DE WATERIGE KANT VAN EEN AKKOORD

Drie dagen na “the coming out” van het akkoord tussen kabinet en de dwergen uit de oppositie [sommigen gaven het akkoord in de traditie van het huidige gedrag van onze politieke kopstukken de passende titel “Het Drinkwaterakkoord” mee] hebben de media het van alle kanten voor ons belicht. Zoals gebruikelijk blonk men nu ook weer uit in subjectiviteit en onvolledigheid bij het formuleren van een oordeel. Maar daar ben ik in ieder geval al heel lang aan gewend geraakt.
Trouwens, die titel “Drinkwaterakkoord” is niet toevallig gekozen. Het kabinet gaat namelijk wat extra geld bij elkaar schrapen door de heffing op drinkwater te verhogen. Als je bedenkt hoeveel water er hier [en dan vooral deze dagen] helemaal gratis naar beneden komt dan wekt zo’n verhoging op de heffing bevreemding. Want is het niet één van de belangrijkste marktprincipes dat een groter [gratis] aanbod de prijs drukt? Ik heb het nog eens nagezocht en vond de slimme oplossing, die de bloedzuigers van de BV Heffingen hebben ontwikkeld. Die is tweeledig:
1. teveel aanbod werkt marktverstorend [lees: verstoort de winstoptie]
2. teveel aanbod werkt “ondervraag” in de hand
En dus grijpt de BV Heffing in beide gevallen in door de prijs te verhogen via heffing. En blijkt dat de harde werkelijkheid is [dat is-ie trouwens al heel lang], dat het niet uitmaakt of er nu te veel of te weinig aanbod is: we betalen er altijd meer voor. Grappig, vindt u niet?
Maar laat ik deze frivoliteit mijnerzijds even ter zijde schuiven en het naar mijn overtuiging belangrijkste punt m.b.t. die verhoging van de heffing op drinkwater benoemen.
Op de achtergrond en buiten ons zicht is er al geruime tijd overleg gaande over de privatisering van de drinkwatervoorziening in Nederland. Grote multinationals, zoals Nestlé, zijn bijzonder geïnteresseerd.
Zo af en toe duiken er wat meningen op over privatisering van de eerste levensbehoefte die water is. En die meningen zijn in meerderheid afwijzend.
Maar als fervente voorstanders van het marktdenken denkt de politiek daar uiterst positief over. En met inmiddels jarenlange ervaring op het gebied van privatisering [zorg, energie, telecommunicatie, vervoer, energie] weet men ook de weg hoe het doel te bereiken. Laat de consument merken, dat al die diensten in handen van de overheid peperduur zijn. Gooi er het vaste sausje “meer concurrentie werkt kwaliteitsverhogend én prijsverlagend” overheen en resultaat is verzekerd.
00drinkwaterDus wordt niet de JSF afbesteld, maar in plaats daarvan de heffing op water verhoogd. Stapje voor stapje, want men heeft geen echte haast. De gestadige druppel garandeert 100% succes. En tussen nu en pakweg 2020 is het “overheidswater” zo duur geworden, dat het kopen van leidingwater in plastic flessen en flesjes aantrekkelijker is geworden.
In de US weet men al enige tijd niet beter. En u en ik weten, dat wat in de US gebeurt zal op zeker ook bij de familie van internationale neo-liberale bloedbroeders gebeuren. Dus ook hier.
Dat is de zoveel mogelijk uit het zicht gehouden “waterige” kant van het akkoord.

13 gedachten over “DE WATERIGE KANT VAN EEN AKKOORD

  1. Je mag je jezelf toch wel gaan afvragen tot hoe ver die complete imbeciliteit van de huidige politici gaat reiken aangevoerd door een neo-fascistisch regime die op de meest mensonterende wijze alles waar een overheid minimaal voor zou dienen te zorgen op de meest schunnige manier overlaat aan allerlei hyena’s en daarvan afstammende producten, terwijl waar zij als zijnde politici en/of overheid zich nu juist niet mee moeten bemoeien of voor zouden dienen te zorgen de hoofdprioriteit is van hun uit bijzonder weerzinwekkende gedachtekronkels bestaande aangetaste hersenen.

    Ik begin dan ook steeds beter in te zien en meer en meer te geloven dat het aloude gezegde “dat er meer volslagen krankzinnigen buiten lopen dan dat er krankzinnigen binnen opgesloten zitten”, steeds dichter bij de waarheid komt voor zover het onze zogenaamde vertegenwoordigers betreft.
    .

    • @ Willem: ik heb voor het eerst sinds tijden al binnen een uur mijn verdraagzaamheidsgrens bereikt bij het bekijken van een kamerdebat. Er zijn meerdere keren geweest, dat ik dacht “erger kan het nooit meer worden”. Maar vandaag was weer een nieuw hoogtepunt in de parlementaire geschiedenis. Kabinet + de ene helft van de oppositie vergrepen zich innig verstrengeld aan een “sliep-uit”spelletje richting de andere helft van de oppositie. Ongekend, onverdraaglijk, ondermaats en volstrekt idioot. Het zoveelste bewijs, dat bepaalde heren geen enkele terughoudendheid meer tonen om ons te laten zien, dat het:
      a. geen reet meer uitmaakt wie of wat regerinkje speelt in de neo-liberale afvalbak
      B. usance is geworden om de vinger op te steken naar de burger.
      Ontploffen deed ik bijna toen ik Koning Kees met zijn vazal [Dominee Grijpstuiver meen ik] pontificaal in de zaal zag zitten met die uitgestreken harses van ‘m. “God, nu een aardbeving 8.9 Richter met het epicentrum in het Binnenhof” bad ik nog, maar ook boven gaven ze niet thuis. 😉

