EENZAAM MAAR WEL ALLEEN?

“Lonely is the night without you
Just as lonely as a shepherd without sheep”

De stem van George Kooymans kwam bij me op, als hij het intro van de Golden Earring-classic “She flies on strange wings” inzet. Reden was het lezen van het bericht, dat uit “grootschalig” onderzoek was gebleken, dat bijna 40% van de Nederlanders zich eenzaam voelt.
Vrijwel onmiddellijk kwam de volgende gedachte. Bijna 40% van de Nederlanders heeft dus geen apparaatje in de categorie I-dinges, want dat was toch de remedie om eenzaamheid te bestrijden? Bijna 40% van de Nederlanders heeft dus geen facebook, want dat is immers de uitgelezen plek, waar de anti-eenzaamheidspil kan worden geslikt met behulp van honderden [zo niet meer] “vrienden”?
Verwarrend op zijn minst, die uitslag van dat onderzoek en een beetje unheimisch gevoel krijg je erbij. 4 van 10 is niet niks. Je zou er bijna dat onderzoeksrapport voor opvragen. Al was het maar om te achterhalen welke definitie er voor “eenzaam” is gehanteerd. Niemand om het bed mee te delen? Niemand om samen GTST mee te kijken? Niemand om samen mee hutspot met klapstuk te eten?
Of [en dat zou ik persoonlijk geweldig vinden] heeft 40% van ons inmiddels ontdekt, dat het hebben van “virtuele vrienden” eigenlijkย  “trouble in disguise” is? Dat “always connected” zijn niet de oplossing is om altijd iemand bij de hand te hebben om “mee te praten”, omdat “praten” en “luisteren” twee totaal verschillende maar ook onverbrekelijk met elkaar verbonden zaken zijn?

Misschien zoek ik er teveel achter, achter dat bericht en hebben veel deelnemers aan dat onderzoek zo maar een vakje aangekruist. Want de kans op domheid en onverschilligheid is net zo groot als die kans op eenzaamheid.
Of zit ik er om een andere reden helemaal naast met mijn gevolgtrekkingen; niets menselijks is ook mij vreemd. Die andere reden kan worden gezocht bij het voortvarend streven van ons paars kabinet om het begrip “participatiesamenleving” met een drilboor in onze hersenen te krijgen. Want er zijn weinig “overtuigender” argumenten te verzinnen voor de aanmoediging om te gaan voor die “participatiesamenleving” dan het naakte feit, dat 40% van ons “eenzaam” zou zijn.
Vergeet niet: zowel VVD als PvdA zijn wanhopig op zoek naar een nieuwe [verkiezings]slogan. “Participeren? Doen!” of “Ik participeer. U ook?” zouden kunnen komen bovendrijven. En dergelijke slogans hebben des te meer effect op mensen, die je vooraf hebt wijs gemaakt, dat 40% van hen eenzaam is.
Ik laat nog maar onbesproken welke mogelijkheden zich aanbieden voor de predikers van de “Nurse thy neighbour” gedachte.

26 thoughts on “EENZAAM MAAR WEL ALLEEN?

  1. Zo af en toe valt er nog wel eens een muntje bij mij ๐Ÿ™‚ Dat onderzoek naar eenzamen in Nederland blijkt alles te maken te hebben met het feit, dat deze week is uitgeroepen tot “Week van de Eenzaamheid” [“week” als in periode van 7 dagen ๐Ÿ™‚ ]. Wel een drukke week trouwens met ook al Dierendag erin. Noemen we dat “participatiedruk”?????

  2. Spannende dag gisteren. Want vraag was “zou mijn baas meedoen aan de “shutdown”?” Helaas, ik kon gewoon naar binnen en zelfs de koffieautomaat werkt gewoon.
    Ik heb wel een enquรชte uitgezet onder mijn aanbeden collega’s. Hen heb ik de vragen voorgelegd:
    – heb jij iemand om je bed mee te delen?
    – heb jij iemand om GTST mee te kijken?
    – eet je weleens hutspot met klapstuk? Zo ja, is er dan iemand die mee-eet?
    En, misschien wel het belangrijkste:
    – wat versta je onder eenzaamheid?
    – like jij eenzamen wel regelmatig?
    Resultaten worden in de loop van de volgende week verwacht, ruim voor de resultaten van het rondje “konten likken” van Dijsselbloem.

    Even mijn dierbare @Lottie aaien: lekker nummer van Cronin. Zal ik er ook op stemmen? ๐Ÿ™‚

    Tenslotte @Willem nog bedanken voor de clip van de Wilson Sisters. Prima!
    En zo passend, dat Alone ๐Ÿ˜€ Zus kreeg er een brok van in haar keeltje. Daar kwam dus geen noot meer uit.

