LET’S GET US A MOVIE

Brad Pitt moet gedacht hebben “wat Cruise kan kan ik beter”. Vervolgens graaide hij stukjes uit een aantal eerdere films bij elkaar, voegde daar een 1 op 1 verhaallijn uit Halflife, één van de absolute topgames van deze eeuw tot nu toe als het om ingenieuze vondsten 0WWZvan zombies, misbaksels, monsters en robotachtigen gaat, aan toe en maakte daar een “blockbuster” van. Alle records worden gebroken waar het betreft:
– zeeën van zombies, die wereldsteden overstromen, onderwijl happend naar en bijtend in alles en iedereen wat ze tegenkomen;
– het aantal ontsnappingen van held Bratt, samen met de voortdurend in devote bewondering naar haar Bratt opkijkende Mireille Enos en hun 2 dochtertjes, in die 2 uur. Een absoluut onevenaarbaar wereldrecord;
– het aantal malen, dat de hoofdrolspelers [ hier betekent dat de mensen, die je voortdurend ziet rennen en vliegen om aan de zich zelfs niet aan door een om Israël gebouwde muur [briljant!] laten storen golven zombies te ontsnappen] aan elkaar vragen “Are you OK?” overtreft alle voorgaande keren. Op een gegeven moment kon ik niet meer stoppen met giechelen, wat me niet in dank werd afgenomen door mede-kijkers.
Het stopt pas als blijkt dat zelfs zombies kieskeurig zijn [dat hebben ze toch maar mooi voor op de filmkijker van nu]. En onze Bratt heeft [net als Cruise deed in Oblivion] aan het eind nog een stichtelijk woord voor ons allemaal. Maar toen hing ik met mijn kop al boven de pot. World War Z zou World War V[omit] hebben moeten heten.
En wat restte was de vraag “Zijn wij werkelijk zo gigantisch afgestompt [zombie?], dat we de bioscopen bestormen om dit soort absolute bagger te bekijken en willen geloven, dat we iets geweldigs hebben gezien? Of hebben we dit soort blikvoer nodig om onszelf te voeden?”
Wel, dan heb ik iets beters voor jullie. 5 heren, die in The World’s End [knap bedacht die titel, want die trekt kijkers] er met opzet een ongelooflijke puinhoop van maken. Je zou het 0Wendbijna een persiflage op de haast om de week verschijnende bagger a la Cruise en Pitt kunnen noemen. Het verhaal van The World’s end heeft kop noch staart. Alles wat ik kan zeggen is dat het begint met 5 oude vrienden, die een nooit afgemaakte kroegentocht door het vermaarde New Haven [!!] alsnog gaan maken. Het is nauwelijks te bevatten wat er vervolgens allemaal over je wordt uitgestort. En of je dat nu wilt of niet, sommige gebeurtenissen zijn zo hilarisch, dat je lachkrampen kunt krijgen. Best een aanrader dus!

