SMOES OF DUTY

Het blijkt dus weinig tot niets uit te maken. De verhalen, smoesjes, verzinsels, verdraaiingen. En de vooral mannen, maar toch ook steeds meer vrouwen [het emancipatieproces gaat beter en beter werken], die ze ophangen.
Of je nu naar Nieuwsuur o.i.d. kijkt of naar Radio 1 luistert, het onvermijdelijke gebeurt.
Ooit vond ik het wel interessant, dat gevoel iets te zien, te horen of mee te maken waarvan je dacht “verdraaid, ik ken dat”. Niets speciaals spiritistisch overigens, veel mensen schijnen dat gevoel ook weleens te hebben gehad. “The mind plays a trick” was de verklaring , “niet te zwaar aan tillen” het advies.
En het klopt ook, je moet er niet zo zwaar aan tillen, aan zo’n déjà-vu gevoel. Als het je tegenwoordig overkomt heeft het meestal de simpele verklaring, dat je het ook werkelijk eerder hebt meegemaakt, maar met het voorzichtig klimmen der jaren gewoon vergeten bent.

Toen ik dus gisteren achtereenvolgens haar van Rutte hoorde uitleggen hoe belangrijk het was, dat Nederlandse triggerhappy “soldiers of fortune” naar Somalië worden gestuurd [geen economisch belang, belangrijk voor onze veiligheid, niets te maken met het binnenhalen van een “VN-zetel” [geen idee waar ze het over had, want we snurken toch al in die VN?]] dacht ik “hé, daar is weer zo’n déjà-vu gevoel”.. Toen ik daarna Rob van Wijk [u kent hem wel, dat is die man die met plastic soldaatjes en tankjes Nederlandse missies naspeelt en vrijwel 100% scoort bij het enthousiast instemmen met welke missie dan ook. Al zouden we Alaska binnenvallen Rob veegt wel wat voordelen bij elkaar.] zijn riedel hoorde afdraaien, dacht ik “zie je wel, déjà-vu”. Van Wijk kwam met onweerlegbare argumenten als “Nederland gaat weer meetellen op het internationale speelveld, er gaat weer meer naar ons worden geluisterd en dat werd hoog tijd ook”.
Het bijzondere was in dit geval, dat ik al bijna meteen dat déjà-vu gevoel kon koppelen aan een gebeurtenis. Het is gewoon Kunduz all over again. Ze draaien gewoon het zelfde verhaal af [ik miste Groen Links, realiseerde ik me], het interesseert ze werkelijk geen hol wat u en ik ervan vinden. Er gaan straks 10, 20[ ?] commando’s de pijp uit, er worden wat hoge jongens en een enkele held ter velde [die nu al is uitgekozen] stevig in de decoraties gehangen en de elite viert, dat de Hollandse Leeuw zijn tanden weer eens heeft laten zien.

Toch bleven er wat onaangename gevoelens bij me hangen, die ik niet van me af kon zetten. Ons wordt in de “Zwarte Piet-affaire” op het hart gedrukt, dat we begrip moeten hebben voor de bezwaren, die bij sommige mensen leven in relatie tot die ex-schoorsteen fetisjist. Prima, want begrip kost niets, zoals Rutte en haar kabinet met grote regelmaat aantonen.
Maar hoe dan te verklaren en te begrijpen, dat Nederlandse soldaten straks in Somalië vrijwel zeker wat mensen, die zekere associaties met Zwarte Piet oproepen [hoe zouden ze trouwens in Mogadishu over die kwestie denken?], zullen gaan neerleggen?
Ik kom daar op dit moment niet uit, maar ik zal wel appels met peren vergelijken. Nou ja, ze hebben wel dezelfde kleur in ieder geval.
Een tweede onaangenaam gevoel punt is er één waar ik al geruime tijd mee rondloop eigenlijk. Teveel déjà-vu gevoel wordt een sleur, stompt af. Zoals Geer en Goor doen, weet u wel. Dus bid ik God op mijn blote knieën, dat haar van Rutte c.s. zich voor het nieuwe jaar voornemen te stoppen met het continu afdraaien van dezelfde volledig versleten lulverhalen. Ik wil graag de verregaande devaluatie van mijn deja-vu gevoel een halt toe roepen.

