SCHAKELEN TUSSEN SCHIJNPIKKEN EN DE REAL WORLD.

We zitten vlak voor de start van de Algemene Politieke Beschouwingen. De dagen, waarop de haantjes en hennetjes bijeenkomen om aan uren en uren “schijnpikken” te doen. Schijnpikken is kenmerkend voor allerlei pluimvee. Wij kennen dat ook als territorium afbakenen door honden, katten etc. U weet wel, van die straaltjes pis afscheiden, waardoor de eigen penetrante geur ergens achterblijft.
We mogen eigenlijk maar blij zijn, dat politici voor schijnpikken hebben gekozen, want anders zou de stank in het parlement niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk regelmatig onverdraaglijk zijn.

Als jullie, zo je de APB volgt, bij de momenten zult zijn aangeland, waarop zoals gebruikelijk het erg saai wordt [Kees v.d. Staay, Arie Slob, Sybrand Buma] en naar directe afleiding snakt heb ik wel iets voor jullie.
Op basis van een voorgevoel verwacht ik, dat het onderwerp Europa en de euro wat zal ondersneeuwen bij het getok en gekakel van onze helden op sokken.
Mocht dat voorgevoel uitkomen dan zou dat een min of meer kwalijke zaak zijn. Dus zet ik het zelf maar evenΒ  “op de agenda” alhier.
Allereerst heb ik voor jullie een weergave van een interview met Joris Luyendijk, de man die in opdracht van de Britse krant The Guardian al 2 jaar antropologisch onderzoek doet naar “het roofdier Bankier”. Luyendijk gaf zijn visie op hoe het verder zal gaan tussen nu en pakweg 5 jaar verder. Lees dat met koffie en koek bij de hand maar eens.

Tweedens, ik constateerde dat er relatief weinig mensen de Tegenlicht-uitzending van vorige week maandag hebben bekeken [net de helft van de kijkers, die hun heil zochten bij het platvloerse niets van Johan Derksen en de nageboortes, die hij achter zich aan sleept].
Terwijl het om een zeer belangwekkende aflevering van Tegenlicht bleek te gaan, getiteld Het Duitse Alternatief. De spreektijd van Kees, Arie en Sybrand bij elkaar opgeteld + de vulkanische uitbarstingen van Keizer Blondie daar tussendoor schat ik zo’n 50 minuten bij elkaar. Dat is net genoeg om van die haantjes weg te vluchten en “Het Duitse Alternatief” te bekijken. Rode draad in de aflevering is de stelling, dat als er nog een redding van de Europese Monetaire Unie en de Euro mogelijk zou zijn deze alleen te vinden is in een zeer opzienbarende keuze: Duitsland zal de euro moeten verlaten.
U verschuift nerveus op uw stoel, neem ik aan. Daar is geen aanleiding voor, want in dat kleine uur wordt helder en duidelijk uitgelegd waarom. Dat doen:
* George Soros [een van ’s werelds grootste en succesvolste investeerders]
* Dirk Muller [gerenommeerd financieel & beursanalist]
* Bernard Connolly [econoom]
Onder begeleidend en verhelderend commentaar van Ewald Engelen leggen de heren zeer begrijpelijk uit welke onherstelbare weeffouten er in de EMU en de Euro zitten.
Op zijn minst “food for thought” , waarbij ik het vermoeden ventileer dat jullie in het verhaal meer een bevestiging van een vermoeden zullen zien dan een mythe van het kaliber Pandora’s box.
Sla niet dicht door het als een angstbeeld te ervaren; zoals Tegenlicht het zelf elke keer weer omschrijft: “Welcome to the real world”.

30 thoughts on “SCHAKELEN TUSSEN SCHIJNPIKKEN EN DE REAL WORLD.

