BREAKING NEWS

Het kan zijn gekomen omdat ik nog niet echt wakker was, maar ik had in ieder geval problemen met het plaatsen van dat bericht. Was het een schoolvoorbeeld van de gevoelde plicht om mij / ons altijd en overal 100% geïnformeerd te houden?
Was het een grap? Of om te huilen?
Wat het ANP al heel lang niet meer lukt met berichten over Syrië, de immer doorgaande verwoesting van de regenwouden en de daaruit voortvloeiende overschrijding van de 400 kubieke centimetergrens CO2 in de atmosfeer [leefbaar is net nog 250] en meer van dat fraais, lukte het wel met het bericht wat op zondagmorgen om 09.00 uur over mij kwam:
“Vallecano heeft” zo meldde de nieuwslezer enthousiast “het record van Barcelona van altijd meer balbezit dan de tegenstander te hebben een halt toegeroepen”.
De thee klotste over de rand van mijn kopje, ik verslikte me in mijn beschuitje. En tot overmaat van ramp ben ik de hele dag van slag geweest.
Gaat het echt nog wel goed komen met de wereld, met de euro, met de wetenschap, met mijn leven nu Vallecano ……….?

Advertisements

17 thoughts on “BREAKING NEWS

  1. Wat natuurlijk een van de “vele?” gevolgen is zoals die ons de laatste jaren door Internet op een presenteerblaadje word aangereikt is het nieuws in al zijn vormen, daar waar vroeger b.v. de radio bij uitstek het middel was voor snelle nieuwsgaring is die rol naar het Internet gegaan dit gegeven betekend eigenlijk dat in de pre-internet tijd de media in zijn algemeenheid veel meer bezig waren met echte nieuwsgaring en dat is dus langzaam maar onomkeerbaar veranderd in nieuwsduiding.

    Er is namelijk doodeenvoudig geen grote behoefte meer aan nieuws zij het nu door Televisie, Radio of kranten geleverd, die behoefte is er nog wel uiteraard maar daarin word dus nu voorzien door het medium Internet.

    Vandaar dan ook dat in de neo-media de aandacht niet meer zo gericht is op het “harde” nieuws maar veel meer een meningencircus is geworden waarin juist datgene wat vroeger als non-nieuws werd beschouwd nu de hoofdrol heeft gekregen.

    En dus zal je steeds meer zien dat waar nu het “harde nieuws” nog wel eens wil worden vermeld door deze of gene wij het publiek daar steeds meer geen behoefte aan zullen nemen, immers soms weten wij via voornamelijk dankzij (of desondanks) de sociale media het zogenaamde nieuws eerder en beter dan de oude kanalen ooit zouden kunnen hebben gedaan.

    Is dit een ontwikkeling waar je blij om moet zijn??

    Enerzijds wel omdat het je de vrijheid geeft al het nieuws wat er is zo objectief mogelijk nu tot je te nemen en je in je eigen nieuwsbehoefte kunt voorzien zonder afhankelijk te zijn van welke media dan ook.

    Anderzijds zul je berichten zoals in dit log oftewel het non-nieuws steeds meer in de neo -media gaan tegenkomen en dus ook de daarbij behorende ergernis daarover.

    Kort en goed zijn de media dus nu bezig met een transformatie van nieuwsgaring naar het duiden van het nieuws en het is aan ons de consumenten/gebruikers of wij ze daarin willen gaan volgen.