25 thoughts on “SMOES OF DUTY

  1. Ik heb net nog wel enorm moeten lachen. Na die prachtige clip van Sarah McL. [lijkt me een heel aardig mens trouwens met een prima stem, dus als je nog meer van haar hebt ….] heb ik die “ADHD Demolition” clip bekeken. Met geluid aan werkt het gedoe van die knul in korte broek al op mijn lachspieren, maar als je het geluid uitzet wordt het pas echt leuk. 😀
    Die historische clipjes van jouw bandje is jeugdsentiment in optima forma en dus heb ik ze met genoegen bekeken.

    OT heb ik nog een tip voor je: gisteravond was er in Nieuwsuur een discussie tussen de partijvoorzitters van SP [“onze Jan”] en de PvdA. Daar moet je zeker nog even naar kijken. 😉

    • Nou O. ondanks dat gespring en gedoe van waarde Angus zou je eens zonder beeld moeten luisteren dan hoor je pas echt wat voor een wonderbaarlijk goede gitarist de man eigenlijk is, en wat Sarah aangaat steun ik je verzoek van harte de rode loper is al uitgerold en de rollen (volkoren) beschuit staan klaar voor een heerlijk zondagbrunch.

      Dat jij overigens zonder gebruik van een groot formaat emmer blijkbaar in staat bent om naar het hoofd en daaruit komende domme inhoudsloze geleuter van de man die een PvdA congres het liefste als de partijdag in Neurenberg zou zien kunt kijken en luisteren is mij een absoluut raadsel.

      • Overigens heeft Willem ,net als in zijn voorgaande reactie, hier wel een punt, O. Je vroeg nog wel wat van me, maar ook ik stapte over mijn afkeer. Zullen we die discussie tussen Jan en Speklap maar als beeldbevestigend duiden? Overduidelijk is,dat de PvdA over de rug van de SP denkt het verlies bij komende verkiezingen te kunnen beperken. En met de slappe hap, die hier voor electoraat doorgaat in gedachten zou dat best nog wel eens kunnen lukken ook.

        Wat de clips betreft: zowel Sarah als Angus. c.s. komen nog regelmatig terug. Maar we hebben de tijd en veel ander moois om ook te laten zien. Gewoon “tuned in” blijven en dan weet ik zeker, dat jullie elk op je eigen wijze aan je trekken zullen komen. 😀

  2. En opnieuw voor de zoveelste keer inmiddels worden de woorden van dit fascistische regime voor zoete koek versleten heeft er dan niemand in de gaten dat in Mali gejaagd gaat worden op dezelfde mensen die we in Syrie bevrijders van een totalitair regime noemen??

    Het godvergeten gemak waarmee wederom (en nu zonder werkelijk enig politiek correct mandaat in tegenstelling tot bv Afghanistan) een uiterst karig uitgeruste en door de doorlopende bezuinigingen ernstig gedemoraliseerde afvaardiging van wat eens een soort van leger was naar een nieuwe hel op aarde word gestuurd door lafbekken die veilig in hun kantoren blijven zitten op duizenden en duizenden kilometers afstand is mensonwaardig en laat eens te meer blijken welk soort van politieke leiders we daadwerkelijk hebben.

    Mag ik een afvaardiging van dit fascistische regime wellicht eens uitnodigen om toch vooral eens de konsekwenties van hun keuzes te gaan bewonderen in het lieflijke plaatsje Doorn alwaar het militaire revalidatiecentrum is gevestigd zodat zij kunnen zien wat het betekend in een pantservoertuig te zitten die op een bermbom rijd.

    Of wellicht kunnen zij eens op bezoek gaan bij wat zo mooi “de nabestaanden” heet van een man of vrouw die meende voor koning en vaderland zijn leven te moeten geven.

    Maar helaas zal dat wel een illusie blijven, de schijthonden zijn al te bang om “en public” zonder beveiliging rond te lopen laat staan om eens echte verantwoordelijkheid te nemen, welnu heren en dames die zo vrolijk mensen de dood en de rolstoel in willen jagen, ik spuug op u en believe you me het is een hele forse klodder!!!

    • Tja, Willem, de term “kanonnenvlees” is niet voor niets uitgevonden. Zoals ADO [sorry, RadaR] als zodanig fungeert voor 3/4 van de eredivisieploegen, zo mogen die jongens en meisjes dat in Mali gaan doen. “Voor vriend en vaderland”.

