KRENTEN UIT DE WATERIGE PAP

Zoals gebruikelijk in deze periode van het jaar gebeuren er niet al te veel [echt] opzienbarende dingen. Wat weer niet betekent, dat de media niet hun stinkende best doen om die indruk wel te wekken. Bijvoorbeeld met het verhaal over die stalkende mevrouw Mees. Met wat sappige details over in dit geval letterlijk “hot mail” en videootjes, die Mees heel passend “My Tube” noemde, heeft een deel van Nederland ,zelfs MAX zo attendeerde men mij, wat armzalig voer voor al even armzalige discussies toegeworpen gekregen.
Elke kok weet, dat als je een komkommer gaat koken er een schamel waterig papje overblijft. De komkommer bestaat immers voor >80% uit water, net als nieuws voorheen vooral in de zomermaanden [de komkommer woekert tegenwoordig vrijwel het hele jaar] voor >80% uit lucht bestaat. Inderdaad: daar komt dus die term “komkommertijd” vandaan.
Toch zitten er soms wat kleine krentjes in die waterige pap. Krentjes, die de maag niet echt vullen, maar waarop tussen die waterige “drerrie” toch je oog valt.  In concreto: nieuwtjes, die solo niet genoeg stof opleveren voor een logje, maar collectief net met een beetje persen en pushen de limiet halen.

Zo zegt vice-premier Asscher ergens, dat hij geen enkele ambitie heeft om ooit namens de PvdA premier te willen worden. “Nou en?” is de eerste reactie die bij me opkomt. Maar 0Asschertoen las ik waarom niet. Asscher vindt, dat het volgende PvdA-premierschap voorbehouden is aan “the leader of the gang” Diedje Samsom.
Tja, als je in de van enige realiteitszin verstoken veronderstelling verkeert, dat de huidige PvdA binnen afzienbare tijd in de electorale positie zou kunnen komen waardoor Samsom de premier van dit land zou kunnen worden dan lok je toch een reactie met meer lading bij mij uit.  De reactie, dat het goed zou zijn als Asscher eens een bezoekje aan de psychiater of psycholoog aflegt, want 9 maanden minsterschap blijken een funeste uitwerking te hebben op zijn geestelijke vermogens. En Lodewijk “Zerozerozerozerozerozerocinco”, ben ik oprecht blij, dat jij in ieder geval de hoogste troon niet wilt bestijgen.

De thriller rond de “Nieuwe Kuip” is natuurlijk een lokale aangelegenheid. De Rotterdammer is wat mij betreft de enige, die daar een werkelijke mening over moet laten horen. Zelf bezocht ik die Kuip door de jaren heen met enige regelmaat. Elke keer een prachtige ervaring; of het nu Feijenoord -ADO was of Pink Floyd. Maar ik matig me niet aan, dat ik gevoelsmatig net zo betrokken ben als de doorsnee Rotterdammer bij die bak staal.
0NweKuipNu de “Nieuwe Kuip” [voorlopig] van de baan is geldt voor mij alleen de vraag of die Rotterdammer daar blij van is geworden. Zo ja, dan is dat prima.
Maar nu naar buiten is gekomen, dat vooral D66 zich als belangrijke tegenstander van de megalomane dromen van een aantal “sharp dressed men” heeft opgeworpen past toch enige voorzichtigheid. D66 is vooral de partij, die haar eigen electorale rol als speerpunt heeft. Kijk naar Pechtold! En over krap 9 maanden staan Gemeenteraadsverkiezingen op de rol. En nu is de vrees niet geheel ongegrond, dat de Rotterdammer [net als overigens zijn land- en lotgenoten in alle windstreken al jaren in gelijke situaties doen] juist de opstelling van nu van D66 zou kunnen gaan belonen. Het ongetwijfeld grote verlies van de PvdA in de Maasstad moet immers ergens heen.
Dus, Rotterdammer, u zijt gewaarschuwd. En niet komen uithuilen, als D66 na uw winst te hebben opgestreken, medio 2014 “na de situatie nog eens grondig te hebben bekeken” alsnog voorstander van de bouw van die “Nieuwe Kuip” blijkt te zijn.
Overigens vind ik het zelf nogal verrassend, dat er uit Almere nog geen bericht is gekomen, dat men daar graag die Nieuwe Kuip wil neerzetten.