    • Is dit een ontwikkeling waar je blij om moet zijn??
      Je hebt volledig gelijk als je de ontwikkeling beschrijft, Willem. Toch kan op je vraag hierboven ook moeiteloos “neen” worden geantwoord. Want nieuws is, zoals je zelf ook gedetailleerd stelt, in forse mate gedevalueerd. Elke scheet van een BN-er [om het even tot hier beperken] is nieuws geworden. Met een feitelijke waarde van 0,00. Dat feit is m.i. er ook verantwoordelijk voor, dat de hypecultuur is geboren. De “roes” die zich onderscheid van de pulp, maar eenmaal uitgewerkt ook tot pulp wordt.
      Er is vrijwel niemand meer die zich nog afvraagt of wat de media afscheiden nog wel van enige betekenis is. De kop bepaalt meestal of er op wordt ingehaakt of niet. En die kop kan er een in letterlijke zin zijn, maar net zo goed een tweet o.i.d. Zodra er een paar schapen achteraan beginnen te lopen volgt de rest vanzelf. Je moet voor de gein maar eens een willekeurig persoon vragen welk nieuws hij/zij die dag tot zich heeft genomen. Je bek valt gegarandeerd open. 🙂
      Neem RadaR, die luistert zondags op een tijd dat een normaal mens nog lepeltje lepeltje ligt naar nieuws over Vallecano 😛

      • Een belangrijk nadeel van de “verpulperisering” van het nieuws vind ik vooral, dat daarmee voor iedereen, ook mensen die om een of andere reden niet in staat zijn behoorlijke zinnen zonder al te veel taalfouten te formuleren, de weg geopend is om over onverschillig welk onderwerp een mening te geven. Begrijp me niet verkeerd, ik ontzeg niemand dat recht ertoe. Maar zoals een gemiddeld mens, die met veel moeite zich de kunst van het opwarmen van een magnetronmaaltijd heeft eigen gemaakt niets zinnigs te zeggen zal hebben over de bereiding van een maaltijd in een 5 sterren restaurant, zo zijn er ook mensen, die inhoudelijk te kort komen om over wat ooit het echte nieuws was zinnige dingen te zeggen. En punt is nu juist, dat zoveel mogelijk mensen moeten worden gestimuleerd om een mening te geven. Want daar ligt immers de kern van het bestaansrecht voor de sociale media? Dus was de oplossing vrij eenvoudig: pulp werd tot “nieuws” gemaakt, opdat iedereen op zijn blog of via twitter, facebook of op fora de gelegenheid kreeg om die mening te geven, zonder dat het criterium “waardevol” daaraan werd opgehangen.
        Zie hier in een notendop de verklaring van het feit, dat het stranden van een record balbezit als nieuwsfeit op het ANP-nieuws verschijnt. 🙂

      • Volgens mij slaat Paul hier de bekende spijker bovenop het kopje. Heel subtiel en heel slim is er één van de basisprincipes van het “marktmechanisme” [nieuws is immers ook een markt of vertoont er op zijn minst vrijwel alle kenmerken van] omgekeerd. Via een vakkundige marketingoperatie is via het scheppen van een [zo aanlokkelijk dat het vrijwel onweerstaanbaar werd] aanbod een inmiddels immense vraag ontstaan. Het handelt om de overbekende strategie van het aanbieden van het eerste snoepje “for free”, waarmee de behoefte ontstaat. Als ging het om suiker. En als iets gratis is [ik weet het, Willem, gratis bestaat niet, maar maak dat de familie Onbenul maar eens wijs; die gaan echt niet de docu “Terms etc.” zitten bestuderen, dat kun je wel vergeten] wie hapt er dan niet toe?
        En dan loop je aan tegen misschien wel één van de grootste zo niet het grootste manco van de tegenwoordige mens; er zit geen rem op, hij is onverzadigbaar. Hij vreet en vreet maar door en het komt hoegenaamd niet bij hem op na te denken over wat hij vreet.
        Ruwweg 90% van alle “nieuws” is troep, generlei waarde. Maar het houdt ons zo lekker bezig. We schreeuwen wat, we schrijven wat, we doen maar wat. Just to pass the days of our worthless lives 🙂
        En we danken de Goden, die ons steeds weer nieuw junkfood toewerpen. En ons, tegen een steeds hogere prijs, steeds nieuw bestek geven om mee door te kunnen blijven schransen. Mocht iemand een poging wagen om te dicht in de buurt van ons eten te komen dan ontbloten we de hoektanden en grauwen hem toe op te rotten en zijn bek te houden.
        M.i. is het vanuit commercieel oogpunt gezien één van de beste trucs uit de geschiedenis geweest, dat omdraaien van het vraag&aanbod-mechanisme. De truc is zo perfect uitgevoerd [zou Hans Klok er achter zitten?], dat wij die truc totaal niet door hadden en nog niet hebben. Sterker nog, de meesten van ons zijn er nog steeds van overtuigd, dat het “u vraagt wij draaien”-principe nog altijd aan de orde is. Terwijl het al heel lang geleden “wij draaien en u luistert” is geworden.

