DAGEN

00chiuahuaHij gaat best lekker met me, vind ik. Haalde vorige week  mijn “targets”. Door een straatje om te gaan met de chihuahua van de buurvrouw.  En die forse rooie kater, die in onze straat frequenteert, te verwennen met Noorse zalm met gepocheerde muizenkeutels. Dat stond op het pakje en “de rooie” vond het lekker. Mijn “ranking” op Dierendag kon er prima mee door.
Vandaag ben ik ook prima begonnen. So-wie-so een uur eerder dan normaal opgestaan, da’s alvast een bonuspunt.  Bij de bakker extra-vriendelijk gedaan tegen het charmante “potje”, wat daar het grofvolkoren e.d. door de snijmachine haalt. Daklozenkrantje meegenomen bij de Roemeense familie, die al een tijd voor “mijn” supermarkt bivakkeert. Ik versta nog steeds geen reet van wat ze brabbelen, maar hun MOE-lach is ontwapenend.
00zwerverAls het weer het toelaat ga ik straks nog even naar het viaduct aan de buitengrens van mijn gemeente. Even tegen die 6 doosbewoners zeggen, dat het tijd is om er uit te komen.
Ik schat zo in, dat ik daarmee ook op “Coming Out Day”, want dat is het vandaag [“Stick it up your ass-Day” is volgende week] , ruim voldoende heb gescoord om mijn rankingsspeldje binnen te halen.
Even heb ik nog geaarzeld of een bezoek langs het Binnenhof zou lonen. Omdat het hoog tijd is, dat men er daar eens uitkomt. Maar op tijd bedacht ik, dat zo’n tochtje beter past bij later dit jaar, op “Cut it out-Day”.

Wat rest is nog een dankwoord.

18 thoughts on “DAGEN

  1. Ooit waren de dagen niets meer of minder dan een maandag. dinsdag enz. enz. en soms gebeurde er wat op een woensdag en soms op een zondag en soms gebeurde er helemaal niets op geen enkele dag.

    Echter dat is veranderd sinds de crisis en de daarmee gelijkopgaande de-humanisering van samenlevingen onder pseudo-democratische neo-liberaal-fascistische regimes die als een Januskop overal in Europa hun kop plotseling opstaken.

    Als je nu als normaal mens zijnde eens een dag of wat rust neemt en eens echt laat bezinken welke verworvenheden en welke persoonlijke en maatschappelijke vrijheden we kwijt zijn geraakt en dat in combinatie met de immer voortschrijdende hebzucht van de enkele ten opzichte van de velen, die velen die nota bene uit de wind en beschermd zouden moeten worden door juist diegene die ons zouden moeten beschermen tegen dat soort laagste van het laagste soort mensentuig maar die helaas niets anders zien en nu pas een beetje beginnen te merken dat het juist die pretentieuze beschermers zijn die de allerergste vijand zijn geworden.

    Toen ik (en velen met mij) nog jong was (ja alweer zooooooo lang geleden!) lag en was de hele wereld niet alleen aan onze voeten maar lag die wereld ook open en wel op elk moment van de dag of de dagen, nu ben je jong en is diezelfde wereld verworden tot een fractie van wat die ooit was en is geweest (zoals ik een paar blogs terug vernam door “tegenlicht”) maar dat is niet het grootste verschil want dat is dat wij die vrijheid konden nemen en deze ook namen en men deze tegenwoordig moet verkrijgen of minimaal toestemming voor moet vragen, het is niet eens een subtiel verschil meer te noemen maar eerder een weerzinwekkend groot verschil en geldig op iedere dag nu.

    Steeds vaker moet ik denken aan mijn militaire dienstplicht “hoe vreemd dat ook moge klinken” en dan vooral aan dat gedeelte waar bij uitstek het leger voor geschikt is namelijk ieder individueel belang ondergeschikt te maken voor en ten behoeve van het collectief, want er zijn zelfs nu nog dagen hoewel die ook steeds minder en minder worden dat een individuele wetenschapper, kunstenaar, econoom ja soms ook een politicus een andere visie een ander geluid laat horen maar die dagen worden steeds minder, steeds korter en van minder waarde want vandaag de dag overheerst bij onze vertegenwoordigers die in hun megalomane en steeds grotere vergaderpaleizen allang al verworden zijn tot niets meer dan applausmachines voor het nieuwe fascisme der grootheidswaanzin die ook de uit hun boezem voortkomende regimes zo enorm kenmerkt en die gelijke tred houd met het vermoorden van de kinderlijke eenvoud en vrijheden van een menselijke samenleving.

    En op de zevende dag schiep God de mens zo zegt een bepaald boek en ik vraag me af op welke dag wij de mens schiepen die enerzijds alleen maar groot wil denken, een grote (vooral financiële) markt, een groot parlement een groot Europa en anderzijds alleen maar bezig is de individuele vrijheden van de mensen die burgers worden genoemd alleen maar te beperken en zo klein mogelijk te maken waarbij het denken door diezelfde mens die vervuld is van het grote denken zo klein mogelijk is gemaakt.

    Ooit was er een legitieme reden voor het spreekwoord “geen dag is hetzelfde” echter doe je ogen en oren wijd open en zie en hoor dat vandaag de dag elke dag hetzelfde is.

