THE KILLING FINALE

Het wordt tijd om een groot aantal mensen, die de afgelopen 2 weken met een opmerkelijke vastberadenheid RadaR’s blog bezoeken, te bedienen.
Er werden in de afgelopen periode al een aantal blog’s geplaatst over zowel de Deense als de Amerikaanse versie van The Killing. En vanaf het moment dat Forbrydelsen bijna 2 weken geleden aanving was al duidelijk hoe deze serie mensen in haar greep blijkt te houden.
[Persoonlijk vind ik dat prettig, omdat het betekent dat er in ieder geval dagelijks 1 uur niet naar [ wat onze gastheer zo kernachtig omschrijft als] “bagger” wordt gekeken.
En zoals ik onze gastheer ken stelt hij daar graag “een beloning” tegenover. En omdat hij pas in de loop van volgende week zijn pen zelf weer ter hand neemt gunt hij mij het voorrecht om aan de hand van een achtergelaten korte samenvatting de finale van Forbrydelsen 3 uit de doeken te doen. Om daar iets begrijpelijks van te kunnen maken heb ik speciaal gisteren naar de voorlaatste aflevering gekeken, al was het maar om te zien wie die Lund eigenlijk is.
Want ik behoor tot de blijkbaar weinigen, die de serie niet volgt. Windt jullie niet op: de opdracht was om de finale uit de doeken te doen zonder de spanning weg te halen. Wie deed wat en waarom moeten jullie dus gewoon bekijken, zoals het ook hoort.

De finale voert Lund, Borch en Loke, met in hun voetspoor Zeuthen en Reinhardt, naar Noorwegen. Met een tocht door een fjord [fraaie beelden] die het gezelschap naar een Zeeland -plant moet brengen. Daar zou het meisje Emilie / Emilje verborgen zijn.
Onderweg ontvangt Lund informatie, die de vragen rond Reinhardt verder doen toenemen.
Eenmaal op de plek van bestemming aangekomen blijkt, dat Loke vals spel heeft gespeeld. Wat de situatie in Noorwegen fors doet escaleren.
Met Lund en Borch nog in Noorwegen, waar ook Reinhardt nog wat af te handelen heeft, wordt in Denemarken het onderzoek op het schip Medea nog eens uitgevoerd.
Ook in Denemarken wordt de lijn rond de verkiezingen verder afgewikkeld. Zo wordt de dood van de zoon van de premier opgehelderd, met de nodige onaangename verrassingen van dien. Dat de premier de verkiezingen wint kan geen verrassing zijn, wel is dat de wijze waarop hij zijn prioriteiten stelt.
Het is in Noorwegen, waar die andere oplossing zijn beslag krijgt. Ik kan volstaan met de krabbel, die RadaR daar zelf over optekende: “In Noorwegen de oplossing van de moord op het weesmeisje en de chaos is compleet.
De manier waarop het muntje valt is ronduit stupide. Wat ook geldt voor Lunds reactie.”

Hier zullen jullie het mee moeten doen. Blijft mij niet anders over dan al die kijkers een “bloedstollende” en “killing” avond te wensen. En ja, na aflevering 9 kijk ik zelf ook maar naar de finale. Het vlees is zwak.

17 thoughts on “THE KILLING FINALE

  1. ik verkeer een beetje in dilemma πŸ™‚ Want wil hij het wel horen/lezen als hij terug is? Maurice Steijn zei het met het bekende Haagse bravoure nog voor de wedstrijd: “ik heb alle vertrouwen in mijn centrale verdedigers”. Nou, dat betaalde fors uit: 0-4 tegen een Roda wat op zijn sloffen Steijn’s [alweer, net als vorig seizoen] campingelftal op een hoop speelde. Waar RadaR zich er vaak groen en geel [wat toepasselijk!] aan ergerde, heb ik het voordeel van de neutrale kijker. En dat loonde, want niet veel eerder heb ik zo vreselijk moeten lachen om het armzalige gestuntel van 11 bij elkaar geraapte pseudo-voetballers. Men noemt dat leedvermaak toch?
    Sorry RadaR, maar ik moest het even kwijt. Een advies: niks terugkijken, gewoon doen of je van niets weet πŸ˜€ Zou die Deense jongen, die ze deze week kochten wel weten waar hij in terecht komt?

