O[ptimale] V[ooruitgang]

De verste herinnering die ik heb is, dat er een man in een bedrijfskostuum in een klein hoekje van het voertuig zat. Je legde 30 cent [enkeltje] of 50 cent[ retourtje] op zijn plankje. De man scheurde een klein papiertje van een stapeltje in de metalen doos bevestigde papiertjes, knalde er een stempel met dagaanduiding op. En ik reisde daarmee van de ene kant van Den Haag naar de andere.
0HTMbusDat deed ik met de tram [bijvoorbeeld richting Scheveningse strand] maar ook met de bus om ’s avonds de voetbaltraining te volgen. Die oude groengele HTM-bussen, maar ook de oude HTM-trams met de balkonnetjes. Het was er altijd gezellig in die voertuigen en ze brachten je voor in die tijd een zeer redelijk bedrag waar je wilde, zolang het maar op de route lag.
Als je je kaartje betaalde met een gulden kreeg je keurig 70 of 50 cent terug van die man in het hoekje. Vaak, als hij je kende als vaste klant, maakte hij ook nog gratis een grapje met je.0HTMtram
Jaren later in het kader van de vooruitgang kwam er de strippenkaart. Via de losse verkoop beschikbaar en bij voorkeur te frommelen in stempelautomaten in het openbaar voertuig. Het was toen al minder simpel gemaakt om “het de klant steeds maar gemakkelijker te maken”. Het eerste ervoer de klant, het tussen aanhalingstekens tweede was de slogan, waarmee de strippenkaart werd ingevoerd. De stad bleek ineens uit zones te bestaan, elke zone kostte 1 strip.
Instappen in bus of tram kostte een basisstrip. En de klant kon op de borden aan de haltepaal [later in de abri’s zelf] aflezen hoeveel strippen de reis zou kosten. Vooral in de beginperiode hebben wat mensen staan te puzzelen bij die haltepaal. Vooral mensen, die hun leesbril niet bij zich hadden. De tarieven waren namelijk in nogal kleine letters afgedrukt.
0strippenkaartToen was mijn reisje van de ene kant van Den Haag naar de andere veranderd van 1 kaartje uit de doos van die man met stempel in 4 strippen. Maar goed dat die strippenkaart er was anders had die man met doos het heel druk gekregen.
Maar die man met doos werd een man zonder werk en het prijskaartje was 300-400% verhoogd. En het was aan te raden om de strippenkaart teder te behandelen; te ruw gebruik betekende dat je hem bijna niet meer de stempelautomaat in kon frommelen. Je moest dan naar de bestuurder van het voertuig om een stempel te halen en die man of inmiddels ook vrouw wilde eigenlijk niets anders dan sturen, remmen, stoppen, optrekken en deuren voor de neus van aanstormende passagiers dicht doen. Tijdsdruk, u kent dat wel.
De strippenkaart was de eerste keer dat duidelijk zichtbaar werd dat er diefstal werd gepleegd. 1 Meter binnen een zone komen kostte je net zoveel als 2 kilometer verder binnen die zone uitstappen. Ik geloof niet dat er ooit iemand is geweest, die precies heeft uitgerekend hoeveel er teveel werd betaald. Als klant had je toen gewoon nog vertrouwen in de leverancier van in dit geval vervoer. Consumentenvertrouwen.
De strippenkaart huist inmiddels al geruime tijd in het Vervoersmuseum. Vooruitgang stopt immers nooit en grosso modo is dat een prima zaak.
We hebben nu de OV-chipkaart, die nergens meer in hoeft te worden gefrommeld. Men is in staat er mee in en uit te checken door er simpel mee langs lezers [nee, geen lasers] te lopen.
Omdat ik op het punt sta via de OV-chipkaart me een poosje aan de reuring van alle dag te onttrekken heb ik me grondig ingelezen. Na dit gelezen te hebben was mijn eerste gang naar het medicijnkastje; ik had ernstig behoefte aan iets tegen stekende hoofdpijn. Merkwaardig toch hoe “iets simpeler maken” tegenwoordig wordt ingevuld.
Reizen betekent niet meer hoofdzakelijk rustig genieten van de omgeving waar je door komt. Welnee, reizen betekent voortdurend gefocust zijn op plekken waar palen met lezers staan Γ©n vooral scherp zijn op in- en uitchecken. Ben je dat niet dan word je onvermijdelijk slachtoffer van de nieuwste vorm van diefstal.
30 miljoen euro is er in 2012 door reizigers aan vervoerders teveel betaald, omdat ze niet correct uitcheckten. Leuk bedrag om als bonus te verdelen tussen de baasjes van de vervoersbedrijven.
Begrijp me goed, ik heb niets tegen vooruitgang. Een prachtig fenomeen vind ik het. En dat daar een prijs voor moet worden betaald begrijp en accepteer ik.
Maar vooruitgang vertalen naar het enorm compliceren van een proces wat bewezen veel simpeler kan ben ik geen voorstander van. Om van diefstal nog maar niet te spreken. En laat ik vooral niets zeggen over de Yanks, die precies kunnen zien waar ik me begeef. Waarmee vreemd gaan nog riskanter is geworden dan het al was.