  1. Mag ik de 3 heren [musketiers? πŸ˜‰ ] danken en complimenteren met hun geheel eigen en daardoor zeer herkenbare samenvatting en conclusies van 2 dagen spartelen op het droge van wat haantjes. RadaR ving het al prima in de titel van het log: het “schijnpikken” kende zijn weerga opnieuw niet.
    Nu men overschakelt naar “achterkamertjes beschouwingen” [arme Emile, hij mag er vast niet bij zijn πŸ™‚ ] drong zich aan mij de gedachte op, dat er grote kans bestaat op een nieuw akkoord: het Halloweenakkoord πŸ™‚

  2. Eindelijk duikt er muziek op tussen die enorme lappen text πŸ˜€ Wat ik echt wel een prestatie vind, begrijp me niet verkeerd.
    Maar muziek …… I got something for you πŸ˜€ En als ik me niet vergis is Willem ook niet vies van deze dame. Haar nieuwe album is er “Drive”. En hier is een clip.

    Scheur weg van het Binnenhof!!! πŸ˜‰

    • Het wordt weer tijd voor wat luchtigheid, bedoel je dat te zeggen? Ik wist dat Anneke er aan zat te komen. Nu “ze ” er is, gaat ze z.s.m. worden “gepakt”. πŸ˜€ Van dit soort poprock ga ik me per definitie heel plezierig voelen. Thx Lot.

      • Dit vrouwke is qua stijl inmiddels helemaal van haar band losgegroeid, is het niet? Lekkere uptempo song! On-Nederlands geluid πŸ™‚

    • Nou Lottie dat heb je goed geschoten want hier ben ik zeker niet “vies” van, onze gastheer had al eerder aangekondigd dat er iets nieuws van deze dame zat aan te komen en dus nu het zover is gaan we dit z.s.m. opsnorren, wan ook ik word hier vrolijk van.

      In dat kader nog even een andere tip om vrolijk van te worden nu de meer dan uitstekende serie “Breaking Bad” nog maar 1 grande finale aflevering heeft en daarna ook in de geschiedenis verdwijnt en dat is de nieuwe serie “Low Winter Sun” niet geheel toevallig gemaakt door dezelfde company als “Breaking Bad” en dus is kwaliteit gegarandeerd.

      De hoofdrol is weggelegd voor Mark Strong die in de film “The Guard” (een uitstekende tip van @Radar van enige tijd geleden overigens) ook al een hoofdrol had, ik kan deze serie aanbevelen.

      • Gisterenavond, om de koppijn na 2 dagen politiek geneuzel te verdrijven, Drive langs de muzikale smaakpapillen laten lopen. En het resultaat kan ik simpel samenvatten: niet baanbrekend maar gewoon lekkere poprock. En om er maar gelijk “Anneke’s night” van te maken heb ik daarna Live in Paradiso 2005 van The Gathering bekeken. Ik ging zingend de bedstee in πŸ˜€

        AMC maakt Low Winter Sun en die producent kan weinig kwaad bij me doen na The Killing. Dus je tip wordt niet alleen gewaardeerd, maar ook in daden omgezet. Wat me weer een stap dichter brengt bij het moment, dat ik mijn TV-abonnement een stille dood ga laten sterven. Low Winter Sun komt in die zin als geroepen, omdat ik even aan mijn eind was gekomen met te bekijken series. Na The Bridge USA was ik even in mineur, want na een veelbelovend begin raakte de plot in een doolhof waar de makers niet meer uit geraakten. The Bridge USA is er dus weer zo een, die het aflegt tegen het Deens/Zweedse origineel.

        Nu we het toch even over “kijkzaken” hebben: NL-filmmaker Roel Reine maakte de allereerste western van Nederlandse hand “Death in Tombstone”. Het verhaal latend wat het is was ik meer dan aangenaam verrast hoe Reine erin is geslaagd de “feel” van de echte western te raken. Waar het verhaal, afhankelijk van wat de kijker leuk vindt, niet boven de middelmaat uitsteekt is de kijkervaring nadrukkelijk boven de middelmaat. Grauwgrijze beelden van de westernwereld Γ©n van de personages, die doen herinneren aan de de goede jaren met films als The Good the Bad and The Ugly [zonder de humor van Eli Wallach], The Outlaw Josey Wales en zelfs Unforgiven [Eastwoods laatste ode aan het genre]. Probleemloos uitgekeken, dat product van Reine, ondanks de vreemde “twists” in het plot.
        Zeker aanraden kan en doe ik “Europa Report”, scifi over de eerste missie into deep space, naar Jupiter’s maan Europa. Buiten de zeer vakkundig opgebouwde suspense die rond het betreden van buitenaards gebied hangt is vooral bijzonder fascinerend hoe het verhaal wordt verteld. Je krijgt het gevoel of je werkelijk bij de bemanning van het ruimteschip aanwezig bent. Geen gedoe met aliens o.i.d., de nadruk ligt vooral op het tekenen van wat de astronauten ervaren. En, zoals ik het althans heb ervaren, de makers laten niet na te wijzen op de arrogantie, waarmee wij met onze lokaal als hoogwaardig beschouwde maar in het grote geheel als onbelangrijk geziene wetenschap menen over een aantal jaren “even de univers te gaan exploreren”. Fascinerende film.