Tenslotte nog een korte opmerking, mij  ingegeven door een tip van één van mijn vaste klanten. Gisteren begon voor “De Leeuwinnen” [zouden ze zo ook bekend zijn op Facebook? ] het EK Voetbal in Zweden. En [natuurlijk] “onze meisjes” openden sensationeel door meervoudig Europees kampioen Duitsland op 0-0 te houden. [Doet me denken aan wijlen Frits van Turenhout].
Al eerder heb ik een lans gebroken voor de Oranje-vrouwen. En ik doe dat graag weer.0VrouwenOranje Buiten het onweerlegbare feit, dat als bij hockey onze meisjes het op alle fronten fysiek winnen van de Duitsen [onze Oosterburen selecteren via het Dikke  Bertha systeem, terwijl wij dat al jaren doen op blond en/of paardenstaart] kan ik niet genoeg herhalen, dat het vrouwenvoetbal in Nederland jaarlijks met forse sprongen vooruit gaat. Overtuig u zelf zondag a.s. Na de Mont Ventoux-battle kunt u zichzelf een smakelijk toetje verschaffen via de wedstrijd Noorwegen – Huppelk …… sorry, ik was even met de hockeysters in de war … .. via de wedstrijd Noorwegen – Oranje.  Bij winst is plaatsing voor de kwartfinale 99% zeker. Helaas neen, er zijn nog geen slipjes en braatjes e.d. te koop, maar dat komt nog wel.

Voor ik het vergeet: Bauke, Laurens ….. laat ze een poepie ruiken op de “Kale Berg”. En Robert , ik begrijp het wel jongen. Geeft niks 🙂

29 thoughts on “KRENTEN UIT DE WATERIGE PAP

    • Bijna een miljoen mensen of zelfs meer geloof ik in ieder geval wel 🙂 Ik weet niet of Dries Roelvink er ook zal zijn. Bolle Mart in ieder geval wel.
      En misschien is het wel handig om tijdens de reportage “Storm and Thunder” van Earth & Fire op te zetten.

      • ppfff ik zit nou al met angst en beven op de bank; moet je je voorstellen hoe de familieleden van alle renners dat beleven 😦

        wat nou als er een naar beneden kukelt? 😦

      • Zie je: die afdaling van de Sarennes was gewoon een eitje 😛 Alleen een domme Fransman, die de brandnetels in dook.

      • De tour duurt gewoon een week te lang voor de Hollanders. [Of ze hebben te weinig “aspirientjes” en/of “vruchtensap” meegenomen. 🙂 ]
        Maar Vroem is ook een gewoon mens, want hij krijgt net als wij honger.
        Wel weer mooie sport gezien; kijken of er nog meer in het vat zit.

