DE NIEUWSBAGAGE VOOR DEZE WEEK

Met welke “nieuwsbagage” gaan we de laatste novemberweek in? Ik weet, Sinterklaas nadert met rasse schreden en dat heeft hoge, zo niet hoogste prioriteit. En daar is weinig mis mee, want even aan “gezelligheidstherapie” doen kan geen kwaad. Zelfs al zijn de middelen daarvoor niet overal even ruim aanwezig. Bedenk dat het de Sint niet om de grootte van een cadeau gaat, maar dat de gedachte en de beleving alleen al zwaar wegen.

Maar terwijl Nico en zijn mannen al “legeroefeningen” doen om de operatie van 5 december zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen draait de wereld wel gewoon door.

0snowdenTot nu toe lijkt Matthijs van Nieuwkerk de enige NederlanderΒ  die ,zo bleek vrijdag, opgewonden is geraakt van het feit, dat NRC Handelsblad is begonnen met publicatie van het Nederlandse hoofdstuk van”The Snowden Files”. Vrijwel niemand lijkt zich verder druk te maken over het bericht, dat al vanaf 1946 spiedende Amerikaanse ogen e.d. onze bewegingen, plannen, standpunten, meningen enzovoort nauwlettend volgen. Ongetwijfeld is het een gewenningsproces, wat de laatste 10-20 jaar is ontstaan.

Het wordt steeds belangrijker om als loonslaaf c.q. werknemer op een of andere manier georganiseerd te zijn. Want de werkgevers worden brutaler en inhaliger by the minute. Zo 0geldpotwillen de bazen de verlaging van de pensioenpremies, die uit de boze plannen van het kabinet voortkomen, volledig in eigen zak steken. Verwonderlijk is dat niet, want toen de miljarden in het niet zo verre verleden echt over de randen van de pensioenpotten klotsten, waren het ook de werkgevers, in nauwe samenwerking met de politiek, die de poen met vrachtwagens tegelijk kwamen ophalen. De loonslaven kregen “de premiepauze”.
Verder ,het wekt nauwelijks verbazing, zijn de werkgevers mordicus tegen links en rechts bepleite loonsverhogingen. Die nodig zijn om ons weer vaker op koopjesjacht te kunnen laten gaan. Op zich niet zo’n gekke gedachte, want in een normaal draaiende economie komt van elke euro loonsverhoging het overgrote deel via de gebruikelijke weg weer bij de werkgevers Γ©n de staatskas terecht. Het gaat dus feitelijk om een soort voorschieten, maar de werkgevers voelen daar niets voor. Die hebben hun eigen Sipko Schat’s om rekening mee te houden.
Als alternatief zien de werkgevers veel meer in lastenverlichting, waarmee ze hun drol dus op het bordje van het kabinet deponeren. En zich even niet meer bewust tonen te zijn van het gegeven, dat de hobby van dit kabinet juist lasten verzwaren is. Het vergt dus een alerte, assertieve, de rangen sluitende loonslaafhouding om te voorkomen, dat je wordt opgevreten in dit spel tussen de twee hongerigste wolven van Nederland.

En dan is er ook nog Melanie Schultz, mijn Miss Piggy van dit kabinet, die aan asfaltverslaving blijkt te lijden. Daar hebben de meeste VVD-ers trouwens last van. Melanie’s kwaal dwingt haar tot alles wat mogelijk is om aan haar drift om bomen en 0schultzbossen, groene harten en longen weg te asfalteren te voldoen. En dus produceerde ze cijfers over de groei van het gemotoriseerd verkeer in Nederland, die ontstellend werden genoemd.
En dacht daarmee flink aan de gang te kunnen gaan. Volgens Melanie zou ik over een aantal jaren 3 auto’s, 2 motorfietsen en een scooter in gebruik hebben, waarmee ik al of niet met de wind in de haren over gloednieuw aangelegde hollandse asfaltdreven moest kunnen rijden. En liefst zo hard mogelijk natuurlijk. Ik heb Melanie gemaild en haar duidelijk gemaakt, dat ik alleen een fiets heb. Prompt vulde mijn mailbox zich binnen de kortste keren met allerlei aanbiedingen van autodealers. Blijkbaar had iemand meegelezen toen ik mijn mailtje opstelde.

