DE DAG VAN DE JAKHALZEN

We kunnen, als we dat zouden willen, het heel uitgebreid hebben over “de dag, dat de paarden weer over het Binnenhof draafden”. Ik heb na ampele overweging toch besloten dat dit een beter bekkende beschrijving zou zijn dan “de dag dat de leugenaars weer in de Ridderzaal bijeen waren”.
Want die laatste titel zou impliceren, dat ik al die mensen die regen, wind en de geur van paardenuitwerpselen trotseerden en waarvan er velen onrustig zullen hebben geslapen, 0Prinsjesdagomdat ze Willem en Maxima bijna konden aanraken [er zat slechts kogelvrij glas tussen], opnieuw zou moeten schofferen. Dat wil en doe ik echter niet. Als er nog steeds zoveel mensen zijn, die een dergelijke hoeveelheid doorzettingsvermogen tonen om onderdeel van een schertsvertoning te kunnen zijn dan dwingt dat tot een stilzwijgende houding.
Hen is voor de komende dagen mudzakken vol tweet- en Facebook-stof aangereikt. Ze zullen het hebben over de opwindende boodschap, dat Nederland van verzorgingsstaat zal worden omgebouwd naar “PartySeaPatio -maatschappij”. De organisatoren van festivals en dergelijke zijn meteen in de hoogste versnelling geschoten. De “oranje-mens” zal heftig “discussiรซren” over de vraag waarom Willem zijn verhaal niet gewoon van een tablet of E-reader voorleest. Papier is zรณ 20e eeuw. Kortom, Nederland heeft zijn handen meer dan vol de komende dagen op de favoriete hangplekken.
De paarden draafden dus weer over het Binnenhof en brachten een stralend marionettenkoppeltje naar de ruimte, waar het verzamelde gilde der roofridders en jatjonkvrouwen bijeen was gekomen. Ze zagen er allemaal weer prachtig uit, maar de kroon spande toch dat schriele mannetje, wat zich voor de gelegenheid had uitgedost als De Rode Pimpernel. Zou hij naar moderne criteria moeten worden gewogen, Ronald Plasterk zou zeker de titel van “popstar” krijgen. Zoveel charisma in zo’n iel lijfje, wonderbaarlijk.
Zou Joling hebben gekeken hij zou zeker “a boner” hebben gekregen.

Volgende week wacht de geรฏnteresseerden onder ons weer het gebruikelijke schouwspel wat Algemene Beschouwingen heet. Zonder uitzondering verloopt dat proces volgens de al 10-tallen jaren succesvol toegepaste methode. Het kabinet houdt zijn poot stijf [nee, deze keer heb ik het niet over een “boner”], de oppositie blaast zich nog verder op dan ze gisteren in het “Prinsjesdagdebat” [what’s in a name?] al deden. En na zo’n 8 a 10 uur 0condenswordt de ballon, waarvan een meerderheid van ons steeds vuriger hoopt dat hij zal knallen, langzaam van zijn lucht ontdaan en blijft er dat lullige stukje rubber over, waar nog slechts traag de condens van de woorden van al die druktemakers en clowns uit druppelt. Die via dweil en emmer van de schoonmakers in plasvorm in het riool zal verdwijnen.
Het eerlijke verhaal van Samsom, ook over de JSF die niets blijkt te kosten, de kwinkslagen van Rutte, het bijtend sarcasme van Wilders, het Beertjes-gebrom van Roemer, het gekwaak van Pechtold en de natte winden van Sybrand , Kees en Arie ……. ze zullen allemaal zijn gereduceerd tot dat plasje condens. En terwijl de schoonmaker mopperend, omdat hij Humberto Tan heeft gemist, de boel opdweilt doen de dames en heren vermoeid maar intens tevreden hun plas en is alles gewoon weer zoals het was.
Willem & Max, die ondertussen een zeer [in]spannend lesje creatief boekhouden hebben gekregen van hun Spaanse evenknie en zijn bende, rusten inmiddels uit van die dodelijk vermoeiende septembermaand. Voor je het weet is het immers september 2014.

