DE PRETTIGE MINDERHEID

216.828.672 [oké afgerond 220.000.000. mooie ronde getallen worden per defintie meer geloofd]. Dat getal is reden om nog net voor het einde van het jaar een “historische”gebeurtenis te melden.
Het getal zelf is het produkt van 9.000.000 [het aantal Facebookgebruikers in Nederland, meer als 1 van de 2 van ons dus] en 24 [het aantal uren per week, dat elk van die 9.000.000 per week smoelboekt].
Imposant, dat zeker. Je zou haast begrijpen, waarom de werkloosheid blijft stijgen. Moet stijgen zelfs. Want 40 uur per week werken + 24 uur per week bekboeken + 42 uur per week slapen, dat is bij elkaar als ik het goed heb 106 uur. En we kunnen een hoop tegenwoordig, maar van een week meer dan 168 uur maken, dat is nog niet gelukt.
Voordat u terecht erop wijst, ik weet dat je sommmige dingen kunt combineren. Sommigen onder ons slapen of werken en twitteren tegelijk, anderen hebben het verplichte nummertje en doen daar live verslag van via smoelboek. Zelfs poepen [in het Vlaams kakken] en what’s appen schijnt  al tot het vaste patroon te behoren.
Maar toch kan ik het gevoel niet onderdrukken, dat als we niet oppassen “time will be runnin’ out”.
Die  “historische” gebeurtenis waar ik het over had sluit aan bij het vorige. Voor het eerst sinds we de behoefte leerden kennen aan extra-ledematen zoals een keyboard e.d zijn er in Nederland meer smartphones dan PC’s. Dat verklaart meteen waarom de gemiddelde Nederlander zoveel “smarter” is geworden de afgelopen jaren.
Maar het meest prettig is toch wel de constatering, dat ik voor het eerst sinds tijden eindelijk weer tot een minderheid behoor.Dat maakt het leven er een stuk prettiger op.

34 thoughts on “DE PRETTIGE MINDERHEID

  1. Hoewel dat vreemd lijkt in het licht van de recente cijfers denk ik dat “facebook” althans in dit land inmiddels al over zijn hoogtepunt heen is en wat daar exact de reden voor is, is slechts te raden.

    Of het nu komt doordat het “nieuwe er af is”, of dat “men zich begint te realiseren dat de hele wereld mee kan lezen” of dat het komt door een combinatie van allerlei factoren ik heb werkelijk geen idee maar dat is ook niet zo van belang lijkt mij.

    Wel hoor ik steeds meer geluiden van verbazing en soms verbijstering dat men bij “facebook” nooit een eenmaal gemaakt account echt heeft gewist, ondanks de schijnbare geruststelling van ‘Facebook” zelf blijkt dat een eenmaal aangemaakt account altijd beschikbaar blijft en zelfs na jaren van afwezigheid opgeroepen kan worden.

    Of dan, wat je nu steeds meer ziet, het alsmaar toenemende gebruik van “What’s App” zoveel beter is daar waag ik me maar niet aan om dat te voorspellen.

    Wat ik wel steeds vaker hoor en zie is dat waar “Facebook” alle gegevens voor de hele wereld toonbaar maakt en dus ook als zodanig word en werd gebruikt het gebruik van “What’s App”,zich voornamelijk beperkt tot de eigen “kleine” wereld van vrienden, kennissen en familie, alsof langzaam maar zeker het besef van de enorme impact van “Facebook” op je persoonlijke leven steeds duidelijker word en ook word afgewezen.

    Mocht dit zich doorzetten dan zou je dat wellicht kunnen opvatten als iets van “er is nog hoop” want dat zou betekenen dat men weer wat meer naar zichzelf en zijn eigen omgeving aan het richten is en dat is altijd nog veel beter dan de krankzinnige wereld waarin “Facebook” mee voorop loopt.

    • Veel van wat je zegt klopt, Willem, maar hoe valt dat dan te rijmen met die almaar groeiende populatie smartphones e.d. ?
      De ontwikkeling in de apps- wereld + de ontwikkeling van nieuwe tools resp. upgrading van bestaande [zie twitter e.d.] gaat zo razendsnel, dat je als non-gebruiker of matig gebruiker nauwelijks nog zicht hebt op wat er allemaal gebeurt en wat de jonkies allemaal gebruiken. M.a.w. ik betwijfel of er werkelijk die ommekeer naar kleinschalig gebruik, zoals jij stelt, aan de orde is. Verschuivingen, dat wel, maar de pijl staat wat de gebruiksintensiteit betreft nog altijd recht omhoog.