0paulJullie zullen een week of wat van mijn geneuzel gevrijwaard blijven. Opluchting alom, mag ik aannemen.
Als een goed beheerder heb ik echter voor vervanging gezorgd. Vaste klant en gewaardeerd reaguurder Paul zal af en toe [waarschijnlijk wekelijks] zijn licht laten schijnen over wat hem [be]roert. Waarmee ik mijn blog in goede handen weet. Be seeing ya!!

Advertisements

33 thoughts on “O[ptimale] V[ooruitgang]

  1. Leuke gedachtewisseling over dat OV. πŸ™‚ Zelf geen gebruiker meer ken ik persoonlijk de problemen niet maar weet wel, dat andere mensen die zeker wel hebben.
    Maar ik wilde iets anders zeggen, nl. dat het met Jurgen, Jeanette, Willem en de huisbaas elders wel nogal rustig is hier [qua aantal mensen]. Ik mis dat verrassende clipje, wat zo regelmatig over ons wordt uitgestort. Of is de muziek ook in zomerslaap? πŸ˜€

    • anna levert op bestelling πŸ™‚ En zonder rekening, dus klagen is niet gepast. Daarom moet ik het laten bij de opmerking, dat anna er veel aan gelegen is om ons op de hoogte houden van de onbenulligheid, die nog altijd hoogtij viert in de popmuziek. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk direct [zachtjes] tegen een boom rijden van dit soort peuterpop.
      Ik heb het sterke vermoeden, dat anna haar kans schoon zag bij absentie van de huisbaas. Want die zou het vermoedelijk onmiddellijk hebben verwijderd πŸ˜€
      Volgende keer iets serieus, anna, deze Ken-poppen [nog vergeten te kijken waar hun tatoeages zitten, maar ik waag geen 2e poging] maken VMBO-muziek.
      En nu niet boos worden πŸ˜€

    • Natuurlijk willen we anna niet boos maken. πŸ˜€ Maar we mogen [en moeten ,zoals RadaR dat wil] wel onze echte mening geven toch?
      Backstreet Boys moest ik meteen aan denken bij het luisteren. Voorspelbaar, mierzoet, spiegelglad. Amuseert je dat echt onder het autorijden? Hou je soms ook van mensen als Mylow, Robbie Williams, Take That e.d. ?
      Zelf draai ik bij het autorijden liever dingetjes als dit van Karen O. en haar bandje, pop met ballen zoals de heren dat plegen te noemen πŸ˜›
      Vind jij dat helemaal niks?

  2. @Paul: er is werk aan de winkel voor je πŸ™‚ Heb je een ” lijntje” met de huisbaas? Want waar hij ook zit, het CPB nieuws zal hem niet zijn ontgaan. Voor de goede orde: ik heb niet de minste intentie om je op te jagen, hoor πŸ˜‰

    • Neen, er is geen rechtstreeks lijntje. De “huisbaas” wilde dat niet, zo eenvoudig is dat πŸ™‚
      Dat werk is er inderdaad en het is in een verantwoord tempo in uitvoering genomen.