Als laatste [anders wordt het te gek] puntje wil ik nog brengen, dat ik de prachtige documentaire van Katinka de Maar, getiteld “De echte jongens film” heb bekeken en daar bijzonder van onder de indruk ben geraakt. En zo vrij ben om elke ouder met een ADHD- of ADD-kind, al of niet aan de Ritalin, aan te raden de docu ook te bekijken. Hier en hierΒ  kunt u terecht voor wat info over de docu.

19 thoughts on “DE NIEUWSBAGAGE VOOR DEZE WEEK

  1. De Blankenburgtunnel is zo’n mooi voorbeeld van Schulz’ even drammerige als schadelijke visie op de relatie tussen infrastructuur en natuur. Natuurmonumenten is al vanaf het moment, dat de plannen op tafel kwamen bezig aan te tonen, dat die tunnel eerder een “Schulz-monumentje” moet worden dan dat er sprake is van noodzaak. Ondanks de vele protesten in de afgelopen jaren gaat de minister stug door. De laatste berekeningen m.b.t. kosten en baten maken duidelijk, dat die tunnel meer kost dan hij ooit zal opleveren. De VVD lijkt van plan van Nederland in hoog tempo een asfaltjungle te maken, zodat nog meer colonnes vrachtwagens, uiteraard bestuurd door Polen, Hongaren, Roemenen en Letten, Nederland als doorgangsroute kunnen gebruiken. Want dat is wat de economie van ons verlangt. En dan zijn economische desinvesteringen in asfalt en bruggen en tunnels belangrijker dan het leefklimaat. Identiek denkt de VVD over schaliegas, aardbevinkjes door gaswinning e.d.

  2. Ik heb de docu van de Maar inmiddels gezien en die gaat een mens niet in de koude kleren zitten. Wat hebben wij onze schooltijd dan op een totaal andere [ik zou haast zeggen menselijker] manier mogen beleven. Al de kinderen die je in de docu ziet maken stuk voor stuk een prestatie gedreven en dus haast gestreste indruk. En al die leerkrachten maar papa en mama spelen. Dit heeft me niet vrolijk gemaakt, maar dat doet de realiteit tegenwoordig toch al haast nooit. ;( Het is dat jij er bent met je muziek e.d. πŸ˜‰

    • Wij zijn achteraf bezien wat onze jeugd betreft misschien wel bevoorrecht geweest, O. We hadden dan wel geen
      – internet
      – mobieltje
      – videogames
      – Apple/Google/Twitter/Facebook e.d.
      maar ook ik begin er meer en meer van overtuigd te raken, dat zulks niet als een onoverkomelijk nadeel kan worden beschouwd.
      Waar je toen als pak hem beet 10-12 jarige op straat of in een park/speeltuin speelde zie je nu kinderen van die leeftijd volledig bezeten zijn van hun mobieltje.
      En op scholen is het eerder de bedoeling om met behulp van digitale hulpmiddelen elkaar het leven zuur te maken dan wat anders dan ook. En de leerkrachten zij zitten erbij en kijken er naar en halen af en toe een nieuwe toets van de stapel.

  3. Wellicht heb je het al meegekregen: het FNV heeft inmiddels gereageerd op dat pensioenpremie idee van de werkgevers. De reactie is identiek aan de jouwe. Het FNV lijkt redelijk wakker πŸ™‚

  4. Ik ving daarnet nog een ander, niet geheel onbelangrijk nieuwtje op, wat we zeker ook in onze bagage moeten opnemen. Marga Bult [wie?] , ze heet echt zo, kwam melden op de radio, dat [hou je vast] Ilse de Lange + Waylon [wie?] de belangrijkste kandidaten zijn om ons op het volgend EurovisieSongdinges [het wat???] te vertegenwoordigen. Nadat ze mevrouw Bult [wie ook alweer] weer van de vloer hadden opgeraapt wist ze nog uit te brengen, dat Ilse en die jongeheer “heel erg aaibaar zijn” en dat biedt grote kansen op succes. Mevrouw Bobbel blijkt dus een deskundige te zijn. Ik wilde jullie dit niet onthouden. πŸ˜‰

    Nou niet meteen met rotte eieren gaan gooien, hΓ¨. πŸ˜›

  5. Ik “greep mis” bij mijn vaste muziek rondje, dus dan maar even hier langs gegaan.
    Matthijs was inderdaad heel opgewonden, meer nog dan Peter van Meers zelf. Op zich is het een goede zaak, dat NRC hier gedegen werk van maakt. Maar ik denk niet, dat Nederland er echt warm voor zal lopen. De hype is al over, toch?