Laten we maar overstappen naar het meer serieuze filmwerk, want als je goed zoekt is 0Adoredat er nog wel. Zoals bijvoorbeeld Adore, het fraai gefilmde verhaal over de 2 [overigens net zo fraaie]  moeders [Naomi Watts en Robin Wright], die hoewel ze beseffen dat het eigenlijk niet kan toch geen weerstand kunnen bieden aan de liefde/passie die ze voor elkaars zonen voelen.
Wat een opluchting, een film waarin echte mensen voorkomen en waar menselijke gevoelens het onderwerp zijn.
Ook een bijzondere aantekening krijgt wat mij betreft The East met o.a. Britt Marling, Alexander Skarsgard en Ellen Page.
“The East” kun je geen spectaculaire film noemen. Oke, tenzij het je taak is alles als spectaculair en “vet goed” te verkopen. Maar dat is niet mijn taak.
“The East” is wel een interessante film, omdat er een interessant en actueel onderwerp in wordt behandeld. Wat als je tot de juiste groep behoort wel moet aanspreken.
In zijn algemeenheid kun je zeggen, dat de strijd tussen het “systeem” en het “anti-systeem” het onderwerp van de film is.
0EastHet roept in de verte herinneringen op aan die jaren waarin Rode Brigade en Rote Armee Fraktion dagelijkse headlines waren in schrijvende en audiovisuele media.
Maar ik zeg met opzet “in de verte” want Amerikaanse filmmakers zouden zichzelf overtreffen als ze met de werkelijkheid benaderende verhaallijnen zouden komen. Alles moet dat zo kenmerkende Amerikaanse sausje hebben, waarbij kwaad uiteindelijk toch goed wordt. Of the all American hero alles oplost. Zo’n laatste stripfiguur ontbeert The East en gelukkig maar.
De strijd tussen systeem en anti-systeem concentreert zich rond Sarah, die als werkneemster van een bedrijf wat alles en iedereen onderzoekt en/of in de gaten houdt als het maar betaalt, moet infiltreren in een “anarchistische” groep bekend als The East.
Mocht het jullie interesse opwekken, bekijk de film dan. Grote kans dat je het niet zult betreuren. Hoogstens aan het eind de behoefte voelt om, zoals ik, te zuchten, omdat het eind toch weer overgoten is met American Sauce.
Tot teleurstelling van de gebruikelijke groep mensen, die hadden verwacht dat er flink op zou worden los gehakt en geschoten beperkt The East zich tot soms ragfijne mindgames tussen de leden van The East onderling of die leden met debutant Sarah. Soms heel fascinerend. Hét moment uit de film voor mij was zo treffend, dat het nog steeds in mijn gedachten zit.
8 mensen aan een tafel, zonder uitzondering allen in een dwangbuis. Voor hen staat een nap met voedsel met daarnaast een houten lepel.
Als nieuwkomer krijgt Sarah het verzoek met eten te beginnen, zodat de rest daarna haar voorbeeld kan volgen. Eerst verwonderd doet Sarah een poging om met haar mond en de lepel als tools wat voedsel tot zich te nemen. Wat haar uiteraard niet lukt, zoals elke andere poging niet lukt. Als ze haar verwarring kenbaar maakt geeft de groep anderen aan hoe het probleem op te lossen. Elk van hen schept de lepel vol en biedt deze met de mond aan bij zijn tafelgenoot. En Benji, de niet-leider van de groep, legt het Sarah simpel uit: “Denk niet aan jezelf, maar aan het collectief. That’s how problems can be solved”.

En om het quintet vol te maken is er nog “Disconnect”; fictie, die wat mij betreft vooral een “must see” voor ouders met jonge kinderen zou moeten zijn.
0disconnnectDrie verhaallijnen zijn er te onderkennen en allen naar mijn mening zeer herkenbaar.
A. de puber, die op school niet wordt geacepteerd, omdat hij niet past bij de kudde.
B. het depressieve echtpaar, waarvan de vrouw een chatrelatie opbouwt. Dan merken ze, dat er grote geldbedragen van hun bankrekening verdwijnen.
C. de ambitieuze reporter van een klein TV-station. Zij ziet in het onderwerp chatrooms, waarin  minderjarige boys tegen betaling hun diensten aanbieden aan eenzame vrouwen, een uitstekend onderwerp voor een TV-item. “Do you want me to jerk off?”

De verhaallijnen ontwikkelen zich los van elkaar en krijgen ook hun eigen “happy or not ending”. Je zou de film in die zin als een 3-luik kunnen beschouwen.
Maar wat de film voor de goede verstaanders duidelijk zichtbaar doet is die in wezen belangrijkste vraag stellen: met wie is er nu eigenlijk iets mis? Die jonge mannen, die virtueel hun diensten aanbieden aan die hordes ontevreden en ongelukkige vrouwen [hier 0disconnnect2mag u uiteraard voor jonge mannen ook jonge vrouwen lezen, net als ontevreden en ongelukkige vrouwen kunnen worden vervangen door onbevredigde en ongelukkige mannen] ? Of is er iets compleet mis met die vrouwen en mannen die hun heil zoeken in de virtuele [dus namaak] wereld van de chatrooms? Het antwoord mag u zelf bepalen. De film toont slechts welke mogelijke onherstelbare schade er het gevolg van kan zijn.
Connect even  met “Disconnect”, het zou wellicht als een wake up call kunnen worden ervaren. De poging daartoe verdient in ieder geval waardering.