      • Ik moet haast wel aannemen, dat het geen vrolijk verhaal wordt van je, Paul.
        In een jaar tijd 147.000 werklozen erbij [12.000 p/m], een jaar in recessie, begrotingstekort 2014 blijft 3,9%. Misschien mag ik je een suggestie aanreiken voor de slotconclusie: Rutte c.s. zijn geen succesformule voor Nederland. 😦

  3. Dat OV valt best wel mee. Sinds ik geen auto meer heb, maak ik regelmatig gebruik van de diensten van de NS, aangevuld met de bus, tram of metro tot de eindbestemming. Het is mij nog niet overkomen dat ik vergat uit te checken, wel 1 keer in te checken, maar dat heb ik tijdens een overstap gecorrigeerd. Het belangrijkste voordeel van de OV-chipkaart is het gemak: je hoeft geen verschillende kaartjes meer te kopen, kunt flexibeler de reismogelijkheden benutten, bv. eerder of later uitstappen dan oorspronkelijk gepland en met iemand meerijden of in geval van vertraging een station eerder uitstappen en een efficiΓ«ntere overstap maken naar bus of metro.
    Inzicht in de kosten is mogelijk minder, maar elke reisplanner(app of internet) geeft ook een kostenoverzicht voor de geplande reis. Met overstappen naar andere aanbieders op het spoor heb ik geen ervaring, maar wel staan er op die stations duidelijk zichtbaar en goed bereikbaar in- en uitcheckpaaltjes van beide aanbieders naast elkaar, dat is dus zo gepiept.
    Belangrijkste minpunt vind ik de traceerbaarheid van de reiziger, maar, laten we eerlijk wezen, dat geldt inmiddels voor vrijwel elke vorm van vervoer, behalve te voet en per fiets, mits je je telefoon thuis laat en om de stadscentra (cameratoezicht) heen reist. Deels is dat te ondervangen door voor een of meerdere anonieme kaart(en) te kiezen.
    En ook de kosten van het hele systeem schijnen veel hoger te zijn dan verwacht of gedacht, maar wie weet over welke cijfers we dan precies praten?
    Enige is dat je er zelf aan moet denken om voor vertrek in te checken en na aankomst uit te checken, dat lijkt niet heel moeilijk, maar er zijn ook mensen die hun bagage in de trein laten liggen.

    • Het doet altijd goed een tevreden klant te horen, Pieter πŸ™‚ Persoonlijk vind ik de OV-chipkaart een onding. Maar ben je het dus met RadaR oneens waar hij zegt, Maar vooruitgang vertalen naar het enorm compliceren van een proces wat bewezen veel simpeler kan ben ik geen voorstander van
      Ik heb wel degelijk het gevoel dat vooral voor mensen op leeftijd het OV nu een haast onbegrijpelijk gebeuren is geworden. En 30 miljoen onterecht betaald ….. het is niet niets.

      • Dit soort projecten, waarbij de overheid een dikke vinger in de pap heeft, plegen een standaard budgetoverschrijding te hebben van 100%. Dus mag gevoeglijk worden aangenomen, dat het minimaal het dubbele heeft gekost van wat geraamd werd.

      • Met wel een nadrukkelijk onderscheid πŸ™‚
        – de dure strippenkaart werd in guldens betaald
        – de extreem dure chipkaart in euro’s
        Dus dubbel zo duur betekent in het laatste geval dubbel dubbel zo duur. Idem geldt voor de diefstal die met beiden is gepleegd.
        Een troost: ik heb dan wel geen cijfers voorhanden, maar mijn “gut” zegt me, dat de benzineprijzen in dezelfde periode ook zullen zijn verdubbeld [minstens]. πŸ™‚

      • Optimist, ik ben het niet perse oneens met de uitspraak. Als ik kijk naar de kritische geluiden op het Translink-systeem (kosten, complexiteit, (gebrek aan) samenwerking tussen verschillende OV-aanbieders) dan denk ik dat het zeker beter kan en moet – een mooie taak voor reizigersbelangenorganisaties en overheid πŸ˜‰ – maar wat is een ‘bewezen simpeler proces’ met het hedendaagse OV-netwerk. Ik kan me niet voorstellen dat Radar de kaartjesverkoper weer terug wil op de bus, denk alleen al aan het arbeidsloon. Welk alternatief hij dan voor ogen heeft is onduidelijk.
        Dat het voor bijv. ouderen onbegrijpelijk is, houdt niet per definitie in dat het nieuwe systeem slechter is. Het zou kunnen dat het geen verbetering is, dat laat ik in het midden, maar het is vooral onbekend ten opzichte van het oude. De service bij aanschaf en de informatie over het gebruik van de kaart kan veel beter en eenvoudiger, als Radar daar op doelt, ben ik het met hem eens. Maar in gebruik is de kaart mijns inziens gemakkelijker dan het afzonderlijk aanschaffen van plaatsbewijzen per reis en vervoerder.

