DOE MEE AAN GRATIS CURSUS ONTLEDEN

Het onderstaande bericht kopieerde ik letterlijk uit de Volkskrant van vandaag. We doen vandaag niet “Zoek de verschillen” maar voor de verandering “Scheidt de zin van de onzin” [of is het waanzin?] .

De lastenverzwaringen van de afgelopen jaren hebben slechts beperkt negatief effect gehad op de economie. Debet aan de krimp zijn vooral de terugvallende consumptie en de afnemende bedrijfsinvesteringen. Dat zei CBS-hoofdeconoom Pieter Hein van Mulligen maandag tijdens een persconferentie over de staat van de economie.

Van Mulligen wees expliciet de suggestie van de hand dat bezuinigingen en lastenverzwaringen de economie hebben beschadigd. Als open economie moet Nederland het vooral hebben van het aantrekken van de export, aldus de CBS-econoom. De Nederlandse economie kromp in 2012 met 1,2 procent en de consumptie daalde zelfs met 1,6 procent.

Volgens Van Mulligen is het niet met cijfers te staven dat de economie zou worden ‘kapotbezuinigd’, zoals het kabinet wordt verweten door onder meer PVV-leider Geert Wilders. Van Mulligen wees erop dat Nederland weliswaar last heeft van een daling van het besteedbaar inkomen, maar dat dit vooral komt door dalende bedrijfsinvesteringen, een stagnerende bouw en de dalende consumptie, aangezwengeld door de crisis op de woningmarkt.

‘De tegenvallende economische groei heeft meer te maken met die langlopende ontwikkelingen dan met lastenverzwaringen van de laatste één, twee jaar’, aldus de hoofdeconoom. Topambtenaar Manon Leijten van het ministerie van Financiën rekende uit dat in één van de crisisjaren het verlies van consumptie voor de helft het gevolg was van de ingezonken woningmarkt.

Zorgen van consumenten
Het CBS vergeleek de economie van Nederland met die van Duitsland en België. Opvallend is dat de consumptie in de buurlanden steeg, maar in Nederland fors daalde. In de periode na het uitbreken van de kredietcrisis in 2008 tot en met 2012, daalde de consumptie van huishoudens met 4,4 procent. In dezelfde periode groeide deze in België met 3,2 procent en in Duitsland met 4,3 procent.

De oorzaken zijn volgens het CBS duidelijk: het besteedbaar inkomen daalde hier fors (3,8 procent) en de zorgen van consumenten over hun financiële toekomst namen toe. De crisis op de woningmarkt speelt ook een grote rol.

Uit de analyse bleek ook dat Nederland maar beperkt meelift met stijgende Duitse export naar opkomende economieën, zoals China.

Advertenties

19 thoughts on “DOE MEE AAN GRATIS CURSUS ONTLEDEN

    • Ik heb nergens iets gemerkt, dat iemand die uitzending van Tegenlicht is opgevallen. Het is gewoon, als de meeste dingen waar geen wedstrijdelement in zit of waar men niet via zijn foon of tablet op kan stemmen, voorbij gegaan. Je vraagt je af waar de VPRO die programma’s nog voor maakt. Ze kunnen beter als van Nieuwkerk een lullig item over “modeGod Lagerveld” maken. Daar wil men alles over weten. En best het like-knopje voor aanklikken.
      Je zou bijna gaan geloven, dat het gemiddelde Nederlandse gezin inderdaad is als de TV ons dagelijks laat zien. 1 op 3 is een “man-bijt-hond”-variant, nog 1 op 3 een Voice-variant, de derde part is of constant dronken of zit een werkstraf uit.
      De resterende 1/10 woont in Wassenaar, Bloemendaal en Aerdenhout. 🙂

      • Tututututut …… ik heb wel degelijk gekeken. Ben wel benieuwd waar ik dan bij hoor. Als ik het goed optel nergens blijkbaar 😀