      • Dat je de moeite nog hebt genomen, dapper hoor. Van tevoren stond toch al vast dat het een zinloos debat zou worden?
        En die aardbeving, ik ben bang dat de kiezers daar toch zelf voor zullen moeten zorgen. God staat trouwens aan de kant van Kees, dat had je toch moeten weten 😀

  2. Freewheelen de winter in? Niets daarvan, we wachten al weken op die nieuwe site. Het wordt hoog tijd, dat je ons niet langer in spanning houdt. Ik bedoel het niet naar, maar vind wel dat je een beetje mag gaan opschieten 😛 De komende weken lijken me daar een prima periode voor.
    Surprise us!! 😉

  3. Ik heb nog steeds die beelden van de in de Hymalaya [maar dat is zeker niet de enige plek] neerdalende zwarte sneeuw op mijn netvlies. Zwarte sneeuw, die het gevolg is van de 2 enorme “bruine wolken”, die boven Azië hangen. En ik kom daarop, omdat ik zojuist hoorde, dat Duitsland de verdere verzwaring van de eisen m.b.t maximale CO2-uitstoot van auto’s in EU-verband heeft tegengehouden. En vrijwel tegelijk kwam het bericht, dat BMW miljoenen in de verkiezingskas van de CSU heeft gestort. Voor mij is 1+1 nog altijd 2, maar klopt dat eigenlijk nog wel?
    Wat RadaR’s waterverhaal betreft, als de burger niet tijdig daarop inspringt gebeurt het gewoon. Daar ben ik echt zeker van. Men schrikt werkelijk nergens voor terug, want waar zou men bang voor moeten zijn?

    • Ook voor Angela geldt “voor wat hoort wat” , O. Day soort handel is gemeengoed geworden. Eigenlijk zijn wij complete idioten dat we er niet aan meedoen 😉

  4. Wat me vooral van dit akkoord tot nu toe zal bijblijven is de doodgraversentourage, waarin het werd gepresenteerd aan den volke. Of daarmee een signaal naar de burgers werd geacht te worden gegeven of men Kees v.d. Staay een toneel wilde bieden waarop de man het best tot zijn recht komt, dar ben ik nog niet uit.

    • Doe niet zo naïef, Arno. De watervoorraden op onze bol zijn al lang compleet in kaart gebracht. Kansloos om zelf iets te kunnen kopen dus. Nestlé is bijvoorbeeld al bezig om enorme watervoorraden in de States leeg te zuigen en in flesjes te verkopen. Kostprijs opzuigen een schijntje, winst op verkocht water in mooie plastic flesjes gigantisch.

  5. Ik geef je een dik compliment en wel om het volgende. Verwacht had ik, dat je iets over de rol van D66 [en in het verlengde daarvan die 2 andere politieke kruimelpartijen] zou dichten.
    Voorwaar, er zou alle aanleiding toe zijn geweest. 🙂 Maar instede pik je er nu net dat weggemoffelde punt uit, wat ons in de aankomende jaren het meest zal gaan raken. Ik moet zeggen, dat de heren het vakkundig buiten beeld hebben weten te houden. Maar jou hebben ze niet gefopt. Dit log zal over een aantal jaren ongetwijfeld diep zijn weggezonken. In 2020 is het daarom niet mogelijk om het aan de werkelijkheid te toetsen. Maar ik ben ervan overtuigd, dat de voorspellende waarde ervan veel hoger zal blijken te zijn geweest dan menigeen vermoedt.
    Nogmaals: complimenten!

    • Laat er geen twijfel over bestaan: mijn eerste insteek was ook om het volstrekt ridicule, maar erger nog het resultaat van de middelvinger opsteken naar de meerderheid van de burgers van dit land zijnde akkoord met het zo langzamerhand afstotelijke duo Pechtold-v.d. Staay nader onder de loep te nemen, Paul. Want beide heren komen me werkelijk vierkant de strot uit.
      Maar ik heb het maar laten rusten. Het is immers het zoveelste teken aan de wand m.b.t de deplorabele staat, waarin dit land en met name haar politieke systeem en de daarin vigerende onderkruipsels verkeert.
      En zij lachen weer het laatst met hun “uitgestreken koppen”. En nu het CNV zeker en het FNV waarschijnlijk ook meegaan [ondanks gebroken afspraken over flexibilisering en de WW [zaken waar je veranderingen als de beoogde wanneer je bij je volle verstand bent pas neemt bij goede tijden en niet in een crisis] gaan we noodgedwongen maar in de pauzestand tot maart 2014. Dan moet de klap maar vallen en ik zal alles doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt om de kiezers zo ver te krijgen dat die klap ook gaat worden uitgedeeld. Het voordeel daarbij is, dat we 6 maanden verder zijn en ik denk dat het 6 maanden zullen worden waarin het gros van de burgers duidelijk zal zijn geworden, dat het drinkwaterakkoord slechts tot verder verdrinkingsgevaar heeft geleid.
      Tot dan freewheelen we maar de winter in, vind je niet? 😀

      • That’s the spirit, jongen. Pechtold en “de politieke kerk” mag dan Rutte 2 hebben gered, de opinie [ook de publieke] is er niet over veranderd. Nederland verlangt naaar frisse lucht En al moet het dan voorlopig in kleine stapjes [gemeenteraad in maart, Europese verkiezingen 2 maanden later] men zal zich die frisse lucht gaan verschaffen.

Nice and easy to work with