FYRA-DEBAT of COLDPLAY

Vandaag debatteert de best betaalde “babbelbox” over de Fyra. Even voelde ik de aandrang om er maar eens voor te gaan zitten. Omdat het Fyra-project zo’n prachtig voorbeeld is van glorieus mislopen.
Maar niet voor niets constateerde ik inmiddels diverse malen hier, dat het er alles van weg lijkt te hebben, dat zowel kabinet als 2e Kamer door hun smoezen, verdraaiingen, halve en hele leugens heen lijken te zijn. En dat maakt het volgen van zo’n debat een tijdverspilling van de eerste orde. Een kabinet, wat zal volhouden, dat het project niet mislukt is. En een machtelose oppositie, die het tegendeel zal blijven beweren. Alleen de gedachte al maakt me aan het geeuwen.

Niemand zal de kern, de essentie van deze flater uit een imposante rij, die op het conto van de overheid staat bijgeschreven, willen raken.
En die kern blijkt te zijn, dat het Fyra-project een schoolvoorbeeld is van het al langer bestaande vermoeden, dat het voor de politiek mogelijk moet zijn en blijven om privatisering met een verliesdragend karakter gewoon door te zetten.
Want de NS, zo blijkt, gaat zelf niet meer het hoge snelheid traject draaien, zo is inmiddels bekend. Ze gaat dat uitbesteden aan externe gegadigden. En met de ervaringen met die Italiaan nog vers in het geheugen behoort het dus tot de mogelijkheden, dat straks een Chinees of Irakees of Argentijn [hebben ook heel betrouwbare piloten]Β  of Wit-Rus over het Nederlandse snelspoor scheurt.
Wie het ook wordt, men moet de NS dan als te doen gebruikelijk een “huurprijs” betalen. Maar nu al staat vast dat die huurprijs nooit voldoende zal zijn om de “huurprijs” , die de NS aan de Nederlandse Staat [101 miljoen per jaar meen ik] moet afdragen af te dekken.
Een schoolvoorbeeld, ik zei het al, van verliesdragend privatiseren. En dat soort verliezen ……. enfin, u weet het onderhand wel. Gewoon de prijsontwikkeling van uw treinkaartje in de gaten houden. En vooruit, doe het volgen van de bonussen voor NS-strakke pakkers er meteen even bij.

Geen Fyra-debat voor mij aldus. Ik heb nog wat video’s te knippen [Coldplay is er ook bij, maar die band komt me inmiddels mijn neus uit] en straks komt de bezorger van Albert. En ik moet nog wat vervelende vragen verzinnen over de nieuwe bonuskaart. Zo’n jongen raakt daar altijd heel erg van in de war en dat kan me zo maar 10 euro voordeel opleveren.

17 thoughts on “FYRA-DEBAT of COLDPLAY

    • Ik las zo-even, dat wij voor ruim 100 miljoen extra mogen meebetalen aan dit treindebacle. Ik hoor het Dijsselbloem al zeggen: “6 euro per Nederlander, waar hebben we het over?” 😦

  1. Wel, je kunt van anna zeggen wat je wilt, maar niet voor de eerste keer zorgt ze meteen voor reuring πŸ˜€ En dat is zeker ook wat waard [zie de oudbakken clips waar jullie mee komen aandraven πŸ˜› ]
    Ik persoonlijk ben een man van weinig woorden, the silent type πŸ˜€ En als je regelmatig je mond houdt kun je ook gewoon licht geven. En deze staat zowel in de keuzelijst als in de T888 πŸ™‚

    • En ik maar wachten tot er een trein in beeld zou komen. πŸ™‚
      Mocht het zijn, dat je iets anders probeert duidelijk te maken [het is maar een gok hoor maar het best prima liedje duwt een beetje in die richting πŸ™‚ ]: niemand is “angry with you” omdat je zo lang hier bent weg gebleven. We namen gewoon aan, dat je wat anders te doen had πŸ™‚ Of ben jij boos op [een van] ons? Wil je er dan over praten? Ik ken een kerel, die daar beroepshalve mee bezig is.

      Alle gekheid op een stokje: good to see you again …… namens ons allemaal, nietwaar people?

    • Ik heb even in het archief gegluurd en daar staan clips van Yellow en Fix you.
      Toen ik in de kleine uurtjes Live on Glastonbury de Coldplay-set bekeek overviel me al snel een gevoel van verveling. Kan aan het tijdstip hebben gelegen. Zal het nog een keer proberen. Maar eerst staat er ander lekkers op het “menu”.

      @Arno: je bedoelt ongetwijfeld het album Parachutes en de song Politik πŸ˜€
      Ik beloof niks πŸ˜‰

  2. Ik heb ook zo’n ding van Albert gehad. En zie er eigenlijk geen kwaad in. JIj? Adviezen voor artikelen op basis van je koopgedrag; als ze dat niet elke dag gaan doen maar met mate stoort het me niet. Want shoppen moet je toch, nietwaar? Het is wat anders als het om Albert Bol gaat. Die sturen zulke maat-aanbiedingen om artikelen zoals boeken, lampen, vloerbedekking e.d. aan te smeren, terwijl daar geen enkele behoefte aan is. Zoiets als de Fyra eigenlijk, want die werd ons ook door de strot geduwd, terwijl niemand het ding wilde. πŸ˜‰

  3. Gewoon doen hoor, Coldplay. The Scentist , Yellow, kortom het werk uit de beginperiode van Politik en Rush zijn best nog de moeite waard. En ze staan ook in je keuzelijst. Dus….. πŸ˜€

Nice and easy to work with