    • Geen luiheid, maar simpel het feit, dat de betreffende YouTube-bezoeker het zei op een manier, die strookt met mijn gevoelen bij het bekijken van Lovely Mary, doen mij zijn woorden overnemen.
      “This is a prime example of a singer with a beautiful voice just singing the song. No showing off, no tricks, no dance moves, just one of the purest sopranos ever delivering.”
      Zeer fraaie clip, prima keuze in aanvulling op de mijne. 🙂

      Je “tirade”, Willem, wie ben ik om daar iets tegen in te brengen. Het klopt gewoon, zelfs voor alle wegkijkers. Keep up the spirit 😉

    • Dat kun je wel zeggen, P. 🙂 Overigens is het akkoord, voor zover een quick scan van de hoofdpunten daar voldoende zicht op geeft, qua uitkomst minder negatief dan ik had verwacht. Wat echter geen reden tot gejuich is, want daarvoor is er nog teveel onduidelijkheid. Bezorgd ben ik over het feit, dat in die hoofdpunten nergens iets over ouderen en de pensioenen valt te ontdekken. Nu weet ik wel, dat het pensioenplan opnieuw moet worden geschreven. Maar het feit, dat in het akkoord er met geen woord over wordt gerept is reden tot alertheid. Omdat het nog steeds zo is, dat dit kabinet zo nodig [economische tegenvallers met negatief effect op dit lappendekenakkoord]zal graaien in de pensioenpotten. Maar we gaan goed lezen, goed luisteren en even laten bezinken, 🙂

      • Ik denk, dat vooral interessant is te bezien hoe het kabinet de 6 miljard bezuinigingen toch denkt te realiseren in de die nieuwe werkelijkheid van het begrotingsakkoord.
        Redelijk veel bezuinigingsposten uit het eigen kabinetspakket zijn geschrapt of naar beneden bijgesteld. Het geld daarvoor moet ergens vandaan komen.
        Echte duidelijkheid ontstaat pas met de behandeling van de diverse begrotingsonderdelen. Maar ik ben het met je eens, dat voorlopig en op het oog van een minder negatief pakket sprake is. Wat niet wil zeggen, dat er reden tot juichen is.

  2. Coming out Day? Schei eens uit, zou Jaap Kooiman zeggen en daar ben ik het volledig mee eens. Ik kan het mis hebben, maar heb het idee dat de “gemiddelde homo” [ja, ook daar moeten ze aan wennen, dat ze onderdeel worden niet alleen van de “dagen-verslaving” maar ook van allerlei steekproefjes [vinden ze waarschijnlijk niet onprettig 😛 ] t.b.v van die andere verslaving van Nederland: statistiekjes maken om die dagen te legitimeren] er niet echt op zit te wachten.
    Maar het kan natuurlijk ook zijn, dat het CBS of het CPB een modelletje heeft gemaakt, waaruit blijkt dat de homoseksuele medemens onze economie uit het slop kan trekken door het nodige rubber aan te schaffen. En dan is zo’n Kom uit je hol-dag [sorry, ik bedoel Kom uit je hok-dag] zeer geschikt om de verkoopcijfers van o.a. die rubberattributen, maar ook parfum voor hem, prettig zittende lingerie en meer van dat moois op te peppen, nietwaar?

  3. Weet je dat ik me inmiddels begin af te vragen waarom er de laatste tijd [duidelijk merkbaar] zoveel aandacht aan de homoseksuele medemens wordt geschonken? Persoonlijk heb ik nooit moeite met die mensen gehad en weet zeker dat zulks ook nooit zal gebeuren. Voor mij zijn ze mens als elk ander en ik behandel ze dienovereenkomstig. Daarnaast verkeer[de] ik in de veronderstelling, dat die homoseksuele medemens in Nederland breed is geaccepteerd. Alleen geestelijk minder bedeelden en primitieven [en een enkele religieus ontspoorde] geven blijk van een andere mening. Wat proberen we onszelf te bewijzen met al die extra-aandacht zoals die Kom-uit-de-kast dag? ik begin een afkeer te voelen voor dat meubelstuk zo langzamerhand, kan het wordt kast haast niet meer horen zonder aan Arie Boomsma te moeten denken.

    • Ik herken dat, P. Die afkeer voor het woord kast. Kijk er voor het slapen gaan en licht uit doen altijd even in, je weet nooit wat er uit kan komen immers?
      Neen, kast is niet mijn populairste scrabble woord. Met slechts één uitzondering: als er “tap” voor staat 😉

    • Wat we proberen te bewijzen? Niet veel denk ik, het is meer iets van een signaal afgeven richting Poetin, vermoed ik 😀
      Jullie vinden het niet erg als ik vandaag gewoon een “kut herfstdag” vind, hoop ik?

  4. Volgens mij is vrijwel elke dag voor jou “Stick it op your ass-Day” . Wel een schatje trouwens, die zwazwa. 😀

    Kinks …. lekker, vooral bij het strijken 🙂

  5. Heerlijke manier om dat belachelijke “dagen” gedoe aan de kaak te stellen. Wie zegt er eens een keer, dat die idioterie moet stoppen?

    De “gouwe ouwe” van The Kinks is een traktatie 😉

Nice and easy to work with