22 thoughts on “LET’S GET US A MOVIE

  1. San en ik waren erbij, toen Jurgen niet meer te houden was. ” Ik haal die Pratt door het doek heen, die prutser” klonk het door de zaal. Met zachte hand en de belofte van een Coke Zero hebben we hem naar buiten weten te krijgen. Publiek merkte niks, dat zat met de ene hand te lebberen aan die Zero en de andere hand te texten. 😀 Geen geroep van ” achter je” als er weer 10.000 zombies achter Britt aan zaten. Soms een verveeld ” slit his throat” of “cut their balls” of ” split their heads” was alles wat tussen het slobberen door te horen was.
    De rest van je aanbod scharen we onder de noemer ” fijn boeketje” , net als de aanvulling van Willem trouwens. Werk aan de winkel dus … voor jou bedoel ik dan 😀

  2. Welk een toeval, was ook net bezig wat tips te verzamelen voor de aanstormende donkere dagen (en inderdaad daar hoort die W(algelijke)W(eekmakende)Z(eikfilm) niet bij!!)

    Disconnect + The World’s End stonden al op het lijstje en The East en Perfect Mothers komen daar dus nu bij waarvoor dank.

    Ook nog even een goed woord voor “Nighttrain to Lisbon” met een heerlijke Jeremy Irons in de hoofdrol en de briljant gemaakte “Behind the Candelabra” met een oscarwaardige Michael Douglas in zijn rol als ‘Liberace”, dan is er ook nog “The Sessions” een prachtige ontroerende met veel liefde gemaakte film met o.a. prachtige rollen van John Hawkes en Helen Hunt.

    O ja, en R.I.P.D. (rest in peace departement) met een heerlijk op dreef zijnde Jeff Bridges in deze amusante aan de Men In Black serie verwante film.

    • Ik moest even denken, maar het muntje viel: Helen Hunt is dat sympathieke blondje uit As good as it gets [Nicholson], Thomas Crown Affair [Brosnan] en What women want [Gibson]. Geen wiki nodig gehad 😀

    • @Willem:
      Het is alweer enige tijd geleden, dat ik met zoveel voortdurend wisselende gevoelens naar een film heb gekeken. Sympathie, empathie, vreugde, verdriet, bewondering, veel bewondering en onvermijdelijk ook ontroering kwamen allemaal langs in die kleine 90 minuten The Sessions. Geen waardering in sterren, want ik heb er simpelweg niet genoeg!
      Al kijkend realiseerde ik me, dat ik Mark, Cheryl, Amanda, Vera, Susan en Father Brendan heel graag in levende lijve zou willen tegenkomen. Waar o waar zijn ze? 🙂
      Met die opmerking zeg ik natuurlijk ook alles over de acteerprestaties van Hawkes, Hunt, Macey , vooral ook Bloodgood als de onderkoelde Vera, die zo routineus haast uitstraalt, dat haar rol in Mark’s leven voor haar een vanzelfsprekendheid is. Maar absolute top zijn uiteraard Hawkes en Hunt. Ik heb diverse keren zitten slikken [ ik geef toe, dat kwam ook door wat gesnif en gesnotter naast me 🙂 ] . Topprestaties van topacteurs in een topfilm.
      Welke regisseur en welke acteurs slagen erin om een film met meer dan gemiddelde redelijk expliciete naaktscene’s volledig te ontdoen van elke vorm van platheid? Alleen de allerbeste! Een juweel is aan de collectie toegevoegd.
      Waarvoor nogmaals dank!