    De tip over de docu van Katinka de Maar wordt in dank aanvaard. Die docu ga ik zeker bekijken. Ik had er ook al van meegekregen, dat omdat de Maar zelf even het onderwijs in is gegaan er een niets verhullend beeld van de complete gekte m.b.t. het onderwijs [procedures, processen, rapportages, statistieken, toetsen] in wordt getoond. Misschien gaan er wat ogen open hier en daar.

    • Al een aantal dagen achtereen zijn er storingen bij KPN. Jeanette zei daar eerder al iets over. Dat gooit mijn schema wat door de war. Overmacht dus, O. Maar alles werkt [voorlopig?] weer naar behoren. Dus ben ik doende nieuw snoepgoed neer te zetten. Geef me een half uurtje πŸ˜‰

      Die docu moet je zeker even bekijken. Voor mij was hij nogal confronterend, want herkenbaar. Er zijn ongetwijfeld veel ouders, die in de gelijke situatie als de Maar hebben verkeerd of nog verkeren. De docu kan een eyeopener voor hen zijn.

    • Dan kijken we toch gewoon wat later. πŸ™‚ Af en toe even op de site klikken is geen moeite. Trouwens, even doorgeven, dat de kleindochter erg in haar nopjes was met de clip She Wolf. En ze zei er direct achteraan [die kinderen van tegenwoordig ook] “ik heb ook Kings of Leo” gevraagd. πŸ˜‰

  6. Prompt vulde mijn mailbox zich binnen de kortste keren met allerlei aanbiedingen van autodealers. Blijkbaar had iemand meegelezen toen ik mijn mailtje opstelde.

    Je gaat me toch niet vertellen, dat je daardoor verrast werd???? πŸ™‚

  7. Ik verwachtte min of meer een “voetballogje” πŸ™‚ Want dat is toch het amusement van tegenwoordig. Thrillers, drama’s, pudding-gooi-kluchten ….. ze zijn er allemaal. Maar goe, jij koos wat anders. Die “Snowden-files” daar geldt voor “als Rutte zich er niet druk om maakt, waarom zou ik dat dan wel doen”. Op die manier wordt gegeven van altijd meekijkende en luisterende buitenstaanders toch een dagelijkse routine? NRC brengt het groot, maar ik vraag me af hoeveel Nederlanders er echt aandachtig in zullen lezen.

    • Het is een algemeen geldend gegeven, dat het steeds moeilijker wordt om iets zinnigs over het Nederlandse voetbal te schrijven, P. Zelfs een “vooraanstaand” voetbalblad als VI weet op haar site niets beters meer te verzinnen dan aan Story-verslaggeving te doen. Wie ben ik dat van mij verwacht mag worden, dat ik wel serieus kan ingaan op wat zich allemaal op de [kunst]velden afspeelt? Nauwelijks meer serieus te nemen toch? Niet meer dan een wrang lachje kan er af als ik Frank de Boer glashard hoor zeggen, dat Ajax echt niet onderdoet voor AC Milan. Het wordt hoog tijd dat er weer een straf wordt gekoppeld aan het bij voortduring uit je nek kletsen. Probleem is dan wel, dat ook kabinet en 2e Kamer de bak in draaien. πŸ˜€

      • Je hebt eigenlijk wel gelijk denk ik. Want wat er dit weekend allemaal weer gebeurde duidt er op, dat ook de scheidsrechters volledig van het spoor zijn afgeraakt. Maar mijn verwachting omtrent een voetballogje wordt vooral gevoed door de wijze, waarop je je eigen clubje met regelmaat [en geheel terecht] bespreekt. πŸ˜‰

Nice and easy to work with

