- die bleef staan als ik er uit stapte presteerde ik naar volle tevredenheid van mijn baas. Hoe conservatief ik die bazen in die tijd ook vond, zet je dat af tegen wat er momenteel allemaal aan voorschriften worden opgelegd, nota bene van overheidswege want als onderdeel van een wet,dan zijn die heren, stammend uit de jaren 50 van de volgende eeuw, zo vooruitstrevend als ik weet niet wat gebleken.
        Maar Frau Jetta gaat uit haar nek lullen, dus ik ga snel weer luisteren. En braakneigingen onderdrukken. πŸ˜‰

  6. Als je de kernpunten van de wijzingen in de wet leest [zie VK] dan kun je maar tot een conclusie komen: onmenselijk dus met alle middelen proberen te voorkomen dat dit door gaat. E.e.a. heeft niets meer met ” mijn Nederland” te maken.

Nice and easy to work with