    • Ik vrees, Willem, dat we met ingang van volgend jaar of 2015 veel meer mensen met een bril op straat zullen zien lopen. En de criminaliteit explodeert, want arme sloebers willen ook niet langer een glas met goedkoop bier maar een google glas 😉

      • Met die bril van google [de zoveelste must have voor het vee, dat ongetwijfeld weer met kuddes tegelijk voor de winkel zal gaan liggen] ontstaat het soort wereld zoals die te zien is in Minority report.

        En Willem, ben je niet een beetje naïef? Het gebruik van die dingen is al lang niet meer het punt. Wel is dat het feit, dat er wereldwijd meer dan 6 miljard zijn en in Nederland inmiddels 9 miljoen and rising. Uiteraard wordt ons alleen maar ingehamerd welke persoonlijke voordelen er aan verbonden zijn [vriendjes maken, fotootjes kijken, etc]. Maar the real issue is natuurlijk, dat die dingen er zijn en dus open staan voor het gebruik, zoals de NSA’s van deze wereld doen. Met alle gedigitaliseerde pasjes in combinatie met de smartphone kan iedere malloot [en dus ook Justitie] op elk moment op straat “zien” met wie men te doen heeft, zijn banksaldo controleren, met welke tram, bus of trein hij reist. En voor mensen die inzage in hun patiëntendossier hebben toegestaan geldt dat zelfs kan worden gezien welke enge ziektes zij hebben.
        En met straks drones in vluchten boven ons hoofd lijkt het dan niet meer ver weg, dat .. enfin, vul verder maar in.
        Wat ik hierboven aangeef is net zo’n realistische mogelijkheid als de jouwe, dat het gebruik wel eens zou kunnen afnemen. Misschien iets om over na te denken ? 🙂

      • Prima punt, Leon; nadeel is dat ik hordes mensen ken die het niet willen horen 🙂 Overigens: het is simpel een kwestie van wachten op het moment, dat de smartphone voor iedere burger verplicht wordt gesteld. Ik ben al op zoek naar “the perfect hiding place” 😉

    • Wel hoor ik steeds meer geluiden van verbazing en soms verbijstering dat men bij “facebook” nooit een eenmaal gemaakt account echt heeft gewist, ondanks de schijnbare geruststelling van ‘Facebook” zelf blijkt dat een eenmaal aangemaakt account altijd beschikbaar blijft en zelfs na jaren van afwezigheid opgeroepen kan worden

      Je wilt ons toch niet wijsmaken, dat je dit niet wist, Willem? 🙂 De onrust over dat onverwijderbare account is er al jaren. Facebook had wel altijd een “verwijder account” optie, maar vertelde er niet bij dat zij zelf de gegevens behielden. Tot er ik dacht in Amerika iemand achter kwam en daar heibel over schopte.
      Maar veel mensen weten heel veel dingen niet. Hoewel langzamerhand door ongelukken uit de praktijk [justitie, die afgedankte pc incl harde schijf, die wel is leeggemaakt maar niet geformatteerd op de stoep zet voor de geïnteresseerde passant] langzaam hier en daar wat lampjes aan lijken te gaan. Maar al die risico’s weerhouden hordes verslaafden er niet van rustig door te gaan met hun “hobby” hoe maak ik van mijn duim een wijsvinger 😉

  2. Er zijn hier dermate zinvolle dingen gezegd, dat ik nieuwsgierig werd of er meer mensen [waar dan ook] zouden zijn die een dergelijke mening aanhangen. En ik vond [gelukkig zonder al te veel moeite] iets wat jullie [en eigenlijk zoveel mogelijk anderen, voor zover zij Engels/Amerikaans verstaan] als een must see/hear moeten beschouwen. Om misverstanden te voorkomen: de video is niet door mij gemaakt, hoewel ik bijna mezelf hoor praten. Vooral waar het argumentatie betreft. Het staat uiteraard iedereen vrij deze confronterende video als “bullshit” af te doen. Maar misschien is het dan handig dat zij zich even losrukken van hun scherm of schermpje en even om zich heen kijken. 😀

    • Wat heet confronterend!!!! “It seems we’ve become the killer app for the computers” is zo maar één van de keiharde en slechts door de echte verslaafden te ontkennen stelling van deze man. die wat mij betreft een dikke pluim verdient.