      • Geef het nu maar toe RadaR, je hebt nauwelijks nog tijd om TV te kijken πŸ˜› Zelfs al zou je dat willen! Weg ermee dus. Als er iets is wat je per se wilt zien en internet kan je niet helpen, kom dan maar bij mij kijken. Je mag dan best je voeten op tafel leggen. Zolang ze maar gewassen zijn πŸ˜›

  3. Buiten een heleboel andere zaken meer, die al her en der zijn benoemd als het om de indruk en het gevoel gaat, wat resteert na die 2 dagen APB [je kunt ze zonder daarbij enige schaamte te hoeven voelen prima omschrijven als een soort folkloristisch gebeuren van het niveau van een dorps bloemencorso, waarbij de wagens en de daarop aangebrachte bloemen door een nare miezelregen vrijwel meteen al een trieste aanblik geven] zijn bij mij vooral 2 zaken blijven hangen:
    * de APB zijn verworden tot een niet meer van deze tijd zijnd onverteerbaar taai woordspelletje. Als Kees v.d. Staay moet worden aangemerkt als de man, die de meeste humor in 2 dagen gepalaver verzorgde dan is het niet best gesteld met de Nederlandse politiek. Het is veelzeggend, dat Rutte alweer werd gecomplimenteerd om zijn gave “zijn dag” te vullen met een onafzienbare rij van draai- en ontwijkbewegingen. Een bewijs van de mate, waarin politiek, politieke watchers en media invulling geven aan het begrip urgentie. Vooral de media, zo viel mij de afgelopen dagen op, zijn niet tot veel meer in staat dan het zoeken naar twitterachtige punten. Zowel NRC als VK hebben zich 2 dagen lang uitgeput om maar quotes naar voren te halen. De zogenaamde achtergrondartikelen, die ik tegenkwam, waren vrijwel allemaal van teleurstellend of bedroevend niveau. Idem geldt voor de TV-programma’s, waarin aandacht aan de APB werd geschonken. Alsof het om amusement ging.
    * waar we eigenlijk naar keken, was een “proces” waarin Rutte II als kabinet, inmiddels 1 jaar nadat het aantrad op basis van 1 van de grootste electorale flaters van onze tijd, dat aan het doen was wat ze dat jaar eerder onder de inspirerende leiding van het geniale duo Bos/Kamp had moeten doen: formeren. Een proces, waar Rutte zelf zichtbaar van geniet, wat gezien de comfortabele positie waarin hij zich bevindt [hij is immers al premier] alleszins verklaarbaar is.
    Ik probeer altijd te zoeken naar associaties, naar vergelijkende beelden, die “processen” als de afgelopen 2 dagen bij me oproepen. Het spel tussen kabinet en het oppositionele midden deed mij denken aan iets, wat in mijn jeugd vaak voorkwam. Als buurtjeugd vermaakte je je [toen nog wel] met allerlei “straatsporten”. Zoals lijnbal, trefbal en natuurlijk voetbal. Een vast ritueel was het kiezen van partijen. De beste sportjongens uit je straat maakten via een handeling, die bij ons “poten” heette [dat kon in die tijd zonder probleem zo worden genoemd] uit wie als 1e mocht kiezen. En zoals bij alles bestond er ook toen een voorkeur. Je wilde de beste voetballers in je team. En, hoe hard het ook mag klinken, minder getalenteerde sportertjes kwamen als laatste aan de beurt en werden gekozen, omdat het niet anders kon. In die tijd was de jeugd minder hard, discrimineren op [gebrek aan] talent was een onbekend fenomeen.
