DE POPULAIRSTE CHINEES

Een beetje flauw misschien, maar ik heb een aanloopje nodig naar mijn echte verhaaltje en beter dan dit schoot me helaas niet te binnen. Op voorhand excuses dus.
In mijn echt jonge jaren was op school [dat was zo’n gebouw, waar naast meesters alleen een conciërge rondliep en waar 99% van de inspanning en aandacht [het wordt focus was toen nog koeterwaals en dat spraken wij niet] gericht was op lesgeven en leren] onder ons, waarschijnlijk als een soort reactie op het steeds vaker in het straatbeeld verschijnen ervan, één Chinees erg populair. Die Chinees heette Wang Snee Wang. Al snel was er het mopje “Weet je wat blote kont in het Chinees is?”. Het antwoord “Wang Snee Wang” zorgde destijds voor de nodige hilariteit. Het duurde niet lang of een briljante geest vond daar een ook al [destijds] zeer geslaagde variant op. En werd “Wat is scheet in het Chinees” beantwoord met “Wang Snee Wang Pang”. Eigenlijk voor die tijd best humor, toch? OK, genoeg gelachen even serieus nu.
Wang Snee Wang heeft het een tijdje volgehouden, maar moest uiteindelijk toch het onderspit delven.  Zijn opvolger deed aanvankelijk vrijwel ongemerkt zijn intrede. Dat kwam, omdat wij de effecten ervan of niet herkenden of toeschreven aan een natuurlijke oorzaak.
0ChineesToch kregen we eind jaren 80 al meer dan voldoende aanwijzingen van het bestaan van die opvolger, toen een meer dan gemiddelde bundel spieren in Seoul wel heel erg hard bleek te kunnen rennen.
Maar “een incident” was de dooddoener waarmee we ons in slaap lieten sussen.
We wilden immers maar al te graag geloven, dat het moment waarop een mens de 100 meter in “9 seconds blank” zou lopen aanstaande was. Ruim 20 jaar kon die nieuwe popie jopie-Chinees vervolgens ongestoord zijn status handhaven. Hij werd zo populair, dat hij wel heel dom zou zijn geweest [en Chinezen zijn echt niet dom] om er geen gebruik van te maken om een gigantisch imperium op en uit te bouwen. En zijn boodschap [anno nu al lang “business-model” genaamd] werd in zijn genialiteit slechts geëvenaard door zijn eenvoud. Helaas heb ik geen Chinese lettertekens beschikbaar, ik moet dus volstaan met de vertaling, maar dat maakt die boodschap er alleen maar duidelijker op: “Volg mij en onmetelijke rijkdom en status zijn uw deel”. En dat was niet tegen dovemansoren gezegd.
En zo werd die Chinees anders dan zijn illustere voorganger Wang Snee Wang een blijvertje, die zoveel macht heeft inmiddels, dat hij elke poging van wie dan ook om zijn imperium aan te vallen, achteloos, verveeld geeuwend wegwuift.

Als u gisteren hét moment uit die beestachtige Touretappe “The Double Alp” heeft gezien en dus goed heeft opgelet heeft u de kans gehad om het grote geheim te ontsluieren. Toen

Good doggie!!!

Good doggie!!!

Richie Porte na even op zijn gemak de verkeerde kant te hebben opgereden naar het rijdende Sky-laboratorium om een anti-hongerklop brokje voor zijn kopman te halen, u zag dat ongetwijfeld.
Porte kwam terug bij de bijna al verkeerd om op zijn fiets zittende Chris en gaf hem vertederend onhandig [we mochten eigenlijk niet meekijken]  dat in een keurige verpakking zittende brokje. En juist die verpakking onthulde het grote geheim en dus de identiteit van die Chinees. In vetgedrukte gele 32 pt Arial letters stond er PAK DO PING.