19 thoughts on “DE DAG VAN DE JAKHALZEN

  1. BTW, om weer even terug te keren naar het eigenlijke onderwerp van dit log;
    de PvdA speelt de soap rond de JSF volgens het bekende scenario, heb je dat gelezen?
    Vrijdag een extra-fractievergadering [dus allemaal kijken, er komt weer een deur in beeld, net als 2 jaar eerder bij het CDA], want de fractie is niet blij.
    Wat het vervolg betreft heb ik een “educated guess” voor me liggen. Er volgt een weekend met dichte deuren, tot diep in de nacht brandende lampen op kamertjes, Dominique v.d. Heijden loopt een marathon om “onwillige” PvdA-ers na te zitten, Samsom komt nog eens “het eerlijke verhaal” vertellen, Rutte drukt zich door van een “partijpolitieke kwestie binnen de PvdA” te spreken.
    En maandagnacht, slechts een paar uur voor de start van de Algemene Beschouwingen, is daar het compromis: we kopen geen 37 maar 36 JSF’s. De kosten van die ene JSF worden gestort in het net opgerichte ONV [Ondersteuningsfonds Nationale Voedselbanken].
    En Franske Timmermans komt melden, dat alsnog een foutje is ontdekt in de Dreigingsanalyse, die hij woensdag bij P&W toelichtte. De uitkomst daarvan is alsnog naar beneden bijgesteld, want er blijken een paar soepjurken in de Afghaanse bergen inmiddels te zijn gedroned. Dus we redden het alsnog met 36 JSF’s. ๐Ÿ™‚

    • Je scoort nu al ruim voldoende met je scenario, Arno! Lees de krant maar ๐Ÿ™‚
      Gisteren deed Samsom zijn uiterste best weer om de immer groeiende afkeer voor zijn persoon en zijn clubje voeding te geven. Hij bracht met zijn gebruikelijke walgelijke glimlach naar voren, dat hij er maar van af zag om het JSF-verhaal nog eens uit te leggen “omdat de burger er dan anders toch niets van zou begrijpen”. Zo bouw je verloren vertrouwen en sympathie prima op. Werkelijk een heel aimabel mens die Diederik. Ons ontzien omdat we dom zijn!

  2. Er lopen zat “Annies, Beppies en Greetjes” in Nederland rond. En gelukkig maar, want het zijn zeker niet de ongezelligste types. Maar wat Jurgen en RadaR zeggen klopt wel: het zijn niet de mensen, die zich afzetten tegen zaken, die hen dan wel raken, maar ze zelf buiten hun bereik vinden. Om het maar impopulair te zeggen: ze weten zelf hun plaats. En voelen zich daar prima bij. We wekken misschien weleens te veel de indruk dat we ietwat schamper over ze doen. Daarom is het des te beter dat we nu ook even duidelijk maken, dat we begrijpen hoe deze mensen in de wereld staan en waarom. Ik denk, dat RadaR het heel goed zegt: het zijn niet echt mensen, die bij het beeld wat Rutte en zijn club bewust schetsen passen.
    Regelmatig [zelfs vandaag nog] ben ik echt de kluts kwijt als ik een dametje hoor vertellen hoe en waarom zij denkt als ze denkt. Eigenlijk leven dergelijke mensen in een heerlijk ongecompliceerde wereld. Net als ik deed voordat ik onze gastheer leerde kennen ๐Ÿ˜› ๐Ÿ˜› Hun stelregel is “ut komp zoals ut komp” .
    Daarbij geldt wel, dat ik de irritatie die dat oproept bij RadaR en ook Willem en anderen wel begrijp. Het zijn volgers [zoals zoveel van ons] en ze schikken zich ernaar. Volgens mij is dat altijd al zo geweest. Straks lopen ze weer achter Wilders aan, denken jullie niet? Of dat nu verzorgingsstaat of “partyseapatio”-samenleving heet ……. ik denk dat het ze om het even blijft.
    Dat verzinnen “de hoge heren” en ach, het zal wel allemaal. Straks komt Umberto o.i.d. [neen, RadaR, ze kijken ook nog eens niet naar Klimaatjagers, Buitenhof of Tegenlicht ;)] en dat is veel leuker.