  3. Je weet, dat ik ze nooit zal bekijken dus gun me het om op dit onderwerp het zwijgen te bewaren. Maar ik kom niet voor niets, want we zullen het [off topic] maar eens moeten hebben over wat er vandaag speelde. Hoeft niet nu, maar wel doen. Want wat hoorde ik Bernard Wientjes letterlijk vandaag in Buitenhof zeggen: “Niemand wil dat dit kabinet valt” [!!!!!!!!!]. Zou deze man kranten lezen? Zou deze man wereldvreemd zijn? Of zou deze man zich zo ver boven ons verheven voelen, dat de geluiden die wij maken volstrekt onbelangrijk zijn voor deze “God van de Polder”?
    Wat dan ook, het toeval wilde dat nog geen kwartier na man’s woorden de Hond meldde, hoe er werkelijk in [klein] Nederland schijnt te worden gedacht.
    Hoe ver kun je loszingen van de wereld om je heen? Is het nog wel verantwoord een dergelijk wereldvreemde man zo’n op zich belangrijke positie in de maatschappij te laten bekleden?

    • Zelfs de als altijd meer dan lieftallige Marcia liet de “God van de polder” wegkomen. Wat mede een rol zou kunnen hebben gespeeld is, dat Marcia het gesprek niet een wending wilde geven, waardoor het echte onderwerp weg zou glippen. De “pensioendeal” raakt samengevat zowel de actieve deelnemers als de gepensioneerden. De actieven in meerdere opzichten, want:
      – zij gaan minder opbouwen [1,8% per dienstjaar is het doel]. Verborgen in het plan zit het uitgangspunt van de politiek, dat werkenden straks tot ergens tussen 70 en 75 jaar zullen moeten doorwerken. Want dat is immers een leeftijd waarop ca. 90% pensioen kan zijn opgebouwd [50 x 1,8]. Los van de gemiddelde zekerheid, dat werkloze periodes bij een langere mogelijke arbeidsperiode ook vaker zullen voorkomen [kijk naar nu!] en dus vaker geen pensioen wordt opgebouwd. Waarmee zelfs die 90% weleens een probleem kan worden. Of zou de VVD ons werkelijk zo gek krijgen, dat we allemaal zzp-er worden? En dus de hele mikmak zelf moeten opbrengen? Je kunt niets uitsluiten tenslotte.
      – zij gaan echter ook minder premie betalen. Waarmee hen een direct voordeel wordt gegund, zodat ze de economie weer kunnen voeden. Maar wat ze nu uitgeven komen ze straks als pensioen tekort.
      De gepensioneerden hebben nada voordeel van de “deal”. Voor hen is er slechts een nadeel. Het nadeel, dat premieverlaging voor de actieven [wat ik ze sec best gun, laat ik daar helder over zijn] impliceert, dat de pensioenfondsen minder premie krijgen om mee te spelen. Natuurlijk, 50 x 1,8% levert aan het eind van de rit puur rekenkundig hetzelfde op als 40 x 2,25% . Maar dat is pure theorie. Omdat hoe langer je de betaling van de voor 90% benodigde premie uitsmeert hoe groter het risico, dat die langere periode nooit wordt afgemaakt. Mensen gaan onderweg dood, mensen worden werkeloos e.d.
      Minder premie, minder rendement en dat werkt vanaf het moment,dat het gaat spelen directe door op de dekkingsgraad. De “pensioendeal” is voor gepensioneerden dus niks meer dan een volgende aanval op hun pensioen, wat in dit geval ook hun directe inkomen is.