  1. Volgens mij zijn er een paar heel duidelijk aanwijsbare verklaringen voor het prima presteren van de voorheen jarenlang bleke, fletse ex-Raboploeg.
    [ net zo goed er sluitende verklaringen zijn voor het gezever van Asscher, het tot bijna de bodem gezakte aantal “likes” voor het kabinet, met de PvdA voorop].
    Mollema heeft in Zwitserland ontdekt waar hij kan staan in vergelijking tot toppers. Ten Dam is bevrijd van het juk van knechten. Daarom doen de heren het prima [tot nu toe].
    De hele ploeg straalt [zoals na de etappe van gisteren overduidelijk te zien was] een plezier en zelfvertrouwen uit, wat er als Rabo-ploeg nooit was. Dat kan m.i. alleen maar worden toegeschreven aan de manier waarop die Raboploeg werd geleid. Mensen als de Rooy en vooral ook Breukink bepaalden altijd een strategie puur vanuit “defence”. Een conservatiever, behoudender ploeg was moeilijk te vinden.
    Rabo-wielrennen was zo zakelijk, dat het geestdodend werd. Belkin heeft verrassenderwijs een compleet andere aanpak gekozen. Men vliegt erin, men zit niet te pitten of wordt niet vanuit de ploegleidersauto tegen gehouden als er “herrie in de tent ” is. Men heeft als het ware ontdekt [na 10-15 jaar] dat aanvallen ook in wielrennen kan lonen.
    Een tegengestelde ontwikkeling zie je feitelijk bij VacanSoleil. Die ploeg oogt weerloos, veel gedoe met ontsnappingen waarvan er geen enkele lukt. Johnny Hoogerland zal waarschijnlijk tot Kerstmis 2013 blijven roepen, dat zijn kans nog komt. Voorheen was dat al genoeg om hem onsterfelijk te maken, want we hadden niets anders dan Johnny’s bravoure. Nu liggen de kaarten anders en verpietert VacanSoleil. De eerste dagen was Nederland euforisch over de 3e plek van v. Poppel. Wie heeft het nu nog over die jongen?
    De journalistiek heeft een paar tandjes bij geschakeld, want ingezien dat er iets heel anders aan de hand is met de Nederlandse wielrenners. Men begrijpt er geen hol van hoe het mogelijk is, maar heeft de focus verlegd. Nederland heeft klassementsgewijs een potentiële Tourwinnaar in huis of tenminste een renner [of 2] die in Parijs een podiumplek kan/kunnen gaan opeisen.
    Die “tourkoorts”, optimist, is uitgebroken bij het wielerjournaille. En men probeert uit alle macht ons aan te steken. Er ligt immers een immense stapel wielerboeken, waarvan velen inderhaast in elkaar zijn geflanst,die verkocht moet worden. En ook wielerijzer smeed je als het heet is. 🙂

    Doe als de meesten van ons en mijd al de poppenkast [Genée, Smeets e.d.] die rond de Tour en onze jongens wordt verzonnen. Kijk hooguit de etappes, want daar gebeurt al dat moois. En hou, als je die hebt ingevuld, je tourpool in de gaten. Da’s veel lolliger dan het semi-intellectuele gebrom van Smeets en Thijs Zonneveld [blijkbaar het nieuwste wielerorakel én de protegé van Bolle Mart] of de onderbroekenlol van Genée c.s. Hoewel ik wel blij was, dat Lottie gisteren het programma wel had aan staan, want anders had ik die adembenemende Belgische rondemiss Felice gemist 😀
    En ik was al zo verwend, want ik had kort daarvoor de ook niet misse Française Delie 2x zien scoren tegen aanmerkelijk minder goed bedeelde Russinnen. Ik schiet nog in de lach als ik dat beeld voor me zie van die Russische dwergen met die enorm grote voetbalbroeken.

    • Het mag dan een wel heel erg lang exemplaar zijn, maar je slaat de spijker recht op zijn kop, Jurgen. Kijk naar de welhaast verwondering op de gezichten van Belkin-renners als Tankink, die uitdrukken “Verrek, ik wist niet dat wielrennen zo leuk kon zijn”. Wielrennen was ooit koersen; toen kwamen de “managers” annex “rekenmeesters” met hun tabelletjes e.d. Toen kwam ook het “rendementsdenken”. En werden renners, die geen berg op konden geprogrammeerd om ook niet die berg op te kunnen. Toen werd naar de optimale taakverdeling gezocht. Al kon menig renner moeiteloos mee met een ontsnapping zijn “programma” gebood hem alleen zijn taak te verrichten. Bij zijn kopman blijven, die geprogrammeerd was om te scoren. En dat vervolgens niet kon. Programmafoutje! Bedankt!
      De m.i. fout, die Rabo en haar leiding consequent zijn blijven maken is geweest, dat niet werd gepoogd vanuit de renners te denken maar vanuit het programma, het model. Als bijna alle dingen des levens heeft ook sport en dus ook wielrennen een mix van creativiteit en initiatief nodig. Dat zag je gisteren prachtig, toen ten Dam met Benatti een babbeltje maakte over de door Saxo geplande aanval. Voorheen zou ten Dam verboden zijn geworden iets dergelijks te doen. Alleen Breukink en zijn secondanten zouden iets dergelijk vanuit de ploegleidersauto met Riis mogen hebben besproken. En zou er vervolgens weinig van terecht zijn gekomen. Omdat Breukink, zoveel staat wel vast, als ploegleider een conservatieve angsthaas was.
      Gisteren was oprecht genieten, omdat de etappe er één was uit de oude Vlaams-Hollandse school. Aan bijna iedereen, die in de kopgroep zat kon je aflezen dat men had genoten. Niet alleen van het resultaat,maar ook de manier waarop de etappe was verlopen. Met “het gat wijd open” tegen de limiet rijden om Froome een lesje te geven. Niemand verzaakte, dat was misschien nog wel het meest bevredigende. Geen “linkenballers” maar stoempers, die tot het gaatje gingen. Heerlijke sport.