    Zo, na deze uithaal van jullie sjaantje ga ik het dekbed eens van de onderkant bekijken. Even de schaapjes die er op geprint staan tellen en de slaap van de onschuldigen gaat zeker komen.
    Welterusten ๐Ÿ˜‰

    • Het is me al meer opgevallen, dat jij in de kleine uurtjes tot de beste prestaties komt, sjaantje ๐Ÿ™‚ Is dat ook zo sinds je onze gastheer hebt leren kennen? ๐Ÿ˜‰

    • Aan deze toppie bijdrage wil ik slechts รฉรฉn ding toevoegen. Natuurlijk is het mogelijk om alles van een positieve ondertoon te voorzien. Zoals 4-0 van Ajax als “het valt mee” te waarderen [zie elders] of het baggerweer van de afgelopen dagen als “goed voor de plantjes” te betitelen. Mag allemaal, vind ik prima!
      Zo mogen de Annies, Bepppies, Greetjes [en zoals ik begrijp tot voor kort ook de Jeanettes] best een ongecompliceerde wereld voor zichzelf scheppen. Maar, zoals Jurgen terecht opmerkte, het moet dan wel een verrekt kleine wereld zijn. Want als je, zoals elk normaal mens feitelijk behoort te doen, regelmatig om je heen kijkt ontkom je er niet aan te concluderen, dat we in een complexe wereld leven. Waarbij ik weiger te accepteren dat ik degene zou zijn geweest, die jou daarin zou hebben gelokt. Veel eerder dringt zich de gedachte op, dat je voorheen in Madurodam moet hebben geleefd, waarin geen goede oogarts en opticien aanwezig waren. Want in die periode kon je schijnbaar nogal slecht zien ๐Ÿ˜› No hard feelings overigens ๐Ÿ™‚

  3. Mooie foto van Annie, Beppie en Greetje. ๐Ÿ™‚ Begrijp me niet verkeerd: prima dat ze er zijn. Maar wat me zo boos maakt is, dat ze het ideale slachtvee zijn voor de Rutte’s en Samsoms van deze wereld. Ze laten zich lachend het “slachthuis” in voeren. Hun wereld is zo klein, ondanks dat er een virtuele is bijgekomen. Dit beeld hรจ, 3 doorsnee vrouwen trots bij het bord, doet me onbewust denken aan foto’s van pakweg 50 jaar geleden. Moedertjes een dagje uit, moedertjes een dagje Scheveningen. Ik maak dat zeker niet belachelijk, tenminste dat is niet mijn intentie.
    Maar dat beeld, althans zo ervaar ik het, is nauwelijks nog van deze tijd, of zie ik dat verkeerd.
    Zouden de vrouwen een besef hebben van “de geglobaliseerde wereld”? Zeker is in ieder geval, dat ze er wel naar behandeld worden. Wat een simpel plaatje al niet bij een man kan losmaken ๐Ÿ™‚