15 thoughts on “DE POPULAIRSTE CHINEES

  1. Het gaat hier zo snel met reacties, dat ik steeds opnieuw moet beginnen met de mijne. Dus ga ik maar terug naar het begin, waarin ik alleen een wilde zeggen [de rest komt nog wel], dat ik smakelijk heb gelachen om dit heerlijke verhaaltje. En dat onderschrift bij de foto van Froome kon niet beter zijn gekozen. 🙂

  2. Noem me dom, noem me naief maar ik geloof dat het huidige peloton coureurs “schoon” aan het rijden is ere zijn daarvoor genoeg aanwijzingen tenslotte.

    Of het nu coureurs zijn die de eerste weken excelleerden en nu over the top zijn of vroegere berggeiten die nu amper meer meekunnen, het in elkaar storten van ploegen na bovenmatige inspanningen enzovoort enzovoort, de aanwijzing zijn er dat er (waarschijnlijk relatief) echt redelijk schoon word gereden.

    Men zou ook wel gek zijn als zijnde wielrenner om dit niet te doen, immers een ding is zeker als dit of de vorige tour achteraf blijkt toch ook een tour te zijn geweest gevuld met doping in welke vorm dan ook dan kan men gevoegelijk aannemen dat de tijd van het professionele dan voorgoed voorbij is.

    En natuurlijk geld ook voor wielrenners, ook al hebben zij alle schijn tegen, dat men onschuldig is tot schuld is bewezen!!.

    Overigens qua chinees moest ik onwillekeurig toch ook terugdenken aan ene Hoe-Lang en een tot op heden volslagen anonieme chinees die ergens in de bergen resideert, verder kwamen er warme herinneringen boven aan zondagavonden waarop ik samen met mijn zusje naar de lokale waterchinees toog met in de tas een aantal lege pannen, die na overhandiging van de benodigde pecunia door deze waterchinees werden gevuld met substanties waarvan de naam mij helemaal niets zei (dank nog Moeder voor de briefjes!!) en in hoeveelheden die werkelijk enorm waren.

    De enig echte boodschap was natuurlijk niet zo zeer, wat en hoeveel er in de pannen ging, welneeeee, waar het die zondagen om draaide was of je wel op tijd terug was voor het heilige uur der uren namelijk 19.00 omdat er anders een zogenaamde “pleuris” uitbrak bij het voornamelijk mannelijke gedeelte der familie en wat er nu precies en exact in de pannen zat kon eigenlijk niemand iets schelen.

    Ook moest ik door het begin van je (wederom uitstekende!!) blog denken aan mijn schooltijd die behoudens de locatie zich denk ik wel in dezelfde sfeer heeft afgespeeld als waar jij op doelt, ik realiseerde me daarbij wat voor ongelooflijke mazzel dat is geweest om te mogen ondergaan, zeker gezien de huidige staat van het zogenaamde “onderwijs”.

    De keren dat ik leraren en leraressen tot wanhoop dreef met opstandig en vooral recalcitrant gedrag waren niet te tellen en toch zorgden zij ervoor, en met een enorme berg engelengeduld, dat ook ik uiteindelijk een zeker in retrospectief gezien prachtige en waardevolle opleiding heb mogen genieten, iets waar ik de dames en heren nog steeds dankbaar voor ben.

    Het is jammer dat de kinderen van nu nooit meer zullen sidderen voor de toorn van de concierge als je weer eens te laat kwam of je fiets ergens neersmeet waar daar niet mocht, of die het geluk hebben van een lerares Nederlands die mij “ondanks alles wat ik er maar tegen kon verzinnen” toch met eindeloos geduld jaar na jaar de liefde voor boeken en lezen uiteindelijk uiteindelijk wist bij te brengen iets waar ik haar nog steeds zeer dankbaar voor ben.

    En wat Lau en Bau aangaat, de tour is nog lang, en Parijs is nog ver……. it ain’t over till the fat lady sings!!!

    • En wat Lau en Bau aangaat, de tour is nog lang, en Parijs is nog ver……. it ain’t over till the fat lady sings!!!