      Ik behandel het in een nutshell, omdat wel vaststaat, dat niemand anders dan jullie het zal lezen 🙂 Het onderwerp “pensioendeal” staat helemaal niet op de agenda bij de Nederlander. En ook daar is weer een logische verklaring: Yvon Jaspers is weer uit haar dwangbuis 😀

      • Maar mijn boerenverstand zegt me, dat totaan het moment, dat de premieverlaging [wat dus feitelijk niets anders is dan geld vrijmaken bij de pensioenfondsen, alleen niet nadat ze het al hebben ontvangen, nee zelfs vóór dat ze het zouden kunnen hebben ontvangen, om het consumeren even een duw te geven. Wat zouden ze straks verzinnen eigenlijk, als ook dit duwtje niet helpt? Zou Rutte dan eindelijk met die 1.000 euro uit 2012 op de proppen komen? Nah, zal wel niet :P] wordt doorgevoerd, iedereen de oude premie [meer dus] heeft betaald. En voor de gepensioneerden geldt zelfs, dat ze het hun arbeidzame leven lang hebben gedaan. Zit hier niet iets van rechtsongelijkheid, discriminatie o.i.d. in????

      • Wat anderen jullie wellicht ook wijs proberen te maken, wat jullie stellen is volledig correct. De + en – effecten voor actieven, de – effecten voor de gepensioneerden, allemaal juist. De enige manier, waarop “deskundigen” zullen kunnen proberen om julle verhaal te tackelen, is door met voorgekookte rekenmodellen te komen, waarin men handig [zoals al jaren en jaren gebeurt] de noodzakelijke mist weet te scheppen.
        Laat ik jullie even meenemen naar “the bottom line”. Zoals al eerder betoogd is pensioen niets anders dan een verzekering. Waarbij ik premie betaal om mijn oudedag te dekken qua inkomen. Zoals alle verzekereraars voegen pensioenfondsen er het element risico [vaak in vele stukjes gehakt, zoals sterftetabellen, invaliditeitsrisico’s, kinderrisico’s e.v.a.] aan toe, wat ze in staat stelt om of een opslag op die premie te leggen of een deel van de premie af te romen.
        Als ik met een echte verzekaar te doen heb vertelt de polis me, wat ik aan premie betaal [en dus in totaal aan premie moet afdragen tot de einddatum] en wat mijn uitkering is [en eventueel de vorm waarin die wordt uitbetaald [maand, kwartaal, halfjaar, jaar ….. overgens standaard achteraf].
        De pensioenfondsen gedragen zich anders. Zij verstrekken sinds een paar jaar verplicht een UPO met veel informatie, maar nergens is te vinden hoeveel premie een pensioenverzekerde heeft betaald in totaal per meetmoment.
        [ De overheid, het zal jullie niet verrassen, doet exact hetzelfde .Kijk maar op de site van ik meen de sociale Verzkeringsbank, waar je kunt zien wat je hebt opgebouwd. Premie betaald? Nergens te vinden!]
        Vraag de gemiddelde werknemer naar het bedrag aan premie, wat hij sinds datum premieplicht [was ooit vanaf wisselende [25, 21,] leeftijd] heeft betaald. Grote kans, dat die gemiddelde werknemer niet verder komt dan “veel, heel veel”. De pensioenfondsen verstrekken daar [op grond van welke idiote afspraak uit het verleden dan ook] geen informatie over. Bijzonder opmerkelijk voor een verzekeraar.
        En nog gekker wordt het als je beseft, dat diezelfde werknemers bij het afsluiten van een levens- of schadeverzekering wel willen weten wat de premie is En dus met de zakcalculator [of in sommige gevallen het telraam] precies kan uitrekenen hoeveel premie die verzekering hem in totaal kost.
        Waarom draag ik dit nu aan? Wel, heel simpel: volg mijn en RadaR’s voorbeeld en vraag voor 1 januari a.s. bij uw pensioenfonds nu eens niet naar het bedrag waarmee uw pensioenuitkering dan wel -rechten per 1-4-2014 verlaagd gaat worden. Vraag in plaats daarvan om een opgave van de totale premie, die je over de hele looptijd tot 1-1-2014 hebt afgedragen. Ook als het gaat om de zgn. premie wordt betaald door de werkgever [zo die nog bestaan] – situaties. Want ook dan hebben jullie gewoon premie betaald.
        Ik voorspel, dat als er collectief om dergelijke opgaven wordt gevraagd [een verzoek waarvoor geen rechtelijke gronden bestaan om te weigeren, dus bij weigering door de pensioenfondsen kan collectief een instantie als de Ombudsman, maar zelfs ook de rechter worden ingeschakeld], er enige nervositeit zal uitbreken.
        Mocht zo’n opgave “afgedragen pensioenpremie” er komen laten we dan met zijn allen op de Veluwe bij elkaar komen om elkaar te verbazen met de cijfertjes , die op die opgaven zullen staan. Vakkundige medische ondersteuning kan geregeld worden.