    Tegenover de minder getalenteerden had je de talentjes. Die behoefden zich geen zorgen te maken, ze werden zeker gekozen. Afwachten was alleen of ze werden gekozen door de “pootwinnaar” waar ze het liefst bij wilden horen.
    En de derde groep bestond uit jongens, die altijd ook mee wilden doen. Geen echte hoogvliegers, maar ze konden wel iets. En het waren meestal jongens, die je wel kon gebruiken, al was het maar om bij hen thuis TV te kijken of stripboekjes van ze te lenen.
    Wat ik me vooral herinner was de niet te negeren bijna smekende wijze, waarop ze daar stonden. “Kies mij” was er in die blik te lezen. En dat gebeurde ook, maar niet eerder dan dat eerst was bepaald wat dat zou opleveren. Pipo de Clown kijken, Suske en Wiske lezen of Arendsoog. Ook toen al was, zij het onbewust, rendementsdenken in zwang πŸ™‚
    2 dagen lang zag ik D66, CDA en CU met die “Kies mij”- blik in de ogen iets doen, wat zij zelf debatteren noemden, maar in feite niets anders was dan zichzelf schaamteloos aanbieden aan “pootwinnaar” Rutte. En net als destijds bij die buurtjongens bekroop me ook nu een gevoel van ongemak. Zoals ik destijds dacht “waarom wachten ze niet rustig af, ze worden uiteindelijk toch wel gekozen” dacht ik nu vrijwel hetzelfde. Want iedereen in Nederland weet inmiddels, dat vooral D66 en CDA, maar ook CU heeft inmiddels ontdekt hoe je als kleintje jezelf groot kunt maken, het tot partijstrategie hebben gemaakt om zichzelf schaamteloos aan te bieden aan wie hen maar wil hebben.
    Ze verpakken die strategie in hoogdravende kretologie als “landsbelang” en “doorpakken” en “de crisis uit”. En het interesseert ze nauwelijks, dat ieder weldenkend mens inmiddels doorheeft dat het slechts om één ding gaat: het eigen belang c.q. meerdere glorie voor henzelf en hun partij.
    Ze verschillen daarbij nauwelijks van de PVV; die partij heeft alleen het nadeel dat hun leider uit een “arbeidersmilieu” komt en overeenkomstig gebekt is. Terwijl de voornoemde 3 een middenklasse achtergrond hebben met een neiging naar bekaktheid, waarmee “gegoed” wordt gesuggereerd. En dan is er nog de SP, arbeidersmilieu, maar dan met mensen, die hun “achterstand” met waardigheid dragen. De SP is het als talentloos aangeduide jongetje met een vreemd merk sportschoenen, wat uiteindelijk wel in het veld wordt gelaten, zolang het maar niet in de weg loopt.