        En wat betreft de 30 miljoen euro: voor hoeveel gulden aan strippenkaarten en treinkaartjes-zonder-datum of half-gebruikte retourtjes bleef er in portemonnees zitten, is mee-gewassen, verloren of om andere redenen nooit in diensten omgezet?
        Punt is: men vergeet zelf uit te checken, daarbij kan men zo’n bedrag terugvragen, maar men laat het er massaal bij zitten.

      • Leon: Als dat standaard is, moeten we misschien de budgetplanner en de man van de ramingen ontslaan.. πŸ˜‰

        Arno: Ik denk dat je de overgang naar de euro buiten beschouwing moet laten en de vergelijking moet maken met hedendaagse alternatieven, zoals de auto en in verhouding met ander kostenposten als wonen en levensonderhoud. Eigenlijk impliceer je dat al.

      • Interessante discussie, die de aandacht gelukkig even weghaalt bij Rutte c.s. Het is tekenend, dat ik zulks als een soort opluchting begin te ervaren.

        Nieuw is inderdaad niet per definitie slechter, dat is juist, Pieter. In tegengesteld geval zouden we immers elke vernieuwingsdrang in de kiem moeten smoren. Blijft over, dat we “nieuw” kunnen waarderen als “tenminste gelijk aan wat er was”, maar veel liever nog aan “beter dan wat we hadden”. En dat laatste roept bij mij toch twijfels op als het om de Ov-chipkaart gaat. Het project heeft een voorgeschiedenis die allesbehalve de schoonheidsprijs verdient. En tot op de dag van vandaag kleven er simpelweg teveel ongewenste kantjes aan dat ding/systeem. Want het is per definitie ongewenst, dat mensen niet vooruit weten wat de kosten bij gebruik zijn [veel ouderen kennen de weg niet om daar via internet achter te komen, waarbij ik nog maar onbesproken laat of daar altijd actuele en/of correcte info is te vinden], zoals het ook ongewenst is dat er teveel betaald wordt.
        De herintreding van de kaartjesverkoper [die stond er trouwens op “conducteur” te worden genoemd] zou afgezet tegen de kosten invoering Ov-chipkaart naar mijn gevoel qua kosten eerder een positief dan negatief effect hebben.
        Denk ook aan het aantal banen wat er mee gemoeid is!

        Maar RadaR’s verhaal is niet vanuit die insteek gemaakt. Hij benadrukt zelfs meerdere malen een voorstander van vooruitgang te zijn, met die restrictieve opmerking over simplificatie t.o. complicatie.

        Afsluitend zou ik nog willen opmerken, dat de burger/klant nog altijd te weinig beseft, dat hij recht heeft op het stellen van eisen. Niet alleen bij gebruik van zo’n systeem, maar ook in de prΓ©fase, als men [veelal de politiek] weer iets briljants aan het bedenken is. Recht, omdat die burger/klant in beide fases de betaler moet zijn. Er zijn branches in onze wereld waar de mantra “wie betaalt bepaalt” gemeengoed is. Helaas nog veel te weinig in aan de overheid gelieerde branches.

      • Paul stipt het punt eigenlijk al aan, Pieter: de burger betaalt! Als je er even met een ruimere blik naar kijkt dan zou je je toch kunnen afvragen:
        – waarom een vol kinderziektes zittend nieuw systeem?
        – waarom moet de burger ook voor het gebruik ervan bovenmatig betalen?
        Veel logischer zou zijn, dat OV, betaald door de burger, gratis zou zijn voor die burger.
        Als ik mijn nieuwe kapsel anders kam dan Jan-Keesje het heeft geknipt hoef ik er toch ook niet voor te betalen?
        Als ik mijn bij de Chinees aangeschafte rijsttafel opeet……enfin, tientallen voorbeelden.