        @RadaR:
        nieuwe van Placebo is vet goed. 😉

    • 10.000 liter vers grondwater voor 10 dollar, dat is wat anders dan wij hier voor ons drinkwater betalen per liter. 36.000 ritten van tankwagens per jaar, dat komt op 0,4 miljard liter. In opslagtanks, beetje chemische troep erbij om het de eigen smaak te geven, in een plastic fles met de wel heel wrange naam Pure Life erop [dat moeten bijna 1 miljard plastic flessen zijn per jaar zijn] en verkopen voor 1 dollar. Dat lijkt in alles op weer zo’n manier, waarmee je als multinational op kosten van burgers heel veel geld verdient. En als straks het water op is [ ze zullen toch wel snappen, dat net als olie en gas ook water gewoon opraakt?] mag de bevolking genieten van een ooit mooi, groen en vruchtbaar gebied.
      Alleen in Main zijn er een paar vrouwen [!!!!] echt tegen Nestlé in opstand gekomen. En goddank, ze hebben [voorlopig?] gewonnen.
      Als de nood in de toekomst aan de man komt kunnen we dus in Main een glaasje vers water gaan halen.

  1. Op dezelfde [web]pagina vandaag 2 berichten naast elkaar, waaruit in ieder geval voor mij wel duidelijk is hoe ver we van het spoor zijn afgeraakt. Smaak, gevoeligheid, fijnzinnigheid zijn ver te zoeken. Zoals in de wereld van de marketing de standaard is.
    Eerst wordt er melding gemaakt van verder nieuws over het drama in dat Drentse bungalowpark in Schoonloo.
    Vervolgens wordt via een redelijk forse kop gemeld, dat uit “wetenschappelijk” onderzoek is gebleken, dat mannen met grote testikels slechtere vaders voor hun kinderen zijn. Hoe groter de testikels hoe minder aandacht voor het kind.

    We zullen er verder maar het zwijgen toe doen 😦

    • De bedoeling is, P. , dat wij ons nu gaan afvragen of die vader annex kindermoordenaar soms hele grote ballen had. Het zal wel gonzen op Twitter en Facebook.
      Als het een beetje tegenzit heeft Matthijs vanavond een deskundige aan tafel [ bestaat er een “kots” icoontje eigenlijk?]

    • Voelt er iemand al de behoefte om hier te verklaren, dat hij een goede of slechte vader is? 😛
      En P. is er al iets bekend wanneer het onderzoeksresultaat wordt gepubliceerd waaruit blijkt, dat vrouwen met een clitoris als een komkommer meestal Libelle-lezeressen zijn?

  2. Ik leid een beetje aan hetzelfde kwaaltje als Jeanette. Met een goed boek heb ik nooit last. Maar gekunstelde werkjes als van deze CBS-er ………. pfffffff, waar is de finimal?
    Geef me maar even, misschien komt er nog wel wat 🙂

  3. Ongetwijfeld, Leon. Ratten laten zich graag door hun soortgenoten besnuffelen. 😀

    Sorry hoor, maar ik ben zo iemand, die helaas een dankbaar slachtoffer is voor lui als die Mulligen. Want ik word halfweg het lezen draaierig en de dokter zegt dat ik dan moet stoppen.

  4. Van Mulligen wees erop dat Nederland weliswaar last heeft van een daling van het besteedbaar inkomen, maar dat dit vooral komt door dalende bedrijfsinvesteringen, een stagnerende bouw en de dalende consumptie, aangezwengeld door de crisis op de woningmarkt.

    Ik ken van nabij iemand, wiens netto besteedbare inkomen met meer dan 10% in 1 jaar gedaald is. En dat heeft niets te maken met bedrijfsinvesteringen, stagnerende bouw of de woningmarkt.
    En, beste van Mulligen, stereotype cijferneuker, die dalende consumptie werd maar door één ding aangezwengeld: DOOR DE DALING IN HET BESTEEDBAAR INKOMEN.
    Die vogel keert de zaak gewoon om om zijn rapportje kloppend te krijgen. Is-ie van de ratten besnuffeld of zo?