  4. Wat rest nu de rook zo een beetje is opgetrokken is de intens trieste constatering dat de afstand tussen dat wat ons meent te vertegenwoordigen en diegene die meent vertegenwoordigd te worden niet alleen talloos vele malen groter is geworden maar zich ook heeft verdiept.

    Zelden heb ik smeriger koehandel zien drijven dan de afgelopen dagen in wat dan de kroon van ons democratische stelsel heet te zijn, de minachting van onze volksvertegenwoordigers voor diegene die zij zeggen te vertegenwoordigen is meer dan ten hemel schrijnend en neemt inmiddels buitenproportionele afmetingen aan.

    Als er toch iets duidelijk is geworden de afgelopen dagen (die feitelijk als katalysator dienden voor meer in zijn algemeenheid de afgelopen periode) is het wel het morele failliet van de parlementaire democratie een parlementaire democratie die zich wist te verlagen tot het nivo van de jaarlijkse koehandel in Purmerend en daarmee tegelijk haar eigen graf heeft gegraven.

    Het totale gebrek aan enig fatsoen ten opzichte van de kiezer(s), de achterkamertjes, de spelletjes en de penetrante lucht van een lekkend riool wat opsteeg uit het Binnenhof kunnen de burger maar tot een conclusie leiden, het is nu wel genoeg geweest met die idioterie en het word tijd voor een andersoortige samenleving, eentje die wel is gebaseerd op luisteren, eerlijkheid, respect en medemenselijkheid om slechts een paar dingen te benoemen.

    Hierbij is burgerlijke ongehoorzaamheid nog zo een beetje het enige wapen waarover het volk kan beschikken om deze puinzooi op te ruimen en gezien de geluiden uit onze samenleving gebeurd dit dan ook in toenemende mate waarbij er het geluk is dat het huidige vermolmde zooitje dwazen dusdanig van zichzelf verguld is dat zij ook deze storm niet zien aankomen.

  5. Na 2 dagen [de slotavond komt nog] rest slechts de conclusie, dat er een komedie [of drama , naar keuze] is opgevoerd, die wel zo ontzettend versleten en dus voorspelbaar was, dat je je werkelijk afvraagt wat het nut er nog van is.
    Dat de oude Grieken er in hun tijd marathons van maakten is logisch. Die hadden niets anders te doen en de Grieken die wel wat te doen hadden werden niet gestoord door het oeverloos gezwam.
    Laat ik even de hoofdrolspelers langsgaan en beginnen met Rutte. Die blijkt werkelijk chronische verbale diarree te hebben, want liep leeg als 2 voorgaande keren. Een woordenstroom zonder eind met waar nodig even een pseudo-lik naar de drie musketiers Pechtold, Slob en Buma. Van 10.30 – 17.30 een voorspel voor wat uiteindelijk vanavond geregeld gaat worden.
    De 3 musketiers hadden tenminste nog enige variatie in hun scenario, t.w.:
    – dagdeel 1 laten blijken, dat ze klaar waren om gedekt te worden
    – dagdeel 2 voor de paring zou plaatsvinden eisten ze het standje te mogen kiezen;
    – dagdeel 3 kiften met Rutte over dat standje met een uitputtend uitleggende Rutte, waarom bepaalde standjes niet zijn voorkeur konden hebben [ waarschijnlijk omdat anders Samsom jaloers zou worden]
    – dagdeel 4 Rutte kreeg de boodschap, dat hij snel moest toespringen, omdat anders de vruchtbaarheidskans [Pechtold noemde dat heel beeldend met regelmaat “het springende punt” i.c. de “eisprong”] te sterk zou zijn afgenomen
    En nu wacht ons de avond [en misschien nacht] waarop Rutte zijn zaadjes in Alex en Sybrand en Arie zal spuiten.
    Ik zeg dat op die manier, omdat we 2,5 dag getuige zijn geweest van de meest idiote en beschamende paringsdans uit Moeder Natuur’s geschiedenis.
    Rutte valt niet al te veel te verwijten, want die kennen we als de man, die allesbehalve seksueel actief lijkt te zijn. Het is de onaantrekkelijkheid van het druistige drietal AAS, wat in combinatie met Rutte’s bindingsangst tot dit beschamende ritueel heeft geleid.
    Vooral het ego van Alex moet een deuk hebben opgelopen, want hoe hij ook met zijn pronte borsten en zijn bilpartij pronkte, Rutte werd er nog niet koud of warm van. Wat, zoals ik al zei, niet vreemd kan worden gevonden.
    De laatste beelden, deskundig van overbodig commentaar voorzien door Ron “The Beast” Fresen, die ik opving “sum it all up”. Alex, die aan kwam lopen, Fresen bezig zag met Samsom en vervolgens quasi nonchalant rondjes om een pilaar begon te lopen, zodat The Beast hem ook nog even voor de mike kon “slepen”. De gang liep vol met kwijl en slijm.
    Één record is na de APB 2013 in ieder geval gesneuveld: nog niet eerder was de walging die ik voelde voor deze politieke bavianen zo sterk.

  6. Zat net heel even te kijken naar dat debat en dacht even terecht te zijn gekomen bij een soort Muppetshow. Maar die muppet bleek van Ooijen te heten en van Groen Links te zijn πŸ˜›

  7. Textje van Alex aan Mark:

    OK, ik pak hem aan. Jij levert ook?