      • Had ik je toestemming gegeven om die oproep “out in the open” te doen? 😉
        Zonder dollen: nooit geschoten altijd mis. So-wie-so is het “weird”, dat de info over betaalde premies al 60 jaar geheim wordt gehouden. Je zou er haast iets van gaan denken :P. Of is het niet denken maar bijna als zekerheid aannemen. Aannemen, dat wij simpele zielen van de lagere kaste te dom zijn om 1 + 1 bij elkaar op te tellen. Zullen we het verzoek maar als Sinterklaassurprise bij het pensioenfonds deponeren? Ik heb nog wat andere vragen voor de heren, die ik tegen die tijd ook wel op papier heb staan schat ik zo in.
        Goed verhaal, man, goed verhaal.!!! Waarom trouwens de Veluwe? Ik had liever Landgraaf of het Zuiderpark gehad. Zou er voor muziek gezorgd kunnen worden 🙂

    • Dat zijn heer Pitt’s zombies die The Wall of Israël ]niet te verwarren met die Wall of Jericho, die was te laag] bestormen, O. 🙂 Het zou me niet eens verbazen als Pitt denkt daarmee zijn brouwsel een symbolische betekenis te hebben gegeven.

  4. Off topic eerst even als het mag: jullie hadden het over Placebo een logje terug. Wel, Loud like love is inmiddels daar, het nieuwe album. Op YouTube staan wat extracts van songs van het album. Deze zal je ongetwijfeld aanspreken. Luister er even naar dan ga ik ondertussen wat meer info over dat kluitje films [Z uitgezonderd, wat dat was zo’n film waar wij tussentijds zijn uit gelopen, wat een bagger, onvoorstelbaar] opzoeken. 🙂

    • Ondanks de hordes “zombies” , die overigens allemaal connected waren 🙂 , heb ik gisteren toch de plek kunnen bereiken om Loud Like Love te bemachtigen. Laat ik me gematigd uitdrukken: een prima album. Met daarop meteen al 3 songs, die speciale vermelding verdienen: zoals je al raadde “Rob the bank” maar ook “Too many friends” [ Molko “My computer says I am gay”] met daarin de melding, dat het toch wel opvallend is hoeveel zombies met een smartphone aan hun gezicht er blijken rond te lopen, en “Purify” [ook zo’n track die een “wensbeeld” bij me oproept]. Deze placebo doet het wat mij betreft prima. Werkt bijna als een echt medicijn 🙂

  5. Als je er op gaat letten bij die stripfilms is het zeker zo, dat 90% van de tekst uit “Are you OK?” blijkt te bestaan. Dat gaat op je lachspieren werken 🙂
    @Arno: waarom laat je de 2e film onbesproken??? Die moet je toch aanspreken!

  6. Zoals Cruise in Oblivion deed met die vliegende bollen [Guardians?] heeft Pritt gewoon Halflife 1 gebruikt om het 2e deel van zijn wanprodukt [het Laboratorium] mee te vullen. Z is een draak van een film, wat zonde van je geld is. Tenzij je een pubertje van 12 met het afstompingsnivo van een 50-jarige bent.
    De laatste 3 films wil ik zeker eens bekijken 😉

Nice and easy to work with