        En wat dat Hoofd Budgettering betreft: die had al lang buiten moeten staan. Sterker nog, die had nooit mogen worden aangenomen. Conducteur had-ie mogen worden.:D

      • Allereerst vind ik dat eigendom en beheer van algemene voorzieningen als OV, Post, energie en watervoorziening en betalingsverkeer in handen van de Staat moeten zijn en niet overgelaten moet worden aan bedrijven die gericht zijn op winst maken tegen elke prijs in plaats van hoogstaande dienstverlening tegen redelijke kosten. Weinig verrassend, denk ik.

        Verder ben ik het geheel eens met de stelling dat wij, burgers, inzicht en inspraak moeten hebben in elk belangrijk beslissingsproces waarbij gemeenschapsgeld betrokken is. Maar daarmee komt een dieper liggend maatschappelijk probleem in zicht, wat niet exclusief voor de invoering en exploitatie van de OV-chipkaart geldt, maar voor zoveel ander projecten. Een groot gebrek aan transparantie en invloed voor burgers en daarachter verscholen het gegeven dat het belang van burgers niet bepalend is in dergelijke processen. In dat opzicht deel ik de kritiek op de OV-chipkaart.
        Daarom moeten reizigers en belangenorganisaties kritiek (blijven) uiten en verbeteringen afdwingen, hoewel dat in de praktijk nog niet echt van de grond komt, heb ik de indruk.

        Als reiziger echter spreek het idee van 1 kaartje waarmee je tegen een redelijke prijs door het hele land gebruik kan maken van alle vormen van openbaar vervoer mij erg aan. En wat mij betreft is de OV-chipkaart een stap in die richting. Laten we niet het badeendje met het badwater weggooien. πŸ˜‰ (Het kind hebben we eerder al weggegeven.)

        Overigens heb ik niet zo’n moeite met vooruit betalen zonder precies te weten wat de eindprijs zal zijn, zolang de eindafrekening maar correct is. Met gas/ water/licht en telefoonabonnementen vinden we dat heel normaal. Dat inzicht in het kostenplaatje niet voor iedereen eenvoudig toegankelijk is, heeft met service en dienstverlening te maken en niet met het systeem van vooruitbetalen en verrekenen.

      • @Pieter – Geen [neo]-liberaal, meen ik te mogen constateren. Overigens mis ik in de opsomming in je 1e alinea de Zorg.

  4. Mijn oog viel er net op: Rutte II wil geen 6 maar 8 miljard extra gaan bezuinigen!
    Nu snap ik best dat hier sprake zal zijn van lekker hoog inzetten, zodat de oppositie voor de bΓΌhne kan scoren via het “terugverdienen” van 2 miljard. En Rutte zijn 6 miljard haalt. Wat me vooral vreemd in de oren klonk was de argumentatie achter die 8 miljard. Die 2 miljard extra wil Rutte gaan gebruiken om noodlijdende branches in de economie te gaan steunen!!!!
    Inmiddels naderen we de in totaal 60 miljard bezuinigen onder Rutte; en nog steeds loopt de staatsschuld op, nog steeds zitten we in een recessie met alle verschijnselen van dien.
    Het is wel duidelijk dat Rutte niet wil luisteren, niet naar wie dan ook. Kunnen we hem niet in zo’n HTM-bus lokken en op een rondrit door SiberiΓ« sturen? Zo niet, dan maakt hij Nederland gegarandeerd kapot. En staan niet alleen de molens straks in rouwstand. 😦
    [ zie ook column Frans Weisglas in VK]

    • Terechte opmerking, m.n. over die staatsschuld. RadaR en ik hebben daar enige tijd geleden al eens over gesproken. Omdat onze gastheer er nog niet toe kwam zal ik er eens wat dingen over zeggen in een komend verhaaltje. Even geduld a.u.b.

