DE ONMENSELIJKE TAAK VAN DE NIEUWSLEZER

Één van de dingen die ik mezelf zo af en toe afvraag is waar het rust- & herstellingsoord voor overspannen en geflipte nieuwslezers zou zijn.
Dat het er moet zijn is voor mij een vaststaand feit. Want dat de gemiddelde nieuwslezer na verloop van tijd wel moet flippen is onvermijdelijk.
Zo’n man of vrouw moet dagelijks meerdere malen iets voorlezen, wat valt onder:
– de grootst mogelijke leugens en huichelarij
– complete onzin
– diep ingrijpend leed.
Vooral dat laatste zal , nee moet er inhakken, dat kan niet anders. Alleen een robot kan de meest vreselijke dingen blijven voorlezen, die ons via het nieuws worden gevoerd. Alleen een emotieloze cyborg kan zonder in hysterisch lachen uit te barsten keurig voorlezen wat er voor te lezen is.
Neem nu gisteren, toen ik onder het schillen van de piepers twee berichten opving. Het ene betrof het bezoek van Willem en Max aan de Russische Beer. Het bericht ging vrijwel letterlijk zo:
“Koning en koningin zijn met alle egards ontvangen door Puta , sorry Putin.”
[Kijk, zo’n amusante verspreking alleen al zou ik me goed kunnen voorstellen na al die zeikberichten, die je over dat uitje van WimMax al hebt moeten voorlezen.] “Uit meerdere waarnemeningen blijkt, dat het koninklijk paar alle eer krijgt die het toekomt. Zo werd bij hoge uitzondering de Paradetrap gebruikt om de ontvangstzaal te betreden. Later op de avond wordt gesoupeerd in de Fidel Castro-zaal, die ook alleen voor bijzondere gelegenheden wordt opengesteld.”
Het zou zo maar een bericht uit de glorietijd van Louis XIV kunnen zijn, vindt u niet? Of een extract uit het sprookje van de prinses op de erwt.
Zo’n nieuwslezer moet van zulke berichten op een gegeven moment toch walgen en de neiging voelen om aan dat specifieke bericht iets te voegen in de zin van: “Willem heeft zelfs om poepoe te doen het schijthuis van Iwan de Verschrikkelijke tot zijn beschikking. Geruchten gaan, dat dat schijthuis van alle gemakken is voorzien. Zoals een gedigitaliseerde encyclopedie van de bekendste Russische hoeren, nachtclubs, donkere kamers e.d”.
Ik zou me die aandrang best kunnen voorstellen. Nee, niet van Willem om eens door die encyclopedie te bladeren, maar van die nieuwslezer.
Het 2e bericht gold onze politieke kopstukken. Er schijnen in Friesland en een enkel ander gehucht nu al gemeenteraadsverkiezingen op handen te zijn. En in hun gebruikelijke geilheid hebben onze kopstukken zich al die kant op gespoed om campagne oefenen te spelen. Het bericht wat ik opving was het volgende. [Even het raam dicht doen, want het hoost weer]
“De partijleiders zijn in Friesland om met de burgers in contact te treden. Men wil graag tot in detail weten wat de burger het meest bezighoudt. Zodat er in de campagne in het voorjaar 2014  rekening mee kan worden gehouden”.
Die nieuwslezer moet wel heel sterk in zijn schoenen hebben gestaan. Of het was toch een cyborg. Want zou ik zo’n bericht hebben moeten voorlezen, het zou vrijwel zeker iets als het volgende zijn geworden.
“Beroepsleugenaar Samsom en  afgestudeerd uit de nek-zwetser Rutte bevinden zich in Friesland, waar binnenkort gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Beide politici zijn voornemens de succesvolle strategie van 2012 ook nu te gebruiken. Onder een andere slogan weliswaar, maar qua aanpak dezelfde. Men poogt de plaatselijke burgers [gekscherend de lokale onnozelaars genoemd door het duo] zover te krijgen om hun verhaal te doen. Opdat Samsom en  Rutte zo helder mogelijk op het netvlies zullen krijgen waar straks over gelogen moet gaan worden. De verwachting is overigens, dat de plaatselijke burgers geen bezwaren zullen hebben om aan deze farce mee te werken.”