    Textje Mark aan Alex:

    Ik wil hem echt boven op de kast. Lukt je dat krijg jij je 400.

    Textje Alex aan Mark:

    Consider it done. Hou van je!

  8. Om met de vraag van Jeanette te beginnen: als inmiddels “ervaren” kijker naar en volger van het “spektakel” wat Algemene Beschouwingen heet ben ik prima in staat om in te schatten waar het mogelijk de moeite waard kan zijn om er wat dichter op te gaan zitten. En waar je naar moet zoeken en de oren spitsen bij sprekers.
    Het rijtje is voor 2013 feitelijk maar kort. Laat me het even opsommen πŸ™‚
    – speuren was het naar eventuele verschillen van mening tussen de coalitiepartijen, omdat ik al eerder ventileerde te menen barstjes en haarscheurtjes in Paars Rutte te hebben herkend.
    [zie https://radaroligy.wordpress.com/2013/09/21/oorzaak-en-gevolg/%5D
    Dus was het handig om te luisteren naar eerst Zijlstra en daarna Samsom.
    Wel, de heren stelden me niet teleur. Zijlstra gooide een aantal deuren wijd open [althans zo ervoeren “de drie musketiers” Alex, Sybrand en Arie dat], Samsom gooide wat later een aantal deuren ogenschijnlijk weer dicht [wat gepruil, gemopper en gespeelde boosheid bij de 3 musketiers met hun plastic zwaardjes veroorzaakte].
    – Blondie’s act was uiteraard vermakelijk. Niet zozeer om de act zelf, maar eerder door de te verwachten overdreven reacties erop van vooral de media. Met had het er gisteren al druk mee en zelfs vanochtend voelden mensen uit de mediahoek zich nog steeds geroepen om de miezerig ventje-act voor ons te duiden.
    “All part of the game” zullen we maar zeggen. Een afgezaagd spelletje trouwens, maar onze democratisch gekozen vertegenwoordigers vinden het nog steeds heerlijk om te spelen. En de media leveren trouw hun aandeel [zie VK, waarin dag 1 van de APB wordt samengevat onder de suggestieve kop “APB in 20 ronkende citaten”.] Veel burgers hangt het meters de strot uit. πŸ™‚
    – luisteren naar Emile was het 3e en laatste punt op mijn lijstje. En zoals O. al aanstipt, het was verheugend te zien, dat Roemer zich onttrok aan het gebruikelijke spel en gewoon luid en duidelijk de motie van wantrouwen steunde. Ook Thieme kreeg een bonuspunt.
    Het waren alweer de media, die razendsnel hun GTST-filter over de rol van de SP uitvouwden. Binnen de kortste keren werd “de rol van de SP is uitgespeeld” en “Dit nemen de kiezers de SP niet in dank af” de brainwash boodschap van de media. De SP had, zoals elk redelijk intelligent mens zou kunnen bedenken niets te winnen met het steunen van de PVV-motie. De SP en PvdD werden ook nog eens door “handig spel” van de WPN gedwongen om direct kleur te bekennen. En beiden deden dat, niets mis mee, rechte rug politiek.
    Maar de brainwash boodschap werkte wel, want toen ik gisteravond een “rondje publieke tribune” maakte, kwam ik de gebruikelijke arasees [kruising tussen papegaai en gedegenereerde doodskopaap] tegen, die om het hardst hun debiele en infantiele meningen verkondigden. Maar wees gerust, ik kon er dit keer hard om lachen. Of die reactie werd veroorzaakt door tevredenheid over de rechte rug van Roemer of het feit, dat Pechtold eindelijk het etiket kreeg opgeplakt wat bij hem past of beiden is niet zo belangrijk.

    Om me nog even tot Jeanette te wenden: neen, ik heb dus niet de hele dag naar dat toneelstuk, die soap gekeken. Waar verslijt je me voor? De middag heb ik besteed door creatief met kurk te zijn, de avond aan licht vermaak. En vannacht heb ik gewoon prima geslapen. πŸ™‚
    En over een uur komt de grootste clown aan het woord, dus ik ga koffie zetten en een schoon doekje klaar leggen om het beeld af te kunnen vegen. πŸ˜‰

  9. Dit hele stuk toont eens te meer de volstrekte imbeciliteit en idioterie van onze parlementaire hoogwaardigheidsbekleders aan, immers daar waar het daadwerkelijk over hoort te gaan namelijk Europa en het loslaten van het volstrekt verwerpelijke en krankzinnige oude economische denken dansen onze “zogenaamde” volksvertegenwoordigers slechts om de hete brij heen en houden zich “in plaats van met het grotere geheel”, bezig met futiliteiten en onbelangrijke details.