      Wat die broeken van de Russinnen betreft: ook de Spaanse vrouwen zaten ruim in hun textiel. Maar op een of andere manier had dat weinig lachwekkends. Waarschijnlijk omdat ze in een heerlijke wedstrijd de Engelse “pancakes” met 3-2 versloegen. Wat alweer een enorme verrassing was, maar in het geheel niet onverdiend.

    • Hoewel ik wel blij was, dat Lottie gisteren het programma wel had aan staan, want anders had ik die adembenemende Belgische rondemiss Felice gemist

      Je weet, hier geldt altijd het motto “Whatever you do ….. keep the customer satisfied”.
      Ik heb wel erg moeten lachen toen ik zag hoe lang je mond bleef openstaan bij de verschijning van die inderdaad prachtige Belgische vrouw. 😛

  2. Voor ik het vergeet: Bauke, Laurens ….. laat ze een poepie ruiken

    Ze hebben niet gewacht tot de “Kale Berg”, RadaR!!! 🙂 Fantastisch wielrennen gezien vandaag. roept herinneringen op aan gouden tijden. Als er nu nog een volledig Nederlandse etappezege komt kan de Tour 2013 in de boeken worden bijgeschreven. Of overdrijf ik nu? In ieder geval neem ik mijn petje af voor de uitgekiende en sterke wijze waarop Mollema en ten Dam [maar laat ik Terpstra vooral niet vergeten] fietsen. Idem geldt trouwens voor die sluwe vos Contador, dat mag ook gezegd worden.

    • Ik kan het alleen maar volledig met je eens zijn, P. Je zou je haast gaan afvragen wat er in hemelsnaam in het Nederlandse wielrennen is gevaren. 🙂

    • Men heeft het steeds vaker over een “Tourkoorts”. De enige koorts die ik de afgelopen weken beleefde was een soort “hooikoorts”. Wat weer niet betekent, dat ik de Nederlandse successen [hoeveel etappes werden er ook al weer inmiddels gewonnen????? 😉 niet mooi vind.

  3. Laat ik eens beginnen met te stellen dat iedere vrouw mag doen wat zij zo gaarne doet en of dit nu stalken is, een website starten of desnoods vrouwenvoetbal het mag en het zal wel.

    Helaas staan de dames zowel in het stalken als in het opzetten van een website alsmede in voetbal nog steeds nou niet bepaald vooraan, ik zou bijna zeggen dames wel blijven opletten hoe wij het doen en vooral ook verkloten en verknallen.

    Het schijnt trouwens dat ons aller zeekoe samen met die zuidelijke vioolmishandelaar niet opteert voor de naam ziggo in de door hun beide gewenste dromes (slechts 1 letter verschil met dromen is dat nu eens geen toeval??) maar men is van plan deze de naam A.A. Droom(in het engels bekt dat A??, a Dream ook veel beter Ziggo Dream) te geven, uiteraard om bekende redenen.

    Misschien is er wel een uiterst lucratieve oplossing aangaande de “kuip” voorhanden, als we nu eens Lodewijkje met zeekoe als zijn charmante assistente benoemen tot visionair I en visionair II en ze de volledige verantwoordelijkheid geven over de nieuwbouwplannen dan weten we twee dingen heel zeker, 1 het zal nog jaaaaaaaaaaaaaaaren duren en minimaal 8 maal zoveel gaan kosten en 2 de “echte kuip” zal nog tot in lengte der jaren vrolijkheid en jolijt door gans die stad en ommeland brengen.