    • Zo verwonderlijk is het niet, dat zo’n plaatje dergelijke gedachten bij je doet opkomen, Jurgen. En die link naar de jaren 50 van de vorige eeuw, ik snap hem best. In mijn ogen heeft het te maken met het feit, dat die drie vrouwen [in ieder geval uiterlijk] zo strijdig zijn met het beeld, wat vriend Rutte en zijn bijslaapjes voortdurend blijven oproepen en inhameren van de Nederlander van vandaag. Het zijn meer vrouwen, die aan de “arm over de schouder en praat maar met me , stort je hart maar uit”-benadering van good old Ome Joop appelleren. Dergelijke mensen passen in het geheel niet bij het soort leiders, wat ook zij waarschijnlijk zelf hebben gekozen. Strak, zakelijk, technocratisch. Je hoeft geen afgestudeerd mensenkenner te zijn om te zien dat deze vrouwen totaal niet zullen voldoen aan die drie eigenschappen. Gezellig, opgeruimd, dat zijn meer de woorden die dan opkomen. Misschien is dat wel de grootste mismatch van deze tijd. Ik weet het eerlijk gewoon niet.

      • Ik heb het ritueel overdag maar langs me heen laten gaan. Maar het Prinsjesdebat heb ik wel gekeken. En buiten de zaken, die al eerder werden aangestipt, viel me vooral op de met een mix van angst en hoop gevulde blik, waarmee Samsom [die inderdaad schandalig stond te liegen, niet eerder meegemaakt] naar Pechtold en Buma keek. Niet รฉรฉn maar meerdere keren. En dat sterkt mij in het geloof, dat of beiden of 1 van de 2 de reddende engel zal spelen. En dat een val van het kabinet voor een paar maanden zal moeten worden vooruitgeschoven. Helaas!!!! Want we zagen gisteren politici van een allooi, wat ik in mijn leven nog niet eerder zag. Weerzinwekkend.
        Zo, en nu Ajax dan maar ๐Ÿ™‚ Zullen we het maar op tussen 5 en 8-0 houden?
        Real Madrid gaf gisteren in Turkije het goede voorbeeld en maakte en passant onverbiddelijk duidelijk wat Sneijder anno 2013 nog betekent op internationaal niveau. ๐Ÿ˜‰

      • Even de wedstrijd zelf vergetend, het is meegevallen, P. Vind je niet ๐Ÿ™‚
        Wel “genoten” van de manier waarop Franske Timmermans de JSF-draai van zijn partij uitlegde. Het wordt bijna koddig, dat soort ontsnappingspogingen. ๐Ÿ˜‰

      • Meegevallen zeg je? Hmm. ik had een ietwat ander gevoel na de wedstrijd. Hier werd al eens eerder opgemerkt, dat als de CL ondanks de gigantische verschillen tussen de deelnemers in stand moet blijven [en dat zal gezien de commerciรซle belangen รฉn de behoefte van een select groepje puissant rijke patsers aan speelgoed wel zo zijn] het verre te prefereren is om wedstrijden als Barcelona – Ajax en meer van deze schijnvertoningen voortaan maar op de X-box of de PlayStation te spelen. Dat kan moeiteloos, geloof me. Kijk maar eens naar games als FIFA en PES. Daar wordt vrijwel hetzelfde voetbal mee gespeeld [tikkie-tikkie en schuiffie-schuiffie] en worden dezelfde uitslagen geboekt als in real life.
        Voor mij staat al lang als een paal boven water, dat als met al het andere amusement ook bij voetbal c.q. sport het grote geld bepaalt waar wij naar mogen kijken. We zitten aan het begin van een nieuwe CL-ronde [noem het maar FIFA 2014 of 2015] en we kunnen nu al voorspellen welke clubs voor het zoveelste jaar om de grote prijzen gaan spelen. Real, Barca, Bayern, Man United. Met daar vrij dicht achteraan Paris St Germain, ManCity.
        Het is alsof we elk jaar, als we daarvoor kiezen, naar dezelfde soapserie zitten te kijken. Wat velen van ons trouwens fanatiek doen.
        Ooit fanatiek kijker is mijn kijktijd naar wedstrijden als gisteren en dinsdag inmiddels gereduceerd tot hooguit een kwartier, soms zelfs nog minder.
        Zelfs het Ajax uit zijn gloriejaren [71-73 en 94-96] had niet zo’n enorm overwicht op de rest als de grote 4 van nu hebben.
        En de kleintjes? Die laten zich “graag” wegspelen en vernederen, want dat levert altijd nog wat miljoenen op. En trainers van die kleintjes [ja, ook de Boer] spelen het spel graag mee en vertellen ons simpele zielen maar al te graag, dat ze denken zeker kansen te zien. En verdraaid, om kwart voor 9 geloven we dat nog ook. En om half 11 zeggen we tegen elkaar, dat ons Ajax het best goed gedaan heeft. 4-0 en weggespeeld ….. best goed gedaan??????? Blijkbaar komen we bij 8-0 of 12-0 pas tot de conclusie, die al heel lang zo voor de hand ligt: we zijn vanaf het moment dat de bal gaat rollen al kansloos.
        Want elke speler van Ajax komt op elk onderdeel van het spel dramatisch te kort in vergelijking tot die verzameling toyboys van de poenscheppers. Dat niet willen zien, ach prima toch. Maar zelfs al houd je beide ogen dicht, het beeld verandert er niet mee.