      Ik zou liever hebben gehad, dat het laatste stukje van deze zin door iets anders zou zijn vervangen. Misschien doet RadaR dat nog wel 😛 Je zou misschien mevrouw Taylor daarmee ook meer eer aan doen, want haar echtheid koppelen aan de van bedrog aan elkaar klittende wielersport, weet niet of ze daar wel blij mee zal zijn 🙂
      Want er zou natuurlijk moeten staan: ……….”het is pas voorbij als we door onze hondenbrokken heen zijn”.
      Waarmee ik, merk ik ineens, ook meteen een antwoord geef op de allereerste zin uit je reactie.
      Het overige heb ik wel graag gelezen, omdat het een tijd betreft waar ik al eerder mooie verhalen over heb mogen horen. Jij voegt daar een prachtige overpeinzing aan toe.
      En ik besef, dat je voor jezelf aangaande meneer PAK DO PING de deur toch nog op een kiertje houdt. Time will tell ………but will or can we even listen?

    • En natuurlijk geld ook voor wielrenners, ook al hebben zij alle schijn tegen, dat men onschuldig is tot schuld is bewezen!!.

      Uiteraard mee eens. Maar er moet ook nog iets aan worden toegevoegd. “En als er noodzaak tot, behoefte aan en belang bij dat bewijzen van schuld is.”
      Want ik mag toch hopen, dat je beseft dat er doorgaans meer schuldigen ongemoeid worden gelaten dan andersom.

    • Met Koko Taylor [ik noem haar de BB King onder de blueszangeressen, BB Queen dus eigenlijk, maar die bestaat al geloof ik 🙂 ]doe je me een werkelijk groot genoegen. Veel groter als Mdm Taylor werden en worden ze nog niet gemaakt.
      Onze ervaringen “from way back then” lopen inderdaad meer dan opvallend synchroon. Wij haalden waarschijnlijk bij een andere Chinees die containers met nasi en bami, maar dat zal wel het enige verschil zijn geweest, vermoed ik.
      Dan die ‘dope”-discussie. Ik ken je goed genoeg om te weten, dat die “onschuldig tot tegendeel bewezen” stelling wel eens meer bedoeld zou kunnen zijn als een “teaser” om mensen op de kast te krijgen. Ik denk, dat Jurgen’s antwoord perfect die gedachte ontmantelt. Want je bent niet altijd schuldig in sommige kringen als je iets misdaan hebt. Je moet namelijk dan ook “straf-fähig” zijn. Het kan immers heel goed voorkomen [de praktijk bewijst dat vrijwel elke dag], dat je iets strafbaars hebt geflikt, maar dat het uitspreken van een veroordeling en de daaraan verbonden wettelijke straf er om diverse redenen niet van komt.
      Ik kan me vergissen, maar heb het sterke gevoel, dat jij niet een man bent, die in de huidige tijd het standpunt inneemt en verdedigt, dat God bestaat zolang het tegendeel niet is bewezen :)De eeuwige vraag blijft waarom mensen zich niet prudenter opstellen en de omgekeerde redenering hanteren. Want daarmee ben je namelijk altijd van het gezeik af. Of men bewijst het of niet; hoe dan ook weet je dan [behoudens de supereigenwijze eikels die nu eenmaal ook op deze aardkloot rondlopen] waar je aan toe bent.
      Whatever, ik had deze week elders op dit logparadijs een soortgelijke “dopingbattle” met een mij niet onsympathieke hard core believer, die ook krampachtig bleef vasthouden aan de stelling, dat zolang het tegendeel niet werd bewezen hij er van bleef uitgaan [zijn goed recht uiteraard] dat de wielersport nu schoon is. Het soort stelling wat kan worden vergeleken met “Smelt het poolijs? Zolang je dat niet bewijst geloof ik er geen makker van”. Het antwoord wat ik gaf is multi-toepasbaar: “het kwaakt als een eend, het ziet eruit als een eend, het zwemt als een eend. Maar jij wilt toch nog het onweerlegbare bewijs dat het echt een eend is”. Het is moeilijk zaken doen met dergelijke mensen, Willem, dus het zal je niet verbazen, dat ik daarmee de discussie beëindigde 😛
      Als mijn slager mij paardenvlees voor biefstuk verkoopt scheld ik hem de huid vol. En als ie het zou durven mij uit te dagen om maar te bewijzen, dat het ook paardenvlees is en dat ik dat bij hem heb gekocht, zou ik de lap over zijn oren trekken.
      BTW ik las net dat Belkin vraagtekens zet bij de opleving van de Spaanse renners in de 3e Tourweek. Dan moet het wel heel erg zijn opgevallen 🙂

      • Je hebt het inderdaad samen met Jurgen uitstekend begrepen!!