    • Dat is een setje briljante vragen, Leon ๐Ÿ˜€ Ben benieuwd wat er gaat uitkomen. Komt er nog een rapport? ๐Ÿ˜‰

      Wat die shutdown betreft had je meteen al weinig kans. Want het gaat ineens weer heel goed in en met Nederland. De VEH ziet groei in interesse op de huizenmarkt. [Lego? ]De inkoopmanagers zijn euforisch, want ze denken, dat bedrijven meer willen produceren en ze denken ook, dat de vraag bij consumenten weer flink gaat toenemen. De sprookjesmachine draait dus blijkbaar weer op volle toeren. Misschien hangt de geur van speculaas en pepernoten al in de lucht bij de koffiedikkijkers. Hoe dan ook, Nederland is door die PMI-index ineens op 1 oktober weer het beste jongetje uit de EU-klas. Dus ipv shutdown zul je juist harder aan de bak moeten. Meer productie van voorgevormde herenslips en damesslips met open kruisjes is nodig. Dus aan het werk, jongen ๐Ÿ˜›

  3. Mensen zijn gewoon toe aan een drastische verandering, dat haalt ze uit hun isolement [vind ik].
    Gisteren Klimaatjagers. net nog die radicale onderwijsman uit R’dam [ja ja, ik heb naar je geluisterd en expres tijd vrijgehouden] en nog heel veel andere dingen wijzen erop: de boel moet flink op de schop. Time for Change [en dan bedoel ik niet dat fakeverhaal van die op zich wel sympathieke meneer van over de plas]. Maar meer de soort change, waar je energie van krijgt. Zoals de soort in deze clip [niet boos worden, ik blijf hem tippen tot ik zie dat-ie op de lijst staat ๐Ÿ˜‰ ].
    PS: ik heb even gegluurd naar images van Ann Wilson. Wat een beauty was dat, zeg. En dan ook nog zo’n geweldige stem. Sommige mensen boffen maar ๐Ÿ™‚

      • Niets op tegen, Arno, maar laten we niet dezelfde fout maken als velen voor ons lijken te hebben gemaakt. Dus voor zover ze daar behoefte aan heeft [jouw inschatting hoeft immers niet te kloppen?] zeg ik haar liefst vis-ร -vis dat ze een bofbipsje is. ๐Ÿ˜€

    • Goed zo, Lottie. Ik hoop, dat je niet teveel zult zijn geschrokken. Als ik jou was zou ik binnenkort maar laten onderzoeken hoe groot de impact is als er straks onvoldoende ijs zal zijn om cold drinks te serveren ๐Ÿ˜‰

      Over Mikal Cronin hoef je je geen zorgen te maken. Het album is na beluistering niet afgekeurd. ๐Ÿ™‚

  4. Dat โ€œalways connectedโ€ zijn niet de oplossing is om altijd iemand bij de hand te hebben om โ€œmee te pratenโ€, omdat โ€œpratenโ€ en โ€œluisterenโ€ twee totaal verschillende maar ook onverbrekelijk met elkaar verbonden zaken zijn?

    Over de kern raken gesproken: dat doe je hier wel voor de volle 100%, denk ik.
    Misschien beginnen heel geleidelijk bepaalde mensen in te zien, dat die vluchtigheid en luchtigheid, waar ook Paul over spreekt, hebben geleid tot verlies van waarde van dingen, die heel lang zeer waardevol voor ons zijn geweest. Zoals dat een vriend[in] op bezoek in je huiskamer iets totaal anders is dan 50 vriend[inn]en op Faceboook of iets dergelijks.
    Echt contact heb je met echte mensen; al het andere is oppervlakkig, heeft geen diepgang, ondanks dat het berichtje op je pagina iets anders tracht te suggereren.
    In de echte wereld zal een vriend echt naar je luisteren, in elke andere kan hij/zij dat probleemloos simuleren.
    En misschien komen mensen er in moeilijke tijden als deze, waarin de behoefte aan echte empathie en sympathie gewoonlijk groeit, achter, dat hun tot voor kort zo comfortabele wereldje grotendeels uit “simulatie” blijkt te bestaan. En dan kun je je snel heel eenzaam voelen.

    • Vergeten? Prima, maar wat als RadaR’s idee, dat we er straks mee om de oren worden geslagen door de Rutte’s van deze wereld, juist is? Kun je ook vergeten, uiteraard, maar er kunnen dan wel allerlei dingen in gang worden gezet [denk aan “Nurse thy neighbour”], waar we achteraf niet vrolijk van worden.
      Je moet wel “luisteren” naar en “nadenken” over wat onze gastheer zegt, Jurgen ๐Ÿ˜€