    • Prima wat allemaal gezegd wordt. Herken het allemaal in meerdere dan wel mindere mate. 🙂
      Slechts één ding mis ik. m.n. in het verlengde van die omkering van dat vraag&aanbod-mechanisme. Er wordt niets gezegd over de rol, die [sociale] media spelen in het proces “beïnvloeding”. Wat naar mijn idee verreweg de meest gebruikte functie van media is. Oké, het gros van ons zal lang niet altijd bewust luisteren naar een boodschap of verhaal, maar onbewust hoort men het of de stem van de spreker wel. Laten we dat gekscherend het “drup-drup”-principe noemen :D. En als er bij dat verhaal ook nog eens eens beeld verschijnt, wat om volstrekt willekeurige redenen aantrekkelijk [in de politiek geldt eerder aansprekend] wordt gevonden is de beïnvloeding des te groter.
      Dus als je onverschillig welk nieuws [pulp, bagger of bezijden de waar- en werkelijkheid] bij je doelgroep wilt krijgen, zoals daar zijn:
      Zwartblesschaap
      Texelaar
      Swifters
      Flevolander
      Blauwe Texelaar
      Noordhollander
      Nederlands Bonte Schaap
      en maximale beïnvloeding wilt bereiken moet je zorgen te beschikken over:
      *de juiste kanalen
      *de gewenste boodschap
      *de juiste vorm
      *de noodzakelijke honger aan de vraagkant
      *de juiste toon
      *een aantrekkelijke c.q. aansprekende boodschapper.
      Dan heb je alle tools binnen handbereik om die maximale beïnvloeding te realiseren. Zodanig zelfs, dat een bericht als in dit blog aangestipt iemand ertoe brengt om zijn minst te reageren met “Jeez, das balen!”. 😉

    • Ik zat eigenlijk te wachten tot de nieuwslezer in de lach zou schieten. Misschien was wel het verbijsterende, dat hij het serieus voorlas. Ook de functie van nieuwslezer blijkt niet aan de pletmolen te zijn ontkomen.

  2. Bizar inderdaad. Maar ja, nieuws is verwaterd tot het Story-niveau.
    Even iets anders, RadaR. Op de VK-site staat een verhaal van Yvon Hofs over de pensioenproblematiek. Moet je echt lezen !

    • Heb het artikel gezien. Kan me niet aan de indruk onttrekken, dat Hofs [bewust dan wel onbewust]een gekleurd beeld schetst.Ik ben sowieso nogal verbolgen over het feit, dat ze generaliserend alle “60-tigers” onwetend noemt. Beetje arrogant. Maar ik zie wel of ik van de gelegenheid gebruik maak om VK per brief mijn standpunt te laten weten. Mocht dat gebeuren dan is de kans groot dat de tekst ook in logvorm verschijnt. 🙂

  3. Je weet volgens mij prima hoe dit moet worden begrepen. Berichten als over Barcelona [maar het zou net zo goed een popsterretje kunnen zijn] zijn juist de dingen waarover men vindt dat we ons druk moeten maken. Regenwoud? Syrië? Dat is voor de grote jongens!
    Vroeg de nieuwslezer niet eens om op de ANP-site even op like te klikken?

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s