        Franske heb ik gelukkig gemist. Dat overkomt me wel meer als er voorspelbare leugenaars aan het woord komen ๐Ÿ™‚

      • Je hebt gelijk, RadaR. Ook voetbal is poppenkast geworden. Kinderen kijken daar desondanks graag naar. Zou men erin geslaagd zijn het kind in ons naar voren te halen?

      • Sterker misschien nog: misschien moeten we onszelf als geluksvogels beschouwen, dat we de tijd nog hebben mogen meemaken, dat nummer 1 op zijn broek kreeg van nummer 20.
        Ook ik kan niet om je heldere conclusies heen, RadaR. Ajax begon kansloos en bleef dat de hele wedstrijd. Het verschil in kwaliteit was simpelweg veel te groot.
        Maar niets is zo dodelijk als voorspelbaarheid, dus liet de Boer ons weten, dat Ajax best een kans had. En in de studio bauwde men dat op de automatische pilot gewoon na. Zoals men in de coalitie ook doet. Paroles, paroles, paroles …. Dalida’s hitje blijft onsterfelijk.

  4. Ik heb me ook aan dat “Prinsjesdag”-debat gewaagd. Ondanks dat meteen al duidelijk was, dat het een debat van niks zou worden. Want het programma werkt dat in de hand, wordt er voor gemaakt. Het is typisch zo’n debatprogramma [1Vandaag heeft dat ook bij verkiezingen] waarbij format, dus vorm, boven de inhoud gaat. En per saldo sta je na een uur met eigenlijk helemaal niets.
    Naar mijn mening moet hier subiet verandering in komen. Een debat zonder de hinderlijke invloed van gespreksleiders, die vrijwel altijd voorkomen, dat het zich ontwikkelt in een richting, waarbij je als kijker naar het puntje van je stoel schuift. In plaats daarvan krijg je op het moment dat duidelijk dreigt te worden, dat Samsom [mooiste voorbeelden, daarom pak ik hem] staat te liegen over “extra investeringen in onderwijs” een Mingelen, die het afkapt met de opmerking “nu begrijp ik het niet meer”. Terwijl het verdraaid zijn taak is er boven op te springen, zodat de kijker duidelijk zal worden wat er werkelijk speelt. In plaats daarvan krijg je als Samsom zonder een spier te vertrekken staat te beweren dat de JSF niks kost [waarom dit schoolvoorbeeld van creatief boekhouden niet tot op de draad toe uitgezocht?] dat het onderwerp op een Ruttiaanse wijze vervliegt.
    Ik heb sterk het gevoel, dat het juist dit soort debatten van niets de burger grandioos de keel uithangen.
    Straks bij de Algemene Beschouwingen krijgen we ongetwijfeld het complete ritueel nog een keer. Met niet Mingelen, maar de Kamervoorzitter als “procesmanager”. Waarmee de afloop al van tevoren vaststaat.

Nice and easy to work with