    En hoe je durft te twijfelen aan de volledige politieke integriteit van het zeer integere en uiterst betrouwbare D66 smaldeel is mij een compleet raadsel deze staan juist bekend om hun politieke correctheid zie hun grote grauwe lijder Pechtoldia.

  4. Je woorden over het vrouwenelftal zijn hier met veel instemming ontvangen. “Deze kerel heeft er echt verstand van” hoorde ik meermalen langs komen 😀 [Er lopen de nodige blonde paardenstaarten hier rond :P]
    Alleen begrijpt niemand wat er achter “Lodewijk” staat.

  5. Asscher, van wie we overigens in hoog tempo meer van zijn schedel zichtbaar zien worden [Diederitis?] , blinkt uit in het verkopen van platitudes. Zo meent hij ook, dat de 1e Kamer nauwelijks problemen zal hebben met het in wording zijnde bezuinigingspakket van het kabinet.
    De man is blijkbaar van het type, dat wanneer de lucht inktzwart wordt stug blijft zeggen dat de kans op regen verwaarloosbaar klein is.
    Je mening over de PvdA, het zij ten overvloede gezegd, deel ik voor de volle 100%. Straks in voorjaar 2014 krijgt de partij de eerste forse draai om de oren. Zoveel is voor mij wel zeker inmiddels.

    Mijn tip was dus op tijd. Leuke partij, waarin duidelijk te zien was hoeveel de dames inmiddels hebben bijgeleerd. Het tot voor kort bij vrouwenvoetbal zo bepalende fysieke overwicht van de Duitsen lijkt zijn beste tijd te hebben gehad. Ik ben benieuwd naar de wedstrijden tegen Noorwegen en IJsland [ook geen onaardige teams].

    • Weet je wat het problematische aan de snelle opkomst van het vrouwenvoetbal is, P. Hoe beter die meiden gaan voetballen hoe minder ze gaan scoren. Dat is een zorgwekkende ontwikkeling 🙂
      En de aanname, dat vrouwen zo voorzichtig zijn met op doel schieten, omdat ze bang zijn iets kapot te schieten, verwijs ik naar het land der fabelen. 🙂

  6. Overigens vind ik het zelf nogal verrassend, dat er uit Almere nog geen bericht is gekomen, dat men daar graag die Nieuwe Kuip wil neerzetten.

    Je loopt wel het risico, dat je slapende pitbulls wakker maakt, besef je dat wel? 🙂

    • O maar ik maak me geen enkele illusie, Arno. Pitbull Annemarie waakt altijd. Vanochtend zal ze onder het aantrekken van een nieuwe panty wel hebben bedacht welke “hedgefund junkies” ze vandaag eens warm zou kunnen maken voor de mogelijkheid naast het Ziggo Dome een Ziggo Tub neer te zetten. En haar ambtenaren heeft ze ongetwijfeld al opdracht gegeven uit te zoeken welke mooie Almeerse dreef kan worden omgedoopt tot de “Feijenoord Allee”. Ik vrees, dat de “Golden Earring Straat” weleens het haasje zou kunnen worden 🙂

  7. Op deze manier zijn krenten uit de komkommerpap prima te verwerken. Kunnen ze jou niet inhuren? 😀
    Ik heb dat programma op MAX [Cees G. ] gezien en je hebt gelijk: 3 kwartier onbenulligheid, meer was het niet. Met een overigens sympathieke vrouw, die een website blijkt te hebben opgezet voor mensen met een gebroken hart: Ludduvuddu. OK, iedere markt is vrij betreedbaar en er zijn altijd winkelende mensen. Maar ik verkeerde in de veronderstelling dat het “LuLLuvuddu” was. Of zit ik er naast?
    Leuk he, dat vrouwenvoetbal. Hier is gekeken en voor zover ik heb kunnen zien met het nodige plezier. En daar gaat het om, nietwaar?

Nice and easy to work with