  3. Ik weet niet: moet ik nu boos zijn of lachen. Ach, weet je wat, laten we het morgen maar afdrinken.
    Zo’n scherpe lezeres als Jolie hadden we blijkbaar even nodig. 🙂

    • Voorstel aangenomen, Jurgen 🙂

      @Jeanette:
      Goed maken is één van de prettigste bezigheden die ik me voor kan stellen. 😉 Dus heb ik me gehaast dat in orde te brengen. Er staat een prima, ietwat pittige opener, een enge en een hele mooie van Sarah.
      Kan ik er nu weer een paar dagen tegen voordat je mijn “butt” kickt? 😀

      • Ik heb momenteel wel wat anders te doen dan nadenken of ik jouw “butt” moet kicken. 😛 Zal straks even kijken naar die clips. Mijn eerste zorg betreft nu mevrouw S.

    • Jij bent de eerste die mijn “verschrijving” opmerkt, Jolie. 🙂 En hiermee is m.i. bewezen, dat het mensen [ook mijn reaguurders dus] eigenlijk nauwelijks iets meer uitmaakt. Zo murw zijn ze van al die poppenkast rond militaire missies, waar “onze jongens én meisjes” zo nodig op uit worden gestuurd. Ik zal wel iets over me heen krijgen, vermoed ik. Maar het bewijs ligt er.

      • Oh gelukkig, ik heb niks gemist 🙂 En ja, ik ben het ermee eens: murw van de missies, en vooral alle goedpraatpraat eromheen. De kans dat het een srebrenica-revisited wordt lijkt me akelig groot, hoe kan het toch dat ‘de politiek’ niets leert uit het verleden.

      • Iets over je heen krijgen? Neuh, ik ben niet zo snel boos op je. 🙂 Tenslotte is het verhaal, je stelling, ongeacht welk land je had genoemd, toch juist. Maar ik begrijp de hint: je wilt dat we scherper zijn in het lezen, want anders worden we net als de mensen, die je liever hier niet ziet. Boodschap begrepen 🙂
        En zeg maar tegen Paul [want die zal zeker in het “complot” zitten, dat ik ook niet boos op hem ben.
        En van jou verwachten we, dat je het goed maakt met een paar fraaie clips morgen.

      • RadaR’s manier om een “lezersonderzoek” te doen vond ik niet alleen slim, maar ook grappig. Dus, inderdaad, werd ik mede aanstichter van het “complot”. En ik moet zeggen: resultaat boven verwachting 🙂

  4. in relatie tot die ex-schoorsteen fetisjist

    Zo heb ik Pieterman nog nooit horen omschrijven 😛

    NB: met de site on air gebeurt het toch niet dat er hier geen clips meer gaan langs komen voorlopig?

  5. Maar lieve mensen, pak de grote Bos erbij en kijk waar Somalië ligt. Even schudden en jullie hebben door waarom we als vazal van de Amerikanen naar dat landje toegaan, En dat is echt niet omdat ze daar dorst of honger hebben.
    Zo, nu snel weer terug naar “Gekke Angie” met zijn teringherrie 😛

    • Heel juist, Jurgen.
      “Somalië ligt in de Hoorn van Afrika met de Golf van Aden in het noorden en de Indische Oceaan in het oosten. Het heeft de jure een grens van 1600 km met Ethiopië in het westen, 58 km met Djibouti in het noordwesten en 682 km met Kenia in het zuidwesten. Somalië heeft met 3025 km de langste kustlijn van het Afrikaanse continent.”.

      Kortom, het land is de bijna ideale plek om zowel oliebelangen te bewaken, mee te profiteren van de meest groeiende economie [buurland Kenya] van Afrika en last but not least om de steeds verder groeiende overheersing van de Indische Oceaan door China tegenwicht te geven.

  6. de elite viert, dat de Hollandse Leeuw zijn tanden weer eens heeft laten zie

    Tja, nu het volgend jaar in Brazilië niets lijkt te worden met de Leeuw moet nu iets anders worden gevonden om onze trots op het beestje leven te houden en liefst aan te wakkeren.

    • Vergeet niet, P. : de Leeuw staat voor Ik Zal Handhaven. En tussendoor heeft-ie ook nog tijd om zijn Zeeuwse neefje te helpen om niet te verzuipen [Luctor et emergo]. 😉

  7. Je geeft zelf al de verklaring voor die devaluatie van je “déjà-vu gevoel”. Je verwart namelijk voorspelbaarheid met déjà-vu. De sprookjes van de politiek en van de door hen ingehuurde kwasten als die van Wijk zijn zo voorspelbaar als maar kan. Stelde je al eens eerder niet zelf de vraag of volkomen minachting voor de mening van de burger óf het opraken van het arsenaal leugens en smoesjes daar de reden van kan zijn?

Nice and easy to work with