      • Gelukkig leef ik, zoals je weet, op gewoon echt voedsel en niet op omhoog gestoken duimen of van virtual “friends” 🙂
        En een andere nare eigenschap van me is, dat ik niets moet hebben van “likes of people I don’t like myself or friends that I myself don’t consider to be as such”. 😉
        Een knipoog van jou is me meer waard dan 100.000 opgestoken duimen 🙂

    • IJzersterke video, waar ik geen “flaw” in kan vinden. Ik heb hem samen met wat collega’s bekeken [leek me wel aardig] en niet geheel onverwacht kwamen de ontkenning, bagatellisering en zelfs afkeuring boven. It might be too late, man. Op naar de “cyborg-era”. Kunnen mensen hun eigen videogame spelen 😦

      • Ik zit gaande deze discussie steeds meer met een vraag. “Virtual world” zou daar ook virtueel werken onder gaan vallen? Zoals al die mutsen ooit op Hyves hun boerderijtje onderhielden? 😀
        Lijkt me wel wat. Onderuit op mijn virtuele bank, aan elke kant een virtuele kanjer in de gewenste uitvoering [1 blond 1 donker] en een eindeloze voorraad virtueel bier, kijkend naar mijn virtuele andere ik, die virtuele koeien loop te melken.

      • Ik meende even dat je mijn gebruikelijke vrijdagavond aan het beschrijven was …… tot je over dat koeien melken begon 😀

    • Prima dat er inderdaad mensen serieus werk maken van het andere mensen proberen te overtuigen, dat zij zichzelf met huid en haar overleveren aan… tja, wat eigenlijk? Niet meer dan een pagina op internet.
      De maker van de video zegt het wat mij betreft perfect. Of het überhaupt zal helpen. daar heb ik mijn twijfel. Ergens diep in de mens zit er nu eenmaal die drang tot zelfdestructie. En is het niet onlogisch dat de ene mens de andere steeds weer middelen verschaft om die zelfdestructie tot uitvoer te brengen.
      Het klinkt wellicht vreemd, maar ik vind het eigenlijk jammer dat ik als toeschouwer niet in staat zal zijn mee te maken hoe dit gaat aflopen.Time will tell.

  3. Maar het meest prettig is toch wel de constatering, dat ik voor het eerst sinds tijden eindelijk weer tot een minderheid behoor.Dat maakt het leven er een stuk prettiger op.

    Zeg maar gerust, dat je je enorm in je sas voelt 😀

  4. Allemaal leuk en aardig, het is zelfs conform de realiteit, wat jullie allemaal naar voren brengen. Maar ik wil niet nalaten er op te wijzen, dat het in principe toch zo is, dat in kern niet al die tools het echte probleem zijn, maar dat dat veel meer te herleiden is tot door wie en op welke wijze er gebruik van wordt gemaakt. Als puur communicatiemiddel zijn die tools misschien wel [voor de hoofdmoot van de mensen] onmisbaar in deze tijd. Als pure informatiebron zouden die tools veel nut kunnen hebben.
    Er zijn in die zin goede voorbeelden te verzinnen. Eenzamen, die op een gezonde manier contact willen hebben of krijgen met anderen, ouderen die een lijntje naar familie willen hebben. Allemaal prima.
    Maar de 2 hoofdoorzaken waarom het volledig uit de klauw aan het gieren is zijn vrij eenvoudig te benoemen. De sociale media zijn toegankelijk voor soorten mensen en groepen mensen, die er eigenlijk niet op zouden mogen worden toegelaten. Zoals de “wolven” van Jurgen, zoals de zeer jonge kinderen. En last but not least die al maar groter groeiende groep met het euro- en/of dollarteken in de ogen, die aan letterlijk alles geld willen verdienen. Ieder weldenkend en geestelijk op orde zijnde mens zou moeten snappen, dat dit niet de juiste weg zou moeten zijn. Maar die is toch gekozen en die wordt steeds breder gemaakt en steeds beter geasfalteerd. Zo goed zelfs, dat het rijden erop veel prettiger is en veel soepeler verloopt dan de weg van het werkelijke leven, waar vaak scheuren, kuilen en bulten worden ontmoet.