  5. Een schoolvoorbeeld van absolute onzin uit de hoek van een paar net afgestudeerde studentjes, vermoed ik.
    Dit soort onderzoeken leiden verontrustend vaak tot volstrekt 1-dimensionale rapporten. Laat ik aangeven wat ik bedoel.
    Ongeveer elke maand inmiddels krijgen we te horen, dat Nederlanders heel hoog staan op een internationaal lijstje.Zoals ook dat lijstje met de meest gelukkige mensen in deze wereld van de steeds sterker om zich heen slaande klimaatverandering [ja, ik heb je advies gevolgd en naar miss Berniece in Groenland gekeken gisteren ๐Ÿ™‚ ]
    Het laatst verschenen lijstje toonde, dat Nederlanders op 2 na de gelukkigste mensen van de wereld zijn. Zet dat af tegen die 40% eenzamen en je bent op het verkeerde been terecht gekomen.
    Het minste wat je zou mogen verwachten is, dat er een relatie tussen die 2 met elkaar strijdige rapporten zou worden gelegd. Er was ooit een tijd, dat kranten zelf bekwame redacteuren in huis hadden om dat te doen. Tegenwoordige redacties kunnen en doen dat niet meer, waarschijnlijk omdat het gros van de redacteuren het SBS/RTL-bloed al van nature heeft of er mee geรฏnjecteerd is.
    We hadden het er al vaker over: nieuws in welke vorm dan ook moet luchtig, dus simpel weg te happen, en vluchtig, dus snel te vergeten, zijn. Het moet kort en snel de aandacht trekken, zodat naast de krant ook DWDD, Pauw & Witteman, Debat op 2, Brandpunt e.d. er even een item aan hebben.
    Luchtig, vluchtig en voeg er ook maar labels als op gespannen voet met de waarheid of werkelijkheid, verzonnen, gelogen, overdreven, onjuist en onvolledig aan toe. De enige waarde die zulk nieuws en zulke rapporten hebben is:
    a: ze leveren junkfood van media tot media [de media foodchain]
    b. ze kunnen inderdaad [goed dat je dat ook aanstipt] door geboren manipulators als politici en bestuurders worden gebruikt [lees: misbruikt].
    Conclusie: de prullenbak in!

    Aangename verrassing, Roy Orbison. A voice from the past ๐Ÿ™‚

  6. Het zijn barre en verwarrende tijden zo blijkt maar weer uit zo een onderzoek want ja wie zijn die 40% eenzamen?? zijn dat alleen de alleenstaanden? of juist degene binnen en met een relatie?? zijn het alleen mannen of alleen maar vrouwen of is het een combi?? welke leeftijd hebben die eenzamen dan precies?? zijn zij geestelijk eenzaam of puur fysiek, is men 24/7 eenzaam of slechts partieel eenzaam??

    Definitie van eenzaamheid

    Iedereen voelt zich weleens eenzaam of verlaten. Het is een gevoel van leegte, verdriet en soms van angst. Je voelt je niet verbonden met de wereld en met andere mensen om je heen. Het is een persoonlijke beleving.

    De definitie van eenzaamheid luidt: Eenzaamheid is het subjectief ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties.

    Eenzaam en alleen zijn
    Iemand met weinig contacten hoeft niet per se eenzaam te zijn. Terwijl iemand die veel mensen om zich heen heeft, zich toch eenzaam kan voelen. Je bent pas eenzaam als je het gemis aan relaties of contacten als negatief ervaart. Het is iets wat je alleen zelf kunt voelen.

    Het onderzoek roept dus feitelijk meer vragen op dan het beantwoord en als het dan al zo zou zijn dan kan zowel het CDA alsmede SGP c.s. morgen wel beginnen met de afscheidstournee want aan een partij die het gezin als hoeksteen van de natie heeft zou dan logischerwijs ook geen behoefte meer zijn.

    Zoals gezegd verwarrende en barre tijden voor al die jonge onderzoekers die zo graag willen weten en verklaren maar eigenlijk steeds verklaren niets te weten.

    Maar met mooie muziek(jes) ben je nooit alleen toch??

    • Dank voor je gevoelvolle overpeinzing , Willem. Je raakt wat mij betreft de kern van het verhaal. En het juweeltje van Ann & Nancy evenaart zo niet overtreft mijn keuze van muziek. Die Ann, wat een strot!!!
      Je kunt niet vermoeden hoe verheugd ik elke weer ben als ik een zangeres echt hoor zingen. Want inmiddels ben ik bijna neuroot geworden van de nasale bibberstemmetjes van die kindvrouwtjes, die tegenwoordig de toon schijnen te moeten zetten.
      Heerlijk, die Ann. En zowel in haar en haar zuster zie ik nog steeds dezelfde absolute schoonheid, die mij destijds bijna de adem benam. Magic, man!!! ๐Ÿ˜€

      • Google maar eens op wat plaatjes van de zusjes en je zult begrijpen waarom niet. Schoonheid is niet gebonden aan kleur. Het zit in de genen ๐Ÿ™‚

      • Your welcome wat betreft de overpeinzing, en wat de dames Ann & Nancy betreft heb ik aan je commentaar verder helemaal niets toe te voegen want wat valt er nog te zeggen als je op 1 lijn zit??

Nice and easy to work with