    Het genante gehuil en gejank om een miljardje meer of minder lastenverlichting/verzwaring is stuitend te noemen gegeven het feit dat ons huidige economische model op drijfzand en pure emotie is gebaseerd en ons gegarandeerd naar de afgrond aan het leiden is.

    Dat Luyendijk, Soros c.s. volstrekt genegeerd en met pek en veren het dorp worden uitgejaagd
    is logisch want profeten worden nooit geeerd.

    Helaas is gebleken dat Emile zich naadloos heeft aangepast aan de heersende debiliteit door met veel pathos en volstrekt kansloos een motie in te dienen om de neo-fascistische kliek die in naam onze regering schijnt te zijn naar de hel te sturen.

    Het ware mijns inzien betere geweest als hij zijn energie had gericht op het voor het voetlicht brengen van een echt waardig alternatief voor het welzijn van de mensen en de absolute noodzaak tot het maken van echte keuzes in plaats van mee te doen met volstrekt zinloze politieke spelletjes en het om de hete bij heen dansen wat tegenwoordig usance schijnt te wezen.

    Het gebrek aan verbale kracht, cojones, uitstraling en het ontbreken van de moed om echt keihard stelling te nemen, daarbij zowel het beleid als de uitvoerders van dat beleid ongenadig te fileren is Emile aan het opbreken zo veel is inmiddels wel duidelijk.

    Hoe triest dit land ervoor staat is wel duidelijk geworden door het optreden van ene Pechtold die niets anders wist te verzinnen dan “Blondie” een aantal verwijten te maken waarvan hij wist dat “Blondie” die verre van zich werpt hetgeen dan ook prompt gebeurde, jammer genoeg bleek hieruit eens te meer het gemanipuleer, gedraai en gelieg van onze zogenaamde onafhankelijke staatsmedia die de feiten onjuist voorstelden, voor 95% hoorde ik namelijk niets anders van onze geliefde media dan dat “Blondie” geen afstand had genomen van de krankzinnige opmerkingen van Pechtold terwijl hij dat juist wel had gedaan en met verve ook nog alleen dat liet men niet horen nog werd dat expliciet vermeld.

    Hierbij werpt zich ogenblikkelijk de vraag op wie en wat er nu echt fascistisch is in dit land is dat “Blondie” en zijn partij die nergens in hun uitlatingen of partijprogramma ook maar iets van een op de fascistische ideologie lijkend standpunt innemen of is dat onze zogenaamde democratische vertegenwoordiger Pechtold en in zijn kielzog de zogenaamd onafhankelijke media die zich wel van fascistische methodieken bedienen.

    Wat Pechtold deed was niets anders dan een soort van ” de pot verwijt de ketel” gedrag waarbij hij tegelijkertijd het zogenaamde masker van de redelijkheid en zijnde de echte ware democraat liet vallen en zich openbaarde tot wat hij dus echt is, een op macht en consolidatie belust klein mannetje die zich verlaagt tot een nivo waarop ik zelfs “Blondie” nog nooit heb kunnen betrappen.

    Want wat denken Pechtold en zijn journalisten vrindjes nu eigenlijk?? dat zij hierdoor de partij van ” Blondie” schade berokkenen?? welnee sukkels daar worden zij nu juist groter van of denken Pechtold c.s. nu echt dat de mensen zo stom zijn zijn en blijven om dit soort Pechtold gebral niet op hun echte waarde te beoordelen??