    • We hebben altijd Paul nodig om op een even keurige als heldere manier zaken in hun juiste perspectief te zetten. Je maakt jezelf zo langzamerhand onmisbaar, Paul 🙂

      • Niemand is onmisbaar, Leon. Dat maken we onszelf alleen maar graag wijs 🙂 Zodat we die ander kunnen gebruiken om voor ons te denken of te werken, opdat we er wijzer van kunnen worden. 😉 We zijn allemaal niet de meest sympathieke dieren.

      • Nou, dat mag dan zo zijn, Paul, maar zo aan het einde van een jaar mag gerust weleens worden gezegd, dat je ons elke keer weer met je heldere beschouwingen weet te boeien. Ook met deze kan ik meer dan prima uit de voeten. Er zijn groepen, die eigenlijk niets op de sociale media te zoeken zouden moeten kunnen mogen [ 5 werkwoorden achter elkaar, dat is me nog nooit gebeurd 🙂 en hier komt zowaar het 6e] hebben. De “wolven” maken van alles een vunzige plek, de kinderen maken hun eigen speeltuin zonder door te hebben, dat het de eigenschappen van een jachtgebied biedt.

      • [ 5 werkwoorden achter elkaar, dat is me nog nooit gebeurd 🙂 en hier komt zowaar het 6e]

        Ik kan je een ding verzekeren: dat kom je in de sociale media nergens tegen 🙂 Bloemen voor O. graag 😉

      • Het laatste wat ik er over wil zeggen is, dat ik vind dat elke vaste gast hier zijn eigen waardevolle bijdrage levert. En dat we de prikkel daartoe te danken hebben aan de man, die zijn eigen lat hoog blijft leggen. 🙂 En nu wil ik graag doorwerken aan een reactie die P. nog van mij tegoed heeft aangaande “de Rutte rede”. 🙂

    • Zich vervelen? Hun zielige leventje opleuken? Zoeken naar die ene? Eenzaam zijn? Het enige wat ze kunnen doen? Hopen op die ene kans?Fotootjes plakken? Mogelijkheden te over, Lotje. Zolang ze maar de opening voor een vlucht uit het eigen onbeduidende bestaan bieden.
      @ RadaR: inderdaad, het is heerlijk om tot zo’n minderheid te kunnen behoren. 😉

      • Je vergeet denk ik dat deel van de kudde, wat uit wolven in schaapskleren blijkt te bestaan. Wat meisjes van 11 vraagt hun tangaatje uit te doen,wat een zesde zintuig heeft voor eenzame beppen die hunkerend achter hun scherm[pje] zitten. Je vergeet de Onno Hoes’n van deze wereld, die verlangen naar een strak jongensgrotje en dagelijks met hun “smartphone” naar plekjes waar die te vinden zijn.

      • En jij vergeet de handige jongens en strakke meiden, die er voor zorgen dat die tooltjes met bossen tegelijk ontstaan om de Onno’s van deze wereld, de altijd geile wolven van deze wereld, de per definitie dom geboren en weinig aangeleerde beppen en beppies van deze wereld bij elkaar te brengen. 🙂 En daar en passant bakken met geld aan te verdienen. Een miniem onderdeel daargelaten zijn al die sociale media en daarvoor ontwikkelde tooltjes niets anders dan een prima manier om aan pure ellende en geestelijke armoede van schaapjes flink te verdienen. “Opportunities” en het herkennen ervan is de eerste belangrijke factor. Het opzij zetten van zoveel mogelijk scrupules + het amputeren van enige moreel besef doen de rest. Kassa!!

  5. De mens en dus de Nederlander evolueert. Één van de meest opvallende ontwikkelingen is, dat hij steeds meer zijn duim gaat gebruiken om te “appen” en dergelijke. In die zin is het nauwelijks verwonderlijk, dat steeds minder mensen normaal kunnen schrijven. En dat daar een alternatief soort taal uit ontstaat [“the thumb language”] is evenmin verrassend te noemen.

Nice and easy to work with