    • Je tikt het eitje precies op zijn zwakke plekje, Leon. Want als je het keurig van elkaar scheidt zegt deze idioot inderdaad “minder besteedbaar inkomen – komt door – …….dalende consumptie als gevolg van crisis woningmarkt”. Dat “besteedbaar inkomen” is dus 1 op 1 gelinkt aan “die woningmarkt”. En “die woningmarkt” bestaat weer voor het grootste deel uit een schuld. Als dus zijn redenering zou kloppen zou die vermindering van het besteedbaar inkomen dus hetzelfde moeten zijn als “vermindering van de mogelijkheid om schulden te laten groeien”. En als ik daar naar kijk, vind ik dat een goede zaak. Toch?
      Of laat de oen maar gemakshalve na aan te geven, dat alleen het maken van meer schuld de consument kan laten consumeren. En dat daarvoor het besteedbaar inkomen kunstmatig moet worden verhoogd door , zoals gezegd, kunstmatig bezit te genereren, wat feitelijk gewoon schuld is? Maar hebben we 5 jaar geleden niet ontdekt, dat zo handelen ons allemaal naar de kelder jaagt? En mag je dan niet concluderen, dat het CBS blijkbaar met modellen werkt, die nog steeds geënt zijn op een systeem, wat ons in 2008 bijna de nek kostte? En dat er dus nog steeds helemaal niets is veranderd?
      Ik was al huiverig, toen wat economen en andere betweters kwamen vertellen, dat we terug moesten naar een situatie, waarin we niet meer uitgeven dan we ontvangen. Zelfs fake-econoom Rutte heeft het daar regelmatig over. Maar what the fuck …. ondertussen zit het CBS ons te bekijken vanuit de “oude” situatie. En komt tot de conclusie, dat wij consumenten het niet goed doen omdat we niet meer schuld kunnen/mogen/willen maken!!!!! Of ik ben inmiddels gek geworden of de heren zijn dat. Maar dat de gekte regeert moge duidelijk zijn.

      • Kijk, dat bedoel ik nu 😛 Het ligt niet aan jou , hoor, maar ergens onderweg moet ik echt afhaken. Want als mijn besteedbaar inkomen in werkelijkheid kunstmatig wordt gefabriceerd via “bezit” wat ik niet echt heb, waar betaalt mijn werkgever mij dan mee?

      • Ik vermoed, Jeanette, dat als het je eenmaal lukt om door de woordenbrij van mensen als bijvoorbeeld die CBS-er heen te prikken je vrij snel en eenvoudig zult bemerken, dat de materie niet zo ontzettend gecompliceerd is als hij lijkt.
        Besef wel, vrijwel alles wat instanties als CBS produceren is per definitie verpakt in een forse hoeveelheid “valse lucht”. Een fraai voorbeeld is het bericht, dat gisteren naar buiten kwam: ” Nederlander derde gelukkigste mens op de wereld”.
        Los van de details [welke criteria zijn aangehouden voor “gelukkigste” ? gezondheid? bezit? welvaart? inkomen? ] zou je als er zo’n “hitlijstje” langskomt jezelf gewoon moeten afvragen “voel ik me ook no. 3?” . Vaak krijg je dan vanzelf het antwoord. Twijfel je dan is er altijd nog de mogelijkheid om op een willekeurig moment een wandeling door je buurt of door het park of door het winkelcentrum of door de bezoekersruimte van een ziekenhuis te maken. Dan vallen a.h.w. de schellen van je ogen en wordt overduidelijk, dat je complete onzin is verkocht. De Nederlander is en voelt zich door de bank genomen niet gelukkiger of ongelukkiger dan bijv. een Aussie, Belg, Engelsman, Fransman, Canadees, die allemaal lager op die gelukshitlijst staan.
        We kenden al geruime tijd de kreet “It’s the economy stupid”, wel er is nog een andere “It’s just marketing, stupid”. Waarmee ons iets wordt aangepraat, waarvan men weet dat we het graag horen. Zoals een plaatje, wat in wezen pure rommel is, toch een no. 1 hit kan worden, een Tv-programma vol wanstaltige, zielige, eenzame, maatschappelijk ontspoorde, contact gestoorde…..[ enfin, de rij is eindeloos] mensen toch een kijkcijferkanon kan worden. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn, die zich in het bezit van een bus Axe deodorant heel gelukkig voelen. Want dat moet immers? Net zo als mensen, die de nieuwste i-Phone [liefst als een van de eersten] hebben zich “on top of the moon” voelen. Gewoon, omdat het moet.
        Prik er door heen, door al die marketingpraatjes, want dat is nu juist die “valse lucht” waar ik op doelde. 🙂

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s