VN-GEKWEK MET AMERIKAANSE TONGVAL

Komen er demonstraties van suikerpatiënten tegen het Suikerfeest? Gaan de wat minder intelligenten onder ons zich verenigen in een front om te pleiten voor het vervangen van het woord “worst” door “saucisse”, opdat daarmee ook hun koosnaam “hansworst” zal verdwijnen? Slaan de Stichting “Eet geen kalkoen” en Het Verbond “Stop de verminking van Pompoenen” de handen ineen om te bereiken, dat de wrede rituelen rond Thanksgiving en Halloween tot het verleden zullen behoren, ook en vooral in de States?

Ik heb me lang ingehouden, maar dat veranderde toen ik in mijn krant alleen nog maar columns en opiniestukken over kindervriend no.3 [Sint en Claus blijven 1 en 2 uiteraard] aantrof. Elke hele en halve zool leverde zijn aandeel in het steen voor steen opbouwen van weer een hype en steen voor steen afbreken van onbetwist het kinderfeest der kinderfeesten.
En wat die dame Shepherd betreft, zij is gezegend met een wel heel selectief geheugen. Als er één natie tot op de dag van vandaag enorm veel rottigheid uithaalt dan is het wel haar homeland. Angela Merkel schijnt van schrik een hoorbaar windje te hebben gelaten toen bekend werd dat ook haar mobieltje vol geestdrift lijkt te worden beluisterd.
00Piet
Er zou één positief gevolg kunnen voortvloeien [hoewel ik ook best blij ben met het feit, dat Nederland duidelijk moet zijn geworden, dat verenigd protest [al is het dan via Smoelboek] voor een echt belangrijke zaak als “Black Peter” meer dan 1 miljoen “vind ik leukjes” kan opleveren en dus weegt] uit die compleet idiote zooi. En dat positieve gevolg is, dat opnieuw duidelijk is geworden, dat Sinterklaas een kinderfeest is en ook hoort te zijn. Al een groot aantal jaren geleden hebben de grote kinderen i.c. vaders, moeders,ooms en tantes dat feest gekaapt , besmet als zij waren [waren? hoe kom ik daar nu bij? het is natuurlijk “besmet als zij nog steeds zijn”] met het consumeer-virus.
Wellicht dat het onbestrijdbare argument, dat het om een kinderfeest gaat waar die huichelende, bemoeizieke Yanks met hun poten van af moeten blijven ook er aan meewerkt, dat wijzelf ook weer snappen waarvoor die 5e december bedoeld was: kinderen blij maken door ze te verwennen.

Zwartepiet huil maar niet
Sinterklaas vergeet jou niet
Zet jij maar je schoentje klaar
Er is voor jou een cadeau dit jaar

Pedro moet zo huilen
Hij heeft zo’n verdriet
Heel het jaar is hij lief geweest
Maar een pakje kreeg hij niet

Zwartepiet huil maar niet
Sinterklaas vergeet jou niet
Zet jij maar je schoentje klaar
Er is voor jou een cadeau dit jaar

Elke nacht weer bracht hij
pakjes groot en klein
bij de kinderen in hun schoen
maar voor hem is er niks bij

Zwartepiet huil maar niet
Sinterklaas vergeet jou niet
Zet jij maar je schoentje klaar
Er is voor jou een cadeau dit jaar

Alle pieten pakken
pakjes voor hem in
Heel de avond is het nu feest
Pedro heeft het naar zijn zin

Zwartepiet huil maar niet
Sinterklaas vergeet jou niet
Zet jij maar je schoentje klaar
Er is voor jou een cadeau dit jaar

16 thoughts on “VN-GEKWEK MET AMERIKAANSE TONGVAL

  1. Angela Merkel schijnt van schrik een hoorbaar windje te hebben gelaten toen bekend werd dat ook haar mobieltje vol geestdrift lijkt te worden beluisterd.

    Het gerucht gaat dat er zelfs een vingerhoedje “nat” in Angela’s directoire is vrijgekomen. 😀

    • Dear Angel[a]

      Hope you don’t mind
      But we’re of the creepy kind
      Didn’t mean to scare your pants off
      But as we speak may I say you’ve got an ass I really love

      Please accept this little Santa-gift
      Coz our relation, I know, it needs a lift
      Can’t promise we won’t do it again
      Not sure but maybe we’re doing it even now as we did then

      But let it be said
      I am no doubt “ein Berliner”, never forget

      Love [Liebe]
      Your [Dein] B.