Ja, was ik nieuwslezer, ik zou frequent bezoeker zijn van dat rust- en herstellingsoord. Tenzij ik Cyborg was, want dan zou ik die oorspronkelijke berichten direct wissen, mijn geheugen leegmaken. Zeg maar, zoals de gemiddelde kiezer al jaren doet.

15 thoughts on “DE ONMENSELIJKE TAAK VAN DE NIEUWSLEZER

  1. Laten we aub deze dag in stille verering en aanbidding doorbrengen. De nieuwslezer meldde net dat De Olympische Fakkel weer terug op aarde is. Wie bidt er voor?

    • De Olympische Beweging [wat dat ook moge zijn] verkent New Frontiers, Arno. Een soort Dopies in space is de bedoeling. Het duurt vast niet lang of er komt weer z’n halve zool met het idee om de OS op Mars te gaan houden. Het eerste filmscript ligt al klaar. Het schijnt dat je heel ver kunt speerwerpen op Mars.

  2. Welbeschouwd moet je diep respect hebben voor nieuwslezers. Wie kan het opbrengen om dag in dag uit ellende in alle soorten en maten aan miljoenen anderen te vertellen? Het enige wat het leed voor de nieuwslezers verzacht is, dat het publiek een onstilbare honger naar ellende [vooral dat van anderen] blijft houden. Dat maakt het brengen van die boodschappen bijna routineus, als een alternatief weerpraatje

    • Mensen zoeken voortdurend naar bevestiging, Paul. Bevestiging van de verhalen, die hen worden verteld over hoe gelukkig, tevreden, welvarend , gezond ze zijn. Kortom hoe goed ze het hier hebben. Er was even onrust na de superstorm van vorige week, maar na de beelden uit de Philipijnen is iedereen weer even gerustgesteld. Beelden, die ons met welhaast plezier worden getoond. En iedereen heeft weer een bezigheid die afleidt van de eigen werkelijkheid.

  3. Die laatste zin,hè, die laatste zin. Zou er iemand zich iets van aantrekken? Zou er iemand zijn die zich aangesproken voelt? Of zal men weer denken “dat gaat niet over mij, maar over haar van hiernaast”. 😀 Als ik Fries was zou ik nu Samsom en Rutte de 11-stedentocht laten maken. Op hun rug!! 🙂

  4. Ik wil jou best een keer zien en horen als nieuwslezer. Is er net ergens een plekje voor je te vinden. Desnoods Hart van Nederland 😀

  5. Ik heb geen enkel probleem met dat tripje Moskou van Willem en Max. Maar daar gaat dit verhaaltje van je ook niet over. Weet je, “geen moeite” betekent eigenlijk ook, dat ik er niet geïnteresseerd in ben. En waar ik geen interesse voor heb volg ik ook het nieuws niet van. Maar juist daar zit hem nu het probleem en dat kaart je via deze humoristische wijze prima aan. Dat nieuws is namelijk niet te vermijden. Het woord nieuws is niet eens correct, het is gewoon gebabbel zonder inhoud. En babbelen doen we in Nederland zonder weerga en remming. Een mens zou er gek van worden. En dus ook zo’n nieuwslezer 🙂

  6. Je bent in “opperbeste stemming” of in “optimale vorm”. Of misschien wel beiden, wie weet 🙂 En ik heb zo’n vermoeden, dat de 3-0 van je cluppie daar iets mee te maken zou kunnen hebben.
    Peter D’Hamecourt had het trouwens eerder deze week [gisteren geloof ik] bij P&W over die egards voor ons koningspaar. En hij noemde expliciet die Paradetrap 🙂 Nee, hij zei niets over de retirade van Willem. 😀

  7. Whoepie de poepie zou ik willen zeggen om enigszins in stijl te blijven. Vooropgesteld, de wijze van nieuws lezen die jij voorstaat mag wat mij betreft meteen worden ingevoerd. Zou een ongelooflijke opluchting zijn vermoed ik voor de Herman van Zanten’s van Nederland.
    Die Paradetrap, man, de slappe lach. En in tegenstelling tot jouw opinie daarover: ik denk dat Willem onder het drukken best wel even de Natasja’s wil bekijken. Of zou-ie gaan voor de Svetlana’s? Wat zou er op het toilet van Max hangen? Allemaal foto’s van de Russische beer Wladimir? 😀

    En nu even serieus; eitje op, thee op, koffie komt er zo aan …… tijd voor de clipjes 🙂

Nice and easy to work with