  5. Als veelbelovende kleuter werd ik regelmatig beloond met [de Smartphone, X-box e.d. waren er toen nog niet πŸ™‚ ] miniatuurautootjes. En één daarvan was zo’n prachtige groengele HTM-bus. Apetrots was ik er mee. Toen mijn ouwe heer een liefhebberij voor treintjes en treinbanen bouwen ontwikkelde kwam de bus terecht bij een miniatuurstationnetje, waar hij nog jaren geduldig op passagiers heeft staan te wachten. Krijg er een beetje nostalgisch gevoel bij πŸ™‚
    Anno nu zou ik niet weten hoe dat OV loopt. Reis er nooit mee!

  6. Het grote voordeel van de strippenkaart was wel, dat hij landelijk geldig was. Wat weer niet betekende, dat de zone-indeling in Nederland een beetje consequent in elkaar zat. Toen al hebben bosjes rekenaars vlijtig zitten cijferen om er zoveel mogelijk geld uit te halen. En die lijn heeft met dat onding wat OV-kaart heet vakkundig doorgetrokken. Nog een onderscheid met pre-OV-kaart: destijds kon je vrij exact bepalen wat je reis je ging kosten. Nu heb je nauwelijks nog een idee. Heel apart: je koopt een dienst zonder te weten hoeveel hij gaat kosten. En de uiteindelijke kostprijs [en voor niet-uitcheckers zelfs meer] betaal je altijd. Geen onderuit komen aan. Ik heb het sterke vermoeden dat ik niet de enige ben als ik zeg “we hadden er nooit in moeten trappen”. πŸ˜‰

    We kijken uit naar Paul’s epistels πŸ™‚

  7. Niet zo lang geleden heb ik nog een ritje gemaakt in zo’n oude HTM-bus. Op één of nadere manier “rook” het vertrouwd. Terwijl ik er nooit echt mee gereisd heb [voor mijn tijd, ik ga niet verder terug dan de roodachtige bussen. πŸ˜‰ ] En bus 23 had altijd de meest onsympathieke chauffeurs. Altijd expres wegrijden als er iemand kwam aanhollen. En als je daar als passagier iets van zei liep je het risico om je mantel uitgeveegd te krijgen.
    Maar tijden zijn veranderd: we hebben Randstadrail, waarbij het aantal ontsporingen inmiddels is verminderd. En afdalen in onze eigen tramtunnel blijft iets speciaals :D.
    Wat zit ik te kletsen; ik moet opschieten. πŸ™‚

  8. Ik verwachtte eigenlijk een soort voetbal-log. Maar je hebt gelijk daarvan af te zien. Muts van Gelder c.s. zwetsen daar al genoeg over.
    Als kind van de strippenkaart-generatie heb ik geen referentiekader m.b.t. metalen dozen en mannen in hoekjes van de bus. En ik prijs me nu gelukkig, dat ik de OV-kaart nooit hoef te gebruiken. Die link naar dat Wiki-verhaal ……. halfweg het lezen kun je je alleen nog afvragen “waar gaat dit over?”. Processen compliceren is ontegenzeggelijk goed voor de werkgelegenheid, maar daar staat lijnrecht tegenover dat het onbetaalbare, klantonvriendelijke en dus het consumentenvertrouwen ondermijnende resultaten oplevert.
    Take care …. en vergeet niet uit te checken πŸ˜›

  9. Met een week interval kan ik uit de voeten πŸ™‚ Maar zolang het dynamische duo Samsom-Rutte zo muisstil blijft zal ook ik mijn rust nemen. πŸ™‚ Overigens, die afbeelding, het is dat er wijsheid uit spreekt anders zou ik protest hebben aangetekend. πŸ˜‰
    [Ik betrap me erop, dat ik steeds vaker die icoontjes ga gebruiken; dat moet ik maar snel weer afleren.]

    • Friso is expres naar de “eeuwige jachtvelden” vertrokken om Rutte voor jou terug naar Nederland te lokken, Paul. Dus scherp opletten, want onze premier gaat ongetwijfeld weer domme dingen zeggen en/of doen. Ben benieuwd trouwens of het hem gelukt is om zijn medeleven over te brengen zonder die brede “smile” op zijn gezicht.
      Hebben jullie gezien hoe vreemd de molens erbij staan? ik jogde gisteravond langs Stompwijk en zag ze er heel treurig bij staan.

Nice and easy to work with

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s