  2. Er zit vanuit meerdere invalshoeken een naar geurtje aan deze idioterie. Jij pakt een “de pot verwijt etc”-argument, Paul een heel helder verwoord “accepteer ook wat je niet leuk vindt in je nieuwe vaderland”-argument. Ik denk, dat voor beiden heel veel te zeggen is.
    Maar er is ook nog dat derde argument: de bewust geschapen “hoax” [want hij is hier begonnen], waarmee de Sinterklaasviering al 2 maanden voor de datum in het middelpunt van de belangstelling staat. En de ervaring leert wat voor effect dat op het koopgedrag heeft. Rutte heeft schijnbaar bijtijds ingezien, dat een hernieuwde oproep [“vier Sinterklaas, koop 4 nieuwe Playstations voor Jan-Paul en Marie-Helene”] wel eens averechts zou kunnen werken. En dus geeft zijn kabinet verwarrende boodschappen af. Kwibus Zeikkrachtig heeft het over een “blauwe en groene Piet”, terwijl His Master’s Voice zelf “Zwarte Piet is nu eenmaal zwart” ophoest.
    Opwinding en verwarring, twee zaken die de consument hoofdpijn bezorgen en dan vlucht hij/zij vaak in kopen.
    Laat ik vooral niet nalaten aan te geven, dat jouw argument, dat Sinterklaas door al die heisa weer zou kunnen terugkeren tot zijn core, t.w. een kinderfeest wat mij betreft bijzonder wordt toegejuicht.
    Inmiddels ben ik wel door mijn surprise-ideeën heen en ook gedichten maken voor een familielid, wat me al jaren de strot uitkomt staat me tegen. 😀

    • Volgens mij is de hype zoals het hoort alweer aan het leeglopen. Wat wordt de volgende? Moet de oliebol ook straks in een neutrale kleur worden gebakken? Mag het woord “appelflap” niet meer worden gebruikt vanwege zin kwetsende werking naar mensen met flapoortjes? Het wordt een spannend en enerverend einde van 2013!

      • Je bent me net voor, Jeanette, want ik was juist van plan een zelfde gedachte hier in woorden te vatten. Weet je, bij mij groeit het verlangen naar die tijd, waarin niet elke druktemaker zich met alles en nog wat bemoeide. Geloof me, er was ooit zo’n tijd 😉

      • Maar O. het is je toch niet ontgaan dat we sinds enige tijd geacht worden ons met van alles te bemoeien? Dat is namelijk één van de belangrijkste kenmerken van die participatiemaatschappij 🙂

  3. Ik meng me normaliter niet in onzinnige discussies als deze. Maar één m.i. zeer onderbelicht aspect wil ik toch even aanroeren.
    Vooral “nieuwe” Nederlanders blijken dat verzet tegen Black Peter [die kwebbelende eend uit de VN schuif ik graag ter zijde] steeds meer te bundelen.
    Slechts opmerken daarover wil ik het volgende. Als men op goede gronden meent zijn vaderland te verruilen voor een nieuw dan lijkt het me nogal evident, dat je bij je keuze laat meewegen wat de aard, zeden en gewoonten in een kandidaat-land zijn. Algemeen wordt zo gehandeld als er een vakantiebestemming wordt bepaald.
    En als je een keus maakt impliceert dat, dat je die zeden en gewoonten accepteert. Want het lijkt me niet dat de meerderheid van immigranten naar een nieuw vaderland vertrekt met als hoofddoel de boel daar eens flink op de schop te nemen. Los van de vraag of zulks acceptabel zou zijn.
    Wat me vraagtekens doet plaatsen bij de beweegredenen van die nu “Zwarte Piet”-aversie bij die nieuwe Nederlanders. Je zult mij nooit horen zeggen “waarom zijn ze dan hierheen gekomen?”, maar ik schrik er zeker niet van terug om uit te spreken, dat eenmaal hier de eigen zeden en gewoonten van het oorspronkelijk vaderland, zolang zij stemmen met de wetten alhier dan wel tot nuttige nieuwe wetten, maatschappelijke en sociaal culturele verrijking e.d. leiden, uiteraard mogen worden gevolgd, maar ook de hier geldende zeden en gewoonten, w.o. feestdagen, gewoon moeten worden gerespecteerd. En respecteren kan ook worden uitgelegd als het om geaccepteerde redenen niet vieren als “nieuw Nederlander”.

    • Volstrekt met je eens, Paul. Wat we [al meer dan een eeuw] doen en feitelijk tot een gewaardeerde en in kern prima traditie is geworden niet leuk vinden is voorstelbaar, maar zeker geen reden om ons erom te verwensen. Het zou erg druk worden op de wereld als iedereen een anders “eigenaardigheden” [een kinderfeest nota bene] gaat bestrijden. Het zou een sort of “stammenoorlog” gaan worden. Maar misschien zit daar in bredere zin bezien wel het probleem: teveel mensen missen de spanning en sensatie van een clash. Arme Sint en Piet, dat zij nu juist het slachtoffer van die stammenwaanzin zouden moeten worden. Dat gaat niet gebeuren, al gaat mevrouw Shepherd met sancties [invoerverbod pepernoten, mortuarium op de productie van marsepein] dreigen. Ze krijgt “de vinger”. 😉

  4. Het is er dus toch maar van gekomen 😀 Het ei moest gelegd worden; wat ik me overigens prima kan voorstellen, want het is meer dan ergerlijk wat er allemaal aan onzin is uitgespuwd de afgelopen week over iets in wezen volkomen onschuldigs. Goed gevonden trouwens, die associatie met suiker en worst 🙂

  5. Weet je wat we doen? We schaffen onmiddellijk die stiekem vaste voet aan de grond gekregen Yank-feestdagen als Halloween en Valentijnsdag af. Eens zien wat die mevrouw Shepherd daarop te zeggen heeft. 😉
    BTW op welke melodie moet dat liedje worden gezongen?

Nice and easy to work with