    Het zou mij niet verbazen dat door de zwakke opstelling van Emile en het holle gebral van Pechtold c.s. de partij van “Blondie” in de komende peilingen langzaam naar de 40 a 50 of wellicht nog meer zetels gaat lopen en dat is iets wat je niet moet willen, nee maar dan heb je het goed gedaan Alexje en Emile, blijf je kiezers maar onderschatten en blijf maar wegduiken en blijf problemen maar ontkennen dan komen we er wel met zijn allen.

    • Het gebrek aan verbale kracht, cojones, uitstraling en het ontbreken van de moed om echt keihard stelling te nemen, daarbij zowel het beleid als de uitvoerders van dat beleid ongenadig te fileren is Emile aan het opbreken zo veel is inmiddels wel duidelijk.

      Ik vind juist, dat wat je Roemer hier aan tekortkomingen toeschrijft, gisteren meer dan voldoende als wel aanwezig werd getoond. Hoe ik er ook over nadenk, het lukt me niet in te zien welk kwaad Roemer zou hebben aangericht.
      Juist de motie niet steunen [terwijl die motie wel zijn gevoelen tov het kabinet weergeeft] zou hebben betekend, dat Roemer het spel van de heren uit de hoek van de verwerpelijken en afstotelijken zou hebben meegespeeld.
      Emile heeft wat mij betreft wel degelijk “cojones” [amusant woord πŸ™‚ ] getoond. De “cojones-lozen” moet je eerder zoeken bij D66, CDA en CU, die slechts hengelen naar invloed en dus macht. Al wat Emile [en Marianne] deed was duidelijk maken, dat nieuwe verkiezingen voor hem [en haar] liever morgen dan overmorgen mogen komen.

      • Wellicht heb je gelijk waarde @Optimist en is het doodeenvoudig zo dat ik misschien wel teveel verwacht had en geeft jouw beeld daarom een juistere weergave dan het het door mij beleefde.

        En waar Emile dan misschien, inclusief het voordeel van de twijfel, nog wel een paar lichtjes indalende “cojones” heeft en bezit deel ik verder volstrekt je mening over de “cojones” en hersenloze rest van die verzameling verachtelijke dwazen die ons meent te vertegenwoordigen.

      • Ten overvloede wellicht nog de kanttekening, dat ik het met het overige deel van je vurig betoog van harte eens ben, Willem πŸ™‚

  10. Over APB hoor je niets, want ik heb het gemeden als “the plague”. Wel jammer is, dat ik een razende blondie heb gemist overigens. Alex en Arie schijnt aardig de mantel te zijn uitgeveegd.
    En ik had Kees wel een willen zien, krijg ik altijd zo’n warm bijna huiselijk gevoel van πŸ™‚
    Joris L. gelezen en die man is niet iemand, die uit sensatie een doemverhaal zal ophangen. Inderdaad “food for thought”.

  11. Ga je echt de hele dag naar dat toneelstuk kijken? Zeg dat het niet waar is πŸ™‚ Er is volgens mij nog nooit een kabinet gevallen na die beschouwingen, dus zit dat er ook nu [helaas] niet in.

  12. Roemer heeft je oproep om meer ballen te tonen blijkbaar opgepikt πŸ™‚ Eigenlijk is dit een bevestiging van de kloof, die tussen links en rozeachtig links [SP PvdA] is ontstaan. πŸ˜‰

    • Wat er over de leuze van de SP om de motie van wantrouwen te steunen allemaal wordt gezegd en gezemeld is typisch zo’n voorbeeld van hoe debiel de politiek in elkaar steekt. De SP deed niet anders dan consequent zijn en Roemer distantieerde zich wel van de toon van Blondie. Het slijmerscontingent sprong daar vervolgens op met de vaststelling, dat de SP zichzelf buitenspel zou hebben gezet Ergo, slijmen en kruipen en liegen is de norm in dat politieke circus. Voor mij heeft Roemer het prima gedaan. Ik mag consequente mensen wel. πŸ™‚

  13. Spectaculair begin van de beschouwingen. Men heeft blijkbaar een nieuw scenario voor het toneelstuk geschreven 😦
    Tegenlicht had ik direct al bekeken. Niet opwekkend, wel helder. Luyendijk ziet het ook al niet te vrolijk in. Beide bronnen respecteer ik. Ze verdienen minstens om serieus over te worden nagedacht.

Nice and easy to work with