        Het is inderdaad volslagen zinloos om met mensen een discussie aan te gaan of de sprookjes van Grimm nu wel of niet echt zijn.

        Had trouwens al het idee dat de great Koko uitstekend in het pulletje zou vallen en dat deed ze dan ook met een afkoelende plons.

        Overigens zet ik dan wel weer mijn vraagtekens bij de opleving van de gehele ploeg van Belkin deze tour, maar ja ik behoor dan ook niet tot die horde volslagen idioten die waar een normaal mens hersenen heeft beschikken over een slijmerige soort van diffuse substantie die volslagen kapot gekookt rond drijft in hun hersenen-pannetje waardoor deze gedwongen lijken te zijn zichzelf als volslagen mafketels op de diverse bergen in het fraaie Frankrijk te gedragen.

        Je vraagt je zo af als je die horde waanzinnigen zo bezig ziet waarom de wetenschap nog altijd op zoek is naar meer informatie over de “missing link” immers mij lijkt het vrij duidelijk dat deze gevonden kan worden op de flanken van de Alpenreuzen.

  3. dat chinees is zo makkelijk nog nie; pak do ping vertaalde ik vrij naar pak je geld, alleen moet ik dan nog even uitdokteren (hihi) wíe dat geld kan pakken

  4. Je woorden van laatst, dat mensen [die gelovigen waar Paul op doelt] voortdurend aannemen, dat mooie sport [of het nu hardlopende spierbundels zijn of stug doormalende wielrenners] het zelfde is als schone sport [waarschijnlijk de schuld van de Belgen, want daar is immers een schoon delleke gelijk aan een mooi delletje] werden ook gisteren weer een waarheid als een gedrogeerde koe.
    Niemand maakt mij meer wijs, dat hoe welgetraind en fit ook iemand zonder Froome’s hondenbrokjes een kleine 200 kilometer tegen 40 het uur kan fietsen, als er ook nog eens bergie op bergie af en tenslotte 30 kilometer tegen zo’n 10% geklommen moet worden. Alleen een volstrekte idioot is bereid dat te geloven.
    Dat het mooie sport oplevert, zeker. Maar sport hoort allereerst eerlijk te zijn. Want anders kunnen ze het net zo goed elke doordeweekse avond om 8 uur op RTL4 uitzenden.

    PS: is er ook nog bekend wat spoedpoep in het Chinees is? 😛

  5. Die heer Wang kan ik me nog wel herinneren 🙂 Die andere minder, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit, dat ik “sport” nauwelijks interessant vind.
    Mensen geloven:
    – dat bankiers niet meer graaien
    – dat de politiek de baas is
    – dat na de economische crisis de bomen weer tot in de hemel gaan groeien
    Alleen deze 3 zaken al [er zijn er tientallen meer, maar met deze warmte ben ik zuinig op mezelf] verklaren meer dan voldoende waarom veel mensen koppig geloven, dat topsport schoon is. En elke gebeurtenis, die op het tegendeel wijst wordt, zoals je al zei, als incident of een ongelukje afgedaan. Gelukzalig zijn de gelovigen onder ons. Bidden hoeven ze niet meer, slechts te slikken.

  6. Geweldig stuk, man! En ik sta helemaal achter de strekking. Die Chinees als kapstok, briljant:D
    Ik zei gisteren al: verkennen van etappes doet men eigenlijk alleen maar om in het lab te kunnen laten uitrekenen hoeveel cc er nodig zal zijn. En die domme Bauke verkent nauwelijks en kan dus nooit winnen. En zit misschien vandaag wel ziek weer thuis.

    Prima start van een zware dag, het lezen van dit stukje. Had je vooraf een koude douche genomen? 🙂

Nice and easy to work with