    • Je kunt wel raden hoe zijn reactie zal zijn, P. : ADO 3: It’s simply murder. πŸ™‚
      En misschien is die Steijn gewoon een serial killer. Van voetbal wel te verstaan πŸ™‚
      Ik neem er maar een op, P. en ik ga proberen Lottie een beetje op te beuren, want die 0-4 [leuk kijken trouwens van aan de bar, kan ik je aanraden] heeft er voor gezorgd dat het meisje met een gezichtje als een onweerswolk rondloopt. Ze kwakt de glazen voor ons neer πŸ˜‰ Volle en dat is zonde πŸ˜€

      • Ach jongen, klets jij maar raak πŸ™‚ Die ADO-poster blijft gewoon hangen, hoor.
        Dat gezicht als een onweerswolk was omdat ik jou alweer aan de bar zag hangen. Ik dacht nog “heeft die jongen geen thuis?” πŸ˜‰
        Wat RadaR betreft kan ik P. en jou geruststellen. Hij heeft met heel veel nadruk gezegd, dat zolang Steijn zijn gang mag gaan hij voor de eer bedankt. πŸ˜€

  2. Deze crimeserie was gewoon duidelijk beter. En dan heb ik het nog niet eens over Saga t.o. Sara πŸ™‚ Geen politieke crap, want daar word ik inmiddels wel heel moe van.

    • Oh maar dat staat buiten enige discussie, Arno. The Bridge is aanmerkelijk beter. En ik deel je gevoel over die altijd maar terugkerende en kuipende politiek. Daar heb ik niet alleen in werkelijkheid maar ook bij de Denen mijn buik wel van vol. Borgen kijk al enige tijd niet meer. Het is risico is concreet aanwezig dat mensen, schapen als ze zijn immers, gaan geloven dat het er werkelijk zo toe gaat. Je moet er toch niet aan denken …. Rutte???!!!???? πŸ˜€

    • Saga doet een man de adem in de keel stokken πŸ˜‰ Van Sarah krijgt diezelfde man buikkramp.

      @Optimist: heb je wel nagedacht over waar Samsom de inspiratie voor zijn scheiding, zijn eigen GTST, vandaan zou kunnen hebben gehaald?

  3. Dus jullie vonden het eind ook een beetje weird? Nou ja, de serie was wel het aankijken waard in ieder geval. Beter dan laten we zeggen GTST? πŸ˜›

    Ik ben natuurlijk aan de vroege kant [tegen mijn gewoonte in :D], maar je kunt het maar beter doen als je er aan denkt nietwaar? Een welkom thuis voor RadaRtje, bedoel ik.
    En ja, het lag vet voor de hand hoe. πŸ˜€

  4. Ik besef, dat ik geen echte graadmeter zal zijn. Maar na de 2 laatste afleveringen te hebben bekeken resteert bij mij de indruk, dat het ging om wat je een “detectivesoap” zou kunnen noemen. En in een soap, dat weet iedereen [zelfs niet-kijkers] is alles mogelijk. Dus ook het niet anders als “soapie” te verklaren einde, waarin de bejubelde hoofdpersoon “even alle vuiltjes wegwerkt”. Zelfs de cliffhanger ontbrak niet. Er zal waarschijnlijk op fansites druk gaan worden gespeculeerd hoe het verder met Lund zal gaan.
    In alle eerlijkheid: na 2 afleveringen bekeken te hebben ben ik daar totaal niet in geΓ―nteresseerd. πŸ™‚ Ik hou het maar bij Morse.

  5. Ik kan wel plaatsen waarom RadaR de ontknoping als “stupide” betitelde. Lund, die toch eens het alibi van Reinhardt checkt. Lund, die rechter, jury en beul tegelijk speelt. Moest me even achter de oren krabben. Komt er nog een 4e serie?

      • De voornaamste “winst” is, Leon, dat ik uitstekend ben opgeleid in het beheren van een blog. Wat, dat snap ik verdraaid goed, het risico in zich draagt, dat er in de toekomst meer verzoeken tot vervanging kunnen komen. Maar daar kijk ik zeker niet tegenop. πŸ™‚

  6. πŸ˜€ Die Paul!!! Toch kijken? Hoe ga je dat verwerken? πŸ˜€
    Wat een kerel is die gastheer van ons toch: zelfs op vakantie denkt hij nog aan zijn “klanten”.
    Prima gedaan trouwens, die samenvatting. Ik kan gewoon rustig kijken πŸ˜‰

Nice and easy to work